Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skilsmisse og hvem skal ha hva


Clarus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal hun ha halve egenandelen hvis det er dine penger?

 

Bolig er vel enkelt nok å dokumentere mhht utlegg og hvem som har betalt hva?

Mer ute etter hva som er rettferdig. Tenkte siden det er felles bolig at det var rettferdig, men er min første skillsmisse. Er vel noen styringer på dette?

Lenke til kommentar

Mer ute etter hva som er rettferdig. Tenkte siden det er felles bolig at det var rettferdig, men er min første skillsmisse. Er vel noen styringer på dette?

Det som er rettferdig er at dere deler det prosentvis på hvor mye hver enkelt av dere har gått inn i boligen. 

 

Hvis du har gått inn med egenandel + 60%, så skal du ha det. Hvis eksen har betalt deg 50% av egenandelen av det du gikk inn med. Så skal du fortsatt ha 60% av salgssummen.

Lenke til kommentar

Det som er rettferdig er at dere deler det prosentvis på hvor mye hver enkelt av dere har gått inn i boligen. 

 

Hvis du har gått inn med egenandel + 60%, så skal du ha det. Hvis eksen har betalt deg 50% av egenandelen av det du gikk inn med. Så skal du fortsatt ha 60% av salgssummen.

Hun har ikke betalt tilbake den siden hun aldri har hatt råd. Vil 60% + egenandel være fair da?

Lenke til kommentar

Og er det hva jeg har juridisk krav på?

Avhenger av flere ting. Var dere gift? Skrevet ektepakt eller noe sånt? 

 

Er sikkert noen jurister her som kan dette langt bedre enn meg  :hmm: 

 

Men jeg synes hvertfall 60%+egenhandel høres rettferdig ut. Men hvis dere har skrevet ektepakt, vært gift eller noe sånt. Så kan det forandre fordelingen. Uten at jeg skal si helt sikkert.

Lenke til kommentar

Med "egenandel" forstår jeg egenkapital. Riktig?

Uten å ta hensyn til tapte renteinntekter, inflasjon eller andre ting er vel det rettferdige her at huset selges, du får din innskutte egenkapital tilbake, og profitten/verdistigningen etter uttak av egenkapitalen din deles 60/40 iht. fordelingsbrøk. Er vel kanskje også rettferdig om meglerkostnader og annet deles etter samme brøk. 

 

Men du har jo gått glipp av 7 år med verdistigning på pengene dine da. Ikke oppgitt hvor stor denne egenkapitalen var, men med noen hundretusner har du gått glipp av en betraktelig verdistigning dersom du i et alternativt univers hadde fått de pengene av samboer og plassert dem på børsen. 

 

Men hva som er juridisk riktig er et HELT annet spørsmål, og det har jeg ikke oversikt over. 

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at alle deres nettoverdier deles likt. Et unntak er skjevdeling - verdier som en part tok med inn i ekteskapet kan tas ut før delingen så lenge de fortsatt er i behold. Det gjelder både opprinnelig innskutt egenkapital og verdistigning. Men det gjelder ikke gjeldsfinansiert del av boligen, jf. Rt-2002-1596.

 

Det innebærer at den andelen av bolig kjøpt før ekteskapet som ble finansiert med dine midler kan tas ut forlodds. Ektefellen kan ta ut eventuell andel som hun finansierte. Gjelden trekkes fra det som står igjen, og nettoverdien deles 50/50. Alle

 

I praksis: La oss si dere kjøpte bolig til 2 millioner med 500 000 (25%) i egenkapital betalt i sin helhet av dine midler, pluss 1,5 millioner i lån. Denne nå er verdt 4 millioner, og gjelden er nedbetalt til 1 million. Da kan du ta ut 1 million (25 %) forlodds. Gjelden på 1 million trekkes fra resterende boligverdi. De 2 millionene som gjenstår deles 50/50.

 

Hvordan man finner den nøyaktige verdien av boligen i dag, og hvem som har rett til å overta denne og til hvilken pris, er andre spørsmål som kan få stor praktisk betydning. Det enkleste er å selge boligen i markedet, så løser dere begge problemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...