Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det garanti/reklamasjon på billakkering?


Anbefalte innlegg

Fikk lakkert en hjulbue for ganske nøyaktig ett år siden, men nå har det flakket av litt lakk og det ser ut som at mer kommer til å falle av.

 

Er dette noe som kan og burde reklameres på hos verkstedet som gjennomførte lakkeringen? Hvor lang garanti er det som regel på lakkering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har all rett til å klage på dette. Med mindre dette skyldes ytre påvirkning.


  • Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven).

 


Her finner du nyttige tips:


https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/


Lenke til kommentar

Det hjelper nok lite hva du forventer  :)  Dette kommer inn under denne, og her står det to år: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63

eh.. Ja, nettopp. Å lese paragrafer i sin helhet er alltid lurt:

 

(2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. 

Endret av toth
Lenke til kommentar

eh.. Ja, nettopp. Å lese paragrafer i sin helhet er alltid lurt:

 

(2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. 

Det har vært mange saker rundt dette med lakkering og da har det alltid vært 2 år jeg har hørt i disse sakene. Jeg er derimot ikke uenig i at det bør vare mer enn 2 år, men slik har det nå ikke vært i de sakene jeg har lest om.

 

Men, jeg har sendt en henvendelse til NAF, kan jo være greit å vite hvordan de vurderer saken  :)

Lenke til kommentar

Uansett om det er 2 eller 5 års reklamasjonsfrist, så er det ikke sikkert at en vinner saken. Hvis en har grunn til å forvente at lakkeringen ikke varer mer enn f.eks 1 år, så får en ikke medhold. Det kommer an på jobben og hva verkstedet har kommunisert til kunden. Om de opplyser at lakkeringsjobben neppe holder mer enn 1 år, så kan en reklamere etter 1,5 år, men man vil ikke vinne saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...