Gå til innhold

Komme i gang med loeping


Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske stillesittende jobb og jobber hjemmefra. Har fint turomraade med strand, park og middelhavet rett utenfor boligen min, saa har i det siste begynt aa gaa mye tur i loepet av dagen. Foeler det er veldig bra for fokus og konsentrasjon, og faar gjort mye mer paa jobb etter en tur ut.

 

Oensker naa aa begynne a jogge/loepe intervall, men har tidligere opplevd smerter i knaer naar jeg har startet med loeping. Tidligere sprang jeg intervall, guerilla cardio for aa bygge kondisjon, og ser for meg aa komme i gang med det samme igjen. Er i daarlig form om dagen siden jeg stort sett jobber paa PCen. 

 

Maalet er egentlig bare aa komme meg ut, faa bedre kondisjon og foele meg bedre. Har ikke noen maal om aa gaa ned i vekt eller delta i Iron Man. :)

 

Lurer paa hva den beste maaten aa komme i gang igjen er. Ser det er en app kalt Freeletics running, jeg bruker allerede en app fra dem til kroppsvektstrening, men vet ikke om det er verdt aa abonnere paa. 

Er 29 aar, mann. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står i noe av det samme. Vil løpe, men får vondt i knær og legger. 32 år.

 

Har meldt meg på halvmaraton i august, så må begynne å få i gang beina.

 

Kommer til å finne meg stier i skogen på mykt underlag for å skåne beina litt. Ønsker å få til 3 halvtimesturer i uka på ca. 5 km, og av og til lengre turer for å begynne å venne meg til lengre distanser.

 

Har ingen ambisjoner om noen spesiell tid, ønsker bare å fullføre 21 km.

 

Trikset tror jeg er å ikke presse seg for hardt. Har ødelagt beina et par ganger tidligere på den måten, og måtte vente uker og måneder for å kunne løpe uten smerter igjen.

Lenke til kommentar

Jeg var gjennom noe av det samme for litt over tre år siden. Jeg var riktignok litt overvektig(105kg), så mitt mål den gang var vektnedgang og å komme meg i litt bedre form. Jeg startet med rolige gåturer mellom 6 og 10km som etterhvert gikk litt opp i tempo når jeg kjente jeg fikk litt bedre kontroll på pust og puls. Etter en stund begynte jeg så smått å løpe korte drag på gåturene mine, 50m her, 50m der, 50m ble til 100m, som igjen ble til 500m, 500m til 1k osvosv. Nå, 30kg lettere, så løper jeg stort mellom 5k og 15k 3-4 ganger i uken alt etter hva jeg har tid til. Jeg brukte ca 7 måneder på hele prossessen fra gange til løp og har holdt det gående som nevnt i litt over 3 år nå.

 

Jeg slet en god del med smerter spesielt på utsiden av knærne og fremside av leggene i starten(over en periode på ca 2 måneder når jeg løp, og etter det jeg har skjønt så hang dette sammen med muskelaturen på siden av lår opp mot hofte. Jeg roet ned løpeturene en periode samt benyttet en foam roller(https://www.xxl.no/pure2improve-foam-roller-svart/p/1153796_1_style), så forsvant dette etterhvert.

Har ingen ambisjoner om noen spesiell tid, ønsker bare å fullføre 21 km.
 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg droppet dette i år og latt det været et mål for 2020, spesielt dersom det er asfaltløp. Jeg er riktignok 43, men har løpt Bergen Fjellmaraton på 21k noen ganger og det er mer enn hardt nok selvom jeg føler formen aldri har vært bedre enn det den er nå. 2-3 måneder fra utrent til halvmaraton syntes jeg høres litt vel optimistisk ut mtp skader, spesielt dersom du har tenkt å fortsette treningen etterpå. Skynd deg heller langsomt og la kroppen få tid å bygge seg sterk nok til å takle en halvmar. Du klarer nok sikkert å fullføre i år også, men tror nok jeg ville lagt listen litt lavere. Uansett hva du velger, lykke til:-)

 

Trikset er som du sier, ikke la seg presse altfor hardt, spesielt ikke i starten.

 

Av løpsapper så har jeg aldri brukt annet enn Garmin Connect(forutsetter at du benytter Garminklokke antar jeg) samt Strava.

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

det være løping? Hvis målet er å føle seg bedre, og veie opp for å en stillesittende jobb så finnes det jo andre måter å være fysisk aktiv som ikke innebærer løping. Hva med sykling? Eller svømming? Begge deler er snillere med knærne dine enn løping..

 

Hilsen en som hater å løpe :)

Lenke til kommentar

Om sommeren svoemmer jeg av og til, men foeler loeping er en mer maalbart for progresjon. Siden jeg svoemmer i sjoen, saa er det mest "kos", vanskelig aa se det som trening. 

 

Sykkel kan funke ogsaa, men da maa jeg kjoepe dette. :)

Lenke til kommentar

Løping kan være så digg. Gjorde selv dette og det gir en deilig mestringsfølelse og godt med energi. Nå sparker jeg veteran-fotball istedet.

 

For å forhindre smerter og skader så må du være snill med leddene dine inntil du har bygd riktige muskler og sener/ledd er vant til ny belastning. Er man overvektig så må man huske det gir mye ekstra belastning på kne og ankler og må kanskje ned i vekt for å unngå ødeleggelse av ledd ved løping.

 

-Riktige sko og godt med støtte i ankelparti ved oppstart. To par, bytt på disse.

-Mykt underlag. Finn en god sti. Jo hardere underlag. Jo hardere for leddene -> smerter

-Løper du riktig? Løp slik kroppen din forteller deg at du skal løpe, ikke slik "ekspertene" sier. De lærde strides, men de fleste heller mot dette har jeg inntrykk av.

-Tøy ut etterpå. Legger og innside/forside/bakside av lår.

-Ikke mye bakker istarten. Bratte nedoverbakker er hardt for nedre deler av lår mot kne på fremside.

Personlig bruker jeg gratisversjonen av Runmeter og har gjort det i noen år.

Mange jeg kjenner bruker Endometer og Strava. Der kan man finne andres ruter og løpe disse.

Lenke til kommentar

Prøv å unngå hardt underlag. Skogsstier og tredemølle med bra demping er ikke like tungt for ledd som asfalt.

 

Eventuelt kan du kanskje prøve å ta det roligere for å venne knær og ankler til belastningen, hvis det har vært mangelvare i en periode. Starte med å gå, så har du en mild progresjon der du løper mer og mer etterhvert.

Lenke til kommentar

Min erfaring med løping er at hvis du veier ca 100 kg, som meg, så må du begynne pent. Det er bedre om du jogger 15-20 minutter hver dag, enn om du pusher deg altfor hardt i begynnelsen og gir opp. Hver dag over veldig lang tid gir resultat.

 

Nøkkelen er rutinen. Å opprettholde rutinen og vanen over veldig lang tid. Det er altså mer et psykologisk problem enn et fysiologisk problem. Så jo lenger du klarer å opprettholde rutinen, jo større er sjansen for at du opprettholder den over tid, og dermed får bedre helse.

 

Og kjøp et par sko som passer skikkelig.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar. Skal ut en tur naa. Har gode loepesko jeg kjoepte i en butikk i USA hvor du loeper paa en threadmill og faar sko som er tilpasset. Kommer til aa loepe paa grus foerst.

 

Det er ogsaa en sti her som gaar til neste by langs stranden, med slik gummi/kork-aktig underlag man har paa friidrettsbaner. Tror det er rundt 4k m, saa det kan vaere et fint maal. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...