Gå til innhold

Kjøpe bolig. Hvordan påvirker kausjonist EK?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer kjøp av bolig. Og må vel ha hjelp av familie for å kausjonere for dette. Men hvordan blir det når man bruker kausjonist. Kausjonerer de for et visst beløp av egenkapitalen, eller blir de bare stående på papiret som medansvarlig etc.?

 

Om jeg da skal kjøpe bolig til 1,5 millioner, har 100K selv - vil banken da ha kausjonist inne på et visst EK beløp, eller skal de bare stå med meg på lånet, uten å påvirke EK som jeg blir oppført med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på kausjonist og medlåntaker.

 

Kausjonist: Banken tar pant i kausjonistens bolig for å garantere for beløpet. Det er ingen penger som faktisk betales til noen.

Medlåntaker: Person som står ansvarlig for hele lånet i tillegg til deg. Betaler ikke du, må de betale.

 

En person kan være både kausjonist og medlåntaker.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Det er forskjell på kausjonist og medlåntaker.

 

Kausjonist: Banken tar pant i kausjonistens bolig for å garantere for beløpet. Det er ingen penger som faktisk betales til noen.

Medlåntaker: Person som står ansvarlig for hele lånet i tillegg til deg. Betaler ikke du, må de betale.

 

En person kan være både kausjonist og medlåntaker.

 

En kausjonist vil bli holdt ansvarlig for lånet dersom lånetaker ikke klarer å betjene det

Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed fra min bank for 10 år siden at kausjonist var noe de ikke drev med lenger. Det var medlåntaker de eventuelt ønsket. Men det var ikke veldig happy for det heller, selv om det var en forelder med god økonomi, de ville veldig gjerne unngå det.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på kausjonist og medlåntaker.

 

Kausjonist: Banken tar pant i kausjonistens bolig for å garantere for beløpet. Det er ingen penger som faktisk betales til noen.

Medlåntaker: Person som står ansvarlig for hele lånet i tillegg til deg. Betaler ikke du, må de betale.

 

En person kan være både kausjonist og medlåntaker.

Dette er ikke riktig. Det du beskriver er en realkausjonist. En kausjonist er ansvarlig for et gitt beløp, men beløpet kan godt være "hele lånet", og det kan være uten pant i bolig, og det kan være med og uten personlig ansvar (uten personlig ansvar kalles altså vanligvis "realkausjonist". Men med en kausjonist er det altså fortsatt slik at "betaler ikke du, må de betale" (med mindre man bare er realkausjonist. Og i praksis må man jo betale også da. Det er stort sett bedre enn at huset tvangsselges.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis de stiller sikkerhet i egen bolig blir regnestykket slik:

 

1,5’’ x 0,15 = 225’

225’-100’ (din EK) = 115k

 

Disse 115’ pluss eventuelle omkostninger (37.500 i dokumentavgift hvis selveier) vil bli et topplån.

 

Du vil da ha totalt lån på ca 1.437.500, hvorav 1.285.000 er et lån innenfor 85% belåningsgrad, mens topplånet til dine foreldre er på 152.500.

 

Topplånet har ofte noe høyere rente.

 

Det mange ikke tenker på når de har realkausjon istedenfor fri egenkapital er at gjeldsgraden øker. Med andre ord, hvis du hadde kjøpt denne boligen uten realkausjon, hadde lånet vært på 1,5 x 0,85 = 1.275.000.

Med en årslønn på 255.000 ville dette vært innenfor boliglånsforskriften.

Hadde du derimot hatt en lønn på 255.000 i ditt tilfelle med realkausjon, hadde dette vært brudd på regelen om gjeldsgrad.

 

Håper dette gav mening :-)

Endret av Phalaxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...