Gå til innhold

SpaceX skjøt opp mini-satellitter som skal gi internett over hele kloden


Anbefalte innlegg

Og folk med enebolig og/eller hytte.

På skip betaler vi dyre dommer for et Telehor satelitt nett som er mindre stabilt enn modemet jeg hadde tilbake i 1998. Skal du betale noen regninger på nettbank så kan du regne med og "time-out" 4-5 ganger og måtte gjøre alt om igjen.

 

Så Starlink er hjertelig velkommen. Og vi betaler veldig mye for denne så si ikke eksisterende tjenesten. En som glemte mobildata på i 14 dager uten og vite dette. Kom hjem til en regning større enn lønninga hans var :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de som sier det ikke finnes et marked.

Telenor annonserte nettopp at de skal stenge det gamle kobbernettet. Det vil si at ALLE som har DSL som eneste alternativ nå må finne på noe annet i løpet av et par år. Dette gjelder en ganske stor andel av mindre byggefelt og de aller fleste som bor på gårder og enslige hus i Norges land, blant andre meg. Alternativene jeg har fått er:
https://www.telenor.no/privat/internett/modernisering/hjemmebredband/
1000kr/<100Mbit/1TB pr måned. For en familie er dette nesten eneste aktuelle.
https://www.telenor.no/privat/internett/mobilt-bredband/
900kr/200GB holder nok mange av årets måneder, men langt fra alle.
https://www.ice.no/mobilt-bredband/
800kr/300GB. Begynner å ligne noe.

Et tilbud om opp til 100Mbit/s, 10TB/måned vil jeg være villig til å betale rundt regnet 1000kr/måned for uten å nøle.

PS: Jeg har mast på alle tenkelige leverandører av fiber. Ingen er interessert. Det er ikke snakk om å betale noen hundre tusen for graving. Her må jeg sette opp alt selv. 

Endret av Kjetil Raaen
Lenke til kommentar

Til de som sier det ikke finnes et marked.

 

Telenor annonserte nettopp at de skal stenge det gamle kobbernettet. Det vil si at ALLE som har DSL som eneste alternativ nå må finne på noe annet i løpet av et par år. Dette gjelder en ganske stor andel av mindre byggefelt og de aller fleste som bor på gårder og enslige hus i Norges land, blant andre meg. Alternativene jeg har fått er:

https://www.telenor.no/privat/internett/modernisering/hjemmebredband/

1000kr/<100Mbit/1TB pr måned. For en familie er dette nesten eneste aktuelle.

https://www.telenor.no/privat/internett/mobilt-bredband/

900kr/200GB holder nok mange av årets måneder, men langt fra alle.

https://www.ice.no/mobilt-bredband/

800kr/300GB. Begynner å ligne noe.

 

Et tilbud om opp til 100Mbit/s, 10TB/måned vil jeg være villig til å betale rundt regnet 1000kr/måned for uten å nøle.

 

PS: Jeg har mast på alle tenkelige leverandører av fiber. Ingen er interessert. Det er ikke snakk om å betale noen hundre tusen for graving. Her må jeg sette opp alt selv. 

 

De prisene vil gå ned av seg selv. De vil gå enda mer ned når og hvis Starlink blir en konkurrent. Noe jeg finner usannsynlig. Et modem for mobilt bredbånd koster et par hundrelapper å produsere. Mottaksutstyr for Starlink koster flere hundretusen per nå. Prisen vil selvfølgelig gå ned, men nok? Det er helt i det blå.

Lenke til kommentar

De prisene vil gå ned av seg selv. De vil gå enda mer ned når og hvis Starlink blir en konkurrent. Noe jeg finner usannsynlig. Et modem for mobilt bredbånd koster et par hundrelapper å produsere. Mottaksutstyr for Starlink koster flere hundretusen per nå. Prisen vil selvfølgelig gå ned, men nok? Det er helt i det blå.

Mobilmaster er ikke gratis heller. Kjenner flere som bor steder med svært dårlig dekning, og det ikke er planer om å sette opp flere mobilmaster fordi det ikke er økonomi i det. Skal man dele kostnaden av en mobilmast på f.eks 5 kunder så kan det bli dyrt.

 

Vil forresten anta mottaksutstyr for Starlink havner under 20.000 kr. Volumproduksjon er alfa og omega når det kommer til produksjonskostnad.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

"I den opprinnelige søknaden ble Starlink beskrevet som et nettverk bestående av til sammen 4425 satellitter som vil gå i bane rundt Jorden – i en høyde på mellom 1110 og 1325 kilometer. Satellittene veier 386 kilogram per stykk inkludert solpaneler."

 

Går jo an å ha med oppdatert informasjon. Første fase er nå 1600 satellitter som veier 227 kg og vil plasseres i bane ved 550 km.

 

Kan også nevne at boosteren landet suksessfult. Vi får se om den gjenbrukes på neste Starlink-oppskytning også.

 

Første fase er strengt tatt 360 satelitter (6 oppskytninger a 60) for "minor coverage", og totalt 12 x 60 (720 satelitter) for "moderate coverage".

 

Også verdt å nevne at latencyen på laserkommunikasjon i vakum er 47% raskere enn fiber på bakken da lys går tregere gjennom glass/plast enn i vakum. Lyshastighet i fiber er langt ifra lysets hastighet, og FCC søknadene nevner kun laserkommunikasjon imellom satelittene, de har ikke søkt om noen radiofrekvenser for comms imellom satelittene.

På visse lange (og sære) strekninger kan faktisk latencyen bli bedre enn med dagens sjøfiber.

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Vi betaler 699,- for 100GB pr. måned over 4G på hytta, hastighet 20-30Mbit/s. En tjeneste til samme pris som kan gi langt høyere kvote og hastighet er hjertelig velkommen. Jeg har også 6-7 andre hytter i synsfeltet fra min, så en liten mast med wifi-antenner kan gi internett til halve hyttefeltet. Da er vi mange som kan dele på utstyrskostnaden og månedskostnaden. Meget interessant. 

Jeg så forresten en analyse som viste at Starlink måtte ha $0,06 per GB for å gi å pluss. Det er drøye 7% av det jeg betaler pr. GB i dag...

Lenke til kommentar

Vi betaler 699,- for 100GB pr. måned over 4G på hytta, hastighet 20-30Mbit/s. En tjeneste til samme pris som kan gi langt høyere kvote og hastighet er hjertelig velkommen. Jeg har også 6-7 andre hytter i synsfeltet fra min, så en liten mast med wifi-antenner kan gi internett til halve hyttefeltet. Da er vi mange som kan dele på utstyrskostnaden og månedskostnaden. Meget interessant.

Hvor er hytten din? Starlink launchen som var gikk til en inklinasjon på 53 grader så vidt jeg kan se. Da kommer jeg frem til at den norligste breddegraden man kan se den satelitten i 550km høyde 35 grader over horisonten (Oppgitt grense i spacex's FCC søknad*) er på ca 59 grader. Så du kan kanskje få litt dekning på sørlandet, men realistisk sett må du et stykke lengre sør for å ha kontinuerlig dekning fra den banen. De snakker om andre inklinasjoner for andre deler av konstellasjonen, men mesteparten i lav bane later til å likke rundt 55 grader. Brattere inklinasjoner ser ut til å være planlagt med færre satelitter i høyere baner.

 

Jeg så forresten en analyse som viste at Starlink måtte ha $0,06 per GB for å gi å pluss. Det er drøye 7% av det jeg betaler pr. GB i dag...

Og hva er forutsetningen for det regnestykket? Husk at et satelittnettverk bare kan bruke en liten brøkdel av sin teoretiske kapasitet da satelittene for det meste er over områder uten mennesker.

 

*) Både bakkeantennene og satelittantennene har grenser for hvilke vinkler de kan styre signalet til.

Lenke til kommentar

Hvor er hytten din? Starlink launchen som var gikk til en inklinasjon på 53 grader så vidt jeg kan se. Da kommer jeg frem til at den norligste breddegraden man kan se den satelitten i 550km høyde 35 grader over horisonten (Oppgitt grense i spacex's FCC søknad*) er på ca 59 grader. Så du kan kanskje få litt dekning på sørlandet, men realistisk sett må du et stykke lengre sør for å ha kontinuerlig dekning fra den banen. De snakker om andre inklinasjoner for andre deler av konstellasjonen, men mesteparten i lav bane later til å likke rundt 55 grader. Brattere inklinasjoner ser ut til å være planlagt med færre satelitter i høyere baner.

 

 

Og hva er forutsetningen for det regnestykket? Husk at et satelittnettverk bare kan bruke en liten brøkdel av sin teoretiske kapasitet da satelittene for det meste er over områder uten mennesker.

 

*) Både bakkeantennene og satelittantennene har grenser for hvilke vinkler de kan styre signalet til.

Hytta ligger lengre nord enn det,, på rundt 61 grader. Så den må nok vente på siste fase av nettverket. På 1275km høyde skal man opp til 81 graders inklinasjon. 

 

Total båndbredde på Starlink blir 240Tbit/s, nesten like mye som dagens internett-trafikk på omkring 300Tbit/s. Da er det neppe noen krise om en god del av satellittene er over områder med lav befolkningsandel (selv midt i stillehavet vil det være båter og fly som vil bruke nettet). 

 

Om de utnytter f.eks 10Tbit/s kontinuerlig til en snittpris på 6 cent/GB blir det om jeg har regnet korrekt en inntekt på 2,33 milliarder dollar per år. Og jeg betaler altså nesten 14 ganger så mye som det på hytta. Om prisen øker med 50% og utnyttelsen øker til 20Tbit/s får de inn 7 milliarder dollar pr. år. Total kostnad for å sette opp Starlink er estimert til 10 milliarder dollar. Det er for 12.000 satellitter inkl. bakkestasjoner. 

 

Satellittene varer i 5 år, så etter 5 år må man ut med noen milliarder til nye. Anslagsvis vil jeg tro at ett års inntekt dekker erstatningssatellittene, og så er det (nesten) ren netto i de andre 4 årene. 

 

EDIT:Mine estimater er ganske konservative. Andre anslår inntekter på 50 milliarder pr. år:

https://www.nextbigfuture.com/2018/12/spacex-starlink-satellites-network-will-make-over-50-billion-per-year.html

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...