Gå til innhold

Norske F-35 flyr for første gang over Danmark i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"avvisningsberedskap – altså når danske jagerfly flyr ut og møter russiske fly"

Spesielt å bare utpeke Russland.

 

Og hvilke andre land enn Russland er det som bruker å sende militære fly til å fly langs grensen til ikke-allierte land her i Europa?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"avvisningsberedskap – altså når danske jagerfly flyr ut og møter russiske fly"

Spesielt å bare utpeke Russland.

 

Det står tydelig i artikkelen at de avviser russiske fly omtrent 40 ganger i året. Hvem andre skulle man utpekt? Tror ikke danskene sliter med at svenske eller tyske eller kinesiske jagerflu er på uønsket visit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Seriøst?  :huh:

 

Nevnt ett annet lands hvis flyvåpen Danmark realistisk sett kunne ha et behov for å sende opp jagerfly mot.

Alle som ikke er forhåndsmeldt. Og jeg tenkte på definisjonen av avvisningsberedskap.

Norge tillater ikke allierte fly å flyve fritt heller. 

 

Og hvilke andre land enn Russland er det som bruker å sende militære fly til å fly langs grensen til ikke-allierte land her i Europa?

 

Hva har det med definisjonen av avvisningsberedskap å gjøre samt suverenitetshevding å gjøre?

Norge tillater ikke allierte fly å flyve fritt heller. 

 

Det står tydelig i artikkelen at de avviser russiske fly omtrent 40 ganger i året. Hvem andre skulle man utpekt? Tror ikke danskene sliter med at svenske eller tyske eller kinesiske jagerflu er på uønsket visit.

Norge tillater ikke allierte fly å flyve fritt heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvor mange flygninger tror du det utgjør i løpet av et gjennomsnittsår?

 

Som sagt, hvilket annet flyvåpen trenger Danmark realistisk sett å sende opp jagerfly mot?

Jeg nevnte bare at det er spesielt å utpeke Russland. Realistisk sett er det mange. Søk opp "krenking av luftrom" på Google og resultatene er mange. Om flyet er sivilt eller ikke spiller ingen rolle. Krenking av luftrom skjer stadig.

Lenke til kommentar

Det fløy akkurat to f-35 over hodet mitt. Og mine foreldre har hytte ikke langt unna Ørlandet flystasjon. Inntrykket så langt er at lyden fra f-35 i større grad oppleves anderledes enn høyere sammenlignet med f-16. Mer bass, og kanskje et vel så behagelig lydbilde i den gra en kan bruke et slikt ord om lyden fra et jagerfly.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fløy akkurat to f-35 over hodet mitt. Og mine foreldre har hytte ikke langt unna Ørlandet flystasjon. Inntrykket så langt er at lyden fra f-35 i større grad oppleves anderledes enn høyere sammenlignet med f-16. Mer bass, og kanskje et vel så behagelig lydbilde i den gra en kan bruke et slikt ord om lyden fra et jagerfly.

 

Interessant observasjon. Frekvens er jo en viktig sak med støy - vel, en av mange viktige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Avvisning....er det ett millitært uttrykk?

Kan jo lett forveksles med avising på interkommen. Plutselig har vi en helge ingstad airborne.

 

Danskene bruker avvisning. Vi bruker som oftest avskjæring, men det varierer litt. Pilotene bruker også tildels noen ord som ikke egner seg på trykk ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg nevnte bare at det er spesielt å utpeke Russland. Realistisk sett er det mange. Søk opp "krenking av luftrom" på Google og resultatene er mange. Om flyet er sivilt eller ikke spiller ingen rolle. Krenking av luftrom skjer stadig.

Og hvor mange av dem som er utført av andre land enn Russland medfører noe mer enn et oppkall over radio etterfulgt av en "oops"?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hvor mange av dem som er utført av andre land enn Russland medfører noe mer enn et oppkall over radio etterfulgt av en "oops"?

Det har jeg ikke tall på. Min orginalpost gikk ut på at det er spesielt å påpeke Russlands som eneste grunn til å fly QRA for Danmark. Alle verdens land kan potensielt, ikke realistisk, angripe Danmark. Hva som er realistisk går på teori ikke praksis.

 

Og som en teknisk og ikke politisk avis så forventer jeg annen formulering.

Endret av oddeh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...