Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Forberedelsesmaterialet til eksamen i Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 er nå lagt ut på udir.no.

 

Oppgaven handler om Café 4 You som har drevet en mexikanskinspirert café i en større by i Norge. Bedriften har gått med overskudd i alle de fire driftsårene, og de vurderer nå å investere i en Foodtruck. Hovedtemaene for eksamen i morgen, 21. mai, er bedriftsutvikling og innovasjon. 

 

Tenkte at det sikkert er flere her på forumet som skal ha samme eksamen, så hvorfor ikke hjelpe hverandre? Noen som har noen tanker om hvilke spørsmål som kan komme i morgen? Forslag til hva som bør tas med i en SWOT-analyse?

 

Lykke til i morgen! Satser på at det er flere her på forumet som skal ha samme eksamen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er enig i det du skriver der! Kan godt være det blir en av oppgavene, men hva tenker du det blir i forhold til økonomiske kalkyler isåfall? Tar faget som privatist, så er litt usikker på hvordan man bør skrive en oppgave om økonomiske kalkyler. Finner ingen tidligere eksamensoppgaver om dette. 

 

Hva av informasjon laster dere ned om foodtrucker? Finner egentlig ikke så mye om det skal jeg være helt ærlig. Vanskelig å finne kurs, priser etc.

Lenke til kommentar

Har du lastet ned regnearket fra Dalefag? Hvis ikke kan jeg sende deg det på mail. Send meg PM. Du fyller inn tallene du har, får frem en modell som du limer inn i dokumentet. Så kommenterer du grundig alle nøkkeltall og kommer med en konklusjon.

 

Jeg finner litt informasjon på diverse nettsider fra festivaler, i tillegg til businessonwheels.no og foodtrucks.no

Lenke til kommentar

Har du lastet ned regnearket fra Dalefag? Hvis ikke kan jeg sende deg det på mail. Send meg PM. Du fyller inn tallene du har, får frem en modell som du limer inn i dokumentet. Så kommenterer du grundig alle nøkkeltall og kommer med en konklusjon.

 

Jeg finner litt informasjon på diverse nettsider fra festivaler, i tillegg til businessonwheels.no og foodtrucks.no

Tusen takk for svar! Hadde vært helt supert om du kunne sende meg det! Hvordan sender jeg dm, finner ikke ut av dette?

 

I boken står det om mye forskjellig, men vil bare tro vi får en del av økonomien isåfall, som for eksempel likviditet, dekningspunkt eller lignende?

Lenke til kommentar

Har du lastet ned regnearket fra Dalefag? Hvis ikke kan jeg sende deg det på mail. Send meg PM. Du fyller inn tallene du har, får frem en modell som du limer inn i dokumentet. Så kommenterer du grundig alle nøkkeltall og kommer med en konklusjon.

 

Jeg finner litt informasjon på diverse nettsider fra festivaler, i tillegg til businessonwheels.no og foodtrucks.no

Ser ut til at jeg fikk sendt en dm nå

Lenke til kommentar

Har du lastet ned regnearket fra Dalefag? Hvis ikke kan jeg sende deg det på mail. Send meg PM. Du fyller inn tallene du har, får frem en modell som du limer inn i dokumentet. Så kommenterer du grundig alle nøkkeltall og kommer med en konklusjon.

 

Jeg finner litt informasjon på diverse nettsider fra festivaler, i tillegg til businessonwheels.no og foodtrucks.no

Kunne du sendt til meg også?

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ganske sikker på at man vil trenge en SOFT-analysen på eksamen i morgen. Det kan derfor være lurt å gjøre ferdig SOFT-analysen i dag. 

 

Når det gjelder spørsmålene på eksamen er det i utgangspunktet ganske åpent hva som kan komme. Det eneste som er sikkert er at spørsmålene vil komme innenfor hovedtemaene bedriftsutvikling og innovasjon. Minner om at ved tidligere eksamener i faget er spørsmålene nesten identiske som læringsmålene. Det er derfor lurt å ta en titt på dem.

 

Innenfor teamet bedriftsutvikling er jeg ganske sikker på at et av spørsmålene omhandler videreutvikling av forretningsidé, gjennomføring av organisasjonsutvikling eller kartlegging av kompetansebehov. I tillegg tror jeg det vil komme et spørsmål om videreutvikling av markedsstrategi, og analysering av kapitalbehov i forbindelse med investeringen i foodtruck kan også fort komme i morgen. Vurdering av ny selskapsform eller utforming av strategiplan kan også fort komme.

 

Noen av dere som forresten har modeller tilgjengelig som kan brukes dersom det kommer spørsmål om økonomi? (Kommer ikke inn på dalefag)

 

Når det gjelder uthenting av dokumenter til i morgen vil jeg anbefale følgende: 

 

1. Gå til google.no

2. Søk etter f.eks. "foodtruck"

3. Velg "Nyheter" som søkefunksjon i stedet for "Alle"

4. Sorter gjerne etter "Kun norske sider" for å kun få opp artikler fra norske aviser

Endret av strawberryjuice
Lenke til kommentar

Personlig er jeg ganske sikker på at man vil trenge en SOFT-analysen på eksamen i morgen. Det kan derfor være lurt å gjøre ferdig SOFT-analysen i dag. 

 

Når det gjelder spørsmålene på eksamen er det i utgangspunktet ganske åpent hva som kan komme. Det eneste som er sikkert er at spørsmålene vil komme innenfor hovedtemaene bedriftsutvikling og innovasjon. Minner om at ved tidligere eksamener i faget er spørsmålene nesten identiske som læringsmålene. Det er derfor lurt å ta en titt på dem.

 

Innenfor teamet bedriftsutvikling er jeg ganske sikker på at et av spørsmålene omhandler videreutvikling av forretningsidé, gjennomføring av organisasjonsutvikling eller kartlegging av kompetansebehov. I tillegg tror jeg det vil komme et spørsmål om videreutvikling av markedsstrategi, og analysering av kapitalbehov i forbindelse med investeringen i foodtruck kan også fort komme i morgen. Vurdering av ny selskapsform eller utforming av strategiplan kan også fort komme.

 

Noen av dere som forresten har modeller tilgjengelig som kan brukes dersom det kommer spørsmål om økonomi? (Kommer ikke inn på dalefag)

 

Når det gjelder uthenting av dokumenter til i morgen vil jeg anbefale følgende: 

 

1. Gå til google.no

2. Søk etter f.eks. "foodtruck"

3. Velg "Nyheter" som søkefunksjon i stedet for "Alle"

4. Sorter gjerne etter "Kun norske sider" for å kun få opp artikler fra norske aviser

Gode tips! Hva laster du ned av materiale? Funnet noe om priser på foodtrucks eventuelle kurs for kompetanseutvikling? Hadde du giddet å linke til det du har lastet ned isåfall?

Lenke til kommentar

Interne forhold

Styrker:

Svakheter:

 

Eksterne forhold

Muligheter:

Trusler:

                                                             

 

Hadde vært supert om vi bidro og samarbeidet om hva som skal stå i de forskjellige alternativene.

Endret av EB2guru
Lenke til kommentar

 

Interne forhold

Styrker:

Svakheter:

 

Eksterne forhold

Muligheter:

Trusler:

                                                             

 

Hadde vært supert om vi bidro og samarbeidet om hva som skal stå i de forskjellige alternativene.

 

Jeg er med på å samarbbeide, hva sier dere til å lage en facebook chat, det er mye lettere å diskutere der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...