Gå til innhold

Reuters: Google kutter samarbeidet med Huawei


Anbefalte innlegg

Regner med det er mest fordi Trump er redd konkurransen fra verdens nest største mobilprodusent? Ironien er at den største taperen kan fort bli Apple, om Kina ønsker å slå tilbake. En simpel ban av Apple-produkter i Kina kan nok smake noe surt. Å gå løs på produksjonen vil ikke fungere, det vil Kina selv tape på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TuxRacer: Det er et spørsmål jeg har fundert på i gode ti år allerede. Det er mulig det presser seg frem i denne nyhetshvirvelvinden - men hvis det ikke er presserende å få svar på lar vi det kanskje ligge til et litt mindre hektisk tidspunkt.

 

Takk for inputen! Vi svarer ikke på alt her i trådene, men vi prøver å lese dem og å ta med oss interessante synspunkter. Så det er bare å komme med dem!

Skal bli interessant å se om Huffamei kan/kommer til å dekke seg bak ‘force majeure’ og dermed faktisk ikke plikter å holde kunden skadesløs. Tenker i forhold til at storpolitikken vel ikke kan sies å være noe som Huffamei har kontroll over. For omdømmet skyld bør nok Huffamei gjøre _noe_ men om det betyr det samme som at kundene får det de forventer?

 

Edit:

Kontrakter har ofte en ordlyd lik denne:

Ingen av partene skal anses for å ha misligholdt sine forpliktelser etter denne avtalen i den utstrekning parten kan godtgjøre at situasjonen skyldes force majeure. Den part som vil påberope seg force majeure, skal straks gi den annen part skriftlig varsel om dette. Dersom et force majeure-tilfelle varer eller antas å ville vare ut over en periode på 60 dager, skal hver av partene ha rett til å heve avtalen med øyeblikkelig virkning ved å gi den annen part skriftlig varsel.

— Hva står det med liten skrift, mon tro, i det man må akseptere fra Huffamei når man tar i bruk telefoner eller annet utstyr fra dem?

END-Edit.

 

Hva betyr force majeure - begrepet?

Force majeure er et begrep som daterer seg tilbake til romerretten. Det beskriver særlige omstendigheter som ikke er under menneskelig kontroll, og som det derfor på forhånd er klart at mennesker ikke kan avverge. Som eksempler på slike ekstraordinære hendelser kan nevnes naturkatastrofer, krig, streik, opprør, blokade, importrestriksjoner, hyperinflasjon, ran og innbrudd

*(Fin-)jussen i dette er ikke min sterke side så forumets juss-eksperter må gjerne korrigere mine tanker her.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

 

 

Huawei hires Samir Jain, ex-White House NSC cyber security chief ... hired a senior Obama administration cyber security official as a lobbyist

 

Kan godt være en av grunnene, hvem vet.

Men tror neppe EU vil ditche Android, men nå har Huawei og de fleste kinesiske selskaper vært under radar lenge.

Kan ikke si dette var noe sjokk. 

 

Samsung tjener nok mest på dette, Apple vil nok merke noe fra det kinesiske siden, ingen tvil om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med oss som har kjøpt Matebook X Pro, og andre Huawei pcer? Vil Microsoft slutte med oppdateringer?

Microsoft Windows skiller på HW-støtte (drivere, som normalt lages av HW-produsent) og oppdateringer til OS-et; det er ikke samme tette koblingen mellom HW og OS som for oppdateringer til Android-enheter. Ser ingen umiddelbar grunn til at ikke Microsoft sine oppdateringer vil fortsette å komme til- og fungere på Hufamei PC-er. Huffamei han fint lage og oppdatere egne drivere men det er vel rimelig å anta at Microsoft kan komme til å nekte HW-sertifisering og driver/OS støtte for Huffamei HW. Huffamei lager også x86 server HW for Windows Server så den divisjonen (og kunder) kan kanskje også bli skadelidende.

 

Tror ikke Huffamei lager Chromebooks men hvis de gjorde (gjør), ville nok disse også ha blitt (bli) rammet.

Lenke til kommentar

Propaganda fra andre verdenskrig er veldig lett å gjenkjenne idag. Er forstyrrende hvor vanskelig det er å oppdage "modern" propaganda.

 

Slike urettferdige tiltak ville aldri vært mulig å utføre med mindre folkemengden uvitende hadde vært manipulert.

 

Er merkelig nok veldig lett å akseptere og forstå slike avgjørelser når det kommer fra de gode (USA) mot de onde (Russland og Kina og midt-østen, m.m.).

 

Hvor gale er dette egentlig? Er det kun snakk om at en ikke mottar sikkerhetsoppdateringer (ironisk nok...) eller er det såpass at mobilen blir ubrukelig fordi flere tjenester krever at du har en oppdatert/ikke svartelistet mobil?

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Jeg har fått produktet mitt ja. Men hvis du kjøper en bil med automatgir og plutselig får du vite at det skal byttes til manuellgir. Hvordan ville du reagert? Hvis bilen din i tillegg var relativt ny? Noen kunne vært ganske likegyldige til endringen, men mange er kanskje ikke i stand til å kjøre manuellgir. Jeg personlig er vant til Android. I tillegg er jeg avhenglig av appene på Play Store, Google Maps og Google Chrome.

Bil-analogien min var mitt forsøk på å eksemplifisere at jo, selv om du har fått produktet så kan man ikke godta at produktet skal forverres plutselig. Jeg betalte flere tusen for en Android-telefon, jeg. Som plutselig blir til noe helt annet.

Da burde vel også alle som sitter med en Windows Phone også fått en eller annen form for refusjon. Etter det jeg har skjønt har det aldri skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja USA har dessverre overvåket allierte land men jeg vil heller ha blitt overvåket av USA enn Kina, Kina ser jo Norge/vesten som en fiende. Kommunistene har aldri likt demokrati

Ja, Kina må slutte med kommunismen. 

 

Huawei’s Communist Culture Limits its Global Ambitions

https://www.nytimes.com/2019/05/01/technology/huawei-china-communist-party.html

Endret av Ove38
Lenke til kommentar

Dette vil vel "tvinge" frem et kinesisk alternativ til Google. Begynnelsen på slutten for Google altså og USA sparker bare seg selv i rumpa.

 

Kinesisk versjon? De har jo sperret så og si alle apper i Google i Kina. Så det er jo Kina selv som sparker seg selv i rumpa.

Lenke til kommentar

Hei dere.

 

Programvare oppdateringer blir stoppet, men sikkerhetsfiks-oppdateringer vil rulle ut som normalt.

 

Det betyr også at i værste fall så kommer ikke oppdateringer til de vanlige appene du har installert heller.

De mister vel også tilgangen til månedlige sikkerhetspatcher av OS-et. Det eneste nåværende Huawei-telefoner vil fortsette å få oppdateringer på er det som oppdateres gjennom Play Store

Lenke til kommentar

Nessuno, De har da funnet klare bevis for at russland påvirket valget. 
https://www.reuters.com/article/us-usa-trump-russia-cases-factbox/factbox-guilty-pleas-indictments-abound-in-trump-russia-probe-idUSKCN1R32T5

Hillary & Co sin epostserver er jo bare blåbær. For å ta Trump & co:
https://medium.com/@TrumpTimer/day-791-seven-top-trump-officials-have-pulled-a-hillary-clinton-using-private-email-accounts-c2956f46f0ce

FBI har ikke avlyttet Trumps valgkampanje ulovlig. De avlyttet Paul Manafort, som da tilfeldigvis var innom Trump Tower. Hvor i alle dager får du nyhetene dine fra? onion dott com?
 

Den beste påstanden er den som er totalt falsk, og de beste bevisene er de som ikke finnes, for da trenger man ikke forsvare begge i det hele tatt siden "sånn er det bare".

 

I mellomtiden vil jeg minne om følgende:

 

- Det ble sagt at Russland brukte FB for å spre propaganda og påvirke valget i USA. Det ble ikke funnet noe særlig bevis bortsett fra en liten håndfull med kontoer, selv om FBI har aldri gått så i sømmene i det som gjelder en valgkamp. I mellomtiden lot de være å ta ut noe som helst tiltale mot Hillary og co, tross utrolige mengder med bevis om at hun drev en ulovlig epost-server. FBI ble selv også tatt for å ha avlyttet Trump og hans valgkampanje-stab ulovlig.

 

- Litt relatert til samme sak - det ble påstått generelt at Russland (blant andre) påvirket valget. I mellomtiden ble det "glemt vekk" Cambridge Analytica sin innsats i lag med FB om nettopp det samme, for å nevne det viktigste fenomenet fra den tiden.

 

- Det blir ofte påstått nå at Huawei - uten noe som helst bevis, selv etter en intens heksejakt i Apple sitt regi om "spionbrikker" i sitt utstyr som beviste at ingen fantes - driver med omfattende avlytting. Nå gidder jeg ikke liste opp alle eksempler av Amerikansk overvåkning av sine egne gjennom utellelig mange kilder og metoder, kan bare nevne at for hva var det... 1 eller 2 år siden ble de tatt med "buksene ned" (uten noe reaksjon, selvfølgelig) i å avlytte Angela Merkel. Dette er selvfølgelig ikke begrenset til bare henne da.

 

- Made in USA avlytting - ett av de beste eksemplene var sånn historisk sett, av det man vet fra åpne kilder, da USA fikk direktesendte kopier av Saddam sine krigsplaner før første gulfkrig, da Xerox-kopimaskinene de brukte per def faxet alle dokumentene rett til CIA eller en eller annen tilsvarende SIGINT.

 

- Litt mer lokale nyheter - for ikke så mange år siden ble det avslørt at tidligere norske tjenestefolk (om det var politi eller forsvaret de var fra... husker jeg ikke) jobbet for den amerikanske ambassaden, per definisjon "US persons" eller per litt mer strix definisjon agenter av amerikansk etterretning, da de fikk lønna si svart fra ambassaden for å hjelpe med det som ble offentlig forklart var sikkerhet ifbm ambassadens virksomhet i Oslo.

 

Så ja, at Huawei kanskje avlytter noen ... selvfølgelig mulig. Men da ville de vært tatt for lenge siden egentlig, for jo tydeligere bevis for nettopp dette jo verre for ikke bare Huawei men for omtrent samtlige kinesiske produsenter av elektronikk generelt. Som alle de andre gangene før så er det mange verbale "Tonkin-episoder", eller som amerikanere selv kaller sånt smoke and mirrors, og igjen dette med at det beste beviset er det som nettopp ikke finnes.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...