Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekkdimensjoner og trykk


Anbefalte innlegg

Skulle fylle luft i dekkene i dag, men oppdaget at dimensjonene på sommerdekkene ikke er de samme som står i døra/manualen/vognkortet. Det som står i vognkortet og ellers er 215/40R18 mens det som står på dekkene er 225/45r18. 

 

Lurer derfor på, vil dette kunne bli et problem på eu-kontrollen, og hvordan vet jeg nå hvilket lufttrykk jeg skal bruke? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-69069-0-82326300-1558644485_thumb.png

 

 

Du får endel avvik, men det er akkurat innafor kravene ift bredde og omkrets. Vær obs at det er også andre krav som spiller inn, som hastighetsklasse og vektklasse.
Vær obs at speedometeret ditt kan vise ganske annerledes enn hva du er vant med i denne bilen. Såpass mye større dekk på en bil som normalt har en del feilvisning vil kunne vise temmelig nøyaktig hastighet. Har selv opplevd dette på flere biler, litt greit å vite at man plutselig ikke kan kjøre i 90 i 80-sonen uten å frykte for fartsbokser etc..
Angående lufttrykk ville jeg prøvd meg på rundt 15% mer enn hva som står oppgitt for 215-dekkene. Ikke at det trenger å være så stor forskjell, men generelt er det en god ting å ha litt mer enn hva fabrikanten oppgir, også på samme dimensjon.

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde vel bli en forskjell på 4.8% på rulleomkrets, som er innafor, grensen er 5%, så det burde ikke være noe problem på EU-kontroll.

 

Dekk-trykk kan variere med biltype, jeg ville fylt det samme som det som er oppgitt for de originale hjulene, å se hvordan det fungerer først, deretter justert det, men det er ingenting i veien for å fylle litt mer heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm? Dette er da de samme grensene SVV har hatt i mange år.

 

 

Kjøretøysforskriften, kapittel 13, 6.1c

 

 

Legg merke til kjøretøyforskriften pgf 1-1 samt "pgf 13-1, bestemmelse nummer 6":

 

1. Denne forskrift får anvendelse for kjøretøy som registreres første gang eller tas i bruk uten registreringsplikt i Norge 1. januar 1995 eller senere.

 

Den får også anvendelse for deler omsatt eller tatt i bruk e.l. – avhengig av hva slags ikrafttredelsesbestemmelse som gjelder – 1. januar 1995 eller senere.

 

Forskriften får ikke anvendelse for kjøretøy som omfattes av forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil.

 

 

6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.

 

Jeg forstår ikke hvordan dere kan vite om kjøretøyforskriften får anvendelse for trådstarters bil/dekk/felger og at 5% regelen gjelder i dette tilfellet. Det siste selv om det første faktisk er tilfelle.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan dere kan vite om kjøretøyforskriften får anvendelse for trådstarters bil/dekk/felger og at 5% regelen gjelder i dette tilfellet. Det siste selv om det første faktisk er tilfelle.

 

 

Forskriften har ikke tilbakevirkende kraft, gamle biler trenger ikke oppfylle alle de tekniske kravene i denne forskriften.

Det ville være helt urimelig om en VW boble fra 1958 eller lignende, skulle oppfylle dagens krav til kjøretøy.

 

Kravet til hvert enkelt kjøretøy er den forskriften som gjaldt på tidspunktet kjøretøyet først ble tatt i bruk i Norge eller et annet land.

 

Den 1. januar 1995 gikk man altså over fra noe som het "krav til kjøretøy" til den nye "Kjøretøyforskriften".

For biler som er tatt i bruk før 1995, så er det gamle krav som gjelder.

 

Regelen om 5% avvik til rulleomkrets går langt tilbake, hvor langt vet jeg ikke, men dersom bilen er så gammel at den går under forskrift som ikke har noe slikt krav, så kan man i utgangspunktet sette på hvilke hjul man vil.

 

Jeg vet at den tidligste forskriften av noen betydning er "Forskrifter i henhold til lov om motorvogner av 20. februar 1926", denne hadde ingenting om størrelse på hjul så vidt jeg vet, man kan se den selv her :

 

http://www.frantzenracing.com/Forum/Forskrift-07-1942_til_MOTORVOGNLOVEN_av_1926.pdf

 

Etter 2012 kom "Bilforskriften", men den gjelder nok mest for nye og importerte biler, og viser ofte tilbake til Kjøretøyforskriften for tekniske spesifiseringer for biler tatt i bruk. 

 

Det vises også til en del EU-direktiv i den nye Bilforskriften, i og med at Norge da fikk tredd en del EU-krav nedover ørene, jeg antar det er disse som muligens gjelder for dekk og felg etter 2010 også?

 

Dersom man ønsker å vite om 5% fremdeles gjelder, kan man jo ringe Biltilsynet, men så vidt jeg vet er det den standarden de har brukt i flere tiår, og fremdeles bruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik loven leses rent bokstavelig er det da ikke tillatt å endre rulleomkrets på biler med dekk/felg produsert etter 2010, da bestemmelsen om 'tillatt endring' for +- 5% ikke gjelder. (Antagelig var noen litt bakfulle den dagen forskriften ble endret).

Det er selvfølgelig ikke plutselig slik at store endringer i rulleomkrets er OK da det bl.a. får konsekvenser for belastning på hjuloppheng i tillegg til feilvisning på speedometer og km-teller. 

 

SVV vet nok fasit, jeg tipper 5% endring fremdeles er safe å holde seg til.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Noen var litt bakfulle minst de siste 3 gangene reglene på dette området ble vesentlig endret.

 

Dersom man ringer og snakker med noen forskjellige på teknisk hos svv, så får man dessuten lett forskjellige svar avhengig av dagshumør, (mangel på) kompetanse og hvordan man vinkler spørsmålet.

 

Jeg har en såpass ny bil at det er kun dimensjonen(e) i vognkortet som er lov. Min bil har tilfeldigvis bare en dimensjon i vognkortet.

 

Det blir feil å gå rundt å tro at 5% regelen gjelder for alle biler og formidle dette til de spør om temaet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det blir feil å gå rundt å tro at 5% regelen gjelder for alle biler og formidle dette til de spør om temaet.

 

Men det er jo ikke slik at endring ikke er tillatt i det hele tatt, selv om man ikke går under akkurat denne forskriften.

Når det står at det gjelder dekk/felg produsert før 1. januar 2010, så betyr det nok bare at dekk/felg produsert etter den datoen går under annet regelverk, sannsynligvis EU-direktiv, som høyst sannsynlig har lignende regler om endring av rulleomkrets.

Lenke til kommentar

Nei, "annet regelverk" har ikke lignende regler. Regelverket som har tatt over medfører at det på nyere biler må brukes dekkdimensjoner bilen er typegodkjent med. Man vil finne disse dimensjonene i typegodkjenningspapirene og de skal være innført i vognkortet. Andre dimensjoner enn disse er faktisk ikke tillatt dersom man ikke dokumenterer at dimensjonen samsvarer med relevant eu-direktiv.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Nei, "annet regelverk" har ikke lignende regler. Regelverket som har tatt over medfører at det på nyere biler må brukes dekkdimensjoner bilen er typegodkjent med. Man vil finne disse dimensjonene i typegodkjenningspapirene og de skal være innført i vognkortet. Andre dimensjoner enn disse er faktisk ikke tillatt dersom man ikke dokumenterer at dimensjonen samsvarer med relevant eu-direktiv.

 

Spør vel dumt, men må det være innført i vognkortet? Når det er typegodkjent, så burde vel det være greit. Og det som står i manualen til bilen, bør vel være det som er typegodkjent.

 

Bilen bør vel være typegodkjent for trillebårhjulet som mange har til reservehjul også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spør vel dumt, men må det være innført i vognkortet?

 

 

Jeg finner ikke noe informasjon om dette. (Da er det vel ikke et dumt spørsmål).

 

Tatt fra hukommelsen mener jeg at svv skal skrive det inn og at dersom dimensjonene fra typegodkjenningen ikke er innført i vognkortet, så har det skjedd en glipp.

 

Slik glipp vil sannsynligvis ikke få noen konsekvenser her i Norge. Evt. utlandet vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...