Gå til innhold

GUIDE: «Proffspilleren»: Beste PC-bygg for 15k+ Se vår nye handleliste «Proffspilleren»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dropp å kjøpe Windows til 1200kr og heller kjøp den på eBay for 50kr. Gjort det i åresvis og funker knall! Ja 100% ekte windows key registrert på microsoft.

 

Lisensen du kjøper på e-bay for 50 kr er ekte, men den er strengt tatt ikke lovlig.

 

Man kan lese mange steder hvordan disse nøklene dukker opp. De mest uskyldige er at det er OEM lisenser solgt med utstyr og de litt verre er at de er resultatet av stjålne kredittkort.

 

Her er business modellen til en kar som tjener noen tusen dollar i mnd på G2A.com:

 

Get ahold of a database of stolen credit cards on the darkweb

Go to a bundle/3rd party key reseller and buy a ton of game keys

Put them up onto G2A and sell them at half the retail price

 

Jeg håper for din egen del at du ikke trodde 50 kr for en Windows lisens var 100% lovlig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Dropp å kjøpe Windows til 1200kr og heller kjøp den på eBay for 50kr. Gjort det i åresvis og funker knall! Ja 100% ekte windows key registrert på microsoft.

 

Kriminelle høye priser på Windows..

Likevel mye billigere enn macOS. Forskjellen er bare at Apple skjuler kostnadene i overpriset hardware

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og MacOS er jo noe som er videreutviklet oppå noe gratisgreier (Unix eller hva det går i). Microsoft har jo bygget sitt oppå gammelt skrotgods (Windows 95) registeret er jo fortsatt vel i hevd selv på Win10. Har aldri helt forstått meg på det der registeret jeg, men så er jeg ikke programmerer.

 

Ellers et lite sidespart til artikkelen.

 

Jeg synes det er dårlig valg å foreslå 256 Gig SSD. Det begynner å bli litt i minste laget.

Endret av G
Lenke til kommentar

Lisensen du kjøper på e-bay for 50 kr er ekte, men den er strengt tatt ikke lovlig.

 

Man kan lese mange steder hvordan disse nøklene dukker opp. De mest uskyldige er at det er OEM lisenser solgt med utstyr og de litt verre er at de er resultatet av stjålne kredittkort.

 

Her er business modellen til en kar som tjener noen tusen dollar i mnd på G2A.com:

 

Get ahold of a database of stolen credit cards on the darkweb

Go to a bundle/3rd party key reseller and buy a ton of game keys

Put them up onto G2A and sell them at half the retail price

 

Jeg håper for din egen del at du ikke trodde 50 kr for en Windows lisens var 100% lovlig.

 

Du har ingen forutsetning for å si at det er ulovlig. Det er kanskje i gråsonen for hva nøklene opprinnelig er tiltenkt til. Men hadde dette vært ett problem for Microsoft hadde de slått ned på det, noe de åpenbart ikke gjør. Du kan ikke sammenligne dette med spillnøkler på G2A. OEM nøklene som selges på ebay kan ikke kjøpes som privatperson av microsoft. Dette er nøkler som er kjøpt av bedrifter som har en avtale med kjøp av OEM i bulk fra Microsoft.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Du har ingen forutsetning for å si at det er ulovlig. Det er kanskje i gråsonen for hva nøklene opprinnelig er tiltenkt til. Men hadde dette vært ett problem for Microsoft hadde de slått ned på det, noe de åpenbart ikke gjør. Du kan ikke sammenligne dette med spillnøkler på G2A. OEM nøklene som selges på ebay kan ikke kjøpes som privatperson av microsoft. Dette er nøkler som er kjøpt av bedrifter som har en avtale med kjøp av OEM i bulk fra Microsoft.

Det er naivt å tro at alle slike OEM nøkler er nøkler kjøpt av bedrifter i bulk. Noen er det, ja. Men noen er også fra stjålne kredittkort. Å kjøpe slike er jo å oppfordre til svindel. Det er og resurskrevende og kostbart for Microsoft å håndheve dette. Selv om de ikke er superhappy for det.

Lenke til kommentar

Det er naivt å tro at alle slike OEM nøkler er nøkler kjøpt av bedrifter i bulk. Noen er det, ja. Men noen er også fra stjålne kredittkort. Å kjøpe slike er jo å oppfordre til svindel. Det er og resurskrevende og kostbart for Microsoft å håndheve dette. Selv om de ikke er superhappy for det.

Skal du komme med slike påstander får du nesten ta deg bryet med å sannsynliggjøre det også!

Lenke til kommentar

Tror du at 0% av slike solgte nøkler er skaffet ulovlig?

 

Er det innenfor Microsofts retningslinjer å videreselge bulk oem?

Kilde takk!

 

Som jeg skrev i tidligere innlegg så selger ikke Microsoft bulkOEM nøkler til privatpersoner. Her er det bedrifter og faktura som gjelder. Så påstanden din om at privatpersoner bruker stjålne kredittkort for å kjøpe bulkOEM nøkler fra Microsoft holder ikke mål. 

 

Det er nok ikke innenfor retningslinjene. Men Microsoft velger heller ikke å gjøre noe med det, noe de har all mulighet til å gjøre. Så det sier meg at de godtar at det selges bulkOEM nøkler. De ønsker jo folk over på Microsoft Windows 10. Var også grunnen til at de ga lisenser ut gratis i starten. Så jeg tviler på at Microsoft har ett problem med at det skjer.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kilde takk!

 

Som jeg skrev i tidligere innlegg så selger ikke Microsoft bulkOEM nøkler til privatpersoner. Her er det bedrifter og faktura som gjelder. Så påstanden din om at privatpersoner bruker stjålne kredittkort for å kjøpe bulkOEM nøkler fra Microsoft holder ikke mål. 

 

Det er nok ikke innenfor retningslinjene. Men Microsoft velger heller ikke å gjøre noe med det, noe de har all mulighet til å gjøre. Så det sier meg at de godtar at det selges bulkOEM nøkler. De ønsker jo folk over på Microsoft Windows 10. Var også grunnen til at de ga lisenser ut gratis i starten. Så jeg tviler på at Microsoft har ett problem med at det skjer.

Kilde? Internet? Et kjapt google-søk og jeg fant...

 

 

 

https://www.howtogeek.com/392080/cheap-windows-10-keys-do-they-work/

 

"We once bought a Windows 7 key for about $15 from one of these websites. We stuck it in a virtual machine, and it worked for about a year. After that, Windows started saying we “may be a victim of software piracy.” Our Windows license was no longer “genuine.”

 

In other words, at some point in that year, the key we purchased was flagged as bad by Microsoft. It was probably purchased with a stolen credit card number, and it was eventually blacklisted on Microsoft’s servers. So it stopped working, and we’d have to buy a new key."

 

 

 

Det å holde for øynene og satse på at det ikke er noen kriminalitet i verden er vel en grei måte å leve på. Få bekymringer.

 

Så ved å kjøpe slike så er det en mulighet for at du gir penger til kriminelle. Bare for du vil ha noe billigere.

 

Å videreselge oem-nøkler er heller ikke greit ifølge Microsoft. Dette er ikke ulovlig, men det strider mot retningslinjene til Microsoft, så du kan likevel få deaktivert lisensen.

 

En gylden regel å leve ved: Om noe blir solgt til en mye billigere penge enn hva man vanligvis kan kjøpe varen for, er det antageligvis noe snusk...

Lenke til kommentar

[...]

 

Å videreselge oem-nøkler er heller ikke greit ifølge Microsoft. Dette er ikke ulovlig, men det strider mot retningslinjene til Microsoft, så du kan likevel få deaktivert lisensen.

Den linken du viser til handler om Windows-nøkler privatpersoner kan kjøpe, i motsetning til bulkOEM nøklene jeg snakker om. Nøkler privatpersoner kan kjøpe er selvfølgelig mer utsatt for kriminell virksomhet som stjålne kredittkort, det gjelder jo alt av programvare privatpersoner har tilgang til å kjøpe. Men du må forstå at dette ikke gjelder bulkOEM nøkler.

 

Som sagt, Microsoft viser ingen handling som tilsier at de har ett problem med salget av bulkOEM nøkler på ebay. Det er selgere med tusenvis av salg med disse nøklene. Og så å si utelukkende positive tilbakemeldinger. Om Microsoft deaktiverte disse lisensene, ville man kunne se dette i tilbakemeldinger som disse selgerne har. Og hadde Microsoft hatt ett problem med det, ville de bedt ebay slå ned på det.

 

https://www.ebay.com/itm/WINDOWS-10-PRO-32-64-BIT-WIN-10-OEM-GENUINE-LICENSE-ORIGINAL-ACTIVATION-KEY/183726216542?hash=item2ac6ef955e:g:UdMAAOSwsIFch0aF

https://www.ebay.com/itm/Windows-10-Home-32-64bit-Genuine-Key-Product-Code-Win-10-Home/143043379908?hash=item214e0cc2c4:g:XP8AAOSwdgxcCq1l

Bare disse to annonsene har en totalt omsetning på over 6000 nøkler, og ikke langt fra 100% tilbakemeldingsscore fra kundene. Har selv kjøpt en slik nøkkel for nærmere 2 år siden. Ikke vært noe problem med det!

 

Og bare for å definere hva en bulkOEM nøkkel er. Dette er nøkler bedrifter kjøper billig fra Microsoft i forbindelse med produksjon av pcer. Kjøpes en masse/bulk. Man må godkjennes før man kan kjøpe, og betaling vil sannsynligvis faktureres som bedrifter normalt gjør mellom seg. Slike nøkler vil derfor være legitime i forhold til kriminell virksomhet, siden man ikke kan benytte seg av stjålne kredittkort for å kjøpe disse. Selv om de nok vil bryte retningslinjene som er forelagt fra Microsoft angående bruksbegrensning av nøklene.

 

Ikke det samme som OEM utgaver som selges enkeltvis til privatpersoner.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Snip

Jeg vet hva bulk oem er. Poenget er at disse ikke skal selges videre til privatpersoner.

 

Men som privatperson som handler på ebay/ali baba/tore's kebab, er det umulig å vite hvor nøkkelen kommer fra. Selvfølgelig. Det videreselges også bulk oem's, men det er også garantert at det finnes kriminelle handlinger bak disse nøklene. Du kan ikke ha det ene og ikke det andre.

 

Poenget mitt er at om du aksepterer litt kriminalitet fordi det også finnes lovlige nøkler (som fremdeles ikke aksepteres av Microsoft).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...