Gå til innhold

TEST: Huawei App Gallery


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tsetsefluen: I skrivende stund er ikke apper som Ruter eller Vipps der. Men det er vanskelig å se for seg hvorfor de skulle være det akkurat nå - med Google Play på alle telefoner uansett.

 

Dersom dagen kommer at det blir behov for det kan det nok endre seg ganske raskt. Dette var på ingen måte meningen å være en fullstendig test av innholdet i App Gallery.

 

Det vil nok være mer interessant den dagen Huawei eventuelt begynner å selge telefoner uten Google Play her til lands. Men innholdsmessig er det likevel interessant at en rekke apper som ikke er tilgjengelige i Kina allerede er på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

tsetsefluen: I skrivende stund er ikke apper som Ruter eller Vipps der. Men det er vanskelig å se for seg hvorfor de skulle være det akkurat nå - med Google Play på alle telefoner uansett.

 

Dersom dagen kommer at det blir behov for det kan det nok endre seg ganske raskt. Dette var på ingen måte meningen å være en fullstendig test av innholdet i App Gallery.

 

Det vil nok være mer interessant den dagen Huawei eventuelt begynner å selge telefoner uten Google Play her til lands. Men innholdsmessig er det likevel interessant at en rekke apper som ikke er tilgjengelige i Kina allerede er på plass.

 

Dette er på mange måter en "ikke-sak".

Først og fremst fordi Huawei har fått en "grace period", til dette trolig løser seg.

 

Hvis det mot formodning ikke gjør det, vil det i hvert fall for normalt oppegående brukere være helt uproblematisk.

Selv har jeg ikke benyttet Google Play på flere år.

 

Man finner de aller flest applikasjonene man har bruk for på:

APK Mirror / APK Pure

(ingen av disse har noe med pirat å gjøre, og inneholder helt enkelt duplikat av appene man finner på Google Play)

 

Sistnevnte tilbyr f.eks. Ruter-appen.

 

Når det er sagt, finner jeg det langt mer betenkelig at Ruter ikke legger ut appene sine, på sin egne nettsider !

(eller for den del, hvem gidder å benytte en app, når man kan ha reisekort?)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du vil være på den sikre siden... Velg et annet merke med omtrentlig like gode egenskaper.

Ikke at jeg har Huawei selv, men ...

 

> Velg et annet merke med omtrentlig like gode egenskaper.

Det kan  bli en relativt krevende oppgave, i hvert fall hvis man liker å ta bilder i dunkle omgivelser?

Lenke til kommentar

 

tsetsefluen: I skrivende stund er ikke apper som Ruter eller Vipps der. Men det er vanskelig å se for seg hvorfor de skulle være det akkurat nå - med Google Play på alle telefoner uansett.

 

Dersom dagen kommer at det blir behov for det kan det nok endre seg ganske raskt. Dette var på ingen måte meningen å være en fullstendig test av innholdet i App Gallery.

 

Det vil nok være mer interessant den dagen Huawei eventuelt begynner å selge telefoner uten Google Play her til lands. Men innholdsmessig er det likevel interessant at en rekke apper som ikke er tilgjengelige i Kina allerede er på plass.

 

Dette er på mange måter en "ikke-sak".

Først og fremst fordi Huawei har fått en "grace period", til dette trolig løser seg.

 

Hvis det mot formodning ikke gjør det, vil det i hvert fall for normalt oppegående brukere være helt uproblematisk.

Selv har jeg ikke benyttet Google Play på flere år.

 

Man finner de aller flest applikasjonene man har bruk for på:

APK Mirror / APK Pure

(ingen av disse har noe med pirat å gjøre, og inneholder helt enkelt duplikat av appene man finner på Google Play)

 

Sistnevnte tilbyr f.eks. Ruter-appen.

 

Når det er sagt, finner jeg det langt mer betenkelig at Ruter ikke legger ut appene sine, på sin egne nettsider !

(eller for den del, hvem gidder å benytte en app, når man kan ha reisekort?)

Så du hadde ikkje vært redd for å kjøpt deg ein Huawei P30?

Lenke til kommentar

Så du hadde ikkje vært redd for å kjøpt deg ein Huawei P30?

 

Nei, i hvert fall ikke av nevnte årsaker.

 

Når det kommer til politiske styresettet i Kina, kan man derimot bli mer betenkt:

https://www.version2.dk/blog/danmark-ved-at-blive-europas-kina-naar-handler-overvaagning-1088093

 

Men... nå er det en gang slik at nesten alle telefoner blir produsert i Kina uansett, så det blir vanskelig å være prinsipiell, om man i det hele tatt ønsker å ha en telefon.

Lenke til kommentar

 

Hvis du vil være på den sikre siden... Velg et annet merke med omtrentlig like gode egenskaper.

Ikke at jeg har Huawei selv, men ...

 

> Velg et annet merke med omtrentlig like gode egenskaper.

Det kan  bli en relativt krevende oppgave, i hvert fall hvis man liker å ta bilder i dunkle omgivelser?

Sony blir det nermeste valget.

Spesielt nå når de kommer med x1.

 

Men det vil ikke være noe problem å kjøpe en p30, da den fortsatt blir støttet som om ingenting hadde skjedd.

Lenke til kommentar

 

tsetsefluen: I skrivende stund er ikke apper som Ruter eller Vipps der. Men det er vanskelig å se for seg hvorfor de skulle være det akkurat nå - med Google Play på alle telefoner uansett.

 

Dersom dagen kommer at det blir behov for det kan det nok endre seg ganske raskt. Dette var på ingen måte meningen å være en fullstendig test av innholdet i App Gallery.

 

Det vil nok være mer interessant den dagen Huawei eventuelt begynner å selge telefoner uten Google Play her til lands. Men innholdsmessig er det likevel interessant at en rekke apper som ikke er tilgjengelige i Kina allerede er på plass.

 

Dette er på mange måter en "ikke-sak".

Først og fremst fordi Huawei har fått en "grace period", til dette trolig løser seg.

 

Hvis det mot formodning ikke gjør det, vil det i hvert fall for normalt oppegående brukere være helt uproblematisk.

Selv har jeg ikke benyttet Google Play på flere år.

 

Man finner de aller flest applikasjonene man har bruk for på:

APK Mirror / APK Pure

(ingen av disse har noe med pirat å gjøre, og inneholder helt enkelt duplikat av appene man finner på Google Play)

 

Sistnevnte tilbyr f.eks. Ruter-appen.

 

Når det er sagt, finner jeg det langt mer betenkelig at Ruter ikke legger ut appene sine, på sin egne nettsider !

(eller for den del, hvem gidder å benytte en app, når man kan ha reisekort?)

Du er klar over at Google sine tjenester er ganske mye mer en selve Play store? Sist jeg sjekket vil ikke Huawei sine telefoner få verken android oppdateringer, slik som Android Q osv. Du vil også mangle Play services som innebærer en rekke tjenester ifh google assistant, maps o.l.

Lenke til kommentar

Du er klar over at Google sine tjenester er ganske mye mer en selve Play store? Sist jeg sjekket vil ikke Huawei sine telefoner få verken android oppdateringer, slik som Android Q osv. Du vil også mangle Play services som innebærer en rekke tjenester ifh google assistant, maps o.l.

Ja, jeg er klar over disse oppdateringene, og det er virkelig et tveegget sverd.

Har blant annet hatt en Nokia 7 Plus som jeg innledningvis var meget fornøyd med.

Den kom med Android 8.

 

Etter en hovedoppdatering til Android 9, og deretter månedlige sikkerhetsoppdateringer, "falt den mer og mer sammen".

Bluetooth, som var ultrastabil, klarte ikke lenger å koble seg opp til tidligere enheter, WLAN droppet meget hyppig ut...listen er ganske lang, men jeg skal spare deg for den ;-)

 

Nå, ca 6-7 oppdateringer senere, begynner telefonen å bli noenlunde brukendes igjen.

Lærdom, "if it works, don't fix it".

Og disse oppdateringene vet vi jo alle stopper opp ganske tidlig på Android, så ikke noe tap.

 

> Du vil også mangle Play services som innebærer en rekke tjenester ifh google assistant, maps o.l.

Å ja, du mener Google spionvaren?

Nei, den holder jeg meg langt unna ;-)

 

Jeg benyttet Chrome (for Android) en stund, men etter at jeg oppdaget at Firefox støttet uBlock, har jeg aldri sett meg tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva stopper folk fra å flashe custom ROM dersom det skulle bli noen problemer med oppdateringer? Jeg har vurdert å kjøpe ny mobil i det siste og dette gjør ikke at jeg får mindre lyst på Huawei.

 

Hva stopper folk fra å flashe custom ROM dersom det skulle bli noen problemer med oppdateringer?

Svaret på dette er ganske nærliggende, manglende kunnskap.

 

Men ellers er jeg enig med deg, har man kunnskapen, og finner en "Custom ROM" som passer telefonen perfekt, så er det bare å kjøre på.

Endret av seventhwave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig fornøyd P30 Pro eier her. Rå telefon! Dog.....Uten Google sitt økosystem vil Huawei bli totalt ubrukelig for meg i hvert fall.

 

Vil bli interessant å følge utviklingen videre i grunn, men vil råde mine foreldre som kjøpte seg Huawei mobiler på Elkjop for ca 1 mnd sine om å returnere dem. Er vel 50 dager retur der uten spørsmål.

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd P30 Pro eier her. Rå telefon! Dog.....Uten Google sitt økosystem vil Huawei bli totalt ubrukelig for meg i hvert fall.

 

Vil bli interessant å følge utviklingen videre i grunn, men vil råde mine foreldre som kjøpte seg Huawei mobiler på Elkjop for ca 1 mnd sine om å returnere dem. Er vel 50 dager retur der uten spørsmål.

 

Hvorfor det?

De mister jo ikke noe fra telefonene de allerede har.

Lenke til kommentar

Hva stopper folk fra å flashe custom ROM dersom det skulle bli noen problemer med oppdateringer? Jeg har vurdert å kjøpe ny mobil i det siste og dette gjør ikke at jeg får mindre lyst på Huawei.

Jeg har flashet veldig mange custom ROMs på forskjellige telefoner og gjengangeren er at kamera får de ikke til.

 

Der er mye bra men kjøper du en mobil på grunn av kameraet og flasher en custom ROM er det penger ut av vinduet.

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd P30 Pro eier her. Rå telefon! Dog.....Uten Google sitt økosystem vil Huawei bli totalt ubrukelig for meg i hvert fall.

 

Vil bli interessant å følge utviklingen videre i grunn, men vil råde mine foreldre som kjøpte seg Huawei mobiler på Elkjop for ca 1 mnd sine om å returnere dem. Er vel 50 dager retur der uten spørsmål.

Spør av ren nysgjerrighet: Hvilken del/mangel av Google sitt økosystem ville gjort telefonen (som allerede er forhåndslevert med Android), helt ubrukelig for deg?

 

Finnes det ingen andre applikasjoner som enkelt kunne erstatte Google sine, for deg?

 

For min del har jeg hoppet glatt over Google Maps, og benyttet Navigon i flere år (da slipper jeg samtidig å tenkte på dataforbruk i utlandet)

Google Assistant: Her sliter jeg fremdeles med å se noen nytteverdi. Foreløpig går det langt raskere for meg å benytte tastatur eller skjerm. Og i samkvem med andre, er høylytte "Hey Google" direkte plagsomt.

Google Duo (eller hva "name of the month" er), finnes det en rekke gode alternativer til.

 

Youtube erstatter? Enkelt: NewPipe. Som bonus kan jeg slukke skjermen og fremdeles lytte til f.eks. en Podcast

 

Google Mail ? Igjen enkelt: AquaMail. Det finnes en rekke god open-source alternativer også.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...