Gå til innhold

Her åpnes Oslos første rute med førerløs buss


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
og selv om bussene er selvkjørende, er det en vert om bord som skal sørge for service og hjelp til passasjerene, og overtar styringen av bussen hvis noe skulle skjære seg.

æh... hva er da poenget med denne greia ?

Lenke til kommentar

æh... hva er da poenget med denne greia ?

Ledelsen kan slå seg på brystet og si at de er fremtidsrettet har suksessfult tatt i bruk ny fancy teknologi med masse kule buzz-ord. Kake i lunsjen og lønnspålegg.

 

For alle andre er det fint lite poeng å finne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

I byer er det få ting som er raskere enn sykkel.

Det er sant, men vet ikke om Akershusstranden er stengt for kjøretøyer eller ikke nå for tiden, men det gikk relativt enkelt og kjøre den strekningen med bil for noen år siden.

 

Den farten jeg så på tv er representativ kunne litt fort gange/lett jogging omtrent gjort samme jobben.

Lenke til kommentar

 

og selv om bussene er selvkjørende, er det en vert om bord som skal sørge for service og hjelp til passasjerene, og overtar styringen av bussen hvis noe skulle skjære seg.

æh... hva er da poenget med denne greia ?

håper ikke det erå gjøre busssjåfører arbeidsløse.... men det er resultatet..

Lenke til kommentar

Ledelsen kan slå seg på brystet og si at de er fremtidsrettet har suksessfult tatt i bruk ny fancy teknologi med masse kule buzz-ord. Kake i lunsjen og lønnspålegg.

 

For alle andre er det fint lite poeng å finne.

På sikt håper jeg dette vil lede til en mye bedre "last mile" dekning for offentlig transport.

Ikke alle ønsker å gå 15-20 minutter til sitt nærmeste offentlige transportmiddel, og deretter bruke like lang tid i andre enden for å gå til sin destinasjon. I avstander 0.5-4km kan selvgående minibusser dekke mange dødsoner for dagens transport. Selv i oslo finnes det boligområder som er så store at om man bor i feil ende vil det ha en betydelig påvirkning på pendletiden man har til og fra jobb. Har man 2-3 mil til jobb er det ikke sikkert at sykkel egner seg for å dekke denne "last-mile" distansen heller, både vær og sikkerhet ved en parkert sykkel kan være motfaktorer til dette.

 

Akkuratt nå har det ingen hensikt, men om man tenker seg at hver eneste holdeplass for t-bane, tåg og langdistansebuss er dekket av 10-15 slike selvgående fartøy som står og venter, så kan dette være et av de viktigste virkemidlene for å få folk til å reise kollektivt til jobb - opplevelsen har potensiale for å minne litt om å ta taxi til bussen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tro på egne dedikerte last mile-kjøretøy. På sikt kjører man fra dør til dør uten bytte av kjøretøy. Muligens med noen mindre omveier for å plukke opp og sette av folk. Dvs. alle må bestille kjøring med tidspunkt og hvor man skal fra og til. Så dukker det opp et kjøretøy som skal den veien og har optimalisert hvilke personer som skal i samme retning på mest mulig effektiv måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For folk som har uendelig god tid vil nok dette funke men for folk som skal hente i barnehage, komme seg på jobb, handle osv vil slik hastighet og system funke dårlig.

 

De rollene du beskriver skal ta mindre tiden din. Du trenger ikke være sjåfør selv.

 

Du trenger ikke hente, du bestiller det fra et transportsystem som gjør det (er barna for små må du sette av tid til å være med selv). Du og barnet er hjemme samtidig, du slipper levere på aktiviteter (men du kan selvsagt vise interesse og være med), du trenger ikke handle lenger (vi har allerede flere kjeder som leverer varene på døren), det å komme seg på jobb bestiller du i forkant så blir du hentet og levert til riktig tidspunkt. Systemene vil regne ut når du må hentes for å rekke jobb og anpasse dette etter estimert trafikk, målt trafikk og antall bestillinger. I en overgangsperiode (nå), vil det være nødvendig å teste og utvikle og endre lovgivning for å åpne for full funksjonalitet. Den kommer etterhvert

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

og selv om bussene er selvkjørende, er det en vert om bord som skal sørge for service og hjelp til passasjerene, og overtar styringen av bussen hvis noe skulle skjære seg.

æh... hva er da poenget med denne greia ?

Poenget burde være innlysende? Man ønsker å få til selvkjørende busser. Teknologien er fremdeles under utvikling, og trenger mer real-life data for å bli bedre. Altså setter man inn enn selvkjørende buss på en kort distanse, i lav hastighet, og med "vert" om bord, som kan ta over hvis programvaren feiler. I neste omgang kommer sannsynligvis hastigheten til å økes, litt etter litt, inntil den kjører i "full hastighet". Etter at bussen har gått feilfritt i full hastighet over en periode, kommer prosjektet sannsynligvis til å evalueres, og så kanskje bussen sertifiseres for å kjøre ruten uten en vert ombord. Underveis i prosessen kan man så begynne å ta i bruk flere av disse bussene, på mer og mer krevende strekninger, og gjennomføre samme prosedyre for å teste ut og sertifisere. Fordelen med en buss kontra en personbil i denne sammenhengen, er at busser gjerne går en fast rute, og er dermed enklere å begrense området for selvkjøringen på. Som en annen skrev her, er hovedmålet å før eller siden eliminere det menneskelige leddet i trafikken, som er det mest uforutsigbare og farlige elementet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

æh... hva er da poenget med denne greia ?

Ledelsen kan slå seg på brystet og si at de er fremtidsrettet har suksessfult tatt i bruk ny fancy teknologi med masse kule buzz-ord. Kake i lunsjen og lønnspålegg.

 

For alle andre er det fint lite poeng å finne.

Nå starter jo alle teknologier i det små, så jo dette har absolutt et poeng.

 

Utrolig at man kan være negativ til dette..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Poenget burde være innlysende? Man ønsker å få til selvkjørende busser. Teknologien er fremdeles under utvikling ...

I neste omgang kommer sannsynligvis ...

En burde da ha omtalt dette som en rein test greie, hvilket hadde vært ok. Det står ingenting i artikkelen om hva en tenkt å få til fremover, jeg leser den som om dette er "sluttproduktet".

Det eneste som nevnes er enda en slik gangfart rute senere.

 

Nå starter jo alle teknologier i det små, så jo dette har absolutt et poeng.

Utrolig at man kan være negativ til dette..

Jeg ser ikke poenget (eller hype'n) med denne løsningen. Fortsatt ansvarlig person om bord, beveger seg i et tempo 95% av befolkningen klarer på egne bein. Tak over hodet er kanskje en fordel ?

 

Det jeg får ut av dette er noe relativt unyttig, sannsynligvis med en del kostnader tilknyttet. Jeg håper virkelig ikke kostnadene ved drift av dette går ut over kollektivtilbudet ellers.

 

Men kanskje er det slik at fabrikanten betaler for å få lov å teste utstyret sitt, hvilket gjør saken helt grei - bare kjør på.

Hvor mye koster en billett? Burde være grisebillig når nærmeste konkurent er gangfart.

Dersom dette er ren test burde det jo strengt tatt være gratis å prøve. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Erna var jo ute og promoterte dette. Da følger det vel med litt statsstøtte.

Ser ikke helt hvorfor man må teste ett uferdig produkt. Kan man ikke bare lage en ferdig versjon som holder samme fart som vanlige busser? Hvorfor lage nye små busser. Kan man ikke bare gjøre de gamle autonome? Hva er problemet. Man sendte vel ikke ett uferdig produkt til mars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...