Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fornye pass for barn uten sammarbeidsvilje fra andre parten


Anbefalte innlegg

Heisann. Litt usikker på om dette er riktig tråd, men uansett:

Litt bakgrunnsinformasjon: Opplevde samlivsbrudd for to år siden. Mor ble opptatt med å reise, mens jeg tok full omsorg for felles datter.

Vi fikk fornya passet hennes rett før bruddet, men nå må det gjøres igjen. Har planer om sydentur i sommer, men mor svarer ikke på mine henvendelser. I tillegg vet jeg at hun har flyttet til utlandet, men ikke hvor.

Har 50 prosent foreldreansvar, så trenger hennes underskrift for å få nytt pass.

Men finnes det en annen måte å få det gjort på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan stevne henne for å få foreldreansvaret. Eller du kan ringe passkontoret og få veiledning derfra. Jeg har hørt om at de ber den andre forelderen uttale seg og om de ikke gjør det kan du få pass, men dette er kun noe jeg har hørt, ikke noe jeg vet.

 

Å stevne via tingretten er gratis, men det tar litt tid

 

Anonymous poster hash: 0a83b...8cf

Lenke til kommentar

Heisann. Litt usikker på om dette er riktig tråd, men uansett:

Litt bakgrunnsinformasjon: Opplevde samlivsbrudd for to år siden. Mor ble opptatt med å reise, mens jeg tok full omsorg for felles datter.

Vi fikk fornya passet hennes rett før bruddet, men nå må det gjøres igjen. Har planer om sydentur i sommer, men mor svarer ikke på mine henvendelser. I tillegg vet jeg at hun har flyttet til utlandet, men ikke hvor.

Har 50 prosent foreldreansvar, så trenger hennes underskrift for å få nytt pass.

Men finnes det en annen måte å få det gjort på?

Hvorfor har du ikke full foreldrerett?!? Når hun ikke bor i Norge

Lenke til kommentar

I særlige tilfeller kan man utstede pass til en mindreårig uavhengig av om begge samtykker, jf. passloven § 4 tredje ledd. Fra politiets rundskriv 2/2015:

 

Dette kan for eksempel gjelde i tilfeller der den ene forelder i lengre tid har stått registrert som utvandret og det ikke er mulig å få kontakt med vedkommende, eller der vedkommende står registrert uten fast bopel i folkeregisteret. Videre kan bestemmelsen benyttes der formålet med passutstedelsen er å gjenopprette barnets normalsituasjon med fast bopel i Norge. Sistnevnte eksempel kan gjelde der barnet er forlatt i utlandet. Dersom barnet er fast bosatt i utlandet, må utenriksstasjonen utvise stor aktsomhet før pass utstedes dersom det ikke foreligger samtykke, da utstedelse av pass kan bidra til at barnet bortføres fra sitt bostedsland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...