Gå til innhold

TV og PC koblet med HDMI, 60fps lag


Anbefalte innlegg

Hei!

Beklager om dette er feil tråd.

Jeg har en LG 55UJ630V, PC'en er Lenovo V510.

Hver for seg klarer de fint å spille av youtube-videoer i 720+ 60fps. Når jeg kobler sammen med HDMI blir lyden og bildet hakkete.

Er det pga dårlig kabel? Jeg er usikker på merket på kabelen, men den er sølv på hodet, og det står high speed with ethernet på den.
​Det går fint an å spille av 1080p og 720p, men ikke i 60fps.

Jeg har mobilt bredbånd og ikke så bra hastighet her, derfor jeg ikke streamer via pc, eller bruker appen på TV'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er klar over at Blue-Ray (og film generelt) spiller av med 24fps?

 

Har du en tv som støtter 60hertz?

 

60fps 720p. 720p er 0.93 megapixel eller tilsvarende rundt 3 mb rådata, eller rundt 1mb komprimert data. Isåfall er det rundt regnet 60 megabyte per sekund, eller rundt 480 mbit/s. Både kabel og TV må kunne takle det.

 

Tilsvarende er f.eks 30fps halvparten, og 24 litt under halvparten. F.eks 30megabyte/s, 240 mbit/s eller rundt 24 MB/s og 192 mbit/s.

 

Rimelig store forskjeller.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hva har Blu-ray med dette å gjøre?

 

Det står 50/60Hz.

 

Blu-Ray/film fordi 24fps er en standard for film osv. Og bildet er vel ikke hakkete av den grunn? Bare nevnte det,

 

Ok, vel, det bør holde i forhold til TV'en. Men hva med kabelen, det står vel noe på den? Den bør isåfall kunne takle 480mbit/s..

 

En faktisk oversikt over hva HDMI takler i forskjellige versjoner oppløsning og FPS. 720p 60fps bør ikke være et problem selv for de eldste HDMI kabler.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Refresh_frequency_limits_for_standard_video

 

Hmm..

 

Hva slags skjermkort har PC'en din?

 

Har du forresten testet med en annen HDMI kabel? Den er sannsynligvis heller ikke isolert, så har du en radiosender eller noe i nærheten av HDMI kabelen kan det potensielt sett være problematisk.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Blu-Ray/film fordi 24fps er en standard for film osv. Og bildet er vel ikke hakkete av den grunn? Bare nevnte det,

 

Ok, vel, det bør holde i forhold til TV'en. Men hva med kabelen, det står vel noe på den? Den bør isåfall kunne takle 480mbit/s..

 

En faktisk oversikt over hva HDMI takler i forskjellige versjoner oppløsning og FPS. 720p 60fps bør ikke være et problem selv for de eldste HDMI kabler.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Refresh_frequency_limits_for_standard_video

 

Hmm..

 

Hva slags skjermkort har PC'en din?

 

Har du forresten testet med en annen HDMI kabel? Den er sannsynligvis heller ikke isolert, så har du en radiosender eller noe i nærheten av HDMI kabelen kan det potensielt sett være problematisk.

Takk for svar.

Jeg har ikke testet med en annen kabel, da jeg har hatt denne i mange år. Den er 5m lang om det har noe å si.

Skjermkortet på pc er intel hd graphic 620.

Tenkte kanskje det var noe innstillinger som forårsaker dette?

Lenke til kommentar

Nja, det kortet ser ut til å nesten fullt støtte UHD, da bør det overhode ikke ha problemer med 720p 60fps over HDMI.

 

Eneste jeg kan tenke meg kan være galt er at du kjører Windows og ikke har installert driveren. Du kan installere/reinstallere den først. Hvis det ikke funker kan jeg ikke tenke annet enn at det er kabelen som er problemet. Både TV og PC bør kunne håndtere det du forsøker, noe du jo indikerer i det opprinnnelige spørsmålet.

 

Måtte bare dobbeltsjekke.

 

Du kan også dobbeltsjekke det jeg sa med radiosender. F.eks at HDMI kabelen ligger ved siden av wifi eller noe slikt. Det kan forstyrre signalet (men det burde da heller skurre enn å hakke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...