Gå til innhold

Dataspillavhengighet blir nå regnet som psykisk lidelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle bare mangle, har tatt altfor lang tid å anerkjenne dette.

 

Spørsmålet er vel heller om vi trenger å anerkjenne alle varianter av avhengigheter, eller om det holder å bruke fellesbetegnelser. Helt grunnleggende kan avhengighet sies å være enhver aktivitet som utøves i en slik grad at den går utover andre forhold, det være seg sosiale, økonomiske og andre. Det er jo også omdiskutert om avhengighet er riktig ord, når ingen skade tas av å gå "cold turkey". Eksempelvis har ingen sexavhengige dødd av å ikke ha sex. Derimot kan rusavhengige oppleve store problemer ved samme forsøk.

 

Kanskje man heller skulle hatt en fellesbetegnelse for den type avhengighet som "kun" går på adferd? Ingen tvil om at dette er stort felt innen psykologien, men om jeg har et usunt forhold til frimerkesamling (eller x) - trenger vi da en egen betegnelse for dette?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller om vi trenger å anerkjenne alle varianter av avhengigheter, eller om det holder å bruke fellesbetegnelser. Helt grunnleggende kan avhengighet sies å være enhver aktivitet som utøves i en slik grad at den går utover andre forhold, det være seg sosiale, økonomiske og andre. Det er jo også omdiskutert om avhengighet er riktig ord, når ingen skade tas av å gå "cold turkey". Eksempelvis har ingen sexavhengige dødd av å ikke ha sex. Derimot kan rusavhengige oppleve store problemer ved samme forsøk.

 

Kanskje man heller skulle hatt en fellesbetegnelse for den type avhengighet som "kun" går på adferd? Ingen tvil om at dette er stort felt innen psykologien, men om jeg har et usunt forhold til frimerkesamling (eller x) - trenger vi da en egen betegnelse for dette?

Det var ingen fellesbetegnelse under diagnoser som dekket denne typen avhengighet tidligere. Spillavhengighet var noe som kun dekket gambling med penger. Altså man kunne ikke få en diagnose på spillavhengighet om det ikke inkluderte gambling. Det har rett og slett ikke vært dekket blant diagnosekodene for avhengighet. Og da er det ikke så grunnleggende som du ser ut til å tro.

 

Og hvis man ikke anerkjenner noe er det også vanskelig å få hjelp til å gjøre noe med det. Da blir du ikke møtt med forståelse, bare en brysk beskjed om å ta deg sammen.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller om vi trenger å anerkjenne alle varianter av avhengigheter, eller om det holder å bruke fellesbetegnelser. Helt grunnleggende kan avhengighet sies å være enhver aktivitet som utøves i en slik grad at den går utover andre forhold, det være seg sosiale, økonomiske og andre. Det er jo også omdiskutert om avhengighet er riktig ord, når ingen skade tas av å gå "cold turkey". Eksempelvis har ingen sexavhengige dødd av å ikke ha sex. Derimot kan rusavhengige oppleve store problemer ved samme forsøk.

 

Kanskje man heller skulle hatt en fellesbetegnelse for den type avhengighet som "kun" går på adferd? Ingen tvil om at dette er stort felt innen psykologien, men om jeg har et usunt forhold til frimerkesamling (eller x) - trenger vi da en egen betegnelse for dette?

 

Heilt enig, det einaste som skjer med denne definisjonen er at "lidelsen" blir kasta rundt som ein enkel diagnose. Det å få ei diagnose på at ein har ein psykisk sjukdom og derfor speler dataspel vil fungere som ei unskyldning for dei som er i faresonen, og som ammunisjon for hylekoret som meiner dataspel er ein skadeleg aktivitet for alle.

 

Som minimum burde WHO tatt stilling til kva som er meint med:

«økende prioritet gitt til spill i den utstrekning at spill har forrang over andre livsinteresser og daglige aktiviteter».

Vil ein kunne få denne diagnosen om ein dreg opp mobilen medan ein sitt på ramma eller tek seg ei lita pause frå kvardagssamtalen om ingenting når familien er samla foran TV'en?

Eller er det kun dei som skulker jobb/skule for å spele, dei som gløymer å gå på do eller som ikkje får i seg mat alle dagar og derfor svimer av foran PC'en som skal få denne diagnosen?

Eg tenker for min eigen del at vi nok får fleire "feildiagnosar" på folk med vanleg spelemønster, enn vi får diagnosar som vil hjelpe dei som verkeleg treng hjelp fordi dei slit med å ikkje ein gong få dekt primærbehova for å leve.

Lenke til kommentar

Det var ingen fellesbetegnelse Under diagnoser som dekket denne typen avhengighet tidligere. Spillavhengighet var noe som kun dekket gambling med penger. Altså man kunne ikke få en diagnose på spillavhengighet om det ikke inkluderte gambling. Det har rett og slett ikke vært dekket blant diagnosekodene for avhengighet. Og da er det ikke så grunnleggende som du ser ut til å tro.

 

Og hvis man ikke anerkjenner noe er det også vanskelig å få hjelp til å gjøre noe med det.

 

Men det er jo det jeg skriver. Nå har vi fått en diagnose for spillavhengighet. Hva med sexavhengighet? Frimerkesamlingavhengighet?Fuglekikkingavhengighet? Osv.

 

Vi har nå fått inn "6C51 Gaming disorder" i kodeverket, under kategorien "Disorders due to addictive behaviours". Herunder skiller de på "primært online" primært offline" og "uspesifisert". Videre har vi fra før:

- 6C50 Gambling disorder

- 6C5Y Other specified disorders due to addictive behaviours 

- 6C5Z Disorders due to addictive behaviours, unspecified

 

Hvorfor trenger vi da en egen for spill? Med mindre man gjør det samme for alle andre avhengigheter, ser jeg virkelig ikke hvorfor dette skal få sin kategori. Listen for substanser er lang, nettopp fordi den skiller på de forskjellige typer narkotika, medikamenter ol.

 

Et annet eksempel som kanskje ikke høres like flåsete ut: Avhengighet til sosiale plattformer. Jeg tror jeg kjenner flere i den kategorien.

 

Poenget mitt er at spillavhengighet kun dekker en liten del av noe større. Det er selvfølgelig ikke en løsning å ha en samlet diagnose for alt, men her tenker jeg at vi like godt kunne hatt en eller flere diagnoser som omfattet flere avhengigheter i samme eller tilsvarende kategori. Hvor også avhengighet til f.eks sosiale medier og fuglekikking ble anerkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor trenger vi da en egen for spill? Med mindre man gjør det samme for alle andre avhengigheter, ser jeg virkelig ikke hvorfor dette skal få sin kategori. Listen for substanser er lang, nettopp fordi den skiller på de forskjellige typer narkotika, medikamenter ol.

 

Et annet eksempel som kanskje ikke høres like flåsete ut: Avhengighet til sosiale plattformer. Jeg tror jeg kjenner flere i den kategorien. 

 

Det har endel å si at spilling blir nevnt separat. Gambling f.eks. har nå masse restriksoner, og spill-leverandørene må utvise hensyn.

 

På gaming har de masse mekanismer spesifikt designet for å appellere til avhengigheter og det er kun positivt at dette blir satt lys på.

 

Anbefaler alle å se South-Park episoden "freemium isn't free". Dette belyser problemet yyypperliiig!!

Lenke til kommentar

Jeg synes det er sykt. Rett og slett sykt. De som har penger kan ha unga sine spillende hele livet uten å få noen diagnose, og fattige kan få unga tatt fra seg og tvangsindoktrinert/hjernevasket av staten. Så langt har vi altså kommet.

 

På andre siden har man Magnus Carlsen og andre som spiller og vinner turneringer som blir hyllet som helter. Det er som den byggmesteren jeg jobbet med et par dager sa en gang: "Alt bunner ut i økonomi." Så lenge noen tjener penger til staten, så blir de hyllet i mediene. Hvis noen har "antisosiale holdninger", ergo vaner og hobbyer som ikke med en viss sannsynlighet fører til lønns- og dermed skattegivende inntekt, får de en evigvarende skyllebøtte i mediene. Da skal vi stigmatiseres. Mediene jobber ut fra lover som staten slår fast, så medier er egentlig bare statens marionett som vi alle danser etter. Man skal passe seg for å tro på alt mediene skriver. Eksperter og forskere får også oftest betalt av staten, så de er også tvunget til å tale statens sak.

 

 

Poenget mitt er at vi burde lære om psykologi, økonomi og samfunn i skolen, sånn at alle stod likt når vi blir voksne. Men staten gjør jo alt de kan for å opprettholde forskjellene ved å tilbakeholde denne informasjonen. Ikke lærer vi noe om mobbing eller finans. Alt er ned til de som har spissest albuer, ikke de som faktisk bryr seg mest genuint og har mest å gi.

 

Ikke heller kan staten velge å se spilling som en lidenskapelig interesse, noe som kan brukes til å kartlegge talenter og ferdigheter. Bare klask på en diagnose på papiret, så vi kan kutte støtte til mennesker som kunne hatt nytte av det.

 

Alt som ikke fører til jobb skal diagnostiseres, så de kan sjaltes ut av samfunnet over tid. Det er bare urtrist hvor lite intelligente de som lager samfunnets kjøreregler er.

 

 

Er det sånn at alle verdens stater må følge hva WHO sier? Kommer Norge nå til å implementere dette regelverket i Norges lover?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har endel å si at spilling blir nevnt separat. Gambling f.eks. har nå masse restriksoner, og spill-leverandørene må utvise hensyn.

 

På gaming har de masse mekanismer spesifikt designet for å appellere til avhengigheter og det er kun positivt at dette blir satt lys på.

 

Anbefaler alle å se South-Park episoden "freemium isn't free". Dette belyser problemet yyypperliiig!!

 

Men hva skiller gaming fra andre interesser som fører til tilsvarende problemer? Det er fullt mulig å ha restriksjoner på spill, for å hindre avhengighet, uten å ha egne diagnoser for dette. Kina har masse restriksjoner på spill, av ulike grunner - en av dem helse. Uten en diagnose "spillavhengighet" på plass fra WHO.

 

Freemium-modellen, lootbokser og tilsvarende er jo et helt eget problem. Man kan fint bruke masse penger på mobilspill uten å være spillavhengig, og man kan fint være spillavhengig uten å bruke en krone ekstra på et spill.

 

Så jeg gjentar meg selv: Hvorfor skal vi ikke ha en diagnose på avhengighet til sosiale medier (og annet) i samme slengen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sosiale medier er faktisk den virkelig store skumle ulven, spesielt for jenter: https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2018/11/21/is-social-media-addiction-worse-than-cigarettes/#4a5fea5e5d64 -> https://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2019/01/05/social-media-again-shown-to-be-worse-for-girls-mental-health-than-boys/

 

There have been many studies that have concluded that social media addiction is real...

 

As it turns out, it has been easy to get people addicted. Here are some of the reasons why:

 

• We are social creatures: The need to be connected and to interact with others is universal. The feeling of belonging is something we crave as human beings.

 

• The need for validation: Whether it's "likes," "follows" or smile emojis, we are driven by validation for our behavior and the thoughts we share.

 

• FOMO: The fear of missing out, a phenomenon first identified in 2000 by marketing strategist Dan Herman and later allegedly coined by Patrick McGinnis, is apparently one of the stronger drivers of social network use. According to a 2013 Fix infographic, 67% of users feared they would "miss something" without their social media fix.

 

• The ego needs a platform: And social media is the perfect place for it. According to researchers, the ego desires recognition, which can, in turn, drive us to disclose our personal information, pictures of ourselves, etc. in order to earn "strokes."

 

• Brain chemistry: Social networks are physically addictive as well as psychologically addictive. A study from Harvard University showed that self-disclosure online fires up a part of the brain that also lights up when engaging in pleasurable activities. In some studies, frequent social media usage has caused detrimental effects in other aspects of people’s lives, leaving some researchers to view the problem as an addiction.

Lenke til kommentar

Syk verden , nå kan man snart uføretrygde seg ved å gå til legen å si du har spillavhengighet.

 

Tja, hvis man lar hygiene, matinntak og helse (ikke dagslys, dårlig mat uregelmessig søvn) forfalle dramatisk pga gaming...

Nå vil nok dette oppfylle mange vilkår som gjelder psykisk uhelse. Vi snakker ikke kun om gaming 5 timer hver dag...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...