Gå til innhold

Denne elektriske lastebilen skal produseres i år. Batterivekt er et problem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Renault Trucks er eid av Volvo, og ikke egentlig et underbruk av Renault.

Renault Trucks bruker imidlertid samme diamantlogo, og nullutslippsvaremerket som Renault bruker på sinne person- og varebiler.

De elektriske lastebilene, som først ble presentert i 2018, går dermed under navnet Z.E., akkurat som personbilene fra Renault.

Kan være verdt å påpeke at personbilselskapet Volvo heller ikke har noe med lastebilselskapet Volvo å gjøre heller, bare for å gjøre forvirringen komplett ... :)

Endret av Skavold
  • Liker 5
Lenke til kommentar

2,1 tonn batterier burde vel være nærmere 350-400 kwh enn 200 kwh? Tesla S 100 batteri kwh veier vel 550 kg ish om jeg husker korrekt. Og på nærsagt samme vekt per batteripakke så får altså Renault ut bare halvparten av kapasiteten?

 

Energitettheten er jo ennå større på Model 3 batteriene så om man sammenlikner med 21700 celler så blir det ennå større avvik mellom vekten på tesla batteripakker og det Renault Trucks setter sammen. 

Har Renault valgt sparebatterier?

 

Kan ikke bransjen tå å skjerpe seg litt og faktisk gjøre skikkelig arbeid når de skal elektrifisere nye modeller? Vi så den samme mentaliteten hos Mercedes som valgte å resirkulere fossilbil plattform for bruk på EQC, og det resulterte i en modell med lav effektivitet, relativt svak rekkevidde, unødvendig mye vekt og takket være resirkulering av plattformen er innvendig plass begrenset, spesielt bak samt at markfrigangen er under 10 cm. En elektrisk SUV med frihøyde lik en 911 :D

 

At de velger å gjøre ting billigst mulig hele veien er forbannet tull. Lastebil chassi har vært mer eller mindre uforandret siden mellomkrigsårene. Rammene er nærmest like, bare hjuloppheng og dempere er forbedret. Trenger en elektrisk lastebil dagens fossil-lastebil ramme? Neppe. Og dermed ville en konstruksjon av et nytt chassi kun for el-lastebil faktisk fått batteripakkene sentraliserte og nærmere bakken. Det ville gitt rom for større batteripakker, lavere tyngdepunkt og det nye chassiset ville ikke trengt å drasse på dødvekten fra et chassi som er konstruert for dieselbrenner, lang mellomaksling etc. 

Endret av bojangles
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg forstår at det er penger å spare på å bygge på allerede eksisterende chassier, men det blir da i beste tilfelle et helt ok-ish produkt. VIlle vært bedre om dem bygde noe fra bunnen av med intensjon om at den kun skulle brukes med batteri. Tror dette vil ført til en bedre modell en ombygd kjøretøy.

 

Og enig ang. batterivekt, virker ikke som man gikk 100% her allikevel.

Lenke til kommentar

2,1 tonn batterier burde vel være nærmere 350-400 kwh enn 200 kwh?

Det kommer an på hva batteriet er lagd for. Batterier er en avviening mellom effekttethet, energitetthet, motstand mot aldring, motstand mot slitasje, vedlikeholdsvennlighet, pris og sikker en hel del mer.

 

Det er ganske sannsynlig at et batteri for en lastebil vil ha andre kritiske yteleskriterier enn en personbil.

 

Trenger en elektrisk lastebil dagens fossil-lastebil ramme?

Det later til (fra artikkelen) at mye av markedet for disse er som platformer for produsenter som lager diverse spesialisert utstyr på toppen av chassiet. Da er det nok tenkbart at det kan være en stor fordel å minimere hvor mye redesign de som leverer slikt utstyr trenger å gjøre ved å ha en så lik ramme som mulig. Forøvrig er arbeid spart i å utvikle lastebilen en verdi i seg selv. Arbeid spart er innsats man kan sette inn på å lage neste produkt. Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

2,1 tonn batterier burde vel være nærmere 350-400 kwh enn 200 kwh? Tesla S 100 batteri kwh veier vel 550 kg ish om jeg husker korrekt. Og på nærsagt samme vekt per batteripakke så får altså Renault ut bare halvparten av kapasiteten?

Kan nok ha noe med bruk å gjøre. Hvis lastebilene skal takle all type bruk, så må man ha batterier som takler hurtiglading i mye større grad enn dagens Teslaer. De får jo sine biler begrenset om de lader for mye på hurtiglading. 

Lenke til kommentar

Jeg forstår at det er penger å spare på å bygge på allerede eksisterende chassier, men det blir da i beste tilfelle et helt ok-ish produkt. VIlle vært bedre om dem bygde noe fra bunnen av med intensjon om at den kun skulle brukes med batteri. Tror dette vil ført til en bedre modell en ombygd kjøretøy.

 

Og enig ang. batterivekt, virker ikke som man gikk 100% her allikevel.

Disse lastebilene er jo kun for korte ruter, så man trenger slike lastebiler også. Da er det definitivt billigst å bare kaste systemet inn i en eksisterende chassis. Når man skal over 200 km, så må en jo designe noe nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Batteriet veier 530 kg per pakke, altså totalt 2120 kg. Det gir åpenbart en betydelig reduksjon i lastekapasitet.

Er det så åpenbart da? Hva veier dieselmotor, 14(?)-trinns girkasse, tanker inkludert drivstoff, eksosanlegg osv som åpenbart er fjernet?

 

Eller sagt på en annen måte: Hva er nyttelast og totalvekt på dieselutgaven?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er det så åpenbart da? Hva veier dieselmotor, 14(?)-trinns girkasse, tanker inkludert drivstoff, eksosanlegg osv som åpenbart er fjernet?

 

Eller sagt på en annen måte: Hva er nyttelast og totalvekt på dieselutgaven?

Fra artikkelen:

" Totalvekten er 26 tonn i den viste konfigurasjonen. Serine legger til at reglene tillater at totalvekten kan være 27 tonn, slik at nyttelasten blir nær den samme som i dieselutgave."

 

Så kan det virke til at batterisystemet veier 1 tonn mer enn diesel utgaven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan nok ha noe med bruk å gjøre. Hvis lastebilene skal takle all type bruk, så må man ha batterier som takler hurtiglading i mye større grad enn dagens Teslaer. De får jo sine biler begrenset om de lader for mye på hurtiglading. 

 

 

Kan være. Men helt ærlig så virker det nesten som endel av de tradisjonelle fossilbil produsentene bevist velger å levere produkter som ikke er optimale. Vet ærlig talt ikke om det kun skyldes at de ikke ønsker å ta investering/utviklingskostnadene  eller om de tenker at de senere kan si til myndighetene at "nei elbil virker ikke, det har vi prøvd" for å få gehør for å senke takten for det grønne skiftet. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva batteriet er lagd for. Batterier er en avviening mellom effekttethet, energitetthet, motstand mot aldring, motstand mot slitasje, vedlikeholdsvennlighet, pris og sikker en hel del mer.

 

Det er ganske sannsynlig at et batteri for en lastebil vil ha andre kritiske yteleskriterier enn en personbil.

 

Det later til (fra artikkelen) at mye av markedet for disse er som platformer for produsenter som lager diverse spesialisert utstyr på toppen av chassiet. Da er det nok tenkbart at det kan være en stor fordel å minimere hvor mye redesign de som leverer slikt utstyr trenger å gjøre ved å ha en så lik ramme som mulig. Forøvrig er arbeid spart i å utvikle lastebilen en verdi i seg selv. Arbeid spart er innsats man kan sette inn på å lage neste produkt.

 

 

Mulig du har rett, men for meg virker det som ennå en produsent som nekter å gå all-in på elektrifiseringen. De søkte snarveier og jeg tenker det er derfor energitettheten er som den er. 

 

Når det gjelder chassi kjøper jeg ikke den umiddelbart. For det er langt fra alle som trenger spesialutstyr montert på chassi. Svært mange ville klart seg med en helt ordinær lastebil. Ergo så bør det være et marked stort nok til å ta imot en elektrisk lastebil som er tegnet fra grunnen av som en elektrisk lastebil. Og de som leverer chassis påbygg vil jo uansett ha egeninteresse av å følge med i tiden og redesigne sine produkter slik at de passer til et nytt chassi - spesielt om den nye løsningen blir volum-selger. 

 

Og hvorfor skulle det ikke bli en volum-modell? En elektrisk lastebil designet som elektrisk lastebil ville fått alle fordeler og ville gitt en langt mer brukervennlig modell som ville fylt langt mer av brukernes behov. 

 

At de velger å klamre seg til resirkulering av eksisterende fossil-chassi er for meg kun et signal om at Renault ikke ønsker å investere eller satse 100% på elektrifisering. Valget de tok var å spare mest mulig penger. Men det er jo ikke spareprodukter kundene ønsker. Det er innovasjon for å skape en best mulig plattform for å kunne flytte feks varer på en grønn og bærekraftig måte slik at elektrifiseringen ikke begrenser men begeistrer. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man forstår fort at Europa ikke er så opptatt av elektrifisering når man ser alle superbilene som popper ut fra tyske produsenter og hvor det ikke er måte på hvor svære dieselmotorer og alt mulig stæsj som følger med og hvor det må være enorme summer som er brukt til utvikling. Saken er at det kan virke som det kun er VW som virkelig har en plan for elektrifisering i Europa,kansje Volvo også.

Lenke til kommentar

Kan være. Men helt ærlig så virker det nesten som endel av de tradisjonelle fossilbil produsentene bevist velger å levere produkter som ikke er optimale. Vet ærlig talt ikke om det kun skyldes at de ikke ønsker å ta investering/utviklingskostnadene  eller om de tenker at de senere kan si til myndighetene at "nei elbil virker ikke, det har vi prøvd" for å få gehør for å senke takten for det grønne skiftet. 

Litt av en konspirasjonsteori. 

 

Det er ganske mange typer lastebiler vi trenger, og det er ingenting i veien for at disse kommer slik som de er. Jeg trur neppe at batteriene er dårlige heller, det handler mer som det sverreb er inne på. En lastebil er nødt til å bli produsert til å kunne hurtiglades, noe man fraråder folk å gjøre på en Tesla så ofte, siden det er Tesla dere sammenligner med. 

 

Angående nye lastebiler som er designet for å være BEV, så kommer jo Tesla og Nikola med det senere, så da får vi fylt et større marked. Uansett som sagt, så trenger man mange typer trekkvogner, og konfigurasjoner av dem. Som artikkelen sier, så klarer dem ikke lage nok. Så det er jo ikke tvil om at det er kjøpere her, selv for denne "dårlige" lastebilen som det virker til at du mener at den er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av en konspirasjonsteori. 

 

Det er ganske mange typer lastebiler vi trenger, og det er ingenting i veien for at disse kommer slik som de er. Jeg trur neppe at batteriene er dårlige heller, det handler mer som det sverreb er inne på. En lastebil er nødt til å bli produsert til å kunne hurtiglades, noe man fraråder folk å gjøre på en Tesla så ofte, siden det er Tesla dere sammenligner med. 

 

Angående nye lastebiler som er designet for å være BEV, så kommer jo Tesla og Nikola med det senere, så da får vi fylt et større marked. Uansett som sagt, så trenger man mange typer trekkvogner, og konfigurasjoner av dem. Som artikkelen sier, så klarer dem ikke lage nok. Så det er jo ikke tvil om at det er kjøpere her, selv for denne "dårlige" lastebilen som det virker til at du mener at den er. 

 

 

Konspirasjonsteori? Vel de tradisjonelle fossilbil-produsentene har i mine øyne en svært lang vei å gå for å skape troverdighet og tillit etter blant annet dieseljuks-skandalen. Så at jeg mistenker bransjen for å ha skjulte motiver det får stå på bransjen selv. 

 

Ja det kommer nye løsninger og det er jo flott og fint. Men det er likevel svært irriterende at fossilbilgjengen faktisk ikke er all-in allerede på elektrifiseringen. 

 

Vi får vel vente å se hva Tesla klarer å levere når det kommer til elektrisk lastebil. Forhåpentligvis snur de lastebilbransjen på hodet slik at andre blir nødt å følge etter. 

 

Men med tanken på tettheten av lastebiler og vogntog på våre veier er det kjipt å tenke på hvor sakte utviklingen går. Det må nok fram med mer pisk fra politikerne for at ting skal gå raskere. 

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder chassi kjøper jeg ikke den umiddelbart. For det er langt fra alle som trenger spesialutstyr montert på chassi. Svært mange ville klart seg med en helt ordinær lastebil. Ergo så bør det være et marked stort nok til å ta imot en elektrisk lastebil som er tegnet fra grunnen av som en elektrisk lastebil. Og de som leverer chassis påbygg vil jo uansett ha egeninteresse av å følge med i tiden og redesigne sine produkter slik at de passer til et nytt chassi - spesielt om den nye løsningen blir volum-selger. 

 

Og hvorfor skulle det ikke bli en volum-modell? En elektrisk lastebil designet som elektrisk lastebil ville fått alle fordeler og ville gitt en langt mer brukervennlig modell som ville fylt langt mer av brukernes behov. 

Det er forskjell på lastebil og varebil. Varebiler kommer komplett fra fabrikk. Lastebiler selges vanligvis som sjassis som er innom en påbygger før du får den. Dette er en bil som helt klart er lastebil. Se deg rundt, og du vil se et uttall av varianter av påbygg på et lastebilsjassis.

Lenke til kommentar

Konspirasjonsteori? Vel de tradisjonelle fossilbil-produsentene har i mine øyne en svært lang vei å gå for å skape troverdighet og tillit etter blant annet dieseljuks-skandalen. Så at jeg mistenker bransjen for å ha skjulte motiver det får stå på bransjen selv. 

Dem alle er ute etter å tjene penger. Det å selge BEV på allerede eksisterende chassiser har altså vist seg å selge greit, så jeg ser ikke problemet med å gjøre dette i et mellomstadie? 

 

Ja det kommer nye løsninger og det er jo flott og fint. Men det er likevel svært irriterende at fossilbilgjengen faktisk ikke er all-in allerede på elektrifiseringen. 

 

Det er annerledes å lage et merke fra scratch, der man kun selger BEV produkter kontra det å fase ut fossilt mot elektrisk, slik som alle de andre må gjøre. Man kan ikke gå "all-in" når teknologien i seg selv ikke er bra nok, eller moden nok. Man er nødt til å se mellomfaser. 

 

Vi får vel vente å se hva Tesla klarer å levere når det kommer til elektrisk lastebil. Forhåpentligvis snur de lastebilbransjen på hodet slik at andre blir nødt å følge etter. 

 

Er flere enn Tesla som kommer med nye platformer for elektriske trekkvogner.

 

Men med tanken på tettheten av lastebiler og vogntog på våre veier er det kjipt å tenke på hvor sakte utviklingen går. Det må nok fram med mer pisk fra politikerne for at ting skal gå raskere. 

 

Det er vell egentlig Tesla du burde kjefte på? De har jo ingenting annet å selge enn elektriske produkter, så hvorfor bruker dem så langt tid på Tesla Semi og utsetter dem? 

Kanskje det er vanskelig dette, alikavell? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkevidden Tesla har lovet på sin semi er uten tvil svært høy men de har helt sikkert en plan for hvordan de skal nå den. Kineserne er jo også igang med elektriske lastebiler, men fra det lille jeg har lest om akkurat det så har jeg ennå ikke sett dedikerte chassi. Virker som de også er i en mellomfase hvor fossilplattform blir benyttet. Kanskje jeg bommer her grunnet svak kunnskap om alt som skjer i Kina på dette feltet. 

Lenke til kommentar

Det er forskjell på lastebil og varebil. Varebiler kommer komplett fra fabrikk. Lastebiler selges vanligvis som sjassis som er innom en påbygger før du får den. Dette er en bil som helt klart er lastebil. Se deg rundt, og du vil se et uttall av varianter av påbygg på et lastebilsjassis.

 

 

Tror ikke jeg har nevnt varebiler. Det skjer jo riktignok ting der også men jeg snakket om tungbil chassi. Og disse kan komme som trekker med kortere ramme eller som lastebil ja. Tilogmed i lokal distribusjon benyttes det trekkere og semitrailere idag. Så den komboen er ikke kun for langtransport. 

Lenke til kommentar

de må vel spille på sine styrker, og det er for tiden at de faktisk lager lastebiler og har en kundebase og et forhandlernettverk, verksteder og slikt. Andre som skal lage helintegrert biler har fordelen med at de kan tenke ute av boksen. Uansett hvem som vinner i det lange løpet så heier jeg på dem, men jeg aner ikke hvilken strategi som er smartest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...