Gå til innhold

Reklamasjon/garanti på headset grunnet slitasje?


Anbefalte innlegg

Kjøpte et "Plantronics Backbeat Pro 2" headset fra Proshop for under 2 år siden, og den siste uken har sømmene på den ene øreklokken "gått" opp. Headsettet har vært brukt mye hjemme foran pc'n, men ellers ikke utsatt for noe mer enn at de har blitt tatt av og på. 

 

Vil reklamasjon/garanti dekke dette?

Legger ved et bilde

 

Takk :) 

post-54096-0-65200200-1558889710_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo sende en epost til Proshop med vedlagt bilde, så kanskje de sender deg en pute.

Jeg forsøkte å  høre med de om dette var en reklamasjons sak eller ikke. Men jeg fikk bare et standard svar med at jeg måtte opprette en reklamasjonssak på nettsiden deres uten å utdype noe om dette faktisk går under reklamasjon. 

Lenke til kommentar

Kjøpte et "Plantronics Backbeat Pro 2" headset fra Proshop for under 2 år siden, og den siste uken har sømmene på den ene øreklokken "gått" opp. Headsettet har vært brukt mye hjemme foran pc'n, men ellers ikke utsatt for noe mer enn at de har blitt tatt av og på. 

 

Vil reklamasjon/garanti dekke dette?

 

Et headsett til rundt to tusen bør forventes å ha levetid på minst to år. Klar reklamasjonssak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at du har brukt øreklokkene/headsetet til vanlig bruk, altså å høre på musikk o.l

 

For å kunne reklamere må det foreligge en "mangel".

 

Plantronics backbeat pro 2 koster over 2000 kroner. Jeg vil derfor mene at man kan forvente en høy kvalitet. Jeg vet ikke hva som er vanlig levetid for sømmer på øreklokker, men jeg synes det er veldig rart hvis man ikke kan forvente minst 2 års levetid. Dette er nok en mangel som du kan reklamere på.

 

Jeg ville ha opprettet en reklamasjonssak. 

 

De ber deg nok om å gjøre dette fordi det er vanlig prosedyre hos dem.

 

Selv om du reklamerer på en mangel, så må de uansett ta stilling til om de ønsker å utbedre mangelen eller ikke. 

 

 

Kan legge til: Du kan sjekke Plantronics sin egen garanti her: https://www.plantronics.com/no/no/support/warranty-service

 

På deres backbeat pro har de 2 års garanti: https://www.plantronics.com/content/dam/plantronics/documents-and-guides/en_gb/product-sheets/backbeat-pro-ps.pdf  Fant det samme dokumentet for backbeat pro 2, men der er ikke garantien oppgitt. 

Endret av heheszki
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er noe ment å varee betydelig lenger enn 2 år, er det 5 års reklamasjonsrett. Enkelt og greit. Synsing er lite produktivt, og er rett og slett feilinformasjon.

Saken her tilsier reklamasjon. Det er eventuelt opp til produsent å bevise at produktet er brukt feil e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er noe ment å varee betydelig lenger enn 2 år, er det 5 års reklamasjonsrett. Enkelt og greit. Synsing er lite produktivt, og er rett og slett feilinformasjon.

 

Saken her tilsier reklamasjon. Det er eventuelt opp til produsent å bevise at produktet er brukt feil e.l.

Igjen så kommer det helt an på om en del av produktet er regnet som slitedeler. Du kan f.eks. glemme å få dekket bremseklosser på en 4 år gammel bil som har gått 60.000km.

 

Men i dette tilfellet synes jeg også det ser ut som reklamasjonsgrunnlag. De ser ikke så veldig slitte ut. Men hvis nye pads er billige så kan det ofte være like greit å bare kjøpe et par nye og slippe alt styret med reklamasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen så kommer det helt an på om en del av produktet er regnet som slitedeler.

Begrepet "slitedel" eksisterer ikke i Forbrukerkjøpsloven, så det spiller ikke noen direkte rolle om det er en slitedel eller ikke.

 

Det loven sier, som mange mistolker til at slitedeler ikke dekkes, er:

 

"Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".

 

Så spørsmålet er om dette headsettet hadde dårligere holdbarhet enn det forbrukeren har grunn til å forvente. Ut fra TS sin beskrivelse, vil jeg si et betinget ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrepet "slitedel" eksisterer ikke i Forbrukerkjøpsloven, så det spiller ikke noen direkte rolle om det er en slitedel eller ikke.

 

Det loven sier, som mange mistolker til at slitedeler ikke dekkes, er:

 

"Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper".

 

Så spørsmålet er om dette headsettet hadde dårligere holdbarhet enn det forbrukeren har grunn til å forvente. Ut fra TS sin beskrivelse, vil jeg si et betinget ja.

Og ting som ikke "svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" kan man definere som f.eks. slitedeler. Du får f.eks. ikke dekka nye CO2-patroner til brusmaskinen din (når du har brukt opp de som fulgte med) eller nye vinduspussere hvis de gamle er gåene etter 1 år.

 

Noen tror de får dekka absolutt alt. :p

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og ting som ikke "svarer til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper" kan man definere som f.eks. slitedeler. Du får f.eks. ikke dekka nye CO2-patroner til brusmaskinen din (når du har brukt opp de som fulgte med) eller nye vinduspussere hvis de gamle er gåene etter 1 år.

C02-patronen er jo ikke noen slitedel, noe mer enn brusen i en brusflaske er. Den blir bare brukt opp. Du får heller ikke dekka en banan ett år etter kjøp, selv om den har to års reklamasjonsfrist og den hverken er en slitedel eller blitt brukt opp.

 

Vi er nok enige, poenget mitt er bare at ordet "slitedel" misbrukes og misforstås når det gjelder reklamasjonsretten. Mange har fått høre at slitedeler ikke dekkes av reklamasjonsretten, og det er direkte feil, slitedeler dekkes like godt som andre ting, de har bare kortere forventet levetid før det slutter å være en mangel at de ikke virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...