Jump to content
Redaksjonen.

FORSKNING: Geofencing kan gjøre veibommer overflødige – og utslippene lavere

Recommended Posts

"Slik kan vi oppnå både bedre luftkvalitet og en mer rettferdig veiprising"

 

Rettferdig veiprising? Det er da andre faktorer som er minst like viktig som hvilket drivstoff den går på. Som vekt.

 

Jeg er mye mer komfortabel med å la en 400 kg Toyota Corolla fra 90-tallet med 50 hk dundre rundt i indre Oslo enn en 2,5 tonns Model X med 500 hk på piggdekk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Guest Slettet+891348974

Geofencing er på godt norsk kalt overvåkning. At det er staten som gjør det med "gode intensjoner" gjør jo saken ikke bedre. snarere verre... Å påstå at dette kan brukes til fleksibel fartssetting blir utopi. absolutt alle andre faktorer enn hvor mange biler som er i nærheten vil være mer utslagsgivende for fartssettingen....

For så å se på "rettferdig veiprising" så eksisterer ikke det, og vil aldri gjøre det så lenge summen ikke er null. Hvem skal betale for at samfunnet gjør sin primæroppgave med å besørge veier for fri bevegelse innen kongeriket? Er det riktig at du skal betale for å dra i butikken, mens naboen ikke skal betale hvis de bestiller matvarene hjem? bare fordi butikken brukte elbil til transporten?

Samme gjelder posten og andre bedrifter, som nå flytter lasten fra lastebil til elektrisk varebil utenfor byen for å unngå betalingen i ringene. henter du den derimot selv, så skal der betales...

 

Systemet er rigget for å feile, og da snakker vi ikke engang ennå om at pengene går til å betale lønn til buss sjåfører og å bygge sykkelmotorveier. Det ene ett samfunnsansvar staten skyver fra seg, det andre ett prestisjeprosjekt for en snorklippende ordfører.

beregninger viser at dersom de i Stavanger dobler dagens antall syklister, vil det koste 20 mill kr per syklist de neste 25 årene. fornuftig bruk av bom elle veiprisede penger????

nei takk.

vil ikke engang høre eller lese om "alternative inndrivingsformer" av blodpenger.

Share this post


Link to post

Fra artikkelen:

Mange har skaffet seg hybridbil for å kjøre mer miljøvennlig, men erfaring viser at flere av bilene i praksis går mest på bensin, og at elmotoren sjelden blir ladet opp.

Hva er kilde for denne påstanden og hvilke forutsetninger er gjort?

 

Påstanden later til å være direkte i strid med hva TØI har kommet til ved tidligere forskning på ladbare hybrider:

 

https://www.toi.no/transportteknologi-og-miljo/ladbare-hybridbiler-kjorer-pa-strom-halvparten-av-tiden-article33890-1301.html

 

Ladbare hybridbilene [sic] kjøres 55 prosent av tiden med strøm ladet fra kraftnettet

Share this post


Link to post

Geofencing er på godt norsk kalt overvåkning.

...

Kjører du gjennom bommer i dag? Det gjør jeg og da får jeg spesifisert regning hvor bomselskapet lister opp alle mine bompasseringer. Jeg er med andre ord overvåket allerede. Om bilen min i stedet får en svart boks hvor kun sluttsummen vil sendes til innkreveren, så vil jeg bli *mindre* overvåket, ikke mer.
  • Like 1

Share this post


Link to post

Kjører du gjennom bommer i dag? Det gjør jeg og da får jeg spesifisert regning hvor bomselskapet lister opp alle mine bompasseringer. Jeg er med andre ord overvåket allerede. Om bilen min i stedet får en svart boks hvor kun sluttsummen vil sendes til innkreveren, så vil jeg bli *mindre* overvåket, ikke mer.

 

Skjønner du faktisk ikke forskjellen på å bli registret inn i et enormt område, eller på et punkt på en vei og påkrevd GPS utstyr i alle private transportmiddel?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Skjønner du faktisk ikke forskjellen på å bli registret inn i et enormt område, eller på et punkt på en vei og påkrevd GPS utstyr i alle private transportmiddel?

 

GPS er en passiv mottaker, og data som sendes ut kan være like anonymisert som en bomstasjon.

Share this post


Link to post

GPS er en passiv mottaker, og data som sendes ut kan være like anonymisert som en bomstasjon.

 

Men en bomstasjon er ikke anonym

  • Like 3

Share this post


Link to post

Skjønner du faktisk ikke forskjellen på å bli registret inn i et enormt område, eller på et punkt på en vei og påkrevd GPS utstyr i alle private transportmiddel?

Dette ga ikke mening. Sikker på at du skjønner det selv?

 

Altså, når du passerer en bom blir du *registrert*. Det er en selvfølgelighet med tanke på regningen du skal betale men det betyr også at registreringsdata er tilgjengelig for offentlige myndigheter om de spør om det, eller uærlige tjenere, hvis for eksempel den kulørte pressen lurer på om 'kjendis X' har kjørt et interessant sted.

 

En svart boks i bilen din kan ha *svært* nøyaktige opplysninger om hvor du har kjørt men så lenge kun sluttsummen rapporteres til bomselskapet vet ingen utenforstående hvor du har vært. Altså *mindre* overvåkning.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Men en bomstasjon er ikke anonym

 

Nei men du understrekte selv at det var stor forskjell på å påkreve posisjon og det å registrere seg i et større område. Om du anonymiserer data før du sender det avgårde så er forskjellen ubetydelig, noe som jeg mener gjør argumentet ditt moot.

Share this post


Link to post

Nei men du understrekte selv at det var stor forskjell på å påkreve posisjon og det å registrere seg i et større område. Om du anonymiserer data før du sender det avgårde så er forskjellen ubetydelig, noe som jeg mener gjør argumentet ditt moot.

 

Åja, fordi denne svarte boksen som kreves å være i envær bil vet jo kun når den er innenfor eller ikke innenfor et geofence, det er jo totalt sånn GPS og genfencing fungerer. Det er selvsagt ingen problem og tvinge alle private med et privat transportmiddel til å putte en boks i den som er i stand til å overvåke dere helt presis lokasjon i sanntid og rapportere det, for staten har jo sagt at de bare skal sjekke når du går inn i /forlater et avgrenset område. Og selvsagt tvinge bilen din over på et annet drivstoff ute av din kontroll, men men, sånn er jo greit.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Åja, fordi denne svarte boksen som kreves å være i envær bil vet jo kun når den er innenfor eller ikke innenfor et geofence, det er jo totalt sånn GPS og genfencing fungerer. Det er selvsagt ingen problem og tvinge alle private med et privat transportmiddel til å putte en boks i den som er i stand til å overvåke dere helt presis lokasjon i sanntid og rapportere det, for staten har jo sagt at de bare skal sjekke når du går inn i /forlater et avgrenset område. Og selvsagt tvinge bilen din over på et annet drivstoff ute av din kontroll, men men, sånn er jo greit.

 

Hva boksen vet spiller ingen rolle, med mindre du har mistillit til all elektronikk som kan logge posisjonen din, og da lurer jeg på hvilken mobiltelefon du har. Det som spiller en rolle er hva boksen gir ut.

 

Bomstasjoner har både kamera og skiltlesere, så din mistillit er grovt malplassert når du plutselig får panikk over hvilken som helst annen blackbox-enhet du må stole på kan strippe bort identifiserende data. De norske myndighetene har et bedre rykte på seg enn 90% av appene som folk installerer på telefonen sin, og forskjellen på tillit man må ha til dette sammenlignet med bomstasjoner er ubetydelig.

Edited by Gavekort
  • Like 2

Share this post


Link to post

Det eneste denne teknlogien muligens gjør er å gi mer penger til de som krever inn bompenger siden man slipper å betale for masse infrastruktur.

 

Det fjerner ingen ting sett fra brukerens ståsted.

Share this post


Link to post

Hva boksen vet spiller ingen rolle, med mindre du har mistillit til all elektronikk som kan logge posisjonen din, og da lurer jeg på hvilken mobiltelefon du har. Det som spiller en rolle er hva boksen gir ut.

 

Bomstasjoner har både kamera og skiltlesere, så din mistillit er grovt malplassert når du plutselig får panikk over hvilken som helst annen blackbox-enhet du må stole på kan strippe bort identifiserende data. De norske myndighetene har et bedre rykte på seg enn 90% av appene som folk installerer på telefonen sin, og forskjellen på tillit man må ha til dette sammenlignet med bomstasjoner er ubetydelig.

Jo det spiller stor rolle da den har et mye større skadepotensial enn fastmonterte bomringer. Men du er vel kanskje en av de som allerede har glemt lekkasjen til helse sør-øst? Og tro staten er så kompetent at de klarer å gjennomføre en teknologisk løsning slik de vil den skal fungere er så naivt at det grenser til tilbakestående.

 

Jeg har ikke unødvendige apper på telefonen min. Jeg bruker den som en telefon med SMS, e-post, musikkavspiller, og bruker en nettleser med annonseblokkering om jeg vil gjøre noe annet. Og har selvsagt skrudd av all tracking google lar meg skru av, noe det viser seg at de ikke har respektert i nye funn, men ja, selvsagt, staten vil jo respektere deg, det er jo klart.

 

Men av denne grunnen er jeg også på utkikk etter alternativ telefon og hvorfor jeg har forhåndsbestilt Librem 5. Og prøver å støtte alt av alternativ som kommer til Android.

Share this post


Link to post

Jo det spiller stor rolle da den har et mye større skadepotensial enn fastmonterte bomringer. Men du er vel kanskje en av de som allerede har glemt lekkasjen til helse sør-øst? Og tro staten er så kompetent at de klarer å gjennomføre en teknologisk løsning slik de vil den skal fungere er så naivt at det grenser til tilbakestående.

...

Derfor er en svart boks i hver bil bedre. I stedet for å ha *en* sentral database med alle bompasseringer samtlige kunder har gjort, vil du ha 2,5 millioner svarte bokser med bare dine egne bevegelser. Du trenger ikke *ett* sikkerhetsbrudd da, du trenger 2,5 millioner sikkerhetsbrudd.

 

Datasikkerhetsmesig går man fra å ha alle egg i en kurv, til å ha litt større egg spredd utover 2,5 millioner kurver.

Share this post


Link to post

Derfor er en svart boks i hver bil bedre. I stedet for å ha *en* sentral database med alle bompasseringer samtlige kunder har gjort, vil du ha 2,5 millioner svarte bokser med bare dine egne bevegelser. Du trenger ikke *ett* sikkerhetsbrudd da, du trenger 2,5 millioner sikkerhetsbrudd.

 

Datasikkerhetsmesig går man fra å ha alle egg i en kurv, til å ha litt større egg spredd utover 2,5 millioner kurver.

Først og fremst tar du nok grotesk feil her. Hvordan tror du betaling håndheves? Ved at boksen husker på hva du har gjort og en gang i måten ber deg betale et vist beløp til et gitt kontonummer? Og bare stoler på at alle gjør det som de skal? Er det faktisk slik dere tror implementasjonen kommer til å bli?

 

Tror dere det er irrelevant om man er i en grønn sone i Trondheim eller Oslo, for alt går jo samme stede uansett, sant?

 

Denne skal altså ikke være mottagelig for oppdateringer som endrer oppførselen på den, og spesielt ikke trådløst?

 

Om du har et master passord til gmail, et passord som slipper deg inn på alle kontoer. Vil du anse det som sikrere eller mindre sikkert enn om du skulle hatt en måte å hente ut en kopi av alle e-poster en enkelt konto får tilsendt?

 

Selv om jeg skjønner at mange tror cyberinnbrudd er som å måtte dirke unike individuelle mekaniske låser, så er det dessverre ikke slik, om du finner en vei inn i en av de 2,5 millioner boksene, har du somregel tilgang på alle 2,5 millioner boksene.

Share this post


Link to post

Du kan fint approksimere bruksfordelingen til et slikt gigantisk IT-prosjekt med dagens teknologi og du kan gjøre det mer rettferdig fordelt ved å ta en større del fra inntekts-, formue- og eiendomsskatt. Og hva vil denne mastodonten koste? 2,5 millioner aktive, strømtilkoblede bokser i biler som må installeres, skiftes eier på, varsel om feil, utskiftinger, demonteringer. En robust infrastruktur som skal samle alt dette inn, være trygg for hacking, undersøke svindel osv osv. Det vil ta årevis å betale ned før det har finansiert så mye som et spadetak med oljegrus og det vil fortsette å koste masse å drifte.

 

Man kan bøte på skjevfordelingen ved å begrense bompenger til visse soner basert på trafikkmengde, tilgjengelig kollektivtrafikk og miljøkriterier. Og man kan fint registrere passeringer og differensiere på individuelle kjøretøys vekt, alder, utslippsdata osv ved å fotografere registreringsnummeret, slik som bommene fungerer i dag.

 

Ellers kan man finansiere veiene over skatteseddelen. Alle nyter godt av veier, selv om man ikke eier bil. Det er slik sykebilen kommer frem til sykehuset og maten leveres til butikken. Hvis veien finansieres med en veipriset brødbil så er det uansett brødkjøperen som dekker den kostnaden, og den rammer de med lavest inntekt.

 

Avgifter på drivstoff er effektivt en skatt på kjørelengde som er mye billigere å kreve inn enn GPS-målinger. Man fanger ikke opp hjemmeladede elbiler, men enn så lenge vi ønsker en omstilling her vil jo det bare være gunstig. Kjørelengde er såpass jevnt fordelt at de ytterst få som kjører 50+ tusen km i året uten samfunnsnyttige formål ikke utgjør en spesielt stor brøk av den totale veibruken.

 

Man kunne også gjort ekstra grep ved å øke eiers inntektsskatt basert på registreringsdata, men da hadde det vel plutselig blitt mange flere bestemødre og au pairer uten lappen som plutselig eide Porscher. Her kan den gode gamle årsavgiften brukes bedre.

 

Når du har en grunnskatt på kjørelengde pluss bompenger i sensitive områder der det likevel finnes kollektivtrafikk, pluss at det overskytende finansieres etter inntektsjustert skatteinnkreving, så har du allerede en kurve som stiger med økt veibruk og økt inntekt. Og hvor mange milliarder spart? Tenk på IT-prosjektene til politiet eller Nav, dette blir mye mer komplisert.

 

Litt bom, mest skatt og avgift er mer rettferdig og ekstremt mye billigere.

Share this post


Link to post

Først og fremst tar du nok grotesk feil her. Hvordan tror du betaling håndheves? Ved at boksen husker på hva du har gjort og en gang i måten ber deg betale et vist beløp til et gitt kontonummer? Og bare stoler på at alle gjør det som de skal? Er det faktisk slik dere tror implementasjonen kommer til å bli?

 

Tror dere det er irrelevant om man er i en grønn sone i Trondheim eller Oslo, for alt går jo samme stede uansett, sant?

 

Denne skal altså ikke være mottagelig for oppdateringer som endrer oppførselen på den, og spesielt ikke trådløst?

 

Om du har et master passord til gmail, et passord som slipper deg inn på alle kontoer. Vil du anse det som sikrere eller mindre sikkert enn om du skulle hatt en måte å hente ut en kopi av alle e-poster en enkelt konto får tilsendt?

 

Selv om jeg skjønner at mange tror cyberinnbrudd er som å måtte dirke unike individuelle mekaniske låser, så er det dessverre ikke slik, om du finner en vei inn i en av de 2,5 millioner boksene, har du somregel tilgang på alle 2,5 millioner boksene.

Hva er utgangspunktet ditt her? At de svarte boksene blir laget spesifikt for at myndighetene skal ha oversikt over hver meter vi kjører? Eller at de skal lages av de mest inkompetente systemutviklere og programmerere kongeriket kan fremskaffe?
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hva er utgangspunktet ditt her? At de svarte boksene blir laget spesifikt for at myndighetene skal ha oversikt over hver meter vi kjører? Eller at de skal lages av de mest inkompetente systemutviklere og programmerere kongeriket kan fremskaffe?

Utgangspunktet er både at de kan lages med feil, både software og hardware. Og at de antageligvis har en fjern-forbindelse, muligens også med intensjon om å dytte ut oppdateringer. Hvor begge av disse tingene kan endre boksens oppførsel som da kan gjøre av myndigheten når de møtte ønske det, eller andre som har interesse av slik informasjon. Det som også kan anses som ber bekymringverdig da en komprimert bomstasjon antageligvis som har (angivelig) mer overvåkning enn disse boksene og en komprimert boks i bilen til en person av interesse vil jeg anta kan gå mye lenger uten at noen vet at han faktisk er komprimert om vi faktisk kan anta de skal gi fra seg så lite informasjon som dere tror.

Share this post


Link to post

Jeg er mye mer komfortabel med å la en 400 kg Toyota Corolla fra 90-tallet med 50 hk dundre rundt i indre Oslo enn en 2,5 tonns Model X med 500 hk på piggdekk.

 

Vi har da allerede et system for avgift på piggdekk i byen. Det er da naturlig at det også håndteres av Geofencing hvis det faktisk blir innført.

 

Og forskjellen på en 2.5t Model X og en 400kg Toyota Corolla som kjører relativt sakte i bykjernen er minimal.

 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/tesla-bilene-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien

 

Og man kan da bare håpe at den gamle Toyota'en ikke får problemer med motor/eksosanlegg like etter EU-kontroll.. jeg synes det er titt og ofte jeg ser en gammel bil som stønner ut en kullsvart eksos når sjåføren tråkker på gassen. Med de lave grenseverdiene vi har i dag skal det ikke mye til før en bil plutselig forurenser mange ganger mer enn en moderne bil i god stand.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...