Gå til innhold

Slik jobber Teslas ingeniører med Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke hvis en er opptatt av driftssikkerhet, byggkvalitet og kort ventetid på service...

 

Tja, generelt sett er det ikke noe problem. Jeg er nå på nr 3 og på litt under 100 000km. Ikke ett eneste driftstans, men noen småproblemer har det vært. Har dog ikke gått utover drift på bilen. Ventetid på problemer er absolutt noe de kan bli langt bedre på, generelt sett er det mye å gå på ift service siden. 

 

Men for meg er det fortsatt det beste kjøpet en kan gjøre i dag, for meg. Gjelder nødvendigvis ikke for alle. Men ingen tvil om at de har laget en fantastisk bil.

 

Fikk forøvrig ett lass av nye funksjoner i dag, kommer på løpende bånn om dagen. Helt topp og i tråd med resten av de produktene en er vandt til i hverdagen. Her har "de andre" mye å gå på! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

For selv en amerikansk BMW 3-serie med M-sport-justering har mykere justering enn en europeisk tilsvarende bil. De store bilprodusentene justerer bilene utifra markedet de skal selges i.

 

 

Dette har jeg aldri hørt om. Ett kjapt søk i delekatalogen viste at EUR og USA 3-serier har identiske delenr på dempere, fjærer og stabilisatorstag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Neimen TU... Ble det for mye at en avkledde hele artikkelen som helt hinsides blottt for viktige elementer av kritikk av bilen? Det er jammen ikke en gang lagt igjen en moderatormelding for at innlegget er slettet. Ja ja. En fikk da bekreftet hvor vondt det var for forfatteren å få passet påskrevet. Det er jo litt i overkant meningspoliti når en ikke får kritisere et til de grader overopphauset produkt som Model 3 er.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I stedet for et monsterinnlegg skriver jeg flere små kommentarer til artikkelen:

Model 3 er Teslas mest avanserte bil til dags dato, og ingen «miniatyr-Model S». Og på mange måter et helt annet kjøretøy, laget for ulik bruk.

Jeg synes det høres litt desperat ut. Dette er en 5-dørers sedan med 5 seter, elektrisk drift og 4-500-ish km rekkevidde. Det er ikke vidt forskjellig fra model S akkurat. Klart den kunne ikke blitt kalt noe annet enn model S om det var en blåkopi av model S, så en del forskjeller finnes selvsagt, men ikke alle like positive. Model 3 og model S har en rekke fordeler som den andre ikke har, man får bare et annet sett med ting å velge mellom. Disse tingene er mine ankepunkter mot model 3 (i forhold til S): Trang liten bakluke, finnes ikke i 7-seter utgave, mye mindre frunk, kun en skjerm, speedometeret er ikke i nærheten av rett frem, ingen adaptive luftdempere og en hel del andre ting er kjipet litt ned på. I hvert fall sånn jeg ser det. Det positive er motorer, batteri, bedre kjølesystem, topp ladeeffekt, rekkeviddeforlengende hjulkapsler og en del andre småtterier. Model 3 er og forblir en model S mini i mine øye, selv om ingeniørene dere pratet med forsøker å fortelle oss noe annet. Derfor synes jeg det virker litt desperat å påstå at de er så veldig forskjellige at de er "et helt annet kjøretøy, laget for ulik bruk".

 

Jeg har en magefølelse for at de kommer til å kombinere mange av fordelene i en ny model S v2.0 om ganske få år. Gleder meg til det skjer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lakk som går i oppløsning?

 

Jepp. Er slått hull på lakken etter mindre enn 3000km kjøring. På flere biler i flere land. Ene og alene fordi Tesla har vært kjipe. I tillegg så har vi alle de som har blitt lovet at tesla skal fiske lakken på Model 3 etter utlevering.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jepp. Er slått hull på lakken etter mindre enn 3000km kjøring. På flere biler i flere land. Ene og alene fordi Tesla har vært kjipe. I tillegg så har vi alle de som har blitt lovet at tesla skal fiske lakken på Model 3 etter utlevering.

 

Å "slå" hull i lakken er vell ikke helt det samme som å gå i oppløsning, det er jo en direkte skade på overflate. 

 

Men ja, Tesla har hatt disse problemene helt siden model S. Spesielt området foran bakhjulene er utsatt. Så det er ikke en model 3 greie, mer enn Tesla greie. 

Lenke til kommentar
Alle tenker neppe likt

Det er interessant å få et innblikk i hvordan Tesla tenker. Ikke bare om ytelse, men også energieffektivitet. Et batteri med mye kapasitet er ingen garanti for lang rekkevidde.

 

Noen, som Hyundai, er veldig gode gode på energieffektivitet. Hyundai Ioniq har klasseledende forbruk, som gir lang rekkevidde på et moderat batteri. I andre enden kan vi plassere Audi, som med sin E-Tron har svært stor batterikapasitet, men også svært høyt forbruk og dermed overraskende lav rekkevidde.

 

Vi tør hevde at Audi neppe har vært like opptatt av energieffektivitet som Hyundai.

Det er et veldig godt poeng og noe jeg har forsøkt å vektlegge i andre innlegg her inne. Mål batterikapasiteten i km i stedet for kWh. Mål ladeeffekten i km/tid i stedet for kW osv. I beregning av praktisk rekkevidde, bruk samme nedre margin i antall km og lad batteriet like høyt i %.

 

Jeg tror Tesla fortsatt har en del å gå på når det gjelder vinter-effektivitet. De fokuserte nok på WLTP, altså +14 og 23'C, nå i første omgang, men jeg ser for meg at termisk isolering kan bidra til å opprettholde rekkevidden bedre om vinteren.

 

Jeg skulle likt å sett produsenter av seriehybrider gjøre noe like sømløst og optimalisert. Det irriterer meg at dagens seriehybrider virker så halvhjertet. Jeg tror det store utland trenger en bil-generasjon seriehybrider før de rene elbilene tar over. I Norge er vi litt bortskjemt med svært ren og billig vannkraft så her kan mange av oss hoppe bukk over hybrid-trinnet.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En forbrenningsmotor kaster vekk mesteparten av energien du putter inn. En bensinbil måles i liter på mila. Det inkluderer all energien du kaster vekk. Det er bare en liten del av denne energien som kreves for å forflytte bilen.

 

Om du ser for deg et kakediagram, og du gjør en endring som for eksempel halverer rullemotstanden, så vil det bare være en dråpe i havet sammenlignet med all energien du må putte inn i utgangspunktet.

 

På en elbil er det helt annerledes. Det aller meste av energien du putter inn går til fremdrift, så en liten endring vil gi et stort utslag.

Helt uenig i den vinklingen. Eksosbil-ingeniørene kan selvsagt gjøre andre tiltak enn å redusere rullemotstanden. De kan forbedre motorens virkningsgrad dramatisk. Det kan ikke elbil-produsentene for de er allerede nært teoretisk maks. Målt i energimengde eller klimaeffekt er det også mye mer å hente på å forbedre eksosbiler enn på å forbedre elbiler.

Lenke til kommentar

De kan forbedre motorens virkningsgrad dramatisk.

 

Nei det kan de ikke. Det er praktiske grenser til hvor mye mer effektiv en stempelmotor kan bil, ellers ville de gjort det for lenge siden.

 

Forøvrig enig om at Model 3 er det beste bilkjøpet man kan gjøre i dag. Hengerfeste, firehjulstrekk, takgrind, autopilot, bra stereoanlegg og 400 hester til en halv mill. Da kan lakken bare være bløt. Stakkars dieselgubber som er nødt til å dra campingvogner 1000 km uten å stoppe hele tiden, de går glipp av mye.

 

Forresten, forskjellen i bensinpris vs hjemmelading er nå rundt 1 kr km. Så kilometerstanden på elbilen blir antall kroner spart på å ikke kjøpe bensin. Artig å kjøre over 20 000 i året da!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jepp. Er slått hull på lakken etter mindre enn 3000km kjøring. På flere biler i flere land. Ene og alene fordi Tesla har vært kjipe. I tillegg så har vi alle de som har blitt lovet at tesla skal fiske lakken på Model 3 etter utlevering.

 

Hvordan er dette "lakk i oppløsning"? 

Lenke til kommentar

Jepp. Blir et ikon i bilhistorien!

Jeg tenker tilbake på Ford Sierra på 80-tallet. Revolusjonerende aerodynamikk, effektivitet, folkebil til folkepris. Den ble et ikon i sin tid.

 

Ikke misforstå, jeg prøver ikke å trekke model 3 ned her, bare forsøker å tolke hva man skal legge i ordet ikon. Om ~30 år får vi fasiten på hvordan vi ser tilbake på model 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forresten, forskjellen i bensinpris vs hjemmelading er nå rundt 1 kr km. Så kilometerstanden på elbilen blir antall kroner spart på å ikke kjøpe bensin. Artig å kjøre over 20 000 i året da!

Ikke mer. 20 tusen i året er ofte peanøtter når det kommer til bilkostnader.

Kan fortsatt lønne seg bra med velholdt, eldre fossilbil altså.

Man må ikke glemme ting som finansieringskostnad og verditap heller, dette er store poster i bilhold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...