Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man som potensiell kunde be om en bedrifts likviditet?


Taurean

Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål som har dukket opp i forbindelse med mitt kjøp av elsparkesykkel.

 

Det er mange selgere, og noen har tydelig dypere lommer enn andre (Har større partier, bedre utvalg). Da er det temmelig nærliggende å tro at deres kundeservice vil vare den perioden den lovpålagt er ment til å være. Hvis en bedrift går konkurs, så er de vel så vidt jeg forstår likevel lovpålagt å yte kundeservicen loven sier de skal yte, men medieartikler har vist at dette ikke alltid er praksis når eiere har slått bedriften konkurs og stukket av med eventuelle midler.

 

Derfor lurer jeg på om man har lovpålagt rett til å be om det jeg tror er likviditet, og/eller eventuell bekreftelse på ambisjon om å stå i markedet over en viss tidsperiode? Eller kan enhver eier/eierskap av bedrift bare bestemme seg for å slå bedriften (mest sannsynlig aksjeselskap) konkurs og bare blåse i eventuelt ansvar som dukker opp? Altså hvis de er kyniske nok (stikker til utland med midler etc).

 

Det er mange som tjener mye på disse elsparkesyklene nå, og jeg mistenker at det kan bli en stans i salget etter en topp, og da kan det bli slike tilstander. Da kan det sikkert bli fristende for mange eiere å bunkre seg ned i et land uten utleveringsavtale med millionene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett konkurs firma er på mange måter som en død person. Etter verdier er borte fra boet har det fint lite å si hva som ble lovet, selv om du har krav på noe så er det fint du får gjort med det..

 

Kjøper du sparkesykkel og firmaet går konkurs må du evt ta det mot produsenten.

 

Ellers finner du vel både regnskap og likviditet på brreg.no

Lenke til kommentar

Du kan be om så mye innsikt i selgers økonomi som du vil. Du har ikke noe lovbestemt krav til å få det utlevert, men du kan jo la være å handle hvis du ikke får gode nok svar. Jeg vet imidlertid ikke om noen som faktisk gjør kredittvurdering av selger for så små kjøp. Det koster mer enn det smaker. I alle fall å gjøre mer enn å sjekke gratistjenestene der ute som proff.no. (Og det gir ikke mye sikkerhet) Årsregnskap er jo også offentlig informasjon, og kan bestilles gratis på www.brreg.no

 

Men ja, enhver bedrift kan gå konkurs. Og eierne av aksjeselskaper trenger ikke stikke til et land uten utleveringsavtale, med mindre de underslår midler. De kan betale lønn og utbytte til seg selv når de tjener penger. Det skal riktignok antageligvis gjøres noen avsetninger i regnskapene til garanti mv., men de kan nok helt lovlig ta ut mye av pengene og likevel ende opp med å gå konkurs.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...