Gå til innhold

Hvilke banker kan gi meg høyest lån som ung?


Anbefalte innlegg

Har nettopp vært i kontakt med to banker for å høre om det var mulig å være en av de 8% heldige i Oslo som kan få lån utover kravene, men har fått beskjed om at dette bare gis til folk i spesielle livssituasjoner. Er dette den generelle normen, eller er det noen banker som er interessert i å også låne til en som skal inn på boligmarkedet, har god lønn, god økonomi og god jobb? 

 

Har en inntekt på 545k, kausjonist og 300k EK, men har 400k i studiegjeld, så da får jeg bare låne rundt 2,2 mill innenfor de vanlige reglene og da har jeg knapt råd til garasjeplass.  



Anonymous poster hash: 3b464...735
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok belage deg på å flytte litt utenfor sentrale Oslo. Prisene i Oslo er helt syke. For å få innfridd unntak fra regelverket, må du nok ha en gyldig grunn. Er nok ikke mange seriøse banker som er villig til å fire på dette kravet, da det fort slår tilbake på dem selv.

Lenke til kommentar

Når jeg leser artikler som dette så står det jo at de prioriterer unge søkere https://www.dn.no/boliglan/bank/dette-kjennetegner-de-utvalgte-lantakerne/1-1-5508659

 

Også i Nordea prioriteres de yngste lånekundene når fullfinansiering skal deles ut. Senior kommunikasjonsgiver Synne Ekrem i Nordea vedgår at banken ser litt mer gjennom fingrene for disse.

- Likhetstrekket er at de er unge som står overfor en bedre økonomisk situasjon på sikt, sier hun.

Noen ganger må de ha kausjonist, andre ganger er totalsituasjonen i seg selv god nok, opplyser hun.

- Det er vanskelig å si noe mer konkret. I bunn og grunn er det betjeningsevne og sikkerhet som legges til grunn, ifølge Ekrem.

 

Da jeg snakket med Nordea sa de noe helt annet...



Anonymous poster hash: 3b464...735
Lenke til kommentar

Tror du kanskje har misforstått noe her. Med 100% boliglån menes at man slipper egenkapitalen. Det vil si at du kan låne hele kjøpsbeløpet. Det forandrer imidlertid ikke hvor mye du kan låne.

 

En inntekt tilsvarende din, sammen med gjelden din kvalifiserer deg for å låne ca. 2,3 millioner. Om du skal bruke 100% finansiering kan du da kjøpe en bolig til maks 2,3 millioner. Inkludert egenkapitalen blir det 2,6 millioner. I og med at du har egenkapital kvalifiserer du mest sannsynlig ikke til 100%-finansiering.

 

Og uansett er låneevnen din den samme enten du låner 85% av kjøpsverdi (normalt) eller 100%. Så beløpet du får låne er det samme uansett.

Lenke til kommentar

Tror ikke du kan regne med å få noe særlig større ramme enn litt over 2 mill.

 

For komme over dette må banken se bort fra både egenkapitalkrav og total gjeldsgrad, og samtidig tøye strikken for betjeningsevne.

 

Unntakene brukes nok på dem som mangler litt på ett av kravene, men vurderes godt innenfor på resten. Du havner i grenseland på flere av kriteriene i forskriften, da kan du ikke regne med at det gjøres unntak.

Lenke til kommentar

Jeg fikk låne over 5x når jeg kjøpte. Hadde en inntekt som var litt over din, 23 år, 200 i ek samt ett hus jeg eier i pant.

Fikk kjøpt for 3.65 etter litt om og men. Fikk ikke noe finansieringsbevis, men diskuterte vært enkelt objekt med rådgiveren min.

 

En ide kan være å si at du ser på 3 roms og budsjetter inn at du får 6000 i mnden for å leie ut et rom. Gir deg hvertfall litt mere å låne.

Lenke til kommentar

Tror du kanskje har misforstått noe her. Med 100% boliglån menes at man slipper egenkapitalen. Det vil si at du kan låne hele kjøpsbeløpet. Det forandrer imidlertid ikke hvor mye du kan låne.

 

En inntekt tilsvarende din, sammen med gjelden din kvalifiserer deg for å låne ca. 2,3 millioner. Om du skal bruke 100% finansiering kan du da kjøpe en bolig til maks 2,3 millioner. Inkludert egenkapitalen blir det 2,6 millioner. I og med at du har egenkapital kvalifiserer du mest sannsynlig ikke til 100%-finansiering.

 

Og uansett er låneevnen din den samme enten du låner 85% av kjøpsverdi (normalt) eller 100%. Så beløpet du får låne er det samme uansett.

Altså, banken i dette tilfellet låner meg 5xinntekt, uten krav om EK fordi jeg har kausjonist. Da bruker jeg pengene som jeg har spart opp i tillegg. Jeg kvalifiserer meg til 100% finansiering sålenge jeg har kausjonist, det er jo noe alle har mulighet til om de kan stille sikkerhet i annen bolig. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 3b464...735

Lenke til kommentar

Tror ikke du kan regne med å få noe særlig større ramme enn litt over 2 mill.

 

For komme over dette må banken se bort fra både egenkapitalkrav og total gjeldsgrad, og samtidig tøye strikken for betjeningsevne.

 

Unntakene brukes nok på dem som mangler litt på ett av kravene, men vurderes godt innenfor på resten. Du havner i grenseland på flere av kriteriene i forskriften, da kan du ikke regne med at det gjøres unntak.

På hvilken måte? Jeg betaler 11k i leie i dag, et lån på 2.7 med dagens rente gir meg 11k i boliglån...

 

Anonymous poster hash: 3b464...735

Lenke til kommentar

 

På hvilken måte? Jeg betaler 11k i leie i dag, et lån på 2.7 med dagens rente gir meg 11k i boliglån...

 

 

På følgende måte:

 

1. Maksimal gjeldsgrad kan ikke overstige fem ganger bruttinntekt.

 

Du tjener 545.000 i året og har 400.000 i gjeld allerede. Da kan du maksimalt låne 2,325 millioner uten at banken bryter forskriften om gjeldsgrad.

 

2. Belåningsgrad skal ikke overstige 85% av et forsvarlig verdigrunnlag for boligen.

 

Du sier du har 300.000 i EK. Si at du har rundet ned litt, eller klarer å spare opp litt til og har 350.000 når du er klar til å signere. Da vil du kunne kjøpe en bolig til maksimalt 2.333 millioner hvorav 350.000 er egenkapital. Du kan da maksimalt låne i underkant av 2 millioner uten at banken bryter forskriften om belåningsgrad.

 

Her kan du komme rundt om man kan stille kausjonist med nnen sikkerhet.

 

3. Betjeningevne skal beregnes, og der skal det legges til grunn fornuftig utgiftsnivå, og du skal kunne betjene alle lån du har, inkludert det nye, med 5% renteoppgang.

 

Det mest kompliserte kravet, men vi kan grovregne litt og komme frem til et greit estimat likevel. Gitt din årsinntekt vil du betale i overkant av 30% skatt, som vil si at du sitter igjen med 31.000 i måneden utbetalt.

 

Av disse går ca 2500,- til studielånet ditt (husk, 5% høyere rente legges til grunn), 9600,- til ditt forbruk og ca 5000 til boligutgifter (strøm, vann, forsikring, vedlikehold, eiendomskatt,  og evt. husleie og andre nødvendige tjenester,).

 

Du sitter da igjen med ca 14.000 til å betjene et boliglån.

 

Ved beregning av låneramme skal det også legges til grunn 5% renteoppgang, så de 14.000 vil da være nok til å betjene ca 2 millioner over 30 år uten at banken bryter forskriften om forsvarlig vurdering av betjeningsevne.

 

 

Så ved å gi deg noe vesentlig større lån enn 2 millioner vil banken måtte avvike ihvertfall to, sannsynligvis tre konkrete krav i boliglånsforskriften.

 

Når det er sagt så er det en mulighet å få din kausjonist med som medlåntaker i stedet for kausjonist. Da vil banken kunne regne denne personens inntekt også til grunn for pkt 1 og 3. Det er blitt en vanlig løsning etter forskriften trådte i kraft.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Å få seg samboer med lik inntekt åpner en hel verden med nye boliger :)   Da har man fort en 5mill å kjøpe leilighet for

 

Sant nok, men det kan fort bli til et økonomisk tap om man går lei av hverandre innenfor et par år. 

 

Igrunn trist at det har blitt så vanskelig for enslige å eie tak over hodet, men slik har det blitt mer og mer i hele verden.  

Lenke til kommentar

Tja, tror ikke det har så veldig mye påvirkning faktisk. Priser for ettroms leiligheter ligger ekstremt høyt, mens det ikke er så veldig mye større hopp til toroms. De ligger bare akkurat utafor rekkevidde for aleneboende.

Ettroms på 15-20m2 kan fort koste 2-2,2 millioner, mens man kan få 50m2+ til godt under 3mill.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Nesten alle har råd til bolig, bare ikke i Oslo. Virker som om flesteparten tror det er en menneskerett å få sin første bolig innnefor ring 3 i Oslo. 

Absolutt en sannhet dette, men med 2,2 mill kommer man heller ikke særlig langt. Selv om man ikke setter mange kriterier, er bare det å få garasjeplass vanskelig i det segmentet.

Lenke til kommentar
TS, slutt å sutre og begynne å virkelighetsorientere deg!  

 

Med et lån på 2,2 millioner + EK 300000 (etter mitt syn altfor mye lån i forhold til EK, men lar det ligge nå) kan du f eks satse på https://external.webmegler.no/wngetfile.ashx?/k196/apdokument/i4989405/pbbdfrhpqit (2,25 millioner + evt bud over prisantydning). Her bor du ene og alene på to værelser og 56 utmerkede kvadratmeter som er fullt beboelige i dag og renoveres etter hvert som økonomien tillater. 

 

Er dette ikke “godt nok” er problemet ditt ikke bankenes manglende utlånsvilje, men dine egne krav og mangeldne kontakt med virkelighetens verden! . Det er ingen menneskerett å bo i noe nybygget/nyrenovert innen gåavstand Aker Brygge! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten alle har råd til bolig, bare ikke i Oslo. Virker som om flesteparten tror det er en menneskerett å få sin første bolig innnefor ring 3 i Oslo. 

Jeg eier bolig med hadde vært moro om hele pyramidespillet hadde kollapset, før så fikk man en leilighet for et par mnd lønner nå med dagens priser blir man gjeldsslave for resten av livet.. er det globallistene ønsker.

 

Litt morsom å at dem ønsker at folk skal bo utenfor byene men samtidig gjør det stadig vanskeligere å pendle til nettopp byen der tjenestesektoren og alle statlige jobbene er 

Lenke til kommentar

Nesten alle har råd til bolig, bare ikke i Oslo. Virker som om flesteparten tror det er en menneskerett å få sin første bolig innnefor ring 3 i Oslo. 

 

Kan godt irritere meg over slike nedlatende kommentarer som altid kommer frem når noen påpeker hvor vanskelig det har blitt å få tak over hodet.  Ingen har påstået det er en menneskerett, men det ville være positivt for samfunnet og miljøet om folk kan bo ikke så veldig langt fra hvor de nå engang må gå på skole eller jobb.  Økt transportbehov fører til økt utslipp. 

 

Unge enslige uten familie som kan hjelpe de har null sjans i dag på selvom de har høy inntekt.  Det burde vi som et av "verdens beste land" kunne gjøre noe med, for det er en uholdbar, for ikke å si uverdig, situasjon.

 

For bare 15 år siden kunne man kjøpe en grei liten 3 roms bolig for 2,5 - 3 gange gjennomsnitlig årsinntekt.  I dag snakker vi om at man er "kravstor" hvis man finner det urimelig at ikke engang 5 gange årsinntekt er nok til en beskjeden bolig.  Jeg føler faktisk litt for den generasjonen som har valget mellom å aldri eie tak over hodet eller å skylde millioner for å få 35 m2 å boltre seg på. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Etter hva jeg kan se på Finn.no er det 50 leiligheter innenfor pristak på 2,5mill. De varierer i størrelse fra 16m2 til 56m2. 

Finner man en leilighet i nærhet av t-bane kan man enkelt og greit komme seg rundt i hele byen på relativt kort tid, på en miljøvennlig måte. Den er tilogmed stort sett pålitelig også, i motsetning til Vy. 

 

Høy inntekt har du vel egentlig ikke. Ifølge SSB sin statistikk (https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar) for gjennomsnittlig årsinntekt for 100% stilling ligger du 2000kr under snittet. Ikke helt sikker på hvordan de regner og vekter det statistiske grunnlaget, for det virker noe høyt. Men det er ihvertfall de offisielle tallene. 

 

Oslo er blant Norges dyreste byer å bo i, og da kan ikke alle ha råd til det. Du tjener omtrentlig det samme som en husholdning med "vedvarende lav inntekt", og kan da ikke forvente å kunne kjøpe en tipp-topp toroms leilighet i god stand i sentrumsnære strøk. Hadde du derimot hatt en samboer med tilsvarende lønn hadde dere stilt veldig bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...