Gå til innhold

Vil bygge skyskraper i tre på 40 etasjer. Det største hinderet er brannsjefen i byen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser det for meg hvordan en som har som har brannsikkerhet som sitt arbeid og livets levebrød, en som har i mange år sett nettopp hvordan hus i tre brenner sitter der og hører bøttevis med svada fra folk som har på kanskje det aller meste brukt pulverapparat en gang i livet på en eller annen veldig basic kurs i brannsikrhet forsøker å overbevise han om noe han vet alt om og de fint lite om.

Vedder på at utrykk som «ihht vår studie» og «vi har sett på statistikken» og «vi vet at...» blir sagt mye, mens han ruller med øyne og bare siger lengre og lengre ned i stolen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Selv når man kommer innom enkelt Varmearbeid kurs i Norge, så finner man ofte veldig spennende instruktører.

Spesielt vis man prater pensjonerte brannmestre. Som forteller om forskjellen mellom tiden da de kunne inspisere og avskilte bygg, og tiden som kom etterpå hvor de så at enkle ting som listverk eller brannklasse var utført feil.

 

Er virkelig et større bygg på påtennbar fasade og mangler på brannceller fremtiden?

Lenke til kommentar

Ser det for meg hvordan en som har som har brannsikkerhet som sitt arbeid og livets levebrød, en som har i mange år sett nettopp hvordan hus i tre brenner sitter der og hører bøttevis med svada fra folk som har på kanskje det aller meste brukt pulverapparat en gang i livet på en eller annen veldig basic kurs i brannsikrhet forsøker å overbevise han om noe han vet alt om og de fint lite om.

Vedder på at utrykk som «ihht vår studie» og «vi har sett på statistikken» og «vi vet at...» blir sagt mye, mens han ruller med øyne og bare siger lengre og lengre ned i stolen.

 

Jeg er hverken brannmester, byggmester eller arkitekt. Men eh, 'hus i tre' er ikke *helt* entydig, vel?

 

Jeg har respekt for erfaring. Det er en flott måte å finne ut av hvorfor ting er som de er.

 

Men når erfaringen brukes til "slik har vi alltid gjort det"/"sånn har vi aldri gjort det"/"det der vil aldri fungere" og da går det i alle fall en faen i meg...

Lenke til kommentar

 

Ser det for meg hvordan en som har som har brannsikkerhet som sitt arbeid og livets levebrød, en som har i mange år sett nettopp hvordan hus i tre brenner sitter der og hører bøttevis med svada fra folk som har på kanskje det aller meste brukt pulverapparat en gang i livet på en eller annen veldig basic kurs i brannsikrhet forsøker å overbevise han om noe han vet alt om og de fint lite om.

Vedder på at utrykk som «ihht vår studie» og «vi har sett på statistikken» og «vi vet at...» blir sagt mye, mens han ruller med øyne og bare siger lengre og lengre ned i stolen.

 

Jeg er hverken brannmester, byggmester eller arkitekt. Men eh, 'hus i tre' er ikke *helt* entydig, vel?

 

Jeg har respekt for erfaring. Det er en flott måte å finne ut av hvorfor ting er som de er.

 

Men når erfaringen brukes til "slik har vi alltid gjort det"/"sånn har vi aldri gjort det"/"det der vil aldri fungere" og da går det i alle fall en faen i meg...

Enig, og kan legge til at massivtre, som disse bygningene bygges av, har meget gode brannegenskaper når det kommer til en brann, sammenlignet med bygninger i stål. Forstår brannmesteren godt dersom hans erfaringer er på bygninger av bindingsverk, som har helt andre brannegenskaper, men begge av tre.

 

mvh student på 5. året konstruksjonsteknikk ved NTNTU

Lenke til kommentar

 

 

Ser det for meg hvordan en som har som har brannsikkerhet som sitt arbeid og livets levebrød, en som har i mange år sett nettopp hvordan hus i tre brenner sitter der og hører bøttevis med svada fra folk som har på kanskje det aller meste brukt pulverapparat en gang i livet på en eller annen veldig basic kurs i brannsikrhet forsøker å overbevise han om noe han vet alt om og de fint lite om.

Vedder på at utrykk som «ihht vår studie» og «vi har sett på statistikken» og «vi vet at...» blir sagt mye, mens han ruller med øyne og bare siger lengre og lengre ned i stolen.

 

Jeg er hverken brannmester, byggmester eller arkitekt. Men eh, 'hus i tre' er ikke *helt* entydig, vel?

 

Jeg har respekt for erfaring. Det er en flott måte å finne ut av hvorfor ting er som de er.

 

Men når erfaringen brukes til "slik har vi alltid gjort det"/"sånn har vi aldri gjort det"/"det der vil aldri fungere" og da går det i alle fall en faen i meg...

Enig, og kan legge til at massivtre, som disse bygningene bygges av, har meget gode brannegenskaper når det kommer til en brann, sammenlignet med bygninger i stål. Forstår brannmesteren godt dersom hans erfaringer er på bygninger av bindingsverk, som har helt andre brannegenskaper, men begge av tre.

 

mvh student på 5. året konstruksjonsteknikk ved NTNTU

Da kan jeg komme med en veldig enkel utfordring som vil for deg som studrnt med 5 studieår bak ryggen vil ikke være noe problem i det hele tatt: å finne eksempler der hus i tre hadde klare fordeler mtp brannsikkerhet over tilsvarende bygninger i stål eller armert betong.

Lenke til kommentar

Da kan jeg komme med en veldig enkel utfordring som vil for deg som studrnt med 5 studieår bak ryggen vil ikke være noe problem i det hele tatt: å finne eksempler der hus i tre hadde klare fordeler mtp brannsikkerhet over tilsvarende bygninger i stål eller armert betong.

 

Massivtre har en innbrenningshastighet på 0,6 mm/min ved full påtenning, noe som vil si at uforkullet tverrsnitt holder sin bæreevne, ettersom bygninger ikke er dimensjonert for å akkurat stå så vil en massivtre bygning stå en stund. Stål mister hele sin bæreevne ved høye temperaturer (+500 grader, byggforsk), takbjelker av stål vil ved overtenning (som skjer rimelig raskt) oppleve 900 grader og kollapse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...