Gå til innhold

Tesla kutter i Autopilot-funksjonene for å komme overens med nye EU-regler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Så egentlig burde prisen på autopilot gå ned da pga begrenset funksjonalitet

 

Har jo alltid vært begrenset funksjonalitet i Europa. Som feks summon. 

Woot? Nei - her bommer du litt. Vi som har X og S mister funksjonalitet - Dere som har model 3 vil få en "nerfa" utgave av autopiloten. Med andre ord - vi alle vil få en betydelig dårligere autopilot enn det som ellers har vært.. :( Fordelen er at jeg kan nekte å oppdatere programvaren, så jeg kan beholde min funksjonalitet til de har fikset denne idiotiske regelen. De som har model 3 har ikke denne muligheten.

 

Her virker det som om EU vil regulere autopiloten tilbake til å være en avansert cruisekontroll, med KUN bruk på motorveier. Og en betydelig dårligere cruisekontroll som kan gi betydelig flere farlige situasjoner på veien.

Uten tvil idiotisk lobby virksomhet fra tyskland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Woot? Nei - her bommer du litt. Vi som har X og S mister funksjonalitet - Dere som har model 3 vil få en "nerfa" utgave av autopiloten. Med andre ord - vi alle vil få en betydelig dårligere autopilot enn det som ellers har vært.. :( Fordelen er at jeg kan nekte å oppdatere programvaren, så jeg kan beholde min funksjonalitet til de har fikset denne idiotiske regelen. De som har model 3 har ikke denne muligheten.

 

Her virker det som om EU vil regulere autopiloten tilbake til å være en avansert cruisekontroll, med KUN bruk på motorveier. Og en betydelig dårligere cruisekontroll som kan gi betydelig flere farlige situasjoner på veien.

Uten tvil idiotisk lobby virksomhet fra tyskland.

 

Hva mener du? Jeg mener bare at vi alltid har hatt begrenset funksjonalitet her hjemme i Europa. Feks på summon, der en må stå oppå bilen for at det skal fungere osv. Slik jeg leser det ut i fra denne artikkelen får ikke model 3 noen endring, da den allerede er utstyrt med det(var forøvrig nytt for meg når jeg leste denne, trodde alle fikk endring). 

Lenke til kommentar

"På grunn av nye lokale reguleringer er grensen for hvor langt rattet kan dreies mens Autosteer er aktiv blitt justert."

 

Så med andre ord ønsker EU å øke antall ulykker siden autopilot vil klare færre svinger?

 

Nekter å tru at du har lappen på bil. Poenget til EU er at Tesla sin "autopilot" egentlig bare er førerassistanse og skal brukast som det. Dvs at den som kjører bilen skal følge med på bilkjøringa og "kjøre" bilen med førerassistanse som hjelpemiddel der det er tjenlig. Om du egentlig ynskje deg autopilot i form av å slippe å kjøre bil har du ikkje noko på veien å gjere og bør heller forholde deg til taxi eller kollektivtilbud.

 

Tesla burde slutte å kalle det autopilot og heller bruke førerassistanse fram til det punktet at di kan påstå bilen er autonom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nekter å tru at du har lappen på bil. Poenget til EU er at Tesla sin "autopilot" egentlig bare er førerassistanse og skal brukast som det. Dvs at den som kjører bilen skal følge med på bilkjøringa og "kjøre" bilen med førerassistanse som hjelpemiddel der det er tjenlig. Om du egentlig ynskje deg autopilot i form av å slippe å kjøre bil har du ikkje noko på veien å gjere og bør heller forholde deg til taxi eller kollektivtilbud.

 

Tesla burde slutte å kalle det autopilot og heller bruke førerassistanse fram til det punktet at di kan påstå bilen er autonom.

 

Autopilot og autonom er to svært forskjellige ting, dette bør du søke opp i ordboken. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Autopilot og autonom er to svært forskjellige ting, dette bør du søke opp i ordboken. 

 

Jaa, vi er da alle klar over forskjellen, og at bilene til Tesla på ingen måte er autonome. Sant?

 

Ordlyden mellom autopilot og autonom har ikke all verdens med avstand. Det er mulig å se for seg at begrepene blandes sammen og/eller mistolkes.

 

Eneste grunn til at bilene er utstyrt med "autopilot", er selvfølgelig markedsføringsmessig. Ordet selger bra, og dersom folk lures til å tro at bilen kjører av seg selv, så får de kanskje noen ekstra salg på denne måten?

 

Tesla er svært dyktige på markedsføring! All ære. Og videre har de greie biler og - synes nå iallefall jeg. Men begrepet autopilot synes jeg egentlig de kunne droppe, da det hinter om mye mer enn hva de p.t. leverer.

 

Vi har vel hatt nok dødsulykker fra autopilot, der sjåfør gjorde alt annet enn å følge med på veien, til å forstå at _ekte_ selvkjøring ligger enda mange år frem (dessverre).

 

Jeg ønsker autonome biler velkommen, og kan knapt vente. Men mens vi venter, trenger vi ikke leke med ord; bruke ord som mistolkes og/eller hinter om noe mye mye mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nekter å tru at du har lappen på bil. Poenget til EU er at Tesla sin "autopilot" egentlig bare er førerassistanse og skal brukast som det. Dvs at den som kjører bilen skal følge med på bilkjøringa og "kjøre" bilen med førerassistanse som hjelpemiddel der det er tjenlig. Om du egentlig ynskje deg autopilot i form av å slippe å kjøre bil har du ikkje noko på veien å gjere og bør heller forholde deg til taxi eller kollektivtilbud.

 

Tesla burde slutte å kalle det autopilot og heller bruke førerassistanse fram til det punktet at di kan påstå bilen er autonom.

 

Den er jo fortsatt en førerassistent, men EU vil begrense hvor brå svinger den kan utføre. Kjører personlig med min S75D på riksveier ut til kysten, hvor det er mange mange svingete veier. Pr nå, så klarer AP2 dette veldig bra. Jeg sitter alltid klar til å ta over og har alltid henda på rattet. Man er hele tiden veldig fokusert når man kjører på slike veier, da man vet aldri hva som kan skje. Samtidig så gjør det at jeg ikke blir like sliten, da bilen kjører det såpass bra. Bare de aller verste strekningene velger jeg å ta over selv. Men jeg kommer ikke til å oppdatere sånn at jeg får de nye restriksjonene. Jeg vil altså ta dette velget selv. Det er jo ikke sånn at man kan skru på autopilot hvor som helst. Bilen må klare å lese veibildet, ellers får man ikke skrudd det på.

Lenke til kommentar

 

Hva er vitsen med å ha bil hvis man ikke kan kjøre selv? Da kan man jo like godt ta taxi eller reise kollektivt.

 

Man kan kjøre en Tesla selv. Det er pr i dag helt valgfritt. 

Ja, man må jo det. Får jo bare litt hjelp. Men det kan virke som om mange ser frem til dagen da bilen er helt selv kjørende. Da blir jo hele moroa med bil borte.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, man må jo det. Får jo bare litt hjelp. Men det kan virke som om mange ser frem til dagen da bilen er helt selv kjørende. Da blir jo hele moroa med bil borte.

 

Da blir jo interessen for banekjøring større, hvor en virkelig kan ha det kjekt. Gir lett opp den kjedelige hverdagskjøringen til å gjøre andre gjøremål mot å kose meg når jeg faktisk skal kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...