Gå til innhold

Slik jobber Teslas ingeniører med Model 3


Anbefalte innlegg

"En kan spekulere i om de tradisjonelle bilprodusentene ikke har greid den endringen i tankesett. Vi har sett og snakket med mang en tysk ingeniør og leder som uttrykker en del skepsis til elektrisk mobilitet."

 

Er både overraskende og litt skuffende at en blekke som TU ikke forstår årsaken.

 

Elbilene er gøy for oss i Norge, men for de store bilprodusentene er inntektene fra elbilsalget en parentes i regnskapet. Hvorfor i all verden skal de gidde å investere mer i elbilteknologi når nordmenn kjøper usett uansett? Åpenbart sier de offisielt at de satser på elbiler. De skal jo selge dem.

 

Det er bare å se på BMW i3. En bil bygget for å vise hva BMW kunne i 2012. Fremdeles er den mer avansert på flere områder enn alle elbiler på markedet - inkludert Tesla. Allikevel gidder de ikke komme med noe bedre enn iX3 når de skal "satse".

 

Det er lov å bruke hodet og se hvor mye penger de fremdeles tjener på fossilbiler. Der har du ene og alene grunnen til at Tesla får holde på ganske fritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men dette stemmer jo ikke med det du sa. Det er samme problem som Tesla har hatt siden model S. Stein lander på paneler forran bakhjul og slår hål i lakken. Altså fysisk mekanisk skade. Flassing eller det andre du snakket om er noe helt annet.

Det morsomme er jo å se hvordan menigheten forholder seg til slike problemer.

Bare et par innlegg ned i tråden kommer det beskyldninger om troll, short osv. Herlig!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det var imponerende å få kjøre Teslaen! Eier av bilen og undertegnede planlegger å støyisolere denne bilen. Mye tyder på at det foreløpig bare er Audi e-tron og Mercedes EQC som er støyisolerte. Utfordringen er dekkstøy. Det gjelder derfor å velge dekk som støyer minst mulig. Dess bredere dekk dess mer støy. Nå leveres også dekk som er støysvake. Jeg har siste året kjørt en stor fossilbil med både støysvake sommer- og vinterdekk. Det med uisolerte el.biler er underkommunisert. I 80 km/t merkes ikke forskjellen så mye (jeg har målt ulike biler og holdt foredrag om resultatet), men i utlandet der det ofte tillates høye hastigheter, anbefales hørselvern. Venter på leveranse av min første el.bil. Før det er planen å få målt en forhandlerbil i samarbeid med billeverandør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det morsomme er jo å se hvordan menigheten forholder seg til slike problemer.

Bare et par innlegg ned i tråden kommer det beskyldninger om troll, short osv. Herlig!

Ehm hva? Hvor har jeg sagt dette?

 

Jeg er ute etter reell info om lakken faktisk flasser av etter steinsprut, for der er umulig å unngå (steinsprut altså) og derfor veldig interessant..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En forbrenningsmotor kaster vekk mesteparten av energien du putter inn. En bensinbil måles i liter på mila. Det inkluderer all energien du kaster vekk. Det er bare en liten del av denne energien som kreves for å forflytte bilen.

 

Om du ser for deg et kakediagram, og du gjør en endring som for eksempel halverer rullemotstanden, så vil det bare være en dråpe i havet sammenlignet med all energien du må putte inn i utgangspunktet.

 

På en elbil er det helt annerledes. Det aller meste av energien du putter inn går til fremdrift, så en liten endring vil gi et stort utslag.

Helt uenig i den vinklingen. Eksosbil-ingeniørene kan selvsagt gjøre andre tiltak enn å redusere rullemotstanden. De kan forbedre motorens virkningsgrad dramatisk. Det kan ikke elbil-produsentene for de er allerede nært teoretisk maks. Målt i energimengde eller klimaeffekt er det også mye mer å hente på å forbedre eksosbiler enn på å forbedre elbiler.

Koss då? Me vett jo at fossilbiler sløser med energien og konverterer mesteparten av om til varme og lyd.

 

Konvensjonelle bensinbilar konverterer kunn 17% -21% av energien som er i bensinen til dreiemoment i hjulene. Ein elektrisk motor derimot er som regel mellom 85% og 90% effektiv. Blir ein ganske vesentlig forbedring eksosbil-ingeniørane må utvikla for å kunne konkurrere med elbilar parallelt med aukande bensin og dieselprisar, i tillegg til ville og radikale miljøaktivistar. Nå har jo uansett eksosbil-ingeniørane allereie hatt fleire titals år på å utvikla desse motorane sine... Slik er det blitt og me må nesten berre godta det.

Lenke til kommentar

Koss då? Me vett jo at fossilbiler sløser med energien og konverterer mesteparten av om til varme og lyd.

 

Konvensjonelle bensinbilar konverterer kunn 17% -21% av energien som er i bensinen til dreiemoment i hjulene. Ein elektrisk motor derimot er som regel mellom 85% og 90% effektiv. Blir ein ganske vesentlig forbedring eksosbil-ingeniørane må utvikla for å kunne konkurrere med elbilar parallelt med aukande bensin og dieselprisar, i tillegg til ville og radikale miljøaktivistar. Nå har jo uansett eksosbil-ingeniørane allereie hatt fleire titals år på å utvikla desse motorane sine... Slik er det blitt og me må nesten berre godta det.

Eksempel: En eksosbilingeniør kan forbedre virkningsgraden med 1% og oppnå like mye energireduksjon som elbilingeniørene gjør ved å gjøre bilen 5% mer aerodynamisk. Måler vi CO2 per km (og forutsetter en EU-kraftmiks) kan den samme 1% forbedringen i eksosbilmotoren redusere like mye utslipp som 10-15% mer effektive elbiler. Det er altså enormt å hente på å forbedre eksosmotorene, nettopp fordi de er så enormt ineffektive i dag. Jeg tror altså ikke på argumentet om større miljømotivasjon hos elbilingeniørene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"En kan spekulere i om de tradisjonelle bilprodusentene ikke har greid den endringen i tankesett. Vi har sett og snakket med mang en tysk ingeniør og leder som uttrykker en del skepsis til elektrisk mobilitet."

 

Er både overraskende og litt skuffende at en blekke som TU ikke forstår årsaken.

 

Elbilene er gøy for oss i Norge, men for de store bilprodusentene er inntektene fra elbilsalget en parentes i regnskapet. Hvorfor i all verden skal de gidde å investere mer i elbilteknologi når nordmenn kjøper usett uansett? Åpenbart sier de offisielt at de satser på elbiler. De skal jo selge dem.

Trur du skal trekkje litt i dusken på nissehua. Noreg er framleis ein viktig marknad for elbilar, men mange land er langt forbi. I Noreg vart det seld 5596 ladbare bilar i april. I Kina vart det seld 97276 ladbare bilar same månad.

 

Salet av eksosbilar globalt er forbi toppen. All vekst er innan elektriske bilar. Medan salet av eksosbilar går nedover (globalt), aukar salet av ladbare bilar med 60% i året, og salet av reine elbilar (ikkje medrekna ladbare hybdridar) med over 70% i året.

 

Bilprodusentane kan velje mellom å vere med på nedgangen eller veksten. For å vere med på veksten må dei gå for elektrisk drift, anten dei vil eller ikkje.

 

Det er bare å se på BMW i3. En bil bygget for å vise hva BMW kunne i 2012. Fremdeles er den mer avansert på flere områder enn alle elbiler på markedet - inkludert Tesla. Allikevel gidder de ikke komme med noe bedre enn iX3 når de skal "satse".

Då lurer eg på kva område i3 er betre på. Artikkelen her seier veldig mykje om Tesla, men lite om i3. BMW i3 har relativt lite batteri og høgt forbruk, som andre tyske elbilar. Eg ser ikkje korleis i3 peikar seg ut som spesielt avansert.

 

Det er lov å bruke hodet og se hvor mye penger de fremdeles tjener på fossilbiler. Der har du ene og alene grunnen til at Tesla får holde på ganske fritt.

Dei fleste har meir eller mindre avslutta utviklinga av nye eksosmotorar, og skvisar marginane for å få selt det dei har med større forteneste enn før. Difor tener dei framleis pengar på eksosbilar, men sil slutt er salsnedgangen so rask at det ikkje er mogeleg å skvise marginar og leggje ned fabrikkar fort nok til å unngå raude tal. Du kunne sjå teikn til det i rekneskapa for 4. kvartal 2018, då dei fleste produsentar hadde nedgang i salet, men tente meir pengar pr bil. I 2019 vert det nok meir tydeleg.

 

Du finn framleis krampetrekningar blant ingeniørar som har jobba med eksosbilar heile livet, men leiinga av bilprodusentane har stort sett forstått kva som er i ferd med å skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kunne sjå teikn til det i rekneskapa for 4. kvartal 2018, då dei fleste produsentar hadde nedgang i salet, men tente meir pengar pr bil. I 2019 vert det nok meir tydeleg.

Nedgang i salget skyldes makroøkonomiske forhold. Når det gjelder batteribil-salget så tipper jeg det går i metning i løpet av ett til to år. Med planlagte modeller og produksjonsvolum så vil tilbudet bli for høyt for et lite nisjemarked som kun holdes i live av drakoniske incentiver.

 

Første tegn på det er nettopp denne bilen. Etterspørselen etter Model 3 har flatet ut og kommer neppe til å selge mer enn 250 000 i år, langt under projeksjonene og langt under det som trengs for å oppnå lønnsomhet.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...