Gå til innhold

Rart at "unge" idag vil tjene mye med en gang?


Anbefalte innlegg

Jeg er selv bare 25. Samboeren er 26.

Vi har 1 Barn, 2 hunder, Hus, 1 bil og en fritidsbolig. Vi bor like utenfor Oslo og det er her alt vi oppvokst med er.

 

Jeg er veldig klar over at vi har det veldig godt i forhold til mange andre på vår alder. Og jeg blir ofte møtt med dømmende meninger når det kommer til de som bare er 5 år eldre enn meg selv.

 

Millenniumsgenerasjonen vil bare tjene kjappe penger, de vil ha direktørjobber med en gang de er ferdige på skolen, millionlønninger så det synger etter. Lista er lang og vi har nok alle hørt flesteparten av det.

 

Men kan vi/de klandres? Foreldrene våre har mest sannsynlig tjent veldig gode penger på boligen sin, er du heldig har du de som fikk godt utbytte av lønnsøkningen, boligverdien og alt som gikk opp ila de siste 20 årene. Våre eldre søsken kom inn i et rykende hett boligmarked og her også har mange gjort seg selv rikere på kort tid.

 

Som igjen gjør at mange eldre ikke ser ut til å forstå at det koster å leve idag..Faktisk utrolig mye.

Min far fikk sjokk når han fikk vite meg og min samboer sine mndlige kostnader. Han regnet med 20k..Mens vi i realiteten ligger nærmere 50k. Vi har en gjeld som er innenfor grensa på x5 inntekt.. Jeg kan legge det enkelt opp for dere

 

Gjeld 20k

Gjeld hytte 5k

Bil 4.5k 

Mat 6k

Forsikring 2k

Strøm 2k

Kommunale avg. 2k

Barnehage 3.3k

Felleskost sameie. 2k

 

Dette er jo usedvanlig mtp på alderen å ha så høye utgifter, så vårt forbruk er ikke mye å se etter hvis vi skal ta alle under en kost.

 

Men uansett hvordan du ser på det..så koster det mye

 

Motargumenter har egentlig bare vært. Ikke kjøp bil da! Flytt lenger bort fra byen! 

Men skal virkelig bil, hus og det å kunne bo nærme familie og alle de omgås med for at du skal leve et helt OK liv? Syntes flesteparten som sitter godt i det nå at det er rettferdig at de unge nå skal gå betraktelig ned på livskvaliteten for å bare kunne leve? Ingen i min familie måtte ofre stort annet enn materialistiske varer når de gikk inn i boligmarkedet. Venner, familie, fritid og jobb måtte ikke ofres for at man skulle kunne leve som en gjennomsnittlig person.

 

Det er jo ikke rart det virker som mange av oss BARE klager når vi blir møtt med motstand på alt vi uttaler oss om. Fordi de eldre tilsynelatende hadde det verre en oss.

 

Jeg ser bare på min farfar som har 12 leiligheter i Oslo S, Min mor og far som har 2 Leiligheter og 1 Villa, Min bror som har 2 leiligheter og eget rekkehus.

INGEN har fått hjelp fra "ovenifra" ( Altså fra sine foreldre eller arv osv osv ) Alt er sørget for på egenhånd. Det inkluderer meg og samboer også.  Ja vi har nok vært smartere med å plassere penger samt en god dose flaks, så jeg regner ikke meg selv og min familie som en gyldig referanse når man skal se på gjennomsnittlig A4 familier, men jeg kan jo sammenligne de med hva andre uttaler seg om hvorvidt dette var vanskeligere på den tiden eller ei.

 

Jeg skjønner godt at mine venner som valgte å studere ønsker høy lønn med en gang. De får ikke kjøpt en leilighet uten å kjøpe med noen andre. Knapt da også, skal faktisk være rimelig heldig å få noe relativt "sentralt" på en alminnelig lønn.

( Sentralt som i dette eks - Oslo-Asker-Follo )

 

Helt klart at det ikke er en menneskerett å ha noe av dette..Men nå er det snakk om det faktum at vi blir slått ned på fordi vi ønsker gode lønninger unormalt fort.

 

Er liten "downside" av dette jaget er jo nettopp at stiftelse av familier blir satt på vent. Jeg har ingen i min omgangskrets som består av rundt 10 par og 4-5 single. Som har sett for seg å få barn eller det å kjøpe noe større enn en 46kvm leilighet. Man vil jo ikke kjøre gjelda så langt opp i rævva som man blir tvunget til hvis man skal bevege seg i en retning for å bo større.

 

Om mange skulle hatt en reality check om hvorvidt det er ENKELT å få en millionlønning er noe helt annet, men hvorfor skal det bli slått så veldig ned på at det ikke er greit å ville bo og leve nær familie, venner, jobb osv osv? Vi har jo ikke akkurat mange foreldre å se på som måtte ofre stort og som umulig kan se for seg "vår" situasjon?

 

Enkelthendelser må man nesten se bort ifra..Om moren og faren din mistet jobben i nordsjøen og måtte flytte så kan man ikke regne det som om det skjer daglig og er veldig reelt for resten av befolkningen.



Anonymous poster hash: d128e...15a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som igjen gjør at mange eldre ikke ser ut til å forstå at det koster å leve idag..Faktisk utrolig mye.

Anonymous poster hash: d128e...15a

 

Du mener de samme "eldre" som hadde 12-17% rente på boliglånet sitt på 90 tallet?

Nei kan ikke se for meg at de skjønner at ting koster....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men dykk har jo fjerna det kristne fellesskapet. Dykk har ingen som kan setje ungdommen på rett veg.

 

Berre tenk noke så lite som operasjon dagsverk på ungdomsskulen. Ungdomens første møte med arbeidslivet. Det skal altså vere ein dag når ungen din får sjå litt og prøve litt av ein jobb ein faktisk trur han ender opp i. Og skal ungen din bli lege, då får versegod sjukehuset stille opp med eit eller anna.

 

Det er ikkje lett å få til å slå i bordet til sånne sjefar om du ikkje har eit samhold i bygda som støyter dei ut om dei ikkje gjer det rette. Om det er ein menighet i bygda som driv på med det sosiale så er det gløymesak for ein arbeidsplass å ikkje sleppe til ein ungdom fordi han blir å stå i vegen. Dei har eit ansvar, og om dei trur dei kan lure seg unna så skal dei bli skjelt ut av kvar ein einaste kristen frå barn til pensjonist dei møter.

Lenke til kommentar

Var poenget med denne tråden å skryte? Aldri hørt noen påstå det du mener folk gjør.

 

Anonymous poster hash: 5969f...d73

 

Men det er jo eit problem med utdanning og jobb her.

 

Ein kan altså få lån og stipend til å ta ein utdanning som ikkje leder til noken jobb. Ikkje hjå dei kristne skulane, men på universiteta så er det jo mykje tullekurs som ikkje hjelper på CVen i det heile tatt.

Lenke til kommentar

Ein kan altså få lån og stipend til å ta ein utdanning som ikkje leder til noken jobb. Ikkje hjå dei kristne skulane, men på universiteta så er det jo mykje tullekurs som ikkje hjelper på CVen i det heile tatt.

Det er veldig gjennomsiktig hva man kan forvente av lønn og muligheter etter utdanning.

 

Hva kristne skoler har med temaet å gjøre skjønner jeg lite av.

 

Anonymous poster hash: 5969f...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva var forresten vitsen med å legge inn budsjettet/regnestykket deres i denne tråden?

 

Like relevant som at jeg har på meg *sjekker* turkise sokker idag..

 

edit: Jeg er mer interessert i hva slags hunder dere har. Det bør ikke være "veskehunder" altså.

I så fall teller 2 som 1...

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vi tilhører dem som “sitter godt i det” og kunne hatt barn på din alder i dag (eldste er 16, men vi har vært ekteplar en god del mer enn 17 år) og jeg kan bare snakke ut fra meg/oss. 

 

I motsetning til deg hadde jeg ingen oppvekst utenfor Oslo, men godt ute på bygden. Absolutt ingen rik bygd - etter gammelt var den regnet som fattig på ressurser, men folkt her var kjent for å alltid utnytte dem de hadde innenfor rammene av alment vedtatt etikk i bygden -, godene jevnt fordelt. Noen år “gode tider” allerede da jeg ble født, og det har stadig kommet flere. “Mot normalt” i bygde-Norge var lærdom og utdannelse tidlig prioritert, men de praktiske mulighetene stod ikke akkurat i kø og man måtte reise ut for å få slikt utover dagens ungdomsskole (som da det var aktuelt for meg var kommet de fleste steder, men ikke overalt). Altså måtte jeg forlate familie og reise ut for å få min utdannelse og jeg vet så absolutt hva nøysomt studentliv innebærer, men jeg fikk mer utdannelse enn de fleste, selv i en bygd som prioritete slikt mer enn valig høyt. 

 

Det ble mange år ute og borte fra familie, ikke av vilje men av ren nødvendighet. Forskjellen “akademisk lønn”/ufaglært lønn var prosentvis større da enn i dag, men det hadde kostet å nå frem til “akademisk lønn”, både i form av forsakelse og i form av lån som skulle tilbakebetales. “Akadmisk lønn” var nødvendig for å kunne gjøre opp sine forpliktelser og samtidig leve noenlunde forsvarlig, altså i mange år ingen som helst muligheter til å komme hjem og få et arbeid med forsvarlig lønn der. Jeg - og da jeg etter hvert ble forlovet vi - la imidlertid planer, og for 10 årsiden åpnet mulighet seg (og det gjorde den utelukkende fordi vi hadde både utført en del gratisarbeid og var gjeldfrie pga nøysomt liv - en del penger i bakhånd etter et salg av enkeste bolig på 27 kvm befolket av ektepar med to barn 5/3 år også. 

 

I dag er situasjonen annerledes og enkelt sagt: Gjeldfrie, penger i bakhånd både til ny bil når den gamle bryter sammen (den er for øvrig så gammel den er verneverdig og definert som veteranbil, men gammel Volvo forgår ikke så lett når den passes på...) og en del annet, millionlønninger og lave kostnader. Altså: Jeg (ektefellen også) har prøvd livets begge sider. 

 

Det koster å leve i dag, og å tro at to voksne + ett barn uten videre lever for 20000 kr/mnd som skal dekke alt er litt for naivt. Samtidig reagerer jeg på en del av kostnadene du nevner: Vi kan begynne med maten: 6000 kr høres temmelig mye ut gitt at vårt eget budsjett er basert på 1500 kr/uke (ca 6500 kr/mnd) for normalforbruket husholdning (som omfatter mer enn mat, også alt fra toalettpapir og shampoo via rengjøringsmidler og vaskepulver til lyspærer og basic plaster/sårvann). Joda, vi har egen frukt-/bærhage og vi har mye egenfanget fisk, men vi har også bygdebutikk med tilhørendepriser og en time til neste, ikke fire dagligvarebutikker i nabolaget og XXXXX innenfor en times kjøring som i Stor-Oslo. Så reagerer jeg på strømforbruket - det er på høyde med vårt eget og vi har 100 år gammel enebolig (i tillegg har vi 3000 kr/år elelr 250 kr/mnd i vedutgifter). 2000 kr/mnd eller 24000 kr/år i kommunale avgifter reagerer jeg også på - det er dobbelt så mye som vi betaler for en enebolig. Forsikring på 24000 kr/år høres også saftig ut, men her regner jeg med nettopp “adresse Stor-Oslo” spiller inn. Bil er derimot ikke-ikke-IKKE nødvendig i dette området med mindre man har klart å finne seg en av de 20 mest usentrale boligene Asker/B(l)ærum (vestsiden i forhold til Asker sentrum)-Oslo-Follo kan tilby. Intet problem for meg at man har , men trenger det for å leve? Njet! Hytte? Nei, nei og NEI! Å overhodet sette det på innkjøpslisten før man erier mer enn 50 % av sin egen bolig (restgjeld lavere enn 50 % av kjøpspris altså) er tegn på 

 

Etter mitt syn TRENGER en familie som deres og bosatt i dette området ca 30000 kr/mnd + utgifter til studielån og nøktern bolig. (f eks https://www.obos-eiendomsmeglere.no/stor-2-roms-oppussingsobjekt-stort-potensial-attraktiv-beliggenhet-solrikt-vestvendt-balkong-garasjeplass, fem minutter gange til lokaltog hver halvtime og 22 derfra til Oslo S) Tar vi utgangpunkt i denne boligen og EK en million (har man ikke det er man ikke moden for verken barn eller bolig!) får vi et lån på 1,4 millioner kr, renter/avdrag over 20 år på ca 8500 kr/mnd (med effektiv rente 5 %, mer enn i dag) og fellesutgifter på 1800 kr (har sjekket oppussing og ingen opppussing er nødendig her og nå, men i løpet av ti år bør man nok foreta seg litt) - altså trenger familien ca 40000 kr/år + studielånene eller ca 20000 kr/mnd + studielånene for hver. Dette . og mer til - burde være høyst overkommelig, men for alt derfra og opp er på kortere sikt  ikke spørsmålet “trenger”, men “VIL ha”. Da må man bare enten godta at kjøpere av arbeidskraft IKKE vil betale mer for blodfersk arbeidskraft og leve sitt liv innenfor dette eller etablere sin egen arbeiskraftskjøper (firma) som både kan og vil noe annet. Er man ikke i stand til alternativ 2 er man neppe verdt mer i alternativ 1 heller. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Du skriver veldig mye uten at jeg helt får tak i poenget. 

 

Er poenget at det ikke er rart at unge vil tjene mye når det er dyrt å leve?

 

Jeg har selv passert 30 og har omgått litt yngre folk både i studietiden og på jobb. Har generelt et inntrykk av at mange unge som vokser opp i dag har urealistisk høye forventninger og vil ha 'noe' for 'ingenting'. Det er ingenting i veien for å tjene 'mye', men da må man også yte 'mye'. 

 

Mener i hvert fall jeg. 

 

Ellers virker det jo som om dere selv har satt dere i en situasjon med mye gjeld og høyt forbruk. Min situasjon er helt annerledes og det er et bevisst valg fordi jeg ikke ønsker å binde meg til det økonomiske systemet slik man gjør når forbruk/kostnader blir høye. Jeg venter til jeg har bedre råd og vurderer det heller da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du mener de samme "eldre" som hadde 12-17% rente på boliglånet sitt på 90 tallet?

Nei kan ikke se for meg at de skjønner at ting koster....

Joda, sier ikke at de ikke skjønner kostnader, tvert imot! Tilbake da var det jo som å anse helt normalt å måtte spare flere mndlønninger for å kunne kjøpe seg en enkel jakke.. Men tenker mest på den stigningen som de har nytt godt av. Se på rentenivået, med en halvering av renta på 90 tallet og når boligene splitter nye kunne koste 2x inntekten til husholdningen så sier det seg at nedbetalingen kunne gå betraktelig fortere da enn nå. Aka idag er vi gjeldsslaver mye lenger, Jeg prøver å sammenligne hva man kunne få på den tiden, den tid idag. De fleste foreldrene jeg vokste opp med til klassekamerater hadde plassen en familie "trenger/ønsker" og kunne bo der de neste 30 årene. ( Igjen..forholder meg sentralt der majoriteten bor )

 

Var poenget med denne tråden å skryte? Aldri hørt noen påstå det du mener folk gjør.

 

Anonymous poster hash: 5969f...d73

Nei,

Hører det daglig og ser det daglig. Så da har vi en forskjellig oppfatning av det

 

Hva var forresten vitsen med å legge inn budsjettet/regnestykket deres i denne tråden?

 

Like relevant som at jeg har på meg *sjekker* turkise sokker idag..

 

edit: Jeg er mer interessert i hva slags hunder dere har. Det bør ikke være "veskehunder" altså.

I så fall teller 2 som 1...

For å vise at jeg ikke er en av "disse" og at kan bli lettere for besserwissere å se for seg at jeg ikke er en som sitter å sutrer fordi at jeg tilsynelatende er en av disse som ønsker en høy lønn med en gang.

 

Medium str Labradoodler begge to, Cream farget og fleece pels..absolutt nydelige begge to

 

Du skriver veldig mye uten at jeg helt får tak i poenget. 

 

Er poenget at det ikke er rart at unge vil tjene mye når det er dyrt å leve?

 

Jeg har selv passert 30 og har omgått litt yngre folk både i studietiden og på jobb. Har generelt et inntrykk av at mange unge som vokser opp i dag har urealistisk høye forventninger og vil ha 'noe' for 'ingenting'. Det er ingenting i veien for å tjene 'mye', men da må man også yte 'mye'. 

 

Mener i hvert fall jeg. 

 

Ellers virker det jo som om dere selv har satt dere i en situasjon med mye gjeld og høyt forbruk. Min situasjon er helt annerledes og det er et bevisst valg fordi jeg ikke ønsker å binde meg til det økonomiske systemet slik man gjør når forbruk/kostnader blir høye. Jeg venter til jeg har bedre råd og vurderer det heller da.

Poenget var ment å være at hvorfor eldre skal slå så hardt ned på unge som ønsker seg lønninger som tilsier at de kan få leve et liv som står til "forventningene" de har blitt oppvokst med.

 

Det at mange vil ha mye for lite jobb er noe helt annet, også veldig reelt og i mine øyne et problem. Men jeg forstår punktet der de ønsker en god lønn rett etter utdanningen sin. Og hvorfor de da blir forsøkt  "brutt" ned av eldre.

 

: Ta utdanning! Da får du god jobb og en god lønn

: Du kan gjøre hva du vil og du kan få akkurat det du vil i livet så lenge du vil det nok!

 

Utsagn som dette er jo trigger punktene til mange når man vokser opp med foreldre som har hus fra du er veldig ung. Jeg refererer jo her til alle mine klassekamerater og vennekret som hadde heeelt alminnelige foreldre..Og det er de fortsatt idag. Rekkehus, tomannsboliger, eneboliger. ( Aleneforeldre var faktisk de som hadde leiligheter) Dette var hva vi vokste opp med. 

 

Og da blir det ikke rart vi ønsker det samme... og nei. Prøver ikke å si at ALLE har det sånn, eller har hatt det sånn. Det blir veldig generalisert, akkurat som med det at "alle" unge ønsker en høy lønning med en gang.

 

 

Anonymous poster hash: fa21c...1d9

Lenke til kommentar

 

 
Det koster å leve i dag, og å tro at to voksne + ett barn uten videre lever for 20000 kr/mnd som skal dekke alt er litt for naivt. Samtidig reagerer jeg på en del av kostnadene du nevner: Vi kan begynne med maten: 6000 kr høres temmelig mye ut gitt at vårt eget budsjett er basert på 1500 kr/uke (ca 6500 kr/mnd) for normalforbruket husholdning (som omfatter mer enn mat, også alt fra toalettpapir og shampoo via rengjøringsmidler og vaskepulver til lyspærer og basic plaster/sårvann). Joda, vi har egen frukt-/bærhage og vi har mye egenfanget fisk, men vi har også bygdebutikk med tilhørendepriser og en time til neste, ikke fire dagligvarebutikker i nabolaget og XXXXX innenfor en times kjøring som i Stor-Oslo. Så reagerer jeg på strømforbruket - det er på høyde med vårt eget og vi har 100 år gammel enebolig (i tillegg har vi 3000 kr/år elelr 250 kr/mnd i vedutgifter). 2000 kr/mnd eller 24000 kr/år i kommunale avgifter reagerer jeg også på - det er dobbelt så mye som vi betaler for en enebolig. Forsikring på 24000 kr/år høres også saftig ut, men her regner jeg med nettopp “adresse Stor-Oslo” spiller inn. Bil er derimot ikke-ikke-IKKE nødvendig i dette området med mindre man har klart å finne seg en av de 20 mest usentrale boligene Asker/B(l)ærum (vestsiden i forhold til Asker sentrum)-Oslo-Follo kan tilby. Intet problem for meg at man har , men trenger det for å leve? Njet! Hytte? Nei, nei og NEI! Å overhodet sette det på innkjøpslisten før man erier mer enn 50 % av sin egen bolig (restgjeld lavere enn 50 % av kjøpspris altså) er tegn på 
 
Etter mitt syn TRENGER en familie som deres og bosatt i dette området ca 30000 kr/mnd + utgifter til studielån og nøktern bolig. (f eks https://www.obos-eiendomsmeglere.no/stor-2-roms-oppussingsobjekt-stort-potensial-attraktiv-beliggenhet-solrikt-vestvendt-balkong-garasjeplass, fem minutter gange til lokaltog hver halvtime og 22 derfra til Oslo S) Tar vi utgangpunkt i denne boligen og EK en million (har man ikke det er man ikke moden for verken barn eller bolig!) får vi et lån på 1,4 millioner kr, renter/avdrag over 20 år på ca 8500 kr/mnd (med effektiv rente 5 %, mer enn i dag) og fellesutgifter på 1800 kr (har sjekket oppussing og ingen opppussing er nødendig her og nå, men i løpet av ti år bør man nok foreta seg litt) - altså trenger familien ca 40000 kr/år + studielånene eller ca 20000 kr/mnd + studielånene for hver. Dette . og mer til - burde være høyst overkommelig, men for alt derfra og opp er på kortere sikt  ikke spørsmålet “trenger”, men “VIL ha”. Da må man bare enten godta at kjøpere av arbeidskraft IKKE vil betale mer for blodfersk arbeidskraft og leve sitt liv innenfor dette eller etablere sin egen arbeiskraftskjøper (firma) som både kan og vil noe annet. Er man ikke i stand til alternativ 2 er man neppe verdt mer i alternativ 1 heller. 

 

Bruker nok 1 tusenlapp for mye på mat ja.

2 livsforsikringer 5k, Husforsikring 7k, Hytte 6k, Barn 2k, Reise 2k, Uføre 3 stk 1,5k

2k i strøm tilsvarer et forbruk på rundt 1200kw/h + elbil. 13k kw/h i året for et rekkehus er ikke mye. ( 1mnd på hytta )

Kommunale er helt vanvittig her. Vi bruker unødvendig mye vann. Ellers er de andre kostnadene her på noe av de høyeste i landet.

 

MEN mitt "budsjett" var ikke for å vise forbruket til en alminnelig familie, selv om det faktisk kan gjenspeile det.  Nå er vi i midten av 20-årene.. Dette budsjetter tror jeg heller passer godt for de som er 30+.

 

Ser poenget i innlegget om hva som er mulig og hva man "burde" men da er vi over på noe helt annet enn hva jeg ville få frem.

Er mange som kan klare seg med mye mindre, men det bør ikke være nødvendig å skulle møte så mye motstand fordi man ønsker et liv tilnærmet det man selv har vokst opp med. ( gjennomsnittlig familie ) 

 

Motstand fra livet generelt, jobb og alt sånt? Joda.. sånn er det for alle, men hvis vi skal begynne å gå i hælene på hverandre bare fordi unge ønsker det foreldrene sine hadde så burde det ikke være noe galt i det.  Uavhengig om det er realistisk eller ikke..det finner man jo fort ut av uansett.

 

 

Anonymous poster hash: fa21c...1d9

Lenke til kommentar

Jeg får ikke tak i hva som er problemstillingen.

 

Uansett, selg hytta og bruk pengene til å betale lånet på bilen. Sånn, der sparte jeg dere for 11 000 i måneden. Jeg sender faktura i posten.

 

Ikke bry dere om mitt forbruk eller budsjett.. Husholdningen vår er langt utenfor hva en vanlig nyutdannet student har.

 

Som jeg sier i innleggene så la jeg ved vårt forbruk for å VISE at jeg ikke er en nyutdannet student som klager over at folk er slemme mot "meg"

 

Jeg opplever ikke personlig stigmaet veldig mange venner av meg gjør. Jeg er vitne til det derimot. Og  derfor tok jeg det hit til et forum for å se om jeg ikke finner ut hva som får de eldre til å gjøre som de gjør :)  Er jo ikke noe å skjule at det er mange av den eldre garden her inne som kunne forklart seg istedet for å slå seg vrang.

 

Definer det gjerne som en interesse jeg har over hvordan andre tenker om nettopp dette.

 

 

Ps: Ser ikke helt hvor man tror at ved å vise mitt "budsjett" at min husholdning har økonomiske problemer, har ikke nevnt inntekt eller at jeg har et problem på den økonomiske fronten.

 

 

 

LES: Hvorfor hakker "dere" eldre på nyutdannede som ønsker høy lønn med en gang?   ( Kan ikke forenkle hele innlegget til mer enn dette )

 

Anonymous poster hash: fa21c...1d9

Lenke til kommentar

Var poenget med denne tråden å skryte? Aldri hørt noen påstå det du mener folk gjør.

 

Anonymous poster hash: 5969f...d73

Vel holdningen har jo vært en åpningsreplikk på trygdekontoret, så om du aldri har hørt det er det kanskje deg det går på og ikke OP.

Lenke til kommentar

LES: Hvorfor hakker "dere" eldre på nyutdannede som ønsker høy lønn med en gang?   ( Kan ikke forenkle hele innlegget til mer enn dette )

Anonymous poster hash: fa21c...1d9

Fordi forventningene oppleves litt i utakt med virkeligheten i svært mange tilfeller. Dette har aldri vært normalen for folk flest.

 

Anonymous poster hash: 8e645...96d

  • Liker 2
Lenke til kommentar

LES: Hvorfor hakker "dere" eldre på nyutdannede som ønsker høy lønn med en gang?   ( Kan ikke forenkle hele innlegget til mer enn dette )

 

Anonymous poster hash: fa21c...1d9

 

 

Fordi det er urealistisk?

 

Alle som har tatt utdanning går ut av skulebygget med vitnemålet i hånda og trur dei er verdensmestera som kan gå rett inn i leiarstillingar. Realitetane er stort sett alltid at ein må ha erfaring i tillegg for å være kvalifisert til prestisjejobbane.

 

Alle vil ha mest mulig lønn for arbeidet sitt, men det er ikkje alle realistisk sett kan få det som nyutdanna.

 

 

Eg er for så vidt enig i at konsekvensen av pressa bustadprisar i sentrumsområda er at det blir lite barn i slike områder sidan dei som har råd til å bu der enten er så gamle at dei ikkje har små barn eller er unge som har prioritet bustad over familie. Men løysninga på det problemet er nok ikkje kunstig høge lønningar for nyutdanna, løysninga må være å enten akseptere at slik er det i eit fritt marked eller så må ein gå inn å regulere bustadsprisane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LES: Hvorfor hakker "dere" eldre på nyutdannede som ønsker høy lønn med en gang?   ( Kan ikke forenkle hele innlegget til mer enn dette )

 

Anonymous poster hash: fa21c...1d9

 

 

Hvem er det du mener er "dere eldre" ? Jeg kjenner ingen i min aldersgruppe (30-40) eller i min foreldres aldersgruppe (50-70) som hakker på at folk ønsker høy lønn, hverken fra start eller etterhvert.

 

Jeg kjenner dog mange som himler med øynene når unge mener det er en menneskerett å kunne bo bra/sentralt i Oslo sentrum når de er i begynnelsen av 20 årene eller mener de burde bli "gitt" en jobb bare fordi de har kommet seg gjennom studiene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ps: Ser ikke helt hvor man tror at ved å vise mitt "budsjett" at min husholdning har økonomiske problemer, har ikke nevnt inntekt eller at jeg har et problem på den økonomiske fronten.

Anonymous poster hash: fa21c...1d9

Mange av oss skjønner ikke hvorfor du bruker store deler av åpningsinnlegget ditt på å legge ut om din personlige økonomi fremfor å få frem problemstillingen din. Og noen sliter jo åpenbart også med å få tak i hva problemet ditt egentlig er.

 

Anonymous poster hash: 5969f...d73

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kjenner dog mange som himler med øynene når unge mener det er en menneskerett å kunne bo bra/sentralt i Oslo sentrum når de er i begynnelsen av 20 årene eller mener de burde bli "gitt" en jobb bare fordi de har kommet seg gjennom studiene.

Jeg har ikke opplevd dette heller. Det jeg derimot opplever daglig er mennesker som får betalt for lite i heltidsstillinger. Og da snakker jeg om lønninger man ikke får kjøpt leiligheter eller små gamle hus for, selv om man er et par (hvor begge har denne lønna) i utkantstrøk rundt byer utenom Oslo.

 

Det er snakk om lønninger studenter som man trenger i sommerjobber ler av, fordi de tjener mer i kassa på Kiwi.

 

Anonymous poster hash: 5969f...d73

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...