Jump to content
Megja123**

Betale eller garantisak

Recommended Posts

Hei, en kompis kjøpte en BMW fra en bilforhandler i Bergen i fjord, der visste de seg at bilen hadde mange feil og dei hadde sletta alle varsellampene og tatt ut sikringer. Når eg fant ut av dette fekk eg den på et verksted for å få det fiksa da dei i bergen ikkje ville ha noke med de og gjøre. Verkstedet eg hadde bilen på fiksa dette men nå er alle feilene tilbake under 2 mnd etter. Dette verkstedet seier de ikkje er garantisak, dei seier dei kan fikse alt opp igjen for halvparten av summen. Hva skal han gjøre? Har kosta han ganske mykje penger.

Ta bilen inn hos naf og foreta en etterkjøpskontroll og krev at bilforhandler fikser det som naf finner ?

Men, det går kanskje ikke siden det er lenge siden bilen ble kjøpt?

Edited by spetter

I utgangspunktet en soleklar reklamasjonssak. Men det er ikke sikker du har så mye du skulle sagt siden du gikk rett til et annet verksted i stedet for å reklamere direkte til de du kjøpte bil av. De kan rett og slett ikke bare si at de ikke vil ha noe med den å gjøre. De er nødt til å følge norsk lov. Siden de da var forhandlere så har du 5 års reklamasjonsrett. Denne er skrevet i stein så den kan de ikke vri seg unna.

Edit: Garanti er noe helt annet.

Edited by sedsberg

Var det tilstandsrapport på bilen? Ble den gjennomgått og prøvekjørt før kjøp? Ble krav om reklamasjon rettet til selger?