Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treg PC - formatering?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

 

Har en gaming pc som begynner å bli noen år. Det er ikke det som er problemet, men heller at den begynner å bli treig. Har altfor mye søppel liggende rundt omkring, har ikke formatert den siden jeg fikk den for hvertfall 4 år siden. Jeg vet ikke helt hvordan man gjør det, og er derfor jeg spør her. Hvordan formaterer jeg pcen slik at den forhåpentligvis blir litt raskere og ryddigere? Er det noe jeg må gjøre i forkant, som å skrive ned windows nøkkelkode eller noe? 

 

Ser for meg å slette alt og få den så "ny" som mulig. Og hvordan er det med drivere osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk windows sin tilbakestillings funksjon. Da burde eneste driverene du trenger å ordne være til skjermkortet ditt. Veiviseren forteller deg hva du skal gjøre. Om du kjører windows 10, trenger du ikke tenke på nøkkel om du bruker denne metoden. 

 

 

Hva er forskjellen mellom "Behold alle filene mine" og "Fjern alt"? Og hvilken bør jeg gå for i mitt tilfelle der jeg egentlig ikke har noe jeg trenger på pcen, vil helst ha den som ny som mulig.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom "Behold alle filene mine" og "Fjern alt"? Og hvilken bør jeg gå for i mitt tilfelle der jeg egentlig ikke har noe jeg trenger på pcen, vil helst ha den som ny som mulig.

 

Du skal fjerne alt. Da installerer den windows på nytt for deg. Alle filene dine forsvinner, så husk backup av dokumenter og bilder og slikt som er viktig for deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-t8fn5F

Lisensnøkkelen lagres i skyen (så lenge du har koblet maskien din til OneDrive) så det enkleste er å lage en bootbar minenpinne og reinstallere alt på nytt.

Dette er ikke helt korrekt. Lisensnøkkelen til operativsystemet lagres i BIOS på maskinen.

Enkelte andre lisensnøkkler, f.eks. til Office og slikt lagres på Microsoftkontoen i skyen.

 

Til TS. Med en så gammel disk, så er det beste å kjøpe en ny disk og ta en clean install.

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt korrekt. Lisensnøkkelen til operativsystemet lagres i BIOS på maskinen.

Enkelte andre lisensnøkkler, f.eks. til Office og slikt lagres på Microsoftkontoen i skyen.

 

Til TS. Med en så gammel disk, så er det beste å kjøpe en ny disk og ta en clean install.

 

Snedig at når jeg tar en clean install så er ikke OS'et validert før jeg endrer konto instillinger slik at jeg logger på med min microsoft konto. Om lisensen er knyttet (noe den ikke er) til BIOS (og eller ligger i BIOS ) så ville det ikke hatt noen betydning om hvilken konto jeg logget på med

 

 

Snabelen

 

Snabelen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Snedig at når jeg tar en clean install så er ikke OS'et validert før jeg endrer konto instillinger slik at jeg logger på med min microsoft konto. Om lisensen er knyttet (noe den ikke er) til BIOS (og eller ligger i BIOS ) så ville det ikke hatt noen betydning om hvilken konto jeg logget på med

 

 

Snabelen

 

Snabelen

Kommer jo helt an på om du har en digital lisens eller en 25 sifferet produktnøkkel. Det kommer an på hvordan du anskaffet deg Windows 10.

Man kan linke nøkkelen til microsoft-kontoen. Denne linken bør fjernes, om man selger maskinen med OEM versjon av Winodws 10.

 

Men jeg skrev litt for fort. Lisensen (til home og pro) lagres i ACPI tabellen på maskinen. Edu og Ent versjonen har en annen aktiveringsmetode.

 

3a599c243dca59f5b1f9a8aa74946a16.png

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...