Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger noen tips angående livet.


Anton20

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 20 år. Jeg sliter utrolig med meg selb for tiden. Helt siden 2016 så har jeg følt at jeg kaster bort tiden min. Jeg droppet ut av skolen i 2016 for første gang. Så en gang til i 2017, også prøvde jeg på nytt i 2018 men klarte ikke å fortsette dette så droppet ut etter nyttår. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre av meg, jeg er desperat og tyr til kriminalitet til penger fordi d er så raskt, men jeg vet selv d ikke er verdt d. Men ja, døgnrytmen min er ødelagt. Jeg klarer ikke stå opp om morgenen, føler meg konstant utslitt, null motivasjon. Jeg seiler en skute mitt i havet uten retning. Jeg har vært inn og ut av psykiatri pga ja diverse problemer. Men jeg vil bare klare å stå opp om morgenen som de fleste. Jeg vil jobbe en jobb hvor jeg bidrar med å betale skatt til samfunnet. Jeg vil bare bli «normal». Men jeg har prøvd, og jeg vet ikke hvorfor, jeg er helt utslitt, klarer ingenting, gir egentlig litt blanke i alt egentlig. Men har noen tips til hva jeg kan gjøre for å komme meg opp av graven? Hva som helst hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er grunnen til at du ikke klarer å opprettholde normal døgnrytme?

 

Hvis du lever et usunt liv og ikke bruker energi vil du føle deg slapp. Har du ikke rutiner i livet vil du ikke føle at du har kontroll.

 

Kom deg i aktivitet hvis du ikke får sove. Vi blir slitne av jobb og trening. Bruk kroppen sånn at du får sove.

 

Stå opp om morgenen, kom deg ut av huset og gjør noe selv om du ikke har noen avtaler. Latskap avler latskap.

 

Sannsynligvis er du ikke spesiell. Hverdagen suger for de fleste av oss. De færreste vil gå på jobb, men vi går fordi må. Det er veldig få av oss som lever herrens glade dager 24/7.

De fleste av oss har en jobb vi ikke liker, men lider oss igjennom for å ha penger til å gjøre det vi vil når vi ikke jobber.

 

Omgi deg med folk som er slik du selv vil være. Omgir du deg med tapere så forblir du en taper. Vi blir som de vi omgås med.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg hadde god nytte av søvnmedisinen Circadin som påvirker naturlige søvnhormonet i kroppen for en naturlig døgnrytme. Så det kan være noe, men du må snakke med legen. Fortell hvordan du har det. Kanskje antidepressiva hadde vært noe. Hva med en enkel jobb i stedet for skole, men kanskje vanskelig å få jobb hvis du ikke har fullført vgs. Mulig du går på feil videregående. Er du lærling eller allmenn?

Endret av Btbw
Lenke til kommentar

Ta kontakt med NAV. Få de til å hjelpe deg med en praksis plass hos noen, da får du en jobb / "mening" med hverdagen, samtidig som du får en inntekt.

Om du gjør en innsats der du jobber, så blir man nærmest alltid ansatt hos bedriften etter X måneder. 

 

Når det er gjort, så er det mye enklere dersom du skal søke på jobber andre steder, da du forhåpentligvis vil ha god arbeidserfaring. :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg er en gutt på 20 år. Jeg sliter utrolig med meg selb for tiden. Helt siden 2016 så har jeg følt at jeg kaster bort tiden min. Jeg droppet ut av skolen i 2016 for første gang. Så en gang til i 2017, også prøvde jeg på nytt i 2018 men klarte ikke å fortsette dette så droppet ut etter nyttår. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre av meg, jeg er desperat og tyr til kriminalitet til penger fordi d er så raskt, men jeg vet selv d ikke er verdt d. Men ja, døgnrytmen min er ødelagt. Jeg klarer ikke stå opp om morgenen, føler meg konstant utslitt, null motivasjon. Jeg seiler en skute mitt i havet uten retning. Jeg har vært inn og ut av psykiatri pga ja diverse problemer. Men jeg vil bare klare å stå opp om morgenen som de fleste. Jeg vil jobbe en jobb hvor jeg bidrar med å betale skatt til samfunnet. Jeg vil bare bli «normal». Men jeg har prøvd, og jeg vet ikke hvorfor, jeg er helt utslitt, klarer ingenting, gir egentlig litt blanke i alt egentlig. Men har noen tips til hva jeg kan gjøre for å komme meg opp av graven? Hva som helst hjelper.

 

Du er begitt deg ut på selvinnsiktens vei. Det eneste du har er hjertet ditt og tyngdekraften.Du er i evigheten Forsøk å leve i pakt med natt og dag. Ikke gå til krig mot sol og måne. Livets puls skal du akseptere. Du puster. Du sover. Du er våken.

Husk at du er en del av helheten. Glemmer du det, så mister du hjertet ditt. Alt værende er du en del av. 

 

Du lever i kaos og det er ikke gjort på null komma niks å komme i orden. Du er et levende vesen med din egen unike opplevelse av verden. Du må finne din egen unike vei ut av kaos. Selv om du er alene, så deler du dette med din neste. Menneske deler du med menneske og livet deler du med det levende. Det som er, deler du med det som er. Enten du er død eller levende, så deler du det som er. Eksistensen er nødvendig når du er. Det er ingenting som ikke er. Noe som er, må være, i livet og i døden.

 

Det virker som at du har mistet forbindelsen med essensen. Essensen er den du er. Det er flere ting som kan hjelpe deg .

Gå til fast-legen din og krev å få snakke med en privatpraktiserende psykolog som er dekket av folketrygden. Hvis ikke fastlegen din er samarbeidsvillig så ta kontakt med en advokat. https://gatejuristen.no/ Det offentlige helsevesenet kan kun hjelpe deg hvis du holder på å dø og er i en akutt nød-situasjon. Det offentlige helsevesenet ser på deg som en maskin. Det offentlige helsevesenet kan ikke gi deg den kontinuiteten du trenger for å opprette forbindelsen med deg selv. Det finnes mange bra folk i det offentlige helsevesenet, men de er opplært til å se på deg som en maskin. Det er svært sjelden at du møter på noen som arbeider i det offentlige som ser på deg som levende for deres tros-system lærer at alt er dødt. Derfor blir de ofte i stillingen sin kun en sesong eller i en kortere periode. Deg finnes det uansett en bruks-anvisning til som hvem som helst kan sette seg inn i. I virkeligheten er du et levende vesen som trenger en stabil relasjon som kan være din hjelp over flere år. Kanskje resten av livet. Det er mye mer sannsynlig å finne en levende psykolog blant private aktører. De psykiatere og psykologer du møter i det offentlige er det klokest å regne som døde, men du skal gi alle en sjanse. Jeg har møtt noen få levende blant de offentlige, men som regel er de i overenstemmelse med sin lære om at alt er dødt.

Gå derfor til en privat psykolog som er dekket av folketrygden.

 

Prøv å finn deg et rituale du kan gjøre. Det også hjelper til å gjenopprette kontakten med deg selv. Hvis du tåler melk, så drikk det etter at solen er gått ned. eller , se på din hånd om morgenen når du står opp, åpne hånda og se på den fra ulike vinkler. eller, finn en stein som er god å holde i. Hold denne steinen når solen går ned. 

 

Det er mange ting du kan gjøre, men jeg vil først og fremst anbefale å gå til psykolog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Tja... En trenger ikke være svak for svada for å finne noen gode enkeltstående sitater i posten over. Med tanke på hvor forskjellige veier folk tar for å komme dit de er, så er det mye sannhet i det carenevo sier om at du må finne din egen vei ut av dette. Jeg syns også det hørtes lurt ut å dra til en privatpraktiserende. Har arbeidet i psykiatrien selv og kan skrive under på at det er litt travelt der inne.

Hvis jeg får lov å ta på meg yrkesrådgiverhatten igjen, så minner jeg om nye regler for fagbrev. Når du engang er kommet i vater igjen og er klar til å arbeide i et rimelig fast tidsmønster, så trenger ikke veien til et fagbrev være langt unna. Det er nemlig slik at nå trenger du bare ett års yrkespraksis for å søke arbeidsgiver og fylkeskommunen om en lærekontrakt. Får du en slik lærekontrakt er du garantert full lønn mens du jobber og går i lære. Det er mange fordeler med å ha fabrev; mestringsfølelse, profesjonalitet, lønn og stillingsvern er slike. Jeg forteller om dette fordi du ikke trenger å se på det som noe tap at du ikke har fullført videregående, og for at du ikke legger unødvendig langsiktige og vanskelige planer for å finne veien til et yrke.


 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...