Gå til innhold

Momsfritaket på 350kr forsvinner - Hvordan blir det å bestille varer fra utlandet?


Anbefalte innlegg

Tidligere eksisterte det en tjeneste på nett for fortolling, man slapp da fortollingsgebyret. Denne tjenesten ble fjernet, jeg antar at det var fordi de så på dette som tapte inntekter. Jeg har svært liten tro på at en slik ordning kommer til å gjenoppstå, åpenbart at de fjerner grensen for å dra inn mest mulig penger. Det blir en mørk tid for de som handler en del fra utlandet på nett etter 1.1. 2020.

Endret av ^fmj
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det ikke er mange som er fremmed for tanken om at de vil bestille inn _en del_ pakker, uten at de henter dette.

 

Dersom det er tilfellet, burde det kanskje kordineres litt, slik at de får mest mulig trykk samtidig. 

 

Koster ikke akkurat veldig mye om man skal bestille inn 100-200 pakker. Donerer gledelig et par hundrelapper til disse kinafolkene dersom regelverket kan endres på.

 

Kan vi få Posten.no om til dette?

http://www.facebook.com/GastonNewsNetwork/videos/279836836050770/

 

 ;p 

 

JMmqMhi.png

Endret av Merko.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tipper det ikke er mange som er fremmed for tanken om at de vil bestille inn _en del_ pakker, uten at de henter dette.

 

Dersom det er tilfellet, burde det kanskje kordineres litt, slik at de får mest mulig trykk samtidig. 

 

Koster ikke akkurat veldig mye om man skal bestille inn 100-200 pakker. Donerer gledelig et par hundrelapper til disse kinafolkene dersom regelverket kan endres på.

 

 

Det er bestemt fristende :)

Lenke til kommentar

Blir jo litt feil å straffe Posten, det er jo Virke og deres medlemmer som har presset dette frem.

 

Selv har jeg blitt flinkere til å velge utenlandske nettbutikker etter det ble klart at 350,- grensen blir borte.

 

Det vil jeg fortsette med etter mva og gebyr blir innført også - prøve med større antall osv for å få ned pris.

 

Virke og deres medlemmer vil ikke øke inntjeningen på grunn av meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Blir jo litt feil å straffe Posten, det er jo Virke og deres medlemmer som har presset dette frem.

 

Joa, men samtidig må effekten treffe noen - og man treffer ikke noen lenger opp på noen særlig god måte. Om Posten gir klar beskjed oppover at dette er veldig tungvindt og uhåndterlig - kanskje noen tar hintet. Om jeg ikke husker helt feil så sa de vel det for noen måneder siden også, men ingen har visst hørt. Så da gjenstår det å i praksis vise at jo, det blir tungvindt og uhåndterlig.

 

Eller kanskje det går fint - noe som forsåvidt hadde vært helt supert også.

Lenke til kommentar

Tror flere nettbutikker kommer med løsningen du finner på det du kjøper på Ebay (gjelder bare enkelte produkter), Amazon, ssense, stockx og andre store nettbutikker. Hvor du nemlig betaler mva/toll når du bestiller varen, slik at den ikke behøver fortolling når den kommer til Norge og du slipper fortollingsgebyret.

 

Og med tanke på at hele Europa er i gang med å implementere slike avgifter på varer fra Kina, så er vel sannsynligvis sjansen stor for at sider som Aliexpress får på plass en slik løsning.

Endret av QUiPS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bestemte meg vel for å gjøre det første gang jeg hørte om dette forslaget - og tenker fortsatt å gjøre det. 

Om èn gjør det, så vil det ha noe effekt.

Man må være flere som gjør det i samme tidsperiode slik at både postterminalene og postkontorene blir overfylte.

 

Så derfor bør man koordinere slik at man får "demonstert" best mulig. :) (Så fremt dette ikke går under organisert kriminalitet  :ninja: )

 

 

Blir jo litt feil å straffe Posten

 

Det er klart, men de er de eneste som kan dokumentere hvilket problem dette fører til, til politikere ol.

Uansett, så bemanner de bare sterkere, så i teorien skaper vi bare arbeidsplasser. :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 stk USB-C ladekabler og en stk USB-C til jack overgang, kr 35 ink porto på eBay. Identiske "no-name" produkter fra Elkjøp, fra kr 597 eks porto. Plenty å spare.  

Jeg tok kontakt med Sony for å få nye puter til noen øreklokker.

Ble sendt videre til dette:

Sony Pad Ear 590kr + mva + frakt...  nermere 900kr, for 1 pute.

 

Bestilte ett par (2 stk) gjennom Ebay for ca 160kr. Nøyaktig samme varen (har holdt på begge).

 

Blir nok ikke kjøpt Sony neste gang når de opererer med slike delepriser. Når 2 puter koster mer enn jeg betalte for øreklokkene er det noe som ikke stemmer.

Betaler med glede MVA og gebyrer for å slippe å sponse slik svindel.

Endret av PantZman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joa, men samtidig må effekten treffe noen - og man treffer ikke noen lenger opp på noen særlig god måte. Om Posten gir klar beskjed oppover at dette er veldig tungvindt og uhåndterlig - kanskje noen tar hintet. Om jeg ikke husker helt feil så sa de vel det for noen måneder siden også, men ingen har visst hørt. Så da gjenstår det å i praksis vise at jo, det blir tungvindt og uhåndterlig.

 

Eller kanskje det går fint - noe som forsåvidt hadde vært helt supert også.

 

Kan hende man bør være forsiktig med dette på grunn av noe annet også - visse land svartlister en del land - jeg tror Norge havner ganske fort på en slik liste for mange selgere hvis de får problemer med å levere pakkene sine.

 

Da er vi virkelig fucked - for en del varer vil det lønne seg uansett hvor høyt gebyrret blir - som i eksempelet over, men blir vi svartlistet....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra nyttår har regjeringen bestemt at de skal fjerne momsfritaket på 350kr på varer fra utlandet slik at vi må betale MVA allerede fra første krone.

 

Selve MVAen på +25% kan jeg fint leve med. Men hvordan vil dette i praksis gjennomføres med tanke på fortollingsgebyr og ekstraarbeidet det innebærer å fortolle varer nå i dag? Vil dette forenkles, eller kommer vi til å måtte betale ca 150kr i fortollingsgebyr til posten, selv når man bestiller billige ting fra nettet til rundt 10kr? Jeg har en hobby hvor jeg bestiller mye smått og billig som typisk koster 10-50kr og ikke er å få tak i lokalt. For min del vil dette da slå veldig uheldig ut.

 

Jeg vet at hvis jeg handler spill på Steam eller kjøper programvare (fra utlandet), så er MVA inkludert i prisen. Men dette er jo for digitale tjenester. Kommer ebay, amazon og andre steder til å få til en løsning slik at MVA blir innbetalt som en del av kjøpet, og da kommer ferdig fortollet over grensen uten at det trengs å betales gebyr?

Kan man ikke fortolle selv på nettet i Norge?
Lenke til kommentar

Tror flere nettbutikker kommer med løsningen du finner på det du kjøper på Ebay (gjelder bare enkelte produkter), Amazon, ssense, stockx og andre store nettbutikker. Hvor du nemlig betaler mva/toll når du bestiller varen, slik at den ikke behøver fortolling når den kommer til Norge og du slipper fortollingsgebyret.

 

Og med tanke på at hele Europa er i gang med å implementere slike avgifter på varer fra Kina, så er vel sannsynligvis sjansen stor for at sider som Aliexpress får på plass en slik løsning.

Dette er en tjeneste noen forsendelsesfirmaer har hvor avsender betaler frakt og alle avgifter. Kjøper ender vel uansett opp med en høyere sluttsum selv om de aldri har sett summen uten tilleggene.

 

Hvordan blir man svartelistet når varen er betalt og vi ikke krever pengene tilbake selv om varen blir sendt i retur?

Avsender må betale for returen. Dreier det seg om noe veldig billig kan de også velge at pakken blir destruert i stedet for retur som også koster penger. Det blir uansett dyrt for dem.

 

Man kan, men det koster akkurat det samme i gebyr, så.......

Okay... Hva er poenget med det da? Det blir jo som å tipse kelneren for at du får hente maten fra kjøkkenet selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avsender kommer ikke til å betale for hverken retur eller at de kaster den

Det samme gjelder for transportfirmaet. Dersom avsender vil fortsette å bruke dette firmaet er det ikke å anbefale å lempe alle kostnader over på mellommannen som tross alt sørger for å overholde avsenders lovnader til hans kunder.

Slike avsendere blir veldig fort svartelistet av transportfirmaer da de i verste fall representerer solide tap. Tross alt er det ikke lov å kaste forsendelser ingen vil ha, så de må gå til trygg destruering. Man snakker da ofte om forbrenning i spesialovner. Ikke en billig foreteelse.

 

Etter min erfaring blir avsendere som ikke tar ansvar for egne forsendelser først flyttet over på en liste for firmaer som blir avkrevet all betaling før forsendelsen, og ved videre problemer blir de nektet service.

 

Grunnen til at de blir svartelistet er at de sier at pakken kom bort og krever refund eller ny pakke

Hvis pakken ble borte er det vel fraktfirmaet som må betale. Det er vel ingen tvil om det håper jeg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svenskene innførte dette i fjor. Men de har fått til et samarbeid med Wish - hvor Wish inkluderer mva og de slipper avgift til posten:

 

https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2018/postnord-och-wish-i-samarbete-for-smidigare-e-handel/

 

Men de har ikke fått til et samarbeid med for eksempel Ebay - hvor Sverige er svartlistet av en del selgere.

 

Jeg leser også på forum - at selv om ting skal være i orden med Wish, så er det veldig mange som skriver at de allikevel blir krevd for avgift - og at det blir veldig mye telefonsamtaler og kommunikasjon med svenske posten for å få ordnet opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...