Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjekke ulike blodverdier(?()


Anbefalte innlegg

Hei. Fikk for en tid siden påvist veldig lave D-vitaminnivåer. Tenkte å sjekke opp om tilskuddet jeg har tatt har normalisert verdiene, men så sa legen "kan heller ta en slik test neste gang" (var der for noe annet også). Nå er jeg litt i tvil om å bestille en ny time (var der sist i februar), men det burde jo egentlig gå greit? Er jo en tjeneste jeg betaler for.. 
 
For leste også om at det er overforbruk i helsetjenesten: "

Fakta om overforbruk i helsetjenesten
Over 90% av norske leger mener de ser overbehandling i det norske helsevesenet. De estimerer at 1/4 av alle tester og behandlinger de gir er unødvendige.
Overbehandling: er behandling som ikke gir nytte, eller fører til mer skade enn nytte."
 
Men, når jeg vet jeg har hatt et veldig lavt nivå, så burde det jo være OK å sjekke om det har stabilisert seg? Kan jo også være at det er underliggende årsaker som gjør at kroppen ikke tar det opp....

 

(grunnen til at jeg tror det er greit å sjekke opp er at jeg merker et veldig bunnpunkt i livskvaliteten; er ekstremt sliten for ingen grunn, og mange andre plager. vurderer å droppe ut av studiet. men alt dette kan jo også komme av noe annet, kanskje noe mentalt. men vil ikke akkurat sykeliggjøre meg selv heller)



Anonymous poster hash: 4b42a...10f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig ofte føler folk seg dårlige, blodprøver tas og er innenfor normalområdet og både legen og pasienten er like klok som før blodprøvene.

 

Helsevesenet i Norge er veldig dyrt og en prøver å spare inn der det går an. Blodprøver som anses som overflødige er en av områdene en forsøker å begrense. Om du har tatt tilskudd over lengre tid og det ikke normaliserer seg kan det være verdt å vurdere andre tiltak.

 

Laboratorietestene en kan gjøre går på litt forskjellige metabolitter. 25-hydroxyvitamin D er en av dem. Dette burde gi en indikasjon om du har hatt nytte av å ta tilskudd.

 

Husk at det også er psykosomatiske symptomer som kan vise seg p.g.a livssituasjonen din, selv om det også kan være underliggende mangler f.eks på jod som er veldig viktig for stoffsiftet ditt. Til dette kan du f.eks bruke Jod-pensling som apoteket selger eller bruke tangmel som kosttilskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig ofte føler folk seg dårlige, blodprøver tas og er innenfor normalområdet og både legen og pasienten er like klok som før blodprøvene.

 

Helsevesenet i Norge er veldig dyrt og en prøver å spare inn der det går an. Blodprøver som anses som overflødige er en av områdene en forsøker å begrense. Om du har tatt tilskudd over lengre tid og det ikke normaliserer seg kan det være verdt å vurdere andre tiltak.

 

Laboratorietestene en kan gjøre går på litt forskjellige metabolitter. 25-hydroxyvitamin D er en av dem. Dette burde gi en indikasjon om du har hatt nytte av å ta tilskudd.

 

Husk at det også er psykosomatiske symptomer som kan vise seg p.g.a livssituasjonen din, selv om det også kan være underliggende mangler f.eks på jod som er veldig viktig for stoffsiftet ditt. Til dette kan du f.eks bruke Jod-pensling som apoteket selger eller bruke tangmel som kosttilskudd.

 

Ja, dette vet jeg og har forståelse for.. men her har det jo faktisk vist seg utenfor normalområdet, må vel være rimelig å ønske å sjekke det opp da? Når det er plager en har gått med i 5-6 år men ikke har villet sjekke opp, så er ikke sånn at jeg renner ned døra hos legen, har kun tatt den ene prøven tidligere.

 

 

Anonymous poster hash: 4b42a...10f

Lenke til kommentar

"Vitamin D-mangel påvises ved hjelp av en blodprøve, men de fleste trenger ikke teste dette- man kan bare ta tilskudd i vinterhalvåret."

Hmm. Dette er altså det jeg har gjort, men er nå over et år siden. Er altså ikke noen vits i å sjekke om tilskuddet jeg har tatt har hatt noen virkning?

 

Gjør:

- spiser fet fisk/ost/eggeplommer

- er mye ute (men bruker også som regel solkrem)

- tar tilskudd

(lever også sunt ellers, så "riktig" som mulig... men stod ikke noe om det på den siden)

 

 

Vil si jeg fortsatt har en del av symptomene som forekommer ved mangel, men disse er jo også vanlige symptomer på mye annet. Særlig på en ting jeg frykter, depresjon, men er mye lettere å si at man vil teste seg for d vitamin-mangel.....

 

Men! tror jeg konkluderer med at jeg bestiller en time; behandling er jo ganske lett, så tenker det er lurt å sjekke om det jeg har gjort har gitt resultater eller ei, og så handle etter det. Tror jeg skal unne meg denne ene samfunns-utskeielsen.



Anonymous poster hash: 4b42a...10f
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...