Gå til innhold

Derfor tar Airbus-sjefene Boeing i forsvar etter dødsulykkene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At Faury nå er øverste sjef i Airbus er IKKE betryggende. Det er heller IKKE betryggende at myndighetene gir etter for kommersielt press der myndighetene skulle vært villige med å kjøre selskapene konkurs om nødvendig (om selskapene ikke har sikkerheten først).

 

MAX burde forbys i sivil luftfart til evig tid, ene og alene for å statuere et eksempel for hvor lite aksjonærene sine hensyn skal telle når en godkjenner nye maskiner. Økonomiske hensyn har nå drept flere hundre mennesker og påvirket og til dels ødelagt livene til flere tusen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

MAX burde forbys i sivil luftfart til evig tid, ene og alene for å statuere et eksempel for hvor lite aksjonærene sine hensyn skal telle når en godkjenner nye maskiner. Økonomiske hensyn har nå drept flere hundre mennesker og påvirket og til dels ødelagt livene til flere tusen.

 

Det eneste du ville oppnådd med det er dårligere sikkerhet. Selskapene er i dag tvunget til å tenke på sikkerhet i høyeste grad, ellers vil konkurrentene ta alle ordre. Om det bare er 1 aktør på markedet, hva ville skjedd da? Hvor ville investeringslysten i ny teknologi tatt veien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Boeing 737 er verdens mest utprøvde og tryggeste fly. At en AoA sensor dessverre ga feil signal til MCAS er selvfølgelig en tragedie. Det har aldri vært feil med MCAS,men signaler til MCAS.

Feil har oppstått og vil oppstå til alle tider på tekniske oppfinnelser. Man ser det på bilproduksjon,tilbakekalling av millioner av biler pga feil med alt fra de mest enkle ting til alvorlige bremsefeil f.eks. Forskjellen fra biler,er at i luften er beskjeden brutal og nådeløs hvis systemer ikke fungerer. Derfor er MAX på bakken nå og vil være verdens tryggeste persontransport når flyet er over skyene igjen. Alle kan gjøre feil,også Boeing.

Kansje kan disse 2 MAX ulykkene føre til,selv om de ikke skulle skjedd, at luftfarten blir enda sikrere enn den allerede er på mange områder,som f.eks godkjenningsetater og utprøving av nye systemer som innføres.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Boeing 737 er verdens mest utprøvde og tryggeste fly. At en AoA sensor dessverre ga feil signal til MCAS er selvfølgelig en tragedie. Det har aldri vært feil med MCAS,men signaler til MCAS.

Feil har oppstått og vil oppstå til alle tider på tekniske oppfinnelser. Man ser det på bilproduksjon,tilbakekalling av millioner av biler pga feil med alt fra de mest enkle ting til alvorlige bremsefeil f.eks. Forskjellen fra biler,er at i luften er er beskjeden brutal og nådeløs hvis systemer ikke fungerer. Derfor er MAX på bakken nå og vil være verdens tryggeste persontransport når flyet er over skyene igjen. Alle kan gjøre feil,også Boeing.

Kansje kan disse 2 MAX ulykkene føre til,selv om de ikke skulle skjedd, at luftfarten blir enda sikrere enn den allerede er på mange områder som f.eks godkjenningsetater og utprøving av nye systemer som innføres.

 

Jo det er alvorlige grunnleggende feil med MCAS! Les litt mer du, det er derfor programvaren er modifisert! MCAS manglet logikk for å oppfatte at sensor var defekt og manglet logikk for å stoppe gjentagende stup når pilotene kjemper for harde livet med stikka. Dette et nå endret og det er den MCAS programvaren som venter på sertifisering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Boeing 737 er verdens mest utprøvde og tryggeste fly. At en AoA sensor dessverre ga feil signal til MCAS er selvfølgelig en tragedie. Det har aldri vært feil med MCAS,men signaler til MCAS.

Feil har oppstått og vil oppstå til alle tider på tekniske oppfinnelser. Man ser det på bilproduksjon,tilbakekalling av millioner av biler pga feil med alt fra de mest enkle ting til alvorlige bremsefeil f.eks. Forskjellen fra biler,er at i luften er er beskjeden brutal og nådeløs hvis systemer ikke fungerer. Derfor er MAX på bakken nå og vil være verdens tryggeste persontransport når flyet er over skyene igjen. Alle kan gjøre feil,også Boeing.

Kansje kan disse 2 MAX ulykkene føre til,selv om de ikke skulle skjedd, at luftfarten blir enda sikrere enn den allerede er på mange områder som f.eks godkjenningsetater og utprøving av nye systemer som innføres.

 

Jo det er alvorlige grunnleggende feil med MCAS! Les litt mer du, det er derfor programvaren er modifisert! MCAS manglet logikk for å oppfatte at sensor var defekt og manglet logikk for å stoppe gjentagende stup når pilotene kjemper for harde livet med stikka. Dette et nå endret og det er den MCAS programvaren som venter på sertifisering.

Ja det er riktig det du skriver. Men MCAS var i utgangspunktet rett konstruert. Men som ellers i flyverden er fly pr i dag ett resultat av en evolusjon som har pågått siden brødrene Wright fløy første gang i 1903. Og den evolusjonen vil aldri stoppe,ikke etter MAX ulykkene heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Boeing 737 er verdens mest utprøvde og tryggeste fly. At en AoA sensor dessverre ga feil signal til MCAS er selvfølgelig en tragedie. Det har aldri vært feil med MCAS,men signaler til MCAS.

Tull.

 

At et automatiseringssystem ikke klarer å detektere og håndtere en sensorfeil er en feil med systemet. Sensorfeil er noe som kommer til å oppstå, og sikkerhetskritiske funksjoner som avhenger av målinger må være i stand til å håndtere feil på målingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Den airbus-en som gikk ned i atlanteren var vel også rammet av sensorfeil (Air France), med påfølgende forvirring i cockpit. Uansett ville det være lite å vinne fra Airbus sin side ved å kritisere Boeing. Jeg har lest en artikkel i Seattle Times som er meget kritisk til sertifiseringsprosessen: kutt i FAA gjorde at Boeing overtok en rekke av oppgavene til FAA. Videre er det ingen tvil om at Boeing hadde dårlig tid og ikke ville gi selskapene kostnader til re-sertifisering. Og systemet var faktisk ekstremt farlig slik det var implementert, og ville vært det selv med trening. Når du skrur av strømmen til stab-trim er det dine muskler mot vindpresset for å dra stabilisator tilbake til nøytral stilling. Trening i å håndtere det ble fjernet en gang på 70-80-tallet, men de gamle pilotene lærte dette. Har jeg lest på "Internett".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Boeing 737 er verdens mest utprøvde og tryggeste fly. At en AoA sensor dessverre ga feil signal til MCAS er selvfølgelig en tragedie. Det har aldri vært feil med MCAS,men signaler til MCAS.

Feil har oppstått og vil oppstå til alle tider på tekniske oppfinnelser. Man ser det på bilproduksjon,tilbakekalling av millioner av biler pga feil med alt fra de mest enkle ting til alvorlige bremsefeil f.eks. Forskjellen fra biler,er at i luften er er beskjeden brutal og nådeløs hvis systemer ikke fungerer. Derfor er MAX på bakken nå og vil være verdens tryggeste persontransport når flyet er over skyene igjen. Alle kan gjøre feil,også Boeing.

Kansje kan disse 2 MAX ulykkene føre til,selv om de ikke skulle skjedd, at luftfarten blir enda sikrere enn den allerede er på mange områder som f.eks godkjenningsetater og utprøving av nye systemer som innføres.

 

Det var et meget sikkert og utprøvt fly. Tils man monterte på nye, større motorer. Det er ikke mulig å modefisere en flymaskin hur mye som helst, en eller annen punkt er man utenfør det ramverk som maskien fra begynnelsen var konstruert før. Det er man nå, med nya, større motorer som er montert lengre frem og høyre opp. Man har en ny maskin, men låtses som at det er samme gamle gode 737. Der er ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://elpais.com/elpais/2018/09/07/album/1536319456_067156.html

 

Alle som produserer fly gjør feil av og til. Det har også Airbus gjort,som her hvor en A400M fikk lastet opp feil programvare, noe som gjorde at 3 av 4 motorer gikk ned på tomgang rett etter take of og testflygingen gikk rett i bakken i 2015. Hadde dette vært ett fullsatt passasjerfly så hadde alle vært drept.

Endret av ACYBN18O
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...