Gå til innhold

Hundrevis av nye lynladere skal rulles ut i Norge i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plager meg grønn at det er om å gjøre å nå høyest mulig toppeffekt. Blir samme som megapikselreset som var en periode. Tipper Porsche når den kommer kan lade med 300kw i maks 2 min, og så er vi nede på en tredjedel. Ladeeffekter over 2C er veldig uvanlig, kun Hyundai Ionic har sirka 3C i dag. Tesla sin oppdatering som gir høyere toppeffekt på lading bruker fremdeles samme tid på å lade fra 10-80%

Lenke til kommentar

Tja: "Batteriene blir større og større, og det krever høy ladeeffekt når folk skal flytte seg fra A til B. Derfor vil lynladere med 150 kW og høyere dominere langs motorveier"

 

Men større batteri betyr da ikke at folk nødvendigvis må flytte seg i lengre avstander? Folk kjører da like langt uansett. Jeg skjønner ikke hvorfor de knytter dette mot større batterier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Plager meg grønn at det er om å gjøre å nå høyest mulig toppeffekt. Blir samme som megapikselreset som var en periode. Tipper Porsche når den kommer kan lade med 300kw i maks 2 min, og så er vi nede på en tredjedel. Ladeeffekter over 2C er veldig uvanlig, kun Hyundai Ionic har sirka 3C i dag. Tesla sin oppdatering som gir høyere toppeffekt på lading bruker fremdeles samme tid på å lade fra 10-80%

Du trenger ikke å lade fra 10-80%. Du kan f.eks. lade fra 20 til 70% eller til og med 30 til 60%. Det kommer an på hvor langt du skal m.m. Du kan legge opp ladingen så den blir mest mulig effektiv, og da vil høyere effekt, dog over kortere tid, gi en reell tidsbesparelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og hvem skulle vurdere behovene? Skal det være en egen "bilnemd" for denne type vurderinger?

Noe må gjøre for og få ned all forbruk, hva med faste kriterier for og kunne eie en bil. Så som tilgang til offentlig transport, bevegelsehemming, etc. bor man for langt unna jobb så får man heller flytte nærmere eller finne en jobb som er i nærheten så man blir kortreist.

Lenke til kommentar

Tja: "Batteriene blir større og større, og det krever høy ladeeffekt når folk skal flytte seg fra A til B. Derfor vil lynladere med 150 kW og høyere dominere langs motorveier"

 

Men større batteri betyr da ikke at folk nødvendigvis må flytte seg i lengre avstander? Folk kjører da like langt uansett. Jeg skjønner ikke hvorfor de knytter dette mot større batterier.

Ikke helt. Folk kjører langtur uansett men det er lettere å velge elbil til langtur om batteriet er stort og ladefarten høy.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe må gjøre for og få ned all forbruk, hva med faste kriterier for og kunne eie en bil. Så som tilgang til offentlig transport, bevegelsehemming, etc. bor man for langt unna jobb så får man heller flytte nærmere eller finne en jobb som er i nærheten så man blir kortreist.

Jaa, også må vi ha en komite som godkjenner om du skal få lov til å ta sydenferie, spise biff mer enn en gang i uka og bytte klær før de ramler fra hverandre!

 

/s

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jaa, også må vi ha en komite som godkjenner om du skal få lov til å ta sydenferie, spise biff mer enn en gang i uka og bytte klær før de ramler fra hverandre!

 

/s

At du ikke tar klimautfordringene høytidelig vet vi, men du må begynne å forbruke mindre og forandre livsstilen din radikalt.

Lenke til kommentar

Plager meg grønn at det er om å gjøre å nå høyest mulig toppeffekt. Blir samme som megapikselreset som var en periode. Tipper Porsche når den kommer kan lade med 300kw i maks 2 min, og så er vi nede på en tredjedel. Ladeeffekter over 2C er veldig uvanlig, kun Hyundai Ionic har sirka 3C i dag. Tesla sin oppdatering som gir høyere toppeffekt på lading bruker fremdeles samme tid på å lade fra 10-80%

 

Nei dette stemmer ikke: 

 

 

The test consists of three scenarios of charging from about 10% SOC to 90% SOC, at similar temperatures and at the same charger:

 

Base: v2019.5.15

  • 100 miles - 14 minutes, 8 seconds
  • 150 miles - 22 minutes, 9 seconds
  • 200 miles - 32 minutes, 39 seconds
  • 240 miles - 47 minutes, 6 seconds

After update: v2019.12.1.1 without On-Route Warmup

  • 100 miles - 13 minutes, 15 seconds (improvement of 6.3% / 53 seconds)
  • 150 miles - 19 minutes, 30 seconds (improvement of 12% / 159 seconds)
  • 200 miles - 30 minutes, 0 seconds (improvement of 8.1% / 159 seconds)
  • 240 miles - 44 minutes, 28 seconds (improvement of 5.6% / 158 seconds)

After update and warmup: v2019.12.1.1 with On-Route Warmup

  • 100 miles - 11 minutes, 53 seconds (improvement of 15.9% / 135 seconds)
  • 150 miles - 18 minutes, 32 seconds (improvement of 16.3% / 217 seconds)
  • 200 miles - 29 minutes, 3 seconds (improvement of 11% / 216 seconds)
  • 240 miles - 44 minutes, 23 seconds (improvement of 5.8% / 163 seconds)

 

ca 12% tidsreduksjon. Men det er såklart bedre når en lader ved lavere SOC. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke større og tyngre biler, det vi trenger er og redusere bruken av bil for å spare energi og klima, aller helst skulle privateie av bil være behovsprøvd så det er en sjanse til og klare klimakravene som er satt.

 

Vi hadde et slikt system i Norge på nittenfemti-tallet; da fikk man bare kjøpe Wartburg og Trabant. I Sovjet var systemet utbredt i mange, mange år og biler var forbeholdt pampene. I dagens verden er det stort sett bare Nord-Korea som har et slikt system, så du ville antagelig bli lykkeligere om du flyttet dit.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vi trenger ikke større og tyngre biler, det vi trenger er og redusere bruken av bil for å spare energi og klima, aller helst skulle privateie av bil være behovsprøvd så det er en sjanse til og klare klimakravene som er satt.

 

Det er vel akkurat det Elbilen bidrar med. Elektromotoren er skjematisk tre ganger så energieffektiv som fossilbilen. Og den bruker strøm som strøm direkte. Ikke sløsing via høyt strømforbruk til fremstilling av fossilt drivstoff og deretter sløsing med energi i fossilmotoren.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er vel akkurat det Elbilen bidrar med. Elektromotoren er skjematisk tre ganger så energieffektiv som fossilbilen. Og den bruker strøm som strøm direkte. Ikke sløsing via høyt strømforbruk til fremstilling av fossilt drivstoff og deretter sløsing med energi i fossilmotoren.

Pluss at produksjon av strøm er renere enn produksjon av bensin/disel. Og har et mye større potensiale til å bli enda renere enn den er i dag

 

Hvor mye strøm brukes i foredlingsprosessen av olje? Spør fordi jeb lurer på det, er ikke ment som et ledende spørsmål

Endret av Limbeck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om du tar 1 GW og dividerer på 150 kW, så blir det 6600 som kan lade samtidig. Om du tar 6600 elbiler og dividerer på 1mill i en helelektrisk bilpark, blir det 1%. Spres ladetimen over døgnet, kan 25% lade samtidig. 1GW er 7% av det normale effektbehovet. Skal alle få hurtiglading må det bygges ut 4GW av pålitelig kraft. Og vi har ikke engang adressert konsekvensene for nettutbygging som sannsynligvis blir svært store.

Lenke til kommentar

At du ikke tar klimautfordringene høytidelig vet vi, men du må begynne å forbruke mindre og forandre livsstilen din radikalt.

Å ta klimautfordringene på allvor betyr at man må komme med løsninger som ikke bare redder klimaet men som også vil bli akseptert i befolkningen. Radikal klimapolitikk uten mennesklige hensyn vil bare gjøre at de som står for dette i neste omgang blir kastet ved valg og andre politikere som skor seg på motstanden mot slike løsninger kommer til makten og reverserer de klimafremskrittene som man skulle ha oppnådd. Se f.eks fremveskten av anti-bompengepartiene den siste tiden.

 

Utopisme og diktatoriske løsninger vil ikke lede til at vi hverken berger klimaet eller får noe godt samfunn. Fungerende klimapolitikk vil måtte ta hensyn til hvordan mennesker opptrer i flokk like mye som til hvordan CO2 fanger varme. Å tro at man kan bare ignorere den mennesklige faktoren er omtrent like rasjonelt som å tro at man kan oppheve gravitasjonen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

– Vårt utgangspunkt er kundenes behov, og 150 kW er det nye nivået. Da går lading såpass fort at det nesten erstatter tiden det tar å fylle diesel - mye er gjort mens du går på do eller spiser en pølse på bensinstasjonen. 350 kW ser vi derimot ikke helt behovet for. Med så høy effekt blir dessuten investeringene såpass store at det vil påføre kundene en høyere pris, sier Hannisdahl.

Dette slår meg som potensiellt korttenkt. At det ikke er behov for mer enn 150kW akkurat nå er så sin sak, men behovet vil fort oppstå. Hvis elbilutbredelsen skal vokse må det komme elbiler i flere klasser noe som innebærer at det blir battereier å finne i større biler med desto større batterier. Da er ikke 150kW nødvendigvis så mye lengre.

 

Ladeoperatørene bør ha en plan om å rulle ut høyere ladeeffekter raskt selv om de ikke gjør det akkurat nå. De bør ikke gå i samme fella som de har gjort på 50kW laderne og ikke ha noen klar oppgraderingsvei.

 

Ladestasjonene bør også kunne gjøre lastdeling så en 300kW lader også kan fungere som to 150kW ladere, da er ikke kostnadsforskjellen så stor lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...