Gå til innhold

Analog Stereoanlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

denne siden står det 15 to 60W som anbefalt (effekt)forsterker så du trenger ikke noe vedligge greier for å drive de.

 

Jeg har en tilbøyelighet til å gå for NAD og de har flere som kan passe, herunder NAD D3020 som er en veldig nett og fin liten sak som jeg har selv.

 

Denon lager greie Analoge forsterkere..

Feks denne, en rimeligere Denon funker nok også. Men denne har bra byggkvalitet.

 

https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/denon-pma-800ne-integrert-forsterker/

 

 

Cambridge analog kan også anbefales.

 

https://hifi-freaks.no/stereo/forsterkere/cambridge-cxa60.html

 

 

 

Jeg vet ikke hvordan de låter på dine høytalere, men det er watt nok og analog...

 

Denon er ganske nøytrale

 

Cambridge er litt luftig i toppen, altså litt fokusert i diskant.

Minner litt om Nad.

Lenke til kommentar

Alle forsterkere beregnet på lydgjengivelse er analoge, så det bare velge og vrake.

Vel resultat i lyd ut er forhåpentligvis bra analog lyttbar musikk.

 

Men de jeg nevnte forsterker lyd analogt.

 

Nad D3020 forsterker lyd digitalt.

 

 

 

Ikke at det har så mye å si, men det ble spurt om analoge anlegg.

Lenke til kommentar

NAD D3020 har en 24bit/192kHz D/A-konverter innebygd, men den forsterker lydsignalet ved hjelp av en analog klasse D forsterker på 2x30 watt.

Forsterker er digital klasse D.

 

Analogt er transistor og rør.

 

Mulig NAD har noe utgangsdel/hybrid for å få den til å lyde mer analogt.

 

Men den er digital...

 

Er ikke noe dårligere forde, digital har både fordeler og ulemper. Som utviklingen går så blir det fler og fler fordeler.

 

Tror snart A og AB blir historie akkurat som Plasma-Tv rett og slett fordi digital Klasse D er mye mer effektiv, strømsparende og miljøvennlig...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

De kalles klasse-D fordi det var den neste bokstaven i alfabetet når forsterkerklassen ble oppfunnet.

 

Jeg har to klasse-D forsterkere i anlegget på stua, og en multikanals klasse-D forsterker i hjemmekinoanlegget, og ingen av dem har hverken digitale innganger eller utganger, eller A/D- D/A konverter innebygd, de opererer kun med analoge signaler.

Lenke til kommentar

De kalles klasse-D fordi det var den neste bokstaven i alfabetet når forsterkerklassen ble oppfunnet.

 

Jeg har to klasse-D forsterkere i anlegget på stua, og en multikanals klasse-D forsterker i hjemmekinoanlegget, og ingen av dem har hverken digitale innganger eller utganger, eller A/D- D/A konverter innebygd, de opererer kun med analoge signaler.

Dere misforstår.

 

Klasse D kalles digitale, fordi de bruker digital forsterker-teknologi.

 

Det har ikke noe å gjøre med digital innganger eller Dac, men om de har dette så er det sef bare bra.

 

Forsterker modulene som brukes, Hypex, ICE, etc kaller vi Digitale forsterkere eller digitale Hybrid forsterkere.

 

Når noen spør om Analog forsterker så gjetter jeg at man spør om tradisjonelle transformator forsterkere med vanlig A eller AB teknologi...

 

 

Normen for Digitale forsterkere er Klasse D.

 

Og jeg tror også som sagt dette er framtidens hifi.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ikke iforhold til terminologi og frase.

 

Analog-Lineær

 

Klasse D-Digital forsterker teknologi.. eller /hybrid som oftest.

 

 

Men ja som noen nevnte, så kalles det D fordi det er nyeste teknologi.. og ikke D som i Digital...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her hifiklubben

 

Kategori : Hybrid digital stereoforsterker

 

På tross av de beskjedne 2 x 30 wattene kan D3020 v2 uten problemer spille mange av konkurrentene sine under bordet, selv om de på papiret er langt kraftigere. Selv på såkalt "vanskelige" høyttalere leverer D3020 v2 musikalitet og lydkvalitet som nesten er naturstridig bra for en så liten og diskré forsterker. Akkurat som den legendariske analoge forgjengeren 3020 gjorde det da den trakk teppet vekk under hi-fi-verdenen i 1977.

 

Digitalt og analogt i skjønn forening

D3020 v2 er bygget som en digital inngangsmodul kombinert med en analog switching-forsterker, også kjent som Klasse D. Denne konstruksjonen kaller NAD selv for en "hybrid digital forsterker", og dette dekker ganske godt tankegangen bak.

 

https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/nad-d3020-v2-forsterker-med-bluetooth/

Lenke til kommentar

Les ditt eget innlegg: "... kombinert med en analog switching-forsterker, også kjent som Klasse D."

 

Og du svarer "Ikke iforhold til terminologi og frase." på mitt innlegg som liker til et kapittel om Class-D som heter Terminology.

På folkemunne om det blir enklere så kaller vi klasse D for Digitale eller hybrid Digitale.

 

Analog i folkemunne som TS spurte om er Lineære transformator eller rør forsterkere..

 

Dersom du er uenig i dette, eller vil pirke så må du gjerne gjøre det. Men da er du uenige med hele verden, samt NAD som faktiskt lagde den og kaller den Hybrid Digital.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Les ditt eget innlegg: "... kombinert med en analog switching-forsterker, også kjent som Klasse D."

 

Og du svarer "Ikke iforhold til terminologi og frase." på mitt innlegg som liker til et kapittel om Class-D som heter Terminology.

Switching, Klasse D er ikke lineær da, men det er flisespikking på trolsk nivå.

 

Verden kaller Klasse D for digital.. altså switching.

 

 

Lineære kaller vi Analoge.

 

Så når noen spør om Analoge forsterkere, så anbefaler jeg tradisjonelle lineære..

 

 

Det er ganske nerd å spørre -Kan dere foreslå en Lineær forsterker???

 

Det vanligste er å si Analog.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Vel dette ligner litt på at "alle" kaller et objektiv til et speilrefleks for linse, men det betyr ikke at det er den riktige bruken av ordet.

Det samme med klasse-D forsterkere, som ble oppfunnet like etter andre verdenskrig og lenge før digital audio ble påtenkt, gjør det ikke riktig å kalle det for digital forsterker selv om "alle" gjør det (og når man spør hvorfor de kaller det digital, er det for at det er en "D" der).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...