Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nybygg. Mine rettigheter?


thatguy83

Anbefalte innlegg

Hei

For noen år siden ble jeg "trukket" som vinner til å kjøpe en leilighet jeg hadde meldt min interesse for.
I tidlig 2019 sto bygget ferdig, og i Mars 2019 fikk jeg nøkler og jeg flyttet inn offisielt tidlig April.

Noen, som meg, flyttet inn med en gang, mens andre ventet litt. Jeg bor i 1. etasje og har ikke merket noe til noen naboer. For inntil ett par dager siden, da flyttet de rett over meg inn.

Jeg hører når de går fra rom til rom, og lang historie kort så er det til sjenanse for meg.
Jeg kjøpte denne boligen ikke bare i håp og tro, men med viten om at nybygg = meget godt isolert, for bla. trinnlyd osv.

Du skjønner, tidligere leieforhold for min del har vært vanskelige da jeg har leid hos personer som bor i eldre, dårlig lydisolerte, hus. Så at jeg skal få en reprise på tidligere leieforhold nå er irriterende.

Det går ut over min hvile og rekreasjon, og er en stressfaktor for meg.

Jeg vet, jeg kan jo sikkert prøve å gå opp og snakke med de. Men A) jeg har ikke lyst til å bli kjent som den kjipe naboen som ber folk om å ikke gå så hardt på gulvet der, B) jeg har ikke lyst til å være den som gjør det noe ukoselig for andre som er glade over å ha flyttet inn i sin nye leilighet.

Jeg har snakket med utbygger samt styret (venter på epost tilbake) og avgjørelsen min er at dette vil ikke gå i lengen for min del, så jeg kommer til å selge her.

Så det jeg lurer på er, om jeg har noen rettigheter her i det hele tatt? Needless to say hadde det vært meget fint om jeg kunne fått kjøpet omgjort eller om det var noen andre muligheter for meg til å slange meg unna dette i forholdvis bra økonomisk forstand. Ja, er inneforstått med at jeg må betale skatt på salget (ved gevinst) dersom jeg ikke har selv bodd her i ett år, ting som det.

Jeg tviler på at utbygger kan, eller vil, gjøre noe med dette her så mine valg ser innsnevret ut nå.
Ble litt langt dette, men nå skulle alle fakta være ute. Jeg syntes det er utrolig at dette skal være standard i 2019. Jeg syntes de har gjort en dårlig jobb med isoleringen her, kanskje for å spare inn penger. Leilighetene her koster alle fra 2.7 mill og oppover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at det er feil utført. Etasjeskiller skal ha ganske god lydisolering, så kan være at de har glemt noe i etasjeskilleren. Hører du tale, eller er det bare klikk fra parketten? 

Det er relativt strenge krav til skillende konstruksjoner og hvordan de er utført, da det både er krav til akustisk demping og brannkrav til etasjeskilleren. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar

Gulvene er parkett, med luftrom i mellom betongstrukturen.

Det var svaret jeg fikk når jeg var her på forbefaring av leiligheten.
De sa at det ble gjort sånn slik at det skal bli mest mulig lydisolert her.

Ja, det er etasjeskiller i betong her sånn som jeg har forstått det, med luftrom i mellom som skal absorbere lyden før den penetrer betongen. Ble jeg også fortalt.

Jeg hører ingen tale, det er mer den klikken fra parketten jeg hører, lydeffekten merkes i hele leiligheten min så for min del er det til sjenanse.

Lenke til kommentar

Kan jo være at parketten er lagt feil, enten ved at de har glemt underlagsskum, eller at det kanskje burde vært trinnlydsmatte under parketten. Kanskje den ligger for nærme vegg slik at det er spenn i parketten? 

Kan sende henvendelse til utbygger og høre om de kan komme på befaring for sjekk. Eller at du kanskje har noen venner eller familie som ikke er så var på slike lyder og kan vurdere om dette er innafor hva som er normalt å forvente, eller om du faktisk har rett. 

 

Ingen bygg vil være så godt lydisolert at lyd ikke forplanter seg i konstruksjonen. Om man er så var på slike lyder som du presenterer, er det noe spesielt å kjøpe bolig i 1.etg... 

 

Å heve kjøp er ikke sikkert er så lurt, avhengig av hvordan prisnivået i området har endret seg siden du signerte kontrakt. Du får da kun transaksjonssummen tilbake, og hvis det har vært prisstigning går du glipp av den. Pluss at det stort sett er vanskelig å kreve å heve kjøp. 

Lenke til kommentar

Korleis du skal gripe tak i saka kjem ann på heilt eksakt kva som er problemet.

 

Det er nærliggande å tenke at dette skyldes feil under bygginga, enten i planlegginga eller den praktiske bygginga. Dersom dette er tilfellet så må du ta dette med den som har satt opp huset. Det er viktig at du har tenkt ut kva du vil oppnå, her finnes det ingen "quick-fix" som ikkje har negative sider. Utbedringane er stort sett begrensa til at du må flytte ut og får ein erstatning for det du har tapt på å bu der i tre månedar, eller etterisolering som reduserer takhøgda og medfører byggeaktivitet i leiligheita di.

 

Ei anna kilde til problema kan være at du har fått feilaktige opplysningar om lydisoleringa i huset frå selgaren.

 

Det kan også være at problemet skyldes bråkete naboar, i så tilfelle må du gå via styret og prøve å få iverksatt salgspålegg for brudd på husordensreglane.

 

Ein tredje årsak kan også være at du rett og slett har urealistisk høge forventningar til lydisolering, eller er svært var for lydar.

 

 

 

Heilt konkret så vil eg anbefale deg å ta kontakt med naboane for å spørre korleis dei opplever lydisoleringa. På den måten kan du finne ut om dette er eit fellesproblem, eller eit problem som kun gjeld din leiligheit.

Eg trur ikkje du vil gjere deg upopulær ved å snakke med naboane om fordelane og ulempane i det nye bygget. Naboane dine er sjølvsagt også intereserte i å få eventuelle feil utbetra så raskt som mogleg med dykk enda kan reklamere mot utbygger.

 

Det neste steget er å ta kontakt med fagfolk, som f.eks. ein takstmann for å sjå om det er tekniske feil som er grunnen til dårleg lydisolering, og om dette eventuelt kan dokumenterast i ein tilstandsrapport.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det finnes helt bestemte lydkrav som skal innfris. Jeg tror ditt beste kort er å finne ut om disse kravene er tilfredsstilt eller ikke, og hvis ikke, kreve avkorting av kjøpesummen i henhold til mangelens størrelse slik du opplever den. Jeg tror ikke de kommer til å utbedre noe, men du kan få litt penger som hjelper deg med neste boligkjøp.

I første omgang kan du be byggherre om å få utlevert rapporten fra rådgivende ingeniør på akustikk. Det skal foreligge, men det hender at utbyggere driter i dette og lar det stå til med den risiko det innebærer.

Norsk standard NS 8175:2012 Lydforhold i bygninger - Lydklasser for ulike bygningstyper

 

http://www.norskakustiskselskap.org/uploads/hostmote/2013/fredag/Lydklasser%20for%20bygningstyper%20NS%208175_universell%20utforming%20endelig_2013-10-24.pdf

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle svar.

Beklager sen tilbakemelding på tråden, jeg har vært opptatt og glemt denne tråden.

Var og var, jeg har vært/er rockemusiker siden jeg var 16 år og har vært inn og ut av forskjellige band.
Jeg vet hva DB og frekvenser er, jeg bare nevner dette som et eksempel på at det er ikke høye lyder "per say" som er mitt problem.

Igjen, takk for alle svar, jeg kan ikke beskrive med ord hvor takknemlige jeg er for all hjelpen jeg har fått her :)
Dere er en strålende gjeng her på Diskusjon.no

Jeg burde vel egentlig ikke gått for en leilighet i 1.etasje, men megler trakk meg og når jeg ville ut av avtalen fikk jeg beskjed om at det er bindene interesse. Jeg hadde ærlig talt trodd jeg ikke skulle høre ihvertfall fottrinn fra naboen over, kanskje en gang i blant litt musikk. For meg høres det ut som det kampstøvler tas i bruk, og dette er hver morgen rundt kl 06:30 hver dag. Litt kjedelig og våkne til dette når jeg kan sove noen timer til før jeg selv må opp, og det er også litt kjedelig og høre på dette når jeg skal strekke meg på sofaen etter middagen. Men, nok om det.

Sånn som jeg ser det er jeg litt "fucked" hva gjelder å heve kjøpet, kreve noe tilbake. Jeg har forsøkt å kontakte utbygger, men jeg får ikke svar. Jeg tenker at det beste her blir og selge, og ta med meg en viktig lekse om at det må bli rekkehus / topp-leilighet neste gang.

Vet ikke om jeg orker noen kamp med disse folka, dette var min første egne bolig så skuffelsen er allerede så stor at jeg vil bare bort.
Vet ikke hvordan det er med dere, men når jeg ønsker en time ro rundt meg ønsker jeg det stille.

 

Simen1: Takk, jeg skal purre på byggherre nå og kreve utlevert rapport vedrørende akustikk.

Lenke til kommentar

Ikke sikkert det er mindre stress å selge... Hvis du selger til en som heller ikke er så glad i lyder kan du risikere å sitte mange timer å forberede deg på rettssak om du ikke opplyser om plagsom trinnlyd mellom etasjene. 

Meget godt poeng. Det er noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke noen tips å komme med i din konkrete sak, men jeg kan fortelle hvordan det er hos meg.

 

Jeg bor også i sokkel, og har en leilighet over meg. Jeg hører sjelden at det er personer hjemme der. Innimellom (les: en gang i uka eller så) kan det være noen få trinn. En periode gikk den ene personen som bodde der med krykker, da hørte jeg litt mer, men ikke mye. Leiligheten min ble ferdigstilt i slutten av 2015, så den er også relativt ny.

Lenke til kommentar

Vet du hva type kontrakt som er brukt ifbm bygging og overtagelse?

 

Nå har ikke jeg så mye greie på dette, men jeg har et nært familiemedlem som til daglig jobber med kontrakter ifbm nybygg og overtagelser i mange titalls millionklassen pr bygg så jeg regner med at han har stålkontroll på kontrakter og krav.

 

Jeg kan spørre om han gidder å lese innlegget, men jeg vet han kommer til å spørre om hva kontrakten heter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bodde tidligere i 1. etg i småhusbebyggelse med 2 etasjer, bygget i 2009, med etasjeskiller i tre. Den som bodde over meg var liten og slank, men når vedkommende gikk over gulvet hørte jeg det godt hos meg, selv om vedkommende alltid gikk uten sko. Andre lyder hørte jeg ikke.

 

Nå bor jeg i blokk, bygget 2005, med etasjeskiller i betong. Her hører jeg aldri noe fra de over meg, hverken trinn, tale eller TV/radio. Unntaket er når de slipper noe i gulvet, da kan jeg høre et svakt knepp.

 

Både byggets konstruksjon og utførelsen avgjør hvor mye støy man hører fra de over. Er man sensitiv her, anbefales å velge øverste etasje.

Lenke til kommentar

Invader Zim: Supert! Jeg kan se igjennom papirene mine og prøve å finne ut hva kontrakten heter. Tenker du på hva slags type kontrakt, eller hva kontrakten heter?

 

Dubious: Kan være jeg ble lurt, i prospektet og fra meglers munn fikk jeg beskjed om at siden jeg hadde skrevet ned navnet mitt som en interessent var jeg bundet til kjøp. Jeg tenkte at da er det "lost cause" når det står tydelig skrevet i prospektet.

 

zanta: Ja, skjønner. Kan si at jeg hører tilnærmet 0 fra andre naboer og nabo over når det gjelder tale/tv/ect.

 

Megler kommer på befaring til Onsdag.

Men jeg skal også snakke med andre naboer, kanskje de har merket det samme og dersom vi er sammen om å fremlegge vår sak kan det være at utbygger ser seg nødt til å forbedre. Som tvinger fram det spørsmålet om det egentlig er noe utbygger kan gjøre nå i ettertid hva det isolering angår?

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke noen tips å komme med i din konkrete sak, men jeg kan fortelle hvordan det er hos meg.

 

Jeg bor også i sokkel, og har en leilighet over meg. Jeg hører sjelden at det er personer hjemme der. Innimellom (les: en gang i uka eller så) kan det være noen få trinn. En periode gikk den ene personen som bodde der med krykker, da hørte jeg litt mer, men ikke mye. Leiligheten min ble ferdigstilt i slutten av 2015, så den er også relativt ny.

Skulle ønske jeg hadde det sånn, i nybygg 2018 liksom.

Lenke til kommentar

Jeg bor også i sokkel, og har en leilighet over meg. Jeg hører sjelden at det er personer hjemme der. Innimellom (les: en gang i uka eller så) kan det være noen få trinn. En periode gikk den ene personen som bodde der med krykker, da hørte jeg litt mer, men ikke mye. Leiligheten min ble ferdigstilt i slutten av 2015, så den er også relativt ny.

Har du etasjeskiller i treverk eller betong? Etter å ha bodd mange steder opp gjennom årene, i både småhus, blokk, rekkehus, enebolig og tomannsbolig, er min erfaring at det er betydelig vanskeligere å hindre støy mellom etasjene (til den under) dersom det er treverk. Det er nok også stor forskjell på hvor sensitiv man er for støy, spesielt dersom man kommer fra villa selv.

Lenke til kommentar

Har du etasjeskiller i treverk eller betong? Etter å ha bodd mange steder opp gjennom årene, i både småhus, blokk, rekkehus, enebolig og tomannsbolig, er min erfaring at det er betydelig vanskeligere å hindre støy mellom etasjene (til den under) dersom det er treverk. Det er nok også stor forskjell på hvor sensitiv man er for støy, spesielt dersom man kommer fra villa selv.

 

 

Fra prospektet:

 

1.2 Lydisolerende etasjeskille over boenhet består av (ovenfra og ned):

Gulvsponplate, gipsplate, trinnlydisolerende materiale, slisseplate,
gulvbjelke, isolasjon, lydbøyle, nedforingslekt, gipsplate og
ferdigbehandlet himlingsplate i format 600x1200mm.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Simen1 skriver lenger oppe stilles det absolutte krav til lydisolasjon, både luftbåren og trinnlyd. Det er ikke uvanlig at utbygger må gjøre utbedringer i ettertid når de har slurvet med prosjektering/utførelse. Det er imidlertid noen ting du bør være oppmerksom på:

- Det er forholdsvis kostbart å få målt trinnlyd/luftlydisolasjon, og du kan måtte ta hele regningen selv. Det er imidlertid vanlig at utbygger tar kostnaden på målingene DERSOM det viser seg at det må utbedres.

- Dersom det er beskjedne avvik fra grenseverdiene, vil det ofte ikke være snakk om  utbedring, men heller en kompensasjon.

- Grenseverdiene er satt slik at det vil være mulig å høre at det er folk på andre siden, selv når de bare går vanlig over gulvet eller ser på TV med moderat lydnivå.

 

Når det gjelder etasjeskillet som Llandari beskriver, har det (i følge Sintef Byggforsk) en luftlydisolasjon på rundt R'w=60dB og et trinnlydnivå rundt L'n,w=50dB. Dette er en del bedre enn minstekravet, som ligger på R'w=55dB og L'n,w=53dB (For trinnlydnivået gjelder det at lavt tall er bra, mens luftlydisolasjonen er bra ved høye verdier). Derfor skulle det bare mangle at han opplever det som bra :)

 

Be i hvert fall utbygger/entreprenør om oppbygging av dekkekonstruksjonen, inkludert tykkelse på alle sjikt om de ikke har lydrapport. Da kan det gå an å finne ut hva forventede lydegenskaper er før du evt. punger ut for lydmålinger. Det er ikke alle boliger det er påkrevd å benytte akustikkrådgiver for, da det har med kompleksiteten på bygget å gjøre. Enkle prosjekter kan entreprenør stå som ansvarlig for, uten å måtte inkludere spisskompetanse. Om det er lurt å la være er jo en annen sak, da enkelte utbyggere sikkert biter over mer enn de kan tygge, mens andre igjen har selvinnsikt nok til å søke ekstern hjelp når de kommer ut på tynn is.

Endret av ovstebo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...