Gå til innhold

Reuters: Google kutter samarbeidet med Huawei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QvUnV1

For en heksejakt. Facebook har spionert og solgt informasjon om brukerne sine i lange tider. Er bomsikker på at Google gjør det samme og samarbeider tett med amerikanske myndigheter. Trump på sitt beste dette.

 

Jepp. Og dette er basert på antakelsen om at Huawei gjør det samme, som, la meg understreke og repetere for de som eventuelt kommer til å kommentere etter oss, DET ALDRI HAR BLITT PRESENTERT BEVIS FOR. Selv britene, som er medlem av Five Eyes, har understreket dette, og tom. valgt å samarbeide med Huawei. Tyskerne og. Og dette til tross for seriøse, amerikanske trusler om samarbeidskutt i deling av etteretningsinformasjon. 

 

Dette er ren proteksjonisme -- det har ingenting med sikkerhet å gjøre. At man kaller det et "sikkerhetsrisiko" er vanlig proteksjonistisk prosedyre. Trump vurderer for eks. å kaste BMW-fabrikker ut av USA, grunnet "nasjonal sikkerhet". Norge beskytter visse industrier i landet, og har strenge forbud eller tariffer mot utenlandsk konkurranse , og grunner også det i "nasjonal sikkerhet". Og det er akkurat det USA gjør her. Huawei, og Kina øvrig, sådan, begynner virkelig å konkurrere i industrier hvor amerikanske selskaper er ledende, og amerikanerne svarer, i ekte "frihandel"-ånd, med tiltak som dette.

 

De gjorde lignende på 80-tallet under Reagan, en annen person som angivelig elsket "frihandel", når han innførte strenge tiltak mot økende japansk konkurranse på flere felt. IT-industrien, med partnere som Intel bla., klaget på de lave halvlederprisene til kinesere, som førte til at amerikanerne truet og til slutt tvang japanerne å å kunstig selge produktene sine med høyere prisen, og i tillegg holde seg unna spesifikke markeder, for å lette trykket på amerikanske selskaper. Det samme gjorde de mot billig japansk stål og aluminium. Japanske biler ble tom. straffet med 100% tariff, som er helt ekstremt, for å beskytte Ford of Chrysler.

Endret av Slettet-QvUnV1
Lenke til kommentar

For en heksejakt. Facebook har spionert og solgt informasjon om brukerne sine i lange tider. Er bomsikker på at Google gjør det samme og samarbeider tett med amerikanske myndigheter. Trump på sitt beste dette.

Men dette er vel litt annerledes igjen? Google og Facebook tjener ingenting på hardware. Google tjener littegrann på Google Home osv., men bortsett fra dette tjener dem ingenting. Forbrukerne vet hvilken forretningsmodell Facebook og Google har. At de bruker informasjon om brukerne til å tjene penger. 

Huawei derimot tjener på enhetene de selger. Man forventer ikke at mobilen man eier skal innhente informasjon om deg. Jeg har Huawei Mate 20 Pro selv, og er ikke skeptisk til Huawei. Men det kan ikke forventes at Facebook og Google skal behandles likt som en telefonprodusent.

 

(Jeg er klar over at Google også tjener penger på Pixel-telefonene)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her hadde det vært moro om Kina hadde tatt Huawei's parti, og fyrt på i den allerede betente handelsdiskusjonen mellom Kina og USA, og truet med å avbryte alle avtaler om å produsere deler til "amerikanske" mobiltelefoner. Hvor mye telefon er igjen da, mon tro?

 

Uansett, utrolig surt om Huawei skulle miste Android. Jeg er strålende fornøyd med min Mate 20 Pro, men ikke om det ikke kommer flere oppdateringer. Da presses jeg til å bytte tilbake til Samsung igjen :/.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vanskelig å fatte og begripe at ikke Kina skjønner at de må begynne å respektere patentrettigheter, opphavsrett, industrihemmeligheter og slutte med statssubsidiering og valutamanipulasjon. Kina er i ferd med å grave sin egen grav, og det er vanskelig å se at dette kan ende godt for Kina.

 

USA har en nærmest endeløs liste med tiltak som de kan igangsette for å tvinge det kinesiske diktaturet i kne. Trump har også bygget en administrasjon bestående av personer som er svært skeptiske til Kina, og det er ingen grunn for Kina til å tro at USA vil bøye av. USA vil nok angripe fra stadig flere kanter, og jo mer omfattende handelskrigen blir desto vanskeligere blir det å avslutte den.

 

Trumpadministrasjonen pleier ikke å gå "all in", Trump gir heller systematisk små stikk i motstanderens svakeste punkt, samtidig som han holder en jovial tone. Dette gjør Trump til en utmattende og farlig motstander.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Noen her som vet om man kan klage til Forbrukerrådet om dette her går gjennom? Ettersom man har kjøpt et produkt på et grunnlag som forsvinner? I tillegg til å miste funksjoner, osv. Eller er dette ikke mulig å klage på?

Mener å huske at man kan klage dersom produktet ikke fungerer slik man kan forvente at det skal fungere. Og dette blir jo en sånn sak..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den beste påstanden er den som er totalt falsk, og de beste bevisene er de som ikke finnes, for da trenger man ikke forsvare begge i det hele tatt siden "sånn er det bare".

 

I mellomtiden vil jeg minne om følgende:

 

- Det ble sagt at Russland brukte FB for å spre propaganda og påvirke valget i USA. Det ble ikke funnet noe særlig bevis bortsett fra en liten håndfull med kontoer, selv om FBI har aldri gått så i sømmene i det som gjelder en valgkamp. I mellomtiden lot de være å ta ut noe som helst tiltale mot Hillary og co, tross utrolige mengder med bevis om at hun drev en ulovlig epost-server. FBI ble selv også tatt for å ha avlyttet Trump og hans valgkampanje-stab ulovlig.

 

- Litt relatert til samme sak - det ble påstått generelt at Russland (blant andre) påvirket valget. I mellomtiden ble det "glemt vekk" Cambridge Analytica sin innsats i lag med FB om nettopp det samme, for å nevne det viktigste fenomenet fra den tiden.

 

- Det blir ofte påstått nå at Huawei - uten noe som helst bevis, selv etter en intens heksejakt i Apple sitt regi om "spionbrikker" i sitt utstyr som beviste at ingen fantes - driver med omfattende avlytting. Nå gidder jeg ikke liste opp alle eksempler av Amerikansk overvåkning av sine egne gjennom utellelig mange kilder og metoder, kan bare nevne at for hva var det... 1 eller 2 år siden ble de tatt med "buksene ned" (uten noe reaksjon, selvfølgelig) i å avlytte Angela Merkel. Dette er selvfølgelig ikke begrenset til bare henne da.

 

- Made in USA avlytting - ett av de beste eksemplene var sånn historisk sett, av det man vet fra åpne kilder, da USA fikk direktesendte kopier av Saddam sine krigsplaner før første gulfkrig, da Xerox-kopimaskinene de brukte per def faxet alle dokumentene rett til CIA eller en eller annen tilsvarende SIGINT.

 

- Litt mer lokale nyheter - for ikke så mange år siden ble det avslørt at tidligere norske tjenestefolk (om det var politi eller forsvaret de var fra... husker jeg ikke) jobbet for den amerikanske ambassaden, per definisjon "US persons" eller per litt mer strix definisjon agenter av amerikansk etterretning, da de fikk lønna si svart fra ambassaden for å hjelpe med det som ble offentlig forklart var sikkerhet ifbm ambassadens virksomhet i Oslo.

 

Så ja, at Huawei kanskje avlytter noen ... selvfølgelig mulig. Men da ville de vært tatt for lenge siden egentlig, for jo tydeligere bevis for nettopp dette jo verre for ikke bare Huawei men for omtrent samtlige kinesiske produsenter av elektronikk generelt. Som alle de andre gangene før så er det mange verbale "Tonkin-episoder", eller som amerikanere selv kaller sånt smoke and mirrors, og igjen dette med at det beste beviset er det som nettopp ikke finnes.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Surt for de som har kjøpt Huawei ?

Var ikke uventet dette heller, en lov i Kina sier jo at Huawei må ha et skjult program og en chip for å overvåke sine egen befolkning.

Hvilken garanti har vi at det ikke er installert i mobiler i vesten? Kina liker verken styresettet eller menneskerettighetene vi har.

Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Surt for de som har kjøpt Huawei

Var ikke uventet dette heller, en lov i Kina sier jo at Huawei må ha et skjult program og en chip for å overvåke sine egen befolkning.

Hvilken garanti har vi at det ikke er installert i mobiler i vesten? Kina liker verken styresettet eller menneskerettighetene vi har.

 

Så du mener det var forventet at Google skulle stenge ute verdens tredje (?) største telefonprodusent? Da har du overnaturlige evner. Fordi folk flest (inkludert tech-journalister og politikere) var sjokkerte da USA stengte Huawei ute av sitt eget land. At de blir blokkert av Google skulle stenge dem ute er ikke noe du har ventet på. Det er jeg sikker på :p

 

Og man har ingen garanti for at dette ikke er installert i mobiler i Vesten. Derimot er det ikke sånn at når et land overvåker egne innbyggere så betyr det at de overvåker personer i andre land. Det er ett land det er bevist har masseovervåket personer over hele verden. Jeg tror du vet hvilket land jeg prater om :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mobilisten: Vi har sendt spørsmålet ditt videre til Forbrukerrådets pressekontakter - så ser vi hva de svarer. Det handler vel spesielt om lovede sikkerhetsoppdateringer for nyere produkter - som kan svekke sikkerheten og hele brukbarheten til produktene. Jeg regner med det blir en del å skrive om denne utviklingen fremover - så litt avhengig av hvordan stormen utvikler seg kan det hende vi skriver om denne delen av problemstillingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er så drøyt at det er helt kvalmende. Det verste av alt er jo at dette ikke handler om sikkerhet i det hele tatt. Og ihvertfall ikke sikkerhet på den måten som du tror.

 

Huawei har blitt store. De er #2 mobilprodusenten i verden og det uten tilgang på det amerikanske markedet. Det forteller litt.

Det er også derfor USA, eller rettere sagt Trump, for dette var jo ikke et problem under Obama merkelig nok, går etter Huawei.

 

Andre kinesiske mobilprodusenter, riktignok bare med en liten bit av kaka, som Xiaomi og Oppo er det jo greit med.

 

Men la oss hypotetisk si at disse bakdørene i maskinvaren til Huawei finnes. Bakdører ingen tilsynelatende ser ut til å ha klart å finne.

Hvis ingen finner de, annet enn kineserne selv, så kan jo disse strengt talt være i ALT som lages i Kina. Inkludert iPhone.

Strengt talt så er det vel så sannsynlig at det er det faktum at USA IKKE har bakdører inn i telefoner fra Huawei fordi de kjører Kirin og ikke amerikanske Snapdragon som mest sannsynligvis har det som er problemet.

 

Det er også gøy å høre på norske myndigheter og PST snakke om saken. Problemet til norske myndigheter og PST er ikke at brukere kan bli spionert på. Nei problemet er at de ikke har et sikkerhetssamarbeid.

USA har dette samarbeidet med Norge og derfor er det greit om de spionerer. Jeg mener, de er tross alt våre allierte, så da må det jo være greit da? Eller?

Endret av Cappo
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Surt for de som har kjøpt Huawei

Var ikke uventet dette heller, en lov i Kina sier jo at Huawei må ha et skjult program og en chip for å overvåke sine egen befolkning.

Hvilken garanti har vi at det ikke er installert i mobiler i vesten? Kina liker verken styresettet eller menneskerettighetene vi har.

 

Så du mener det var forventet at Google skulle stenge ute verdens tredje (?) største telefonprodusent? Da har du overnaturlige evner. Fordi folk flest (inkludert tech-journalister og politikere) var sjokkerte da USA stengte Huawei ute av sitt eget land. At de blir blokkert av Google skulle stenge dem ute er ikke noe du har ventet på. Det er jeg sikker på :p

 

Og man har ingen garanti for at dette ikke er installert i mobiler i Vesten. Derimot er det ikke sånn at når et land overvåker egne innbyggere så betyr det at de overvåker personer i andre land. Det er ett land det er bevist har masseovervåket personer over hele verden. Jeg tror du vet hvilket land jeg prater om :)

Ja USA har dessverre overvåket allierte land ? men jeg vil heller ha blitt overvåket av USA enn Kina, Kina ser jo Norge/vesten som en fiende. Kommunistene har aldri likt demokrati ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg er sikkerhetsoppdateringer. Kan Huawei lage sikkerhetsoppdateringer for Android selv? Hvis ikke må dem vel skifte operativsystem til slutt?

 

Huawei har selv sagt at de har jobbet med et eget operativsystem i tilfelle de skulle miste rettigheter på Android. Så en erstatning har de nok liggende, men ingen har vel kjøpt en telefon til nesten 10 laken, i tro om at det skal rulles ut et spiller nytt OS. Dette er mat for jussfolket.

 

Huawei has been working on its own mobile OS for ‘worst case scenario’ that it loses Android

Endret av Jokerjævel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At dette skjer etter press fra myndighetene i Amerika tviler jeg ikke på. Siden Google/Alphabet er ett amerikansk selskap og må forholde seg til både regler og krav som måtte komme fra uttøvende myndigheter. Det jeg håper å få litt svar på etter hvert er hvorfor bare Google bøyer seg over og lar myndighetene kjøre over dem. Jeg tror mye har skjedd i kulissene over lang tid. Tviler sterkt på at Google lar sin største kunde forlate dem helt uten videre. Det setter også en farlig presedens, hva om plutselig Samsung eller LG plutselig skulle være en fare for rikets sikkerhet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...