Gå til innhold

Kan lage babyer av hudceller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil nok fungere perfekt i et moderne samfunn der alle ønsker og være single, hvis du kan bestille en unge over nettet og sende noen hudceller og hente rakkeren etter at pottetrening, skrikingen, etc. er ferdig ville det vært topp.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må gjøres vanskeligere å lage barn, ikke lettere. Den aller største klimautfordringen er overbefolkning. Men det er det ingen som snakker høyt om.

 

Jeg vil ikke akkurat si dette er lettere enn å gjøre det på den tradisjonelle måten da men.

Men enig i at befolkningsveksten er helt ute av kontroll.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må gjøres vanskeligere å lage barn, ikke lettere. Den aller største klimautfordringen er overbefolkning. Men det er det ingen som snakker høyt om.

Det skjer nå for tiden med at fødseltallene går nedover, men vi har utfordringer med de folkegruppene som ønsker mange barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må gjøres vanskeligere å lage barn, ikke lettere. Den aller største klimautfordringen er overbefolkning. Men det er det ingen som snakker høyt om.

Den CO2-en vi puster ut er bare en liten brøkdel av de CO2-utslippene menneskeheten er ansvarlig for. Med andre ord er det ikke folketallet men forbruket som dominerer utslippene våre. Vi trenger ikke bli færre, bare slippe ut mindre per person i gjennomsnitt. Jepp, det er oss i den vestlige verden jeg sikter til. Samtidig må vi bidra til at ikke andre folkegrupper kommer så skjevt ut mot klimaet som det vi er. Vi må klare å kutte uten å kutte så dramatisk i velstanden. Med andre ord må vi finne mer klimavennlige måter å opprettholde velstanden på.

 

Det skjer nå for tiden med at fødseltallene går nedover, men vi har utfordringer med de folkegruppene som ønsker mange barn.

Feil. Noen folkegrupper MÅ ha flere barn for å sikre seg selv økonomisk og sikre at noen av barna overlever. Historisk statistikk viser at straks levestandarden kommer på et sånt nivå at barn overlever barndommen med over 90-95% sannsynlighet så faller fødselstallene som en stein. Dette har skjedd i land etter land opp gjennom historien.

 

Sjekk ut Hans Roslings dokumentarer om både fødselstall og befolkningsvekst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Feil. Noen folkegrupper MÅ ha flere barn for å sikre seg selv økonomisk og sikre at noen av barna overlever. Historisk statistikk viser at straks levestandarden kommer på et sånt nivå at barn overlever barndommen med over 90-95% sannsynlighet så faller fødselstallene som en stein. Dette har skjedd i land etter land opp gjennom historien.

Er en grunn for at jeg ikke skrev "den tredje verden".

Lenke til kommentar

Det må gjøres vanskeligere å lage barn, ikke lettere. Den aller største klimautfordringen er overbefolkning. Men det er det ingen som snakker høyt om.

Nå er det ikke snakk om land hvor det er et problem med overbefolkning hvor denne teknologien blir aktuell hos...

Lenke til kommentar

Dem skal nå forske på alt nå for tiden. Trist at det blir bare ferre og ferre utfordringer. Må ha hjelpemiddel på absolutt alt. Hvor havner vi hen om absolutt alle utfordringer forsvinner?

Tja, dei som vil kan ha knulling som hobby.

Det vi treng er mer energieffektive mennesker; kortere, med mage som kan fordøye gras og litt mer hår for å redusere utslepp fra tekstilproduksjon.

Og muligens noe mørkere hud, mer bruk av multifunksjonelle klær som laken der både varmer, skjærmer for solen og kan brukes som telt eller hengekøye.

 

Svaret er bedre “Moter”, ikke hull i buksa, seler slengende runt bena og revholet over bukselinningen men’s vi slurper på flaske vatn.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Dette er et etisk minefelt, som den velskrevne artikkelen framhever på en god måte. Jeg er ikke kategorisk imot, men jeg er tilhenger av en nesten overdreven førevarhet i møte med ny teknologi, enten det dreier seg om kjemi, radiobølger eller gener. En slik type skepsis er spesielt viktig for å balansere mot vårt økonomiske system kapitalisme, som uavhengig av sine gode sider også har den negative siden med sterke incentiver til salg av nye produkter, men ofte manglende incentiver til grundig utredning av langtidsvirkninger og -konsekvenser.


 

Det må gjøres vanskeligere å lage barn, ikke lettere. Den aller største klimautfordringen er overbefolkning. Men det er det ingen som snakker høyt om.

 
 
Jeg bekymrer meg mer for miljøet og dyrehabitater enn for klimaet. Men ja, vi burde muligens bli færre på kloden og på lang sikt vil det kanskje skje, men det vil ta endel tid og jeg er usikker på om det er så lett å forsvare "tiltak som virker" i et moderne demokrati, slik som Kinas ettbarnspolitikk som ga mye lidelse.
 

Man kunne påstått at det er selvsagt at vi bør bli færre, men jeg tror mye kan løses med politisk styring og teknologi. Men det krever selvsagt at kapitalismen temmes eller avskaffes, noe som kan virke nokså håpløst i dagens maktbilde, hvor den snarere synes å styre skuta (mer i noen land enn andre). Og om noen vil kalle meg raddisjævel for å mene slikt, må jeg nesten påpeke at FN har kommet med nøyaktig samme konklusjon.

 

Jeg antar med mitt svar at du ikke deler 1800-tallsbekymringen til Thomas Malthus om befolkningsvekst, i motsetning til et par andre i tråden. Jeg støtter meg da på Hans Roslings foredrag, som Simen1.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Tja, dei som vil kan ha knulling som hobby.

Det vi treng er mer energieffektive mennesker; kortere, med mage som kan fordøye gras og litt mer hår for å redusere utslepp fra tekstilproduksjon.

Og muligens noe mørkere hud, mer bruk av multifunksjonelle klær som laken der både varmer, skjærmer for solen og kan brukes som telt eller hengekøye.

Svaret er bedre “Moter”, ikke hull i buksa, seler slengende runt bena og revholet over bukselinningen men’s vi slurper på flaske vatn.

!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...