Gå til innhold

Frå Canon 6D til eit mindre kamera


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter eit nytt kamera. Har nylig solgt mitt Canon 6D kamera. Mest fordi størrelsen vart eit hinder. Eg tok det ikkje med på tur i fjellet, ikkje på ferietur and so on....

Har ikkje fulgt med i kamera-verden dei siste åra, då eg har vert veldig fornøygd med 6D`n. No er det ein himla jobb å skulle sette seg inn i kva eg no bør kjøpe. 

Eg tar mest bilde av : 
Natur
Barn i leik
Allround

Portrett

Makro

Eg vil at kamerahuset skal vere lite. So lite at eg faktisk tar det med meg ut. Er også glad i å ta bilde av dyr, so eit teleobjektiv er jo eit must. Eg veit jo då at "kompakt" begrepet blir litt viska vekk med eit teleobjektiv på, men dog.... Når eg går ut ens ærend for å fotografere dyr, tåle eg at det blir litt størrelse på det. 
 

Har sett på Sony a7 ii / iii, Canon M5. Har og sett på Sony a6500....

Er egentlig ikkje so kravstor på at det må vere fullformat. Men har og lest at Sony har flest objektiv til fullformat? 

 

Vel, eg er eigentleg på jakt etter innspel på kva kamera som kan vere lurt å sjå på ? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter eit nytt kamera. Har nylig solgt mitt Canon 6D kamera. Mest fordi størrelsen vart eit hinder. Eg tok det ikkje med på tur i fjellet, ikkje på ferietur and so on....

…..

 

Det er Canon som har flest fullformatlinser, men ser du bare på speilløst fullformat er det Sony. Man kan imidlertid bruke Canons speilreflekslinser både på Canons speilløse crop-kameraer og fullformat (med bra autofokus), men det krever adapter. Man kan forøvrig bruke Canon linser på Sony A7 III også med adapter.

 

Hvor mange linser som er tilgjengelig for ulike system er imidlertid ikke superviktig for deg hvis du bare skal ha 2-3 stykker, da blir det viktige at de du faktisk trenger finnes.

 

Fordelen med speilløst fremfor speilrefleks når det gjelder størrelse er primært kamerahuset siden det kan lages en del mindre. Linsene blir imidlertid ikke nødvendigvis mindre. Noen konstruksjoner kan bli mer kompakte, mens andre blir like store eller større. Du må nesten sammenligne de som er aktuelle for deg for å se om det er noe å spare i størrelse/vekt på linser.

 

Skal du ytterligere ned i størrelse og vekt må du gå til et system med mindre sensor. Det blir mer å spare desto mindre sensor du velger.

 

Gitt speilløst, her er noen alternativer:

Canon RP. Canons minste og billigste fullformat modell. I prinsippet 6D Mk II i speilløs versjon. Du kan bruke speilreflekslinsene med adapter.

Sony A7 III er kanskje beste kjøpet (men ikke billigste) for fullformat speilløst. Sony har bra med linser, men ikke spesielt små. Du kan også bruke Canon-linser med adapter og rimelig bra funksjonalitet.  

 

APS-C. Litt mindre hus, en del mindre linser.

Best utvalg i både hus og linser finner du fra Fujifilm

Sony A6400/A6500 er veldig kompakte og gode kameraer, men Sony har fokusert veldig på fullformatlinser siste årene så du bør sjekke at det du trenger finnes før du går for Sony. 

Canon Eos M. Kompakte hus, lite utvalg i linser, men kanskje nok og du kan bruke dine gamle linser med adapter.

 

Micro Four Thirds - MFT - det mest kompakte systemet (selv om det finnes større hus også)

Ennå mindre sensor, men fortsatt bra bildekvalitet. Tåler høy ISO litt dårligere enn APS-C og ennå større forskjell til fullformat. Fordelen er at linser blir mindre, og husene litt mindre. Hus fra Panasonic og Olympus. Linser fra disse og noen tredjeparts produsenter. MFT var første speilløse systemet og har fortsatt best utvalg i linser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er Canon som har flest fullformatlinser, men ser du bare på speilløst fullformat er det Sony. Man kan imidlertid bruke Canons speilreflekslinser både på Canons speilløse crop-kameraer og fullformat (med bra autofokus), men det krever adapter. Man kan forøvrig bruke Canon linser på Sony A7 III også med adapter.

 

.........

Tusen takk for eit innhaldsrikt svar!!  :)  Sony har so mange variantar av sine kamera, a6000/6300/6400/6500. A7/r serien er for dyr for mitt budsjett per i dag.....so eg kan vel eigentleg sjå vekk i frå desse  :blush: 

 

Når det kjem til a6400/6500 : Siste utgave (6400) har ikkje innebygd IBIS, men har kanskje litt bedre AF og skjerm du kan flippe over. Ang. skjermen, er ikkje dette avgjerande for meg. IBIS og rask AF er meir interessant. 

 

Og etter det eg har forstått, kan alle Sony sine objektiv brukast på både crop og fullformat kamera?? Eller?? Og so ser det ut som objektiva til Sony er bra høg pris på? (Correct me if wrong). 

 

Eg har to objektiv igjen frå canon, 50mm og 28mm. Men dette er ikkje avgjerande for at eg må ha eit Canon kamera. Desse kan eg selge. 

 

Det freistar litt å prøve Sony. Men har null erfaring med Sony. Litt kjekt at kamerahus er værtett (eg veit alpha ikkje er det), men eg skal innrømme eg omtrent aldri er ute å tar bilde når det styrtregnar uansett....  :ninja:   :whistle:  So det kriteriet tar ikkje eg med denne gangen...trur eg..

 

Gløymte å skrive at eg også likar også å ta bilde av stjernehimmelen og nordlyset. Og gjerne lang lukkertid for å få slørete vatn/elvar. 

 

Når det gjeld antall objektiv eg har behov for, er ikkje eg ute etter å ha flest muleg. Eg eg på jakt etter eit som eg kan ha på "most of time", til kvardagslige ting/evt natur. Gjerne eit lyssterkt objektiv som eg får fin, uklar bakgrunn. Og ei zoom linse med litt rekkevidde..... Det er hovedprioritet per no. 

 

Tidligare hadde eg 6D med 28mm, 50mm, 85mm, 24-105mm, 70-200mm (som eg angra stort på eg solgte for eit par år sidan). Tok ein del bilder på oppdrag i bryllup, barnefoto osv. Men dette er lagt på hylla, og eg har no fokus på naturbilder, og portrett og "in action" bilder (av mine eigne små). 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tilgangen til objektiver er som sagt kanskje ikke så veldig stor akkurat nå, men Nikon sine nye speilløse ser i alle fall ut som et spennende fremtidig alternativ. Jeg klarte ikke å finne z7 modellen på Finn, men z6 modellen selges der for ca. 17000 kroner. Ellers ser jeg at Stjordalfoto selger z7 (som returvare) for ca. 25000 kroner.

 

Man kan egentlig spare mye på å kjøpe brukt så lenge kameraet er i god stand.

 

Edit: Ser ut til at kameraet hos Stjordalfoto er solgt. Lykke til i alle fall. Det finnes mye bra der ute.

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Er også glad i å ta bilde av dyr, so eit teleobjektiv er jo eit must.

 

(...)

 

Er egentlig ikkje so kravstor på at det må vere fullformat. Men har og lest at Sony har flest objektiv til fullformat?

Hvis du tenker å fortsette med 135-format-optikk, så kan du like godt beholde 6D. De 50-150 grammene du sparer på å droppe speilhus og optisk søker vil ikke merkes i praksis.

 

Hvis du vil spare vekt og volum, så må du rett og slett skaffe optikk som er mindre lyssterk. Om det er ved å kjøpe et nytt system med mindre sensor (og optikk som er konstruert for mindre bildesirkel) eller bare kjøpe mindre lyssterk optikk til kamerahuset du har nå (e.g. 70-300 f/4-5,6 i stedet for 70-200 f/2,8) trenger ikke å ha så mye å si.

 

Det som bestemmer vekten er ikke først og fremst kamerahuset. Det er bildevinkelen du vil ha og hvor mye lys du vil at optikken skal klare å slippe gjennom. Liten bildevinkel (altså mye tele) og stor lysåpning blir tungt, uansett hvilken bildesirkel optikken er konstruert for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

….

 

Og etter det eg har forstått, kan alle Sony sine objektiv brukast på både crop og fullformat kamera?? Eller?? Og so ser det ut som objektiva til Sony er bra høg pris på? (Correct me if wrong). 

 

….

 

 

Sonys kameraer er bra de, bra autofokus, kompakte og som du nevner stabilisator i A6500. Det stemmer at du kan bruke alle Sonys linser (med E-fatning), også fullformatlinser på crop-kameraene også. Da jeg skrev i innlegget over at Sony har satset mest på fullformatlinser betyr ikke det at de ikke kan brukes, men brennviddene er tilpasset fullformat så det er ikke gitt at du finner den faste brennvidden eller zoomområdet som du vil ha for crop-kamera. A6400 vs A6500 er ikke helt enkelt. A6500 er i utgangspunktet et hakk over med stabilisator, men A6400 er nyere med en nyere generasjon av elektronikk (autofokus osv). Slik er det ofte med kameraer at nivået under kan være bedre på noen områder i en periode. Så vi selvsagt A6500-erstatningnen komme og være ennå bedre igjen, osv osv.

 

F.eks hadde både PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS og 16-70mm f/4 ZA OSS hatt godt av en oppgradering hvis man skal tro testene. 16-70 er det nærmeste du kommer noe tilsvarende din 24-105. 70-200 kan du jo erstatte med en Sony 70-200 som gir litt annet utsnitt, men har du kit zoom som går til 70mm (eller mer) har du uansett ikke noe glippe. Mulig det finnes en lyssterk kitzoom, men har ikke sett noe bedre enn 16-70 som er fast F4. Til Sony fullformat er det mye mer å velge i, men setter du en kitzoom for fullformat på A6500 mister du nesten alt av vidvinkel og kjøper du A7III vil du ikke spare mye vekt i forhold til andre 6D. 

 

Sonys objektiv med fast brennvidde har jeg ikke oversikt over, men sikkert ikke så vanskelig å finne. Generelt ser det ut som Sonys beste linser får kjempebra kritikker, men er veldig dyrt. Deres rimeligere linser får naturlig nok ikke like bra kritikker, men av det jeg har sett så får du noe bedre pris/ytelse hos andre merker. Mulig det er innbilling for det er en stund siden jeg har sjekket nøye.

 

Jeg har MFT som vil spare ytterligere vekt i forhold til crop-kameraer, men det var mitt kompromiss mellom bildekvalitet og størrelse. Du må selvsagt finne ditt og nattbilder og nordlys kan tale for at APS-C er et bedre kompromiss for deg. Tro du bør komme deg i en fotobutikk som har en del utstilt og se hvor mye vekt du kan spare i forhold til det du har. Og prøve å være litt nøktern med tanke på hvor mye vekt du må spare for at utstyret virkelig skal bli oftere med på tur.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg gikk fra Canon APS-C til MFT for et par år siden, og har ikke angret et sekund. Mellom GM1 og G9 er det nok av størrelser og formfaktorer å velge mellom, og liker at jeg har både hus/linse-kombo som passer i jakkelomma og 600mm med dobbeltgrep innenfor samme system.

 

Nå skal det sies at jeg for meste bruker fastobjektiver for tida (Lumix 14mm og Olympus 45mm, for det meste), og kanskje ville vurdert Fuji om jeg skulle hatt et nytt kamera nå. Litt for design og litt for bildekvalitet. Objektivene virker kanskje litt dyre, dog. Har litt blandede følelser angående Sony APS-C, og har verken budsjett eller muskler til full frame.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker å fortsette med 135-format-optikk, så kan du like godt beholde 6D. De 50-150 grammene du sparer på å droppe speilhus og optisk søker vil ikke merkes i praksis.

 

Takk for svar :) Men 6D er solgt. Kjøpte det for nokon år sidan då eg dreiv litt meir med oppdrag. Strålande fornøyd med de!! Men solgte det då det vart for stort til å ha med seg i veska, på fjelltur, i selskap.. . Ettersom eg slutta med å ta bilder på oppdrag. So eg svara vel litt på det sjølv no, angåande størrelse : eg vil ha eit som er såpass lite at eg faktisk tar det med meg ut, i selskap, på ferie, på fjelltur osv.

 

Trur et må finne ein butikk som har eit utvalg av dei interessante kameraene so eg får holde dei. Må berre reise litt for å finne den butikken ? ?

Lenke til kommentar

Du har også Canon 200D/250D som kan vurderes hvis du blir til og ha flere objektiver, fordelen er at de to objektivene du har går rett på disse kameraene.

 

Med en 40mm "pancake" objektiv går det i lomma hvis den er litt romslig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Du har også Canon 200D/250D som kan vurderes hvis du blir til og ha flere objektiver, fordelen er at de to objektivene du har går rett på disse kameraene.

 

Med en 40mm "pancake" objektiv går det i lomma hvis den er litt romslig.

 

100D med 40mm f/2.8 var min "kompakte" løsning mens jeg fortsatt brukte Canon, men selv det ble litt for stort til at det alltid fikk en plass i veska. Å bytte til Lumix GX80 var en annen verden, og siden jeg kjøpte det har jeg knapt gått ut av huset uten et skikkelig kamera. Usikker på nøyaktig hva jeg ville valgt om jeg skulle kjøpt nytt i dag, siden både Panasonic, Olympus, Fuji, Sony og Canon har kurante alternativer, men jeg hadde ikke tvilt et sekund når det gjelder speilløst kontra DSLR.

 

Har beholdt 650D, Sigma og 17-70mm og Canon 10-22mm, siden alle tre er litt slitt og sannsynligvis har redusert verdi på bruktmarkedet. Tar fortsatt fine bilder, men blir sjelden med noe sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...