Gå til innhold

Hva gjør man hvis man er vitne til en mulig menneskesmugling situasjon?


Anbefalte innlegg

Det er mye man opplever som nattevakt, men ikke alt er like moro bestandig.

For et par år siden så kommer det inn ei jente som ser ut som om hun såvidt har fylt 18 år. Trolig fra østeuropa et sted. 
Utrolig nydelig jente som jeg hadde snudd meg etter på gaten.

Spør om det er ledig rom til henne, og jeg ser alltid an personen(e) før jeg sier ja. 
Da kommer det 2 menn inn døra, og de er tydeligvis sammen med denne jenta.

Hun føler seg brått ukomfortabel og jeg skjønner hele tegninga. 2 "bolebiffer" i Adidas treningsdresser og masse gullkjeder rundt halsen står og følger med på henne.
Jeg kjente jeg ble trist av å se på henne og hva hun ble utsatt for. 

Tenker ofte på henne og hva som skjedde videre med henne.

 

Moderatormelding

Splittet ut av "Kunder på jobben din!"
Tilbakemelding tas på PM.
Uderzo,
Moderator

Endret av Uderzo
Splittet ut tråd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er snakk om sexarbeid og veldig mulig menneskesmugling, det norske politi er puddinger som ikke helt vet hva de gjør, det eneste det ender opp med er som sagt at hun får juling. Husk at det er lov å selge men ikke kjøpe, så karene havner i trøbbel og jenta får igjen senere. Ja, systemet vårt er ødelagt. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sex trafficking, som dette muligens var, er ikke lov. Heller ikke hallikvirksomhet er lov, så sannsynligvis for at noe ulovlig foregikk her var ganske høy.

 

Jeg er enig i at hjelpen disse jentene/kvinnene får ofte ikke er god nok, på langt nær, men det er etter min mening ikke en god grunn til å la være å gjøre noe.
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva er det det skal gjøre utenom å skape mer trøbbel for jenta? Mest sannsynlig ender hun opp med juling på slutten av dagen hvis du ringer purken. Det norske politi er også inkompetente. Hadde ikke ringt selv.

For noe tull. Selvsagt skal man ringe politiet. Alternativet som du foreslår er at jenta overlates til seg selv, til grove overgrep og mishandling.

 

Dette er snakk om sexarbeid og veldig mulig menneskesmugling, det norske politi er puddinger som ikke helt vet hva de gjør, det eneste det ender opp med er som sagt at hun får juling. Husk at det er lov å selge men ikke kjøpe, så karene havner i trøbbel og jenta får igjen senere. Ja, systemet vårt er ødelagt.

Jenta får juling uansett. Og du bør avstå fra å uttale deg om ting du ikke har peiling på, som hva politiet vet eller ikke vet.

 

For et forferdelig menneskesyn du har.

Endret av hekomo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er mye man opplever som nattevakt, men ikke alt er like moro bestandig.

 

For et par år siden så kommer det inn ei jente som ser ut som om hun såvidt har fylt 18 år. Trolig fra østeuropa et sted. 

Utrolig nydelig jente som jeg hadde snudd meg etter på gaten.

 

Spør om det er ledig rom til henne, og jeg ser alltid an personen(e) før jeg sier ja. 

Da kommer det 2 menn inn døra, og de er tydeligvis sammen med denne jenta.

 

Hun føler seg brått ukomfortabel og jeg skjønner hele tegninga. 2 "bolebiffer" i Adidas treningsdresser og masse gullkjeder rundt halsen står og følger med på henne.

Jeg kjente jeg ble trist av å se på henne og hva hun ble utsatt for.

Om fortellingen din er riktig så begikk du minst to kriminelle handlinger her. Den alvorligste er antagelig mot straffeloven § 315, som sier at den som leier ut lokaler og forstår at lokalene skal bruks til prostitusjon, eller utviser grov uaktsomhet i denne forbindelse, straffes med bot eller fengsel inntil 6 år.

Lenke til kommentar

Om fortellingen din er riktig så begikk du minst to kriminelle handlinger her. Den alvorligste er antagelig mot straffeloven § 315, som sier at den som leier ut lokaler og forstår at lokalene skal bruks til prostitusjon, eller utviser grov uaktsomhet i denne forbindelse, straffes med bot eller fengsel inntil 6 år.

Og hva er det andre lovbruddet?

 

Hvor skriver jeg at de fikk rom?

I sånne tilfeller så har vi alltid "fullt hus"

 

Og for det andre så ringte jeg politiet, med det resultat at de mente at jeg kunne ha tatt feil, og at de ikke hadde tid til å bruke ressurser på det.

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar

Jeg har mye å utsette norsk politi for, men der uten tvil den eneste veien gå. Om ingen melder ifra så blir ikke problematikken belyst overhodet, og det gagner disse kriminelle.

Traficking er en av de aller største samfunnsproblemer vi har og omsetningen i dette lugubere markedet overstiger narkotikaomsetning. Så selvom det muligens ikke hjelper henne, så hjelper det i det lenge løp.

Alle argumenter å IKKE gjøre noenting er forkastelige.Du selv kan ikke gjøre noe med det, og eneste instans som kan bruke din informasjon er politiet eller barnevernet ( også disse er utskjelte) Jeg har samarbeidet med begge instanser, og som ellers i samfunnet: det finnes kyndige og ukyndige folk. Et råd: Gi deg ikke: om du ikke er fornøyd med svaret/ behandlingen av di bekymringsmelding, så krev å snakke med en leder....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til de som henviser til at det er du som er den kriminelle: blås i det, men orienter dine overordnede/ krev å bli holdt oppdatert.

Du kan ikke klandres for å ikke ha handlet i situasjonen. Når ting synker i, som nå, så må du ut med det. Det er også bra for deg. Da slipper du å tenke på at du ikke gjorde noe om ti år...for slikt biter på en...jeg hadde selv engang en lignende episode hvor to politimenn i sivil spurte etter en som bodde på et hospits. To uker senere kom de igjen og spurte om det samme. Da fattet jeg mistanke, og sammen med en annen ansatt valgte vi å gå opp, banke på døra, og åpne den veldig kort tid etterpå.

Da holdt begge disse på med henne. Vi varslet ledelsen, men hørte ikke noe mer etterpå... angrer den dag idag at jeg ikke krevde p bli orientert av min udugelige leder.

Lenke til kommentar

Du kan ikke klandres for å ikke ha handlet i situasjonen.

Joda, om du er ser det som det er grunn til å tro er en kriminell handling og du til og med fasiliterer for at den kan utføres så er det som vist en strafferamme for det. Og om du handler slik etter instruks fra sin overordnede så øker faktisk strafferammen helt til 12 års fengsel.

Lenke til kommentar

Et mye verre menneskesyn er å ikke ta hensyn til at jenta skal slippe billigst mulig fra det, men trumfe igjennom sin egen vilje uten hensyn til konsekvensene for andre. Når det eneste som teller, er prinsipper samt prektighet i egne øyne.

Det er nettopp av hensyn til jenta at dette må rapporteres til myndighetene.

 

Konsekvensen av å ikke melde fra om dette er at jenta ikke får hjelp og må fortsette å leve i et helvete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, om du er ser det som det er grunn til å tro er en kriminell handling og du til og med fasiliterer for at den kan utføres så er det som vist en strafferamme for det. Og om du handler slik etter instruks fra sin overordnede så øker faktisk strafferammen helt til 12 års fengsel.

Men nå er det fortsatt ikke en problemstilling i dette tilfellet da.

 

Men igjen, hvor skrev jeg at de fikk rom hos oss? Vi har en ganske streng policy for prostituerte på huset.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er det det skal gjøre utenom å skape mer trøbbel for jenta? Mest sannsynlig ender hun opp med juling på slutten av dagen hvis du ringer purken. Det norske politi er også inkompetente. Hadde ikke ringt selv.

 

Så du mener at det greit å ignorere at noen begår overgrep? Politi er ikke politi: det er like stor forskjell mellom idioter og ildsjeler der som det er i andre yrker. Om politi daglig får inn meldinger om mistanker på trafficking, så får de både dannet seg et bilde om virkeligheten, samt har muligheter til å håndtere det. Om de aldri får inn meldinger, så blir det aldri registrert som et problem, og da kan jo Norge slå seg selv på bryste og si at slikt er IKKE et problem her, bare i alle andre land. Holdningen din er helt forkastelig Endret av monitor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...