Gå til innhold

Her er AMDs nye Ryzen-prosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel sliter :p

 

Gjør de egentlig det?

 

De lanserer nå 9900ks med 5ghz all core, og er dermed hakke over i spillytelse på "stock" Dog med garantert høyere strømforbruk.

 

Selv skal jeg ha 12core Ryzen 9, men forventer ikkje at den yter bedre i cpukrevende spill enn min binna 9900k @ 5.3 ghz.

 

Jeg tipper 499 USD blir 499 x11 her i Norge. Altså ca 5500kr ;)

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjør de egentlig det?

 

De lanserer nå 9900ks med 5ghz all core, og er dermed hakke over i spillytelse på "stock" Dog med garantert høyere strømforbruk.

 

Selv skal jeg ha 12core Ryzen 9, men forventer ikkje at den yter bedre i cpukrevende spill enn min binna 9900k @ 5.3 ghz.

 

Jeg tipper 499 USD blir 499 x11 her i Norge. Altså ca 5500kr ;)

Valuta har du nada peiling på Nizzen :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Desperate Times Call for Desperate Measures ;) Hvor mange forskjellige 9900 er det nå? AMD er milevis forann Intel nå ang. effektivitet osv.

Er den milevis forran i ytelse, eller bare effektivitet?

 

Så ut som zen2 har lik singlecore ytelse som intel, bare litt billigere. Kommer jo ut ett år senere enn 9900k, så den måtte jo være billigere :)

Greitt nok å være fornøyd med Zen 2, men mange håpet jo på at 7nm skulle ta helt av i ytelse vs intel. Nå er de ~like i ytelse per kjerne. Stock vs stock

Lenke til kommentar

Er den milevis forran i ytelse, eller bare effektivitet?

 

Så ut som zen2 har lik singlecore ytelse som intel, bare litt billigere. Kommer jo ut ett år senere enn 9900k, så den måtte jo være billigere :)

Greitt nok å være fornøyd med Zen 2, men mange håpet jo på at 7nm skulle ta helt av i ytelse vs intel. Nå er de ~like i ytelse per kjerne. Stock vs stock

 

I single thread vs single thread, ja.

I multithread hvis single er lik vil AMD sine være ufattelig mye raskere, AMD's SMT implementasjon er mye mer effektiv enn intel sin så Hyperthreading vs Amd's SMT så vinner AMD.

Og med Zombieload patches som kommer vil HT miste enda mer ytelse så Intel taper mer.

 

En posetiv ting fra intel er de nye IGP løsningene som er like bra som amd's 2700U så laptopper får bedre gpu'r fra Intel som er stort pluss!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjør de egentlig det?

 

De lanserer nå 9900ks med 5ghz all core, og er dermed hakke over i spillytelse på "stock" Dog med garantert høyere strømforbruk.

 

Selv skal jeg ha 12core Ryzen 9, men forventer ikkje at den yter bedre i cpukrevende spill enn min binna 9900k @ 5.3 ghz.

 

Jeg tipper 499 USD blir 499 x11 her i Norge. Altså ca 5500kr ;)

 

 

Dersom du skulle gjette. Hvor mye dårligere tror du Ryzen 7 3700X (med sine 6 færre antall kjerner) vil yte i det samme spillet?  :roll:

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Jeg er spent på PCIe-kapasitet. Hittil har AMD og Intels mainstream-segmenter hatt litt for få PCIe-lanes tilgjengelige for min smak. Hvordan blir dette med X570 og PCIe 4.0?

 

Litt kjedelig å måtte gå til high-end segmentet for å få nok PCIe-lanes med høyere prisnivå og skuffende ytelse i enkelte oppgavetyper (f. eks spill).

Lenke til kommentar

Jeg er spent på PCIe-kapasitet. Hittil har AMD og Intels mainstream-segmenter hatt litt for få PCIe-lanes tilgjengelige for min smak. Hvordan blir dette med X570 og PCIe 4.0?

 

Litt kjedelig å måtte gå til high-end segmentet for å få nok PCIe-lanes med høyere prisnivå og skuffende ytelse i enkelte oppgavetyper (f. eks spill).

 

Kanskje svaret ligger evt. her. Men det var lagt ut før lanseringen da:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1706933&page=351&do=findComment&comment=24925211

 

dmlX79o.jpg

Lenke til kommentar

Gjør de egentlig det?

 

De lanserer nå 9900ks med 5ghz all core, og er dermed hakke over i spillytelse på "stock" Dog med garantert høyere strømforbruk.

 

Selv skal jeg ha 12core Ryzen 9, men forventer ikkje at den yter bedre i cpukrevende spill enn min binna 9900k @ 5.3 ghz.

 

Jeg tipper 499 USD blir 499 x11 her i Norge. Altså ca 5500kr ;)

Faktisk så sliter Intel med at ryktet er ganske så knust.

Hyperthreading med store sikkerhetshull som gjør at Intel selv advarer mot Hyperthreading og anbefaler å slå det av : https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/bongmo/intel_reveals_new_spectrelike_attack_advises/

 

  Joda, det er godt mulig vi får se Intel Cpu'er der 1 kjerner gruser Amd sin kjerne, men ser man på problemene til cpu'ene er det nok mye som sier at det vil begynne å bli veldig likt mellom Intel og Amd ytelsemessig.

Så har man jo også det at man får flere kjerner , trolig er spillytelsen nå lik eller bedre og multikjerne ytelsen over Intel, etter hvert som 7nm utvikler seg videre så vil man også se forbedrede cpu'er med lavere strømforbruk, bedre ytelse og til slutt 5nm eller lavere.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen har ikke spesielt høy kvalitet og sprer feilinformasjon.

 

Bare for å peke ut et par av de:

AMD har ikke lansert noe "Ryzen 2", de lanserte tredje generasjon ryzen, basert på zen 2.

 

"AMD skryter selv at at de har målt tilsvarende ytelse i spillet PUBG med sin Ryzen 9 3900X som med Intels Core i9-9900K."

 

Det er og feil. Det sa/viste de om den 8-kjernede 3800X.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...