Gå til innhold

Hundrevis av nye lynladere skal rulles ut i Norge i år


Anbefalte innlegg

Jeg kjøper ikke holdningen din om at 'grønt diktatur' og påtvunget fattigdom er det eneste saliggjørende.

Kanskje ikke, men skal vi klare klimautslippene må vi redusere de totale CO2 utslippene med 50% innen 2030 og netto 0 innen 2050. Da kan man ikke ha den holdningen at "så lenge jeg har en elbil så ordner det seg sikkert".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi hadde et slikt system i Norge på nittenfemti-tallet; da fikk man bare kjøpe Wartburg og Trabant. I Sovjet var systemet utbredt i mange, mange år og biler var forbeholdt pampene. I dagens verden er det stort sett bare Nord-Korea som har et slikt system, så du ville antagelig bli lykkeligere om du flyttet dit.

Kanskje det er løsningen og la sosialistene ta over styringen ? De kan sikkert påtvinge "riktige" avgjørelser.

 

Det er ikke snakk om kommunistiske tilstander det er snakk om å klare klimamålene, da hjelper det ikke med halvhjertede forsøk og alle må bidra.

Lenke til kommentar

Det er vel akkurat det Elbilen bidrar med. Elektromotoren er skjematisk tre ganger så energieffektiv som fossilbilen. Og den bruker strøm som strøm direkte. Ikke sløsing via høyt strømforbruk til fremstilling av fossilt drivstoff og deretter sløsing med energi i fossilmotoren.

Elbil er ikke alfa omega på de globale klimaproblemene, de er kun kjempefine for nærmiljøet.

 

Og nå vil plutselig omtrent alle partiene fjerne bomringene siden det er så mye negativitet blant befolkningen, det hjelper heller ikke de bompengefinansierte bymiljøpakker.

Lenke til kommentar

Å ta klimautfordringene på allvor betyr at man må komme med løsninger som ikke bare redder klimaet men som også vil bli akseptert i befolkningen. Radikal klimapolitikk uten mennesklige hensyn vil bare gjøre at de som står for dette i neste omgang blir kastet ved valg og andre politikere som skor seg på motstanden mot slike løsninger kommer til makten og reverserer de klimafremskrittene som man skulle ha oppnådd. Se f.eks fremveskten av anti-bompengepartiene den siste tiden.

 

Utopisme og diktatoriske løsninger vil ikke lede til at vi hverken berger klimaet eller får noe godt samfunn. Fungerende klimapolitikk vil måtte ta hensyn til hvordan mennesker opptrer i flokk like mye som til hvordan CO2 fanger varme. Å tro at man kan bare ignorere den mennesklige faktoren er omtrent like rasjonelt som å tro at man kan oppheve gravitasjonen.

Klimautfordringene er massive, spørmålet er om vi skal "redde verden" eller ikke, legger man IPCC sin rapport til grunn, må det sterkere lut til en å fortsette kjøpefesten, før alle aksepterer at vi må forandre livsstilen radikalt vil vi ikke klare klimamålene.

Lenke til kommentar

Du trenger kanskje ikke større og tyngre bil. Kanskje du til og med har et fantastisk kollektivtilbud og aldri behov for å drasse med deg verktøy, byggevarer, unger med slalomutstyr etc, men vennligst ikke kom og dikter at andre ikke har det behovet.

 

Når det gjelder størrelse og rekkevidde på elbiler så har noen behov for for store biler/lang rekkevidde, andre har mer beskjedne behov. Vi trenger et mangfold av modeller. One size does not fit all.

Hva jeg trenger er irrelevant og hva du har behov for er også like irrelevant, spørmålet er om vi skal gjøre vårt beste for og klare klimautfordringene som kommer eller ikke, da må vi forandre måten vi lever i dag på.

 

 

Forbruk og livsstil har stor betydning

Mye av utslippene kan også kuttes ved at du og jeg tar mer miljøvennlige valg. Blant annet kan vi reise mindre eller bruke mer kollektivtransport, velge produkter med lang varighet og bruke energi mer effektivt hjemme. Hvis vi spiser mindre kjøtt og kaster mindre mat, kan de globale klimagassutslippene fra matproduksjon reduseres vesentlig.

Lenke til kommentar

Eg er litt lei av sutrepavar som trur vi reddar miljøet ved å gjere alt dyrt og vanskeleg, og ved å innføre mest mogeleg byråkrati. Kanskje vi skal leggje ned alt og tilsetje alle som byråkratar med heimekontor?

 

Behovsprøving endrar ikkje det faktum at mange treng større og tunge bilar og gode ladeløysingar. So lenge dei store og tunge bilane køyrer på straum, ikkje bensin eller diesel, vert energiforbruket og utsleppa mykje lågare, og dess meir fornybar kraftproduksjonen er dess betre.

 

Er båten din behovsprøvd, forresten?

 

Spørsmålet er om vi har tid til dette ? mange som mener at det må sterkere lut til en dagens tempo.

 

Hvor mange elbiler, el-lastebiler, el-skip, vindmøller/solceller trenger vi i løpe av 10 år og hvor mange trenger vi for å få netto 0 CO2 utslipp i 2050 ?

 

Og den gamle seilbåten min burde kanskje behovsprøves på lik linje med 0-CO2utslips sko og tråsykler.

Lenke til kommentar

Energibruken pr. personkilometer er ca. det samme i en elektrisk bil som det er på t-bane og tog. Er det bedre at jeg bruker 0,15 kWh/km med å ta toget enn at jeg bruker samme energimengde på å kjøre bil? Biler som går på fossilt drivstoff bruker jo fort 0,5 - 1 kWh/km. Elektriske biler reduserer uansett energibruken med persontransport. Plasserer jeg to eller flere personer i en elektrisk bil bruker jeg mindre energi pr. kilometer enn om jeg tar t-bane eller tog.

Du må også ta med hele CO2 kjeden ikke bare bruken, skal vi skifte ut ca. 2 milliarden privatbiler i løpe av 30 år skal det ganske mye nye fabrikker, produksjons-råstoffer, etc. til for og bytte ut den globale bilparken.

Lenke til kommentar

Klimautfordringene er massive, spørmålet er om vi skal "redde verden" eller ikke, legger man IPCC sin rapport til grunn, må det sterkere lut til en å fortsette kjøpefesten, før alle aksepterer at vi må forandre livsstilen radikalt vil vi ikke klare klimamålene.

Tror ikke du forstår hva jeg sier. Det hjelper ikke hvor radikal du enn mener du må være. Hvis du ikke får med deg mesteparten av befolkningen over tid vil du feile, radikale løsninger gjør svært sjeldent det.

 

Utfordringen er dermed å lage en politikk som ikke bare berger klimaet men også oppnår varig støtte i befolkningen. Greier du ikke det har du alt tapt, uten det vil ikke politikken din gjennomføres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje ikke, men skal vi klare klimautslippene må vi redusere de totale CO2 utslippene med 50% innen 2030 og netto 0 innen 2050. Da kan man ikke ha den holdningen at "så lenge jeg har en elbil så ordner det seg sikkert".

Men du har jo ingen løsning! Bare et ideal som er umulig å gjennomføre!

 

Jeg har aldri sagt annet enn at elbiler er *en del* av løsningen. Hvor stor del andel av de globale klimagassutslippene som kan tilskrives bilbruk er jeg usikker på. Jeg har forsøkt å regne det ut ved å se på tall for oljeproduksjon osv og kommet frem til at bilen er ansvarlig for 10-20% av verdens klimagassutslipp men jeg har også sett anslag under dette (lederen for IEA sa vel 8% i høst?). Nettopp elbil er et av de få områdene hvor jeg har mulighet til å gjøre noe positivt, ved å kjøpe elbil setter jeg indirekte press på fabrikantene av fossilbiler til selv å elektrifisere flåten sin. I tillegg til de direkte effektene at jeg nå stort sett kjører *uten* å brenne olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg kan se bare i denne tråden, finns det mange bud på hurtigladning. Ingen vet vel helt hvor det vil lande så hva som er sant og usant bør en kanksje være litt forsiktig med iom at det driver seg om framtiden. 4000 av 2.77 million på samtidig hurtigladning er ikke rare greiene. Det sies vi kan oppgradere 2-3 GW vannkraft nasjonalt men det sies også at feks Rogaland opplever effektmangel pga nettet inn i regionen. Det er mangel i Skåne og lenger nordover har søknader om økt effekt blitt avslått. Som forsøkt påpekt til den energiske Sturle S, finns det ikke tall som kan bevise at vind øker hverken magasinreserver eller totalt tilgjengelig effektuttak. La oss spå at vi nærmer oss svenske tilstander i visse storbyer : hva skal prioriteres, elbil eller oppvarming ? Hvordan skal det styres ? Tror du virkelig på ramme alvor at 2.77 mill biler, 1 mill hushold og 10 mill TVapparater kan harmonisk samses om en begrenset mengde strøm uten at det blir enten vilkårlighet eller blodig urettferdighet i utkoplingene som skal styres av tariffen i din måleboks?

Ditt bud er hittil høyest med god margin.

 

4000 * 150 kW = 12 000 * 50 kW. Det burde være tilstrekkelig antall samtidige ladende. Man får aldri 100% belegg på et helt lands ladere. Hvis vi antar 60% belegg på landsbasis ved en slik topp så trenger vi 6666 ladestolper totalt. Setter vi også inn en faktor for gjennomsnittlig ladeeffekt vs toppeffekt på f.eks 66.7% så trenger vi totalt 10 000 ladestolper.

 

Sagt på en annen måte så kan en trafo på 1 MW forsyne et lastdelt anlegg med vesentlig høyere simpelt summert toppeffekt.

 

4000 samtidig av 2,77 millioner betyr at det går nesten 700 biler per hurtiglader. Eller sagt på en annen måte: Dersom gjennomsnittlig ladebehov er 30 minutter så vil hver bil hurtiglade omtrent 25 ganger i året. Det stemmer overraskende bra med mine egne erfaringer. Jeg hurtigladet ca 25 ganger i 2017 og ca 25 ganger i 2018. Begge år kjørte jeg ca 15 000 km. Nå er det 9 måneder og 10 000 km siden sist jeg hurtigladet, men vet at det kommer en sommer der behovet er omtrent som i fjor. Jeg ladet omtrent 40 kWh i snitt per gang og har et forbruk på rundt 0,2 kWh/km på sommeren, målt på DC-siden. Om vinteren er forbruket høyere, men da hurtiglader jeg veldig sjeldent (har bare skjedd 2 ganger på 3 år).

 

Stavanger, Bergen, deler av Finnmark og flere områder sliter med kapasiteten i nettet, men ikke på grunn av elbilene siden ~80% av årlig kjørelengde saktelades om natta når kapasiteten er best. De sliter på grunn av store industriprosjekter og generelt etterslep på utbygging av kraftlinjer. Det har fint lite med elbiler å gjøre. Sentralnettet er generelt veldig godt forberedt for elbiler. Det er litt flere utfordringer på små trafoer nært sluttbrukerne, der det estimeres at opp mot 5% må oppgraderes innen 2040.

 

Man trenger ikke lete seg grønn etter rapporter som sier at vindturbiner bidrar med energi inn i totalnettet, som igjen reguleres ved hjelp av vannkraftmagasinene.

 

Jepp, det tror jeg på ramme alvor. For det første er elbilenes bidrag til effektbehovet godt plassert i døgnkurven. For det andre er elbilenes bidrag til energibehovet lite. Elbil passer også godt i forhold til oppvarmingsbehov. VVB bruker jo gjerne effekt akkurat når man kobler fra bilen og drar til jobb. Om kvelden bruker man effekt i komfyr, vaskemaksin og romoppvarming, effekter som elbiler med V2H kan bidra med å jevne ut.

 

Totalt energibehov til en fullelektrifisert bilpark er i størrelseorden 5% av de 140 TWh vi produserer i dag. Det er også lite i forhold til andre kommende energibehov/økninger. Ref den siste av de to NVE-linkene jeg ga deg.

Takk for fint svar.

Jeg leter meg grønn på utvetydig dokumentasjon om at vindtimene virkelig har positiv effekt på magasinene så en link hadde vært fint. Det skal være finoppløst statistikk på timenivå over titalls år med korreksjoner for en mengde forstyrrende fenomener og ikke bare noen venstrehåndsoverslag på årsnivå uten eksplisitte tall på tap til standby, tapping, effektkjøring osv

 

Vi forstår alle at den våte drømmen er massiv styring av effekten som funksjon av den lokale tariffen. Rent teoretisk er dette en no-brainer men vi ettersøker empiri for at det faktisk er gjennomførbart: et driftet smartgrid over en populasjon som Oslo over 10 år feks. Slikt finns ikke - kommer det til å finnes ? Det er en bråte nye funksjoner som må fungere og ikke bare teorien. Svenska Kraftnät AB sa nylig at de IKKE ønsket påbud om solceller på alle nye bygg feks. De har sikkert gode grunner til det. En analogi er optimismen om syntetisk svingmasse. Robert Eriksson på Svenska Kraftnät har publisert visse simuleringer som kan tyde på vinster i visse driftssituasjoner men DETTE er ikke noe solid empirisk driftsstatistikk som kan fungere som beslutningsunderlag for vindoppgradering til FULL skala. Statnett holder på å omdefinere sin taktikk for balanseansvaret for tida. Det har ikke framkommet noe teknisk konkret på disse presentasjonene fra ledelsen som gir grunn til optimisme.

 

Når begeret blir fullt, kommer diskusjonen om rullerende utkoblinger på regionnivå eller ikke. Det påstås at prisingen på 10NOK/kWh i Trøndelag en vinter var vellykket dvs at prisen sørget selv for spontan lokal utkopling. Men det finns ingen uavhengig publikasjon av dette og det er dessuten bare et lokalt engangstilfelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke du forstår hva jeg sier. Det hjelper ikke hvor radikal du enn mener du må være. Hvis du ikke får med deg mesteparten av befolkningen over tid vil du feile, radikale løsninger gjør svært sjeldent det.

 

Utfordringen er dermed å lage en politikk som ikke bare berger klimaet men også oppnår varig støtte i befolkningen. Greier du ikke det har du alt tapt, uten det vil ikke politikken din gjennomføres.

Det er jeg ikke uenig i, men tiltakene er for svake og langsiktige til at det gir noe store nok reduksjoner.

 

Hvis vi ser på el-bil "siden det er det artikkelen omhandler" og ser på fakta, vil du se at det er forsvinnende lite salg av elbil og vi begynner og gå tom for tid, og husk at krisa er global.

 

Sitat fra oljekrisa.no fra samme database

 

Samlet utgjorde elbiler og hybrider med sine 2,1 millioner enheter 2,2 prosent av det totale globale bilmarkedet inkludert Kina i fjor, ifølge EVvolumes. Bare 1,4 millioner av dette var rene elbiler, tilsvarende under 1,5 prosent av bilmarkedet.

Med andre ord - en av femti solgte biler i fjor var elbil eller hybrid.

Av hele volumet på 2,1 millioner ble over halvparten, 1,2 millioner, solgt i Kina.  Kina stod for 56 prosent av alt elbil- og hybridsalg i fjor. Det utgjorde likevel bare omlag 4 prosent av det store kinesiske bilmarkedet. I verden utenom Kina utgjorde salget 2 prosent.

Norge stod i en særstilling med 40 prosent av totalen, fulgt av Island med 17,5 prosent.
Lenke til kommentar

Det er jeg ikke uenig i, men tiltakene er for svake og langsiktige til at det gir noe store nok reduksjoner.

Det er din påstand. Men om så var, hva så?  Det endrer ingenting.

 

 

Hvis vi ser på el-bil "siden det er det artikkelen omhandler" og ser på fakta, vil du se at det er forsvinnende lite salg av elbil og vi begynner og gå tom for tid, og husk at krisa er global.

 

Sitat fra oljekrisa.no fra samme database

Elbiler er bare en liten del av det å få en renere transportsektor, som bare er en liten del av det totale klimaproblemet.

 

Problemene vi har vil neppe løses ved at man får en rask og plutselig omveltning i en sektor. Istedet er det mange små og gradvise endringer som vil kunne gjøres. Er det raskt nok, det vet vi ikke, vi vet knapt nok hvordan vi definerer raskt nok. At det kommer til å bli skade og negative konsekvenser er utvilsomt, vi ser mange allerede. Spørsmålet er gjerne hvor mye verre det vil bli før det blir bedre, og om det er noe slags point of no return. Det vet vi ikke.

 

Man løper ikke maraton ved å ta et 42 km langt skritt. Man tar ett skritt av gangen og det kan være mange av de.

 

Verden vil neppe berges av en helt som står på barrikadene og løfter banneret. Istedet er det nok slik at mange små kjedelige udramatiske endringer over tid forhåpentligvis greier å dra oss i land. Vil det være bra nok: Se det, det vet jeg ikke, men jeg er trygg på at dette er en vei som kan føre til mål (om det er noe mål), noe de revolusjonære neppe kan.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Verden vil neppe berges av en helt som står på barrikadene og løfter banneret. Istedet er det nok slik at mange små kjedelige udramatiske endringer over tid forhåpentligvis greier å dra oss i land. Vil det være bra nok: Se det, det vet jeg ikke, men jeg er trygg på at dette er en vei som kan føre til mål (om det er noe mål), noe de revolusjonære neppe kan.

Det er jeg enig i, så spørmålet er og vi skal la politikeren bestemme tidsperspektivet eller om klimaaktivister skal gjøre det.

Lenke til kommentar

... 

Hvis du tør og lese en artikkel på resett :) er det et resonnement angående den tyske bilindustrien og utfordringene med å konvertere til el-bil produksjon.

Skummet artikkelen og det sto ikke noe der jeg ikke har lest før. Elbilen kommer og fordi tyskerne ikke har fulgt med i timen kan det gå dårlig med dem!

 

Hva foreslår du? Skal vi dempe farten på elbilutviklingen så tyskerne skal rekke å henge med? Hvis de er interessert da. Problemet er at de ikke *ønsker* å bytte ut forbrenningsmotoren med el-motor og batterier. De prioriterer kort sagt arbeidsplasser og profitt over miljø!

 

La dem gå konkurs hvis de ikke skjerper seg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La dem gå konkurs hvis de ikke skjerper seg!

En halv million ekstra arbeidsledige vil ikke akkurat gi tyskerne bedre levekår sammen med alle andre utgifter som klimaskifte medfører.

 

Det viser at vi "Europa" går mot tøffere tider.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En halv million ekstra arbeidsledige vil ikke akkurat gi tyskerne bedre levekår sammen med alle andre utgifter som klimaskifte medfører.

 

Det viser at vi går mot tøffere tider.

Jeg foretrekker at de går arbeidsledige fremfor å produsere dieselmotorer og brenne kull.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker at de går arbeidsledige fremfor å produsere dieselmotorer og brenne kull.

Hvis klimamålene skal styre fremtiden så er det veien og gå.

 

Vi "Europa" burde kanskje kassere et større antall bensin/dieselbiler uavhengig om eierne er enige eller ikke for å få redusert mengde fossilbiler i Europa fort nok ?

Lenke til kommentar

Hvis klimamålene skal styre fremtiden så er det veien og gå.

 

Vi "Europa" burde kanskje kassere et større antall bensin/dieselbiler uavhengig om eierne er enige eller ikke for å få redusert mengde fossilbiler i Europa fort nok ?

Når bare elbiler blir billige nok vil den prosessen gå helt av seg selv..
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noe må gjøre for og få ned all forbruk, hva med faste kriterier for og kunne eie en bil. Så som tilgang til offentlig transport, bevegelsehemming, etc. bor man for langt unna jobb så får man heller flytte nærmere eller finne en jobb som er i nærheten så man blir kortreist.

 

 

Denne tankegangen minner kommunisme og rasjonering.  Andre skal bestemme hvordan dine personlige behov skal løses.  Ikke bra  :nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...