Gå til innhold

ANMELDELSE: A Plague Tale: Innocence


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig med post over. Dette var en godt skrevet anmeldelse.

 

Dette er liksom et spill man vil skal være bra. Det pen grafikk, litt poetisk, prøver fortelle en historie, vekke spilleren litt, samt definere at spillutvikling ikke nødvendigvis trenger å følge alle oppgåtte stier når det kommer til historie eller hovedpersoner. Bare det at storesøster holder bror sin i handa nesten hele spillet krever bein i nesa til utviklerene. Det er sikkert et befriende avbrekk fra den stereotype machokulturen man finner i de fleste spill.

 

Det har altså potensialet til å være en perle. Jeg ser at gamer.no har vært vesentlig rausere enn f.eks ign.com. Ign.com peker på dette, som også har vært min bekymring basert på det jeg har sett av spillet, nemlig spillmekanikken. Er den god/variert nok... (?)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Enig med post over. Dette var en godt skrevet anmeldelse.

 

Dette er liksom et spill man vil skal være bra. Det pen grafikk, litt poetisk og prøver fortelle en historie, vekke spilleren litt, samt definere at spillutvikling ikke nødvendigvis trenger å følge alle oppgåtte stier når det kommer til historie eller hovedpersoner. Bare det at storesøster holder bror sin i handa nesten hele spillet krever bein i nesa til utviklerene. Det er sikkert et befriende avbrekk fra den stereotype machokulturen.

 

Det har altså potensialet til å være en perle. Jeg ser at gamer.no har vært vesentlig rausere enn f.eks ign.com. Ign.com peker på dette som også har vært min bekymring basert på det jeg har sett av spillet, nemlig spillmekanikken. Er den god/variert nok... (?)

 

 

 

Har sett noen videoer og stusser også litt med akkurat det.

Lenke til kommentar

 

Enig med post over. Dette var en godt skrevet anmeldelse.

 

Dette er liksom et spill man vil skal være bra. Det pen grafikk, litt poetisk og prøver fortelle en historie, vekke spilleren litt, samt definere at spillutvikling ikke nødvendigvis trenger å følge alle oppgåtte stier når det kommer til historie eller hovedpersoner. Bare det at storesøster holder bror sin i handa nesten hele spillet krever bein i nesa til utviklerene. Det er sikkert et befriende avbrekk fra den stereotype machokulturen.

 

Det har altså potensialet til å være en perle. Jeg ser at gamer.no har vært vesentlig rausere enn f.eks ign.com. Ign.com peker på dette som også har vært min bekymring basert på det jeg har sett av spillet, nemlig spillmekanikken. Er den god/variert nok... (?)

 

 

 

Har sett noen videoer og stusser også litt med akkurat det.

Spelmekanikken er stort sett god og oversiktleg, og ikkje så knotete som mange skal ha det til. Rett nok: I dei tre-fire siste kapitla i spelet er det små sekvensar med knotete gameplay, men det er ikkje noko som hindrar spelegleda.

 

Pacing, stemning, grafikk, lyd er utruleg godt gjennomført1 God historie også.

 

I alt eit veldig bra spel, og sjølv ville eg ha gjeve det 8/10. Spelet er ikkje så altfor dyrt heller, så her er det berre å handle!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spelmekanikken er stort sett god og oversiktleg, og ikkje så knotete som mange skal ha det til. Rett nok: I dei tre-fire siste kapitla i spelet er det små sekvensar med knotete gameplay, men det er ikkje noko som hindrar spelegleda.

 

Pacing, stemning, grafikk, lyd er utruleg godt gjennomført1 God historie også.

 

I alt eit veldig bra spel, og sjølv ville eg ha gjeve det 8/10. Spelet er ikkje så altfor dyrt heller, så her er det berre å handle!

 

Det er ikke at det er knotete som er min bekymring (og slik jeg har oppfattet IGN), men at det blir for lite mekanikk. Nemlig at fakkel mot rotter og slynge fro å avlede oppmerksomhet ikke er har nok "lastability" (fant ikke godt nok ord her. Varighet blir liksom ikke helt riktig. "Variasjon over tid", kanskje).

 

Ellers bra at de har truffet på pacinga m.m. da. Det stemmer med hva vid'er viser synes jeg.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Det er ikke at det er knotete som er min bekymring (og slik jeg har oppfattet IGN), men at det blir for lite mekanikk. Nemlig at fakkel mot rotter og slynge fro å avlede oppmerksomhet ikke er har nok "lastability" (fant ikke godt nok ord her. Varighet blir liksom ikke helt riktig. "Variasjon over tid", kanskje).

 

Ellers bra at de har truffet på pacinga m.m. da. Det stemmer med hva vid'er viser synes jeg.

Det er ikkje så mykje mekanikk, nei, men så er det jo i grunn eit narrativt spel der fokuset ligg i historia, karakterane og stemninga. Det er også ein del meir mekanikk utover dei du nevner (sjølv om du kanskje set det på spissen? :-) ). Slynga og eld er rett nok pillarane i spelmekanikken, men det er ein del variasjon utover det. Du får ein del skills å leike deg med etterkvart.

 

Spelet er heller ikkje så langt, så ein treng ikkje å bekymre seg over at spelmekanikkane skal gjere spelet einsformig. Løp og kjøp! ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

- Når jeg så dette spillet for første gang så tenkte jeg automatisk på "Brothers: A tale of two sons".

 

Det var/er heller ikke en av de lengste spillene det ute.

Og mekanikken var/er relativt enkel i det spillet også.

Men det merkes lite siden det faller i skyggen av en fantastisk historie.

 

Noe som jeg også føler er tilfellet med dette spillet.

I hvert fall ut ifra det jeg har sett av spillet så langt.

Lenke til kommentar

- Når jeg så dette spillet for første gang så tenkte jeg automatisk på "Brothers: A tale of two sons".

 

Det var/er heller ikke en av de lengste spillene det ute.

Og mekanikken var/er relativt enkel i det spillet også.

Men det merkes lite siden det faller i skyggen av en fantastisk historie.

 

Noe som jeg også føler er tilfellet med dette spillet.

I hvert fall ut ifra det jeg har sett av spillet så langt.

Jeg har spilt gjennom både Brothers: A Tale Of Two Sons og A Plague Tale: Innocence, og vil absolutt påstå det er paralleller i nesten hele spillet. Her er noen tanker skrevet på bussen:

 

Kritikken om manglende dybde i kampsystemet merket jeg ikke mye til, det karakteriseres av at du i nesten hele spillet må være litt oppfinnsom med de få verktøyene du har tilgang til.

Av og til er det noe ludonarrativ dissonans til stede, for eksempel drar du på et punkt tilbake til et sted du har vært tidligere, og du hopper direkte tilbake uten å måtte bruke flere dager slik du gjorde første gang. Det er sannsynligvis på grunn av manglende budsjett at disse litt rykkete hoppene i historien skjer.

I det store og hele er dette ikke stort problem, og gameplayet samsvarer bra med historien.

 

Spillets styrke er definitivt historien fortalt fra Amicias synspunkt, og hvordan hun må kjempe en tilsynelatende desperat kamp for å beskytte lillebroren og overleve. Her mener jeg Asobo studios har fått til veldig mye, og presentasjonen er også veldig solid grafisk.

 

Anbefales!

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Her er jeg veldig seint til festen. Men har spilt gjennom hva jeg nå tror er noe slikt som 2/3 av spillet.

Vil si opplevelsen så langt har variert mellom 7,8 og 9 av 10.  Får se hva jeg ender på til slutt. Men at opplevelsen har vært knall sterk er det ingen tvil om. Men så er jeg veldig glad i historie sterke spill, som fint kan gå på bekostning av gameplay. Ikke det at gameplayet i dette spillet på noen måte er svak, den er bare ikke knall sterk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...