Gå til innhold

Nye Nissan Leaf er en elbil med stort batteri du ikke må vente årevis på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det nye batteriet har imidlertid flere celler (288 stykker), og er bygget slik at luft distribueres bedre mellom cellene under kjøring. Flere celler gir også en jevnere fordeling av varmen, slik at dette batteriet ikke skal bli like varmt som 40 kWh-batteriet i forrige utgave. Temperaturhåndteringssystemet er imidlertid det samme som før.

Ulempen med passiv luftkjøling er at man får kjøling også når man ikke trenger kjøling. F.eks i vinterkulda. Jeg spår en ny rapidagte.

 

Leaf med 62 kWh kan lade på 100 kilowatt, men bare om du velger utstyrsnivået E+ Tekna. E+ N-Connecta har lading begrenset til 50 kilowatt.

Dette er en av ulempene med bilprodusenter som ikke leverer ladenettverk. De bryr seg ikke om bilene okkuperer ladestasjonene dobbelt så lenge, slik at behovet for ladestasjoner dobles. Sammenlignet med om de bare kjørte på med maks ladeeffekt på alle bilene. Selv den billigste model 3 SR takler noe rundt 200 kW ladeeffekt på deler av ladekurven. (med SC v3)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ulempen med passiv luftkjøling er at man får kjøling også når man ikke trenger kjøling. F.eks i vinterkulda. Jeg spår en ny rapidagte.

 

 

Dette er en av ulempene med bilprodusenter som ikke leverer ladenettverk. De bryr seg ikke om bilene okkuperer ladestasjonene dobbelt så lenge, slik at behovet for ladestasjoner dobles. Sammenlignet med om de bare kjørte på med maks ladeeffekt på alle bilene. Selv den billigste model 3 SR takler noe rundt 200 kW ladeeffekt på deler av ladekurven. (med SC v3)

Den er ikke primært laget for Norge. I andre land er ladekøer ikke særlig kjente fenomen.

 

Men ladehastighet kunne vært større. Ser for meg inderen som drar i gang aggregatet og må høre på dette i timesvis før han kan kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye Leaf bruker CCS hurtiglader så du trenger ikke lete etter en 100KW chademo ladestasjon.

 

Ikke riktig, Leaf bruker fortsatt Chademo. Forklaringen til Nissan hvorfor er V2G (vehicle to grid) muligheten som kun Chademo har, noe vi i norge dessverre ikke får dra noe nytte av, vertfall ikke enda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke riktig, Leaf bruker fortsatt Chademo. Forklaringen til Nissan hvorfor er V2G (vehicle to grid) muligheten som kun Chademo har, noe vi i norge dessverre ikke får dra noe nytte av, vertfall ikke enda.

Du har rett du bør henges.

Var overbevist om at Leaf2 hadde gått over til CCS men den gang ei.

Lenke til kommentar

Ok, så denne Leafen med 385 WLTP til 356.700,-.

 

Hyundai Kona: 449 WLTP til 335.900,-

 

Kia e-Niro: 455 WLTP til 377.400,-

 

Tesla Model 3 SR+: 415 WLTP til 367.700,-

 

Det begynner å bli hard konkurranse i dette segmentet nå. Fordelen til Leaf er vel at den faktisk kan leveres til en anstendig tid (det samme gjelder Tesla). Men prisen er vel litt stiv i forhold til hva man får, hvis man sammenligner med de andre her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du får den i garasjen med en gang, men du må vente i årevis mens den lader på langtur.

Hva definerer du som langtur? Og åresvis, peker det på saklighetsnivået?

 

Ladehastighet har blitt ett "retorikk sirkus" i debattøyemed i mine øyne. Om jeg venter 20 minutter mens jeg slapper av på en stasjon eller 30 minutter, har lite betydning.

 

Hvis det er et problem så kjøper jeg ikke elbil.

 

Vært ute og kjørt i hele dag og tok en velfortjent hvil på en stasjon med en softis. Bare takknemlig for det :D

Vel 10 av de minuttene var jeg på toalettet og 5 av dem stod jeg i betalingskø. Var ikke mange minutter igjen da mens jeg fulgte med via ladeappen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis det er et problem så kjøper jeg ikke elbil.

 

Vært på tur i hele dag og tok en velfortjent hvil på en stasjon med en softis. Bare takknemlig for det :D

 

 

Dette er ett veldig viktig poeng. Elbiler selges i stadig større kvantum, og alle driver med lading. Folk begynner å forstå at det er en lek, for folk flest. Og lading blir stadig bedre, og raskere(når en trenger det..).

 

Dog viktig å poengtere at elbil ikke er for alle, men for de fleste. Måtte jeg hurtiglade ofte så hadde gleden fort forsvunnet for min del, men dette er noe jeg gjør svært sjeldent. Og når jeg legger ut på langtur nedover i Europa har jeg ingen problemer med ventetid, det er somoftest bilen som venter på meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva definerer du som langtur? Og åresvis, peker det på saklighetsnivået?

 

Ladehastighet har blitt ett "retorikk sirkus" i debattøyemed i mine øyne. Om jeg venter 20 minutter mens jeg slapper av på en stasjon eller 30 minutter, har lite betydning.

 

Hvis det er et problem så kjøper jeg ikke elbil.

 

Vært ute og kjørt i hele dag og tok en velfortjent hvil på en stasjon med en softis. Bare takknemlig for det :D

Vel 10 av de minuttene var jeg på toalettet og 5 av dem stod jeg i betalingskø. Var ikke mange minutter igjen da mens jeg fulgte med via ladeappen.

Alt over 500km er langtur. Hender en til to ganger i året at jeg (ønsker å) legge ut på 1000km+ tur i løpet av en langhelg. Til det er Leaf helt ubrukelig. Stavanger Oslo tar minst 50% lenger tid i en Leaf enn i en fosilbil. Ladehastigheten fra lading nummer to med en Leaf er tragisk svak. Leaf er en bra bybil, men overhode ikke egnet for langkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørte ca. 420km i dag. Var en helt avslappende dag og som jeg skulle kjørt hvilken som helst nymoderne bil under en halv mill fabrikkny. Med én stopp på 23 minutter for å spise opp isen (stod dobbelt så lenge som jeg hadde behov for). Bilen var jo halvfull hjemme. Synes absolutt over 40 mil er langtur for jeg kjøre nesten aldri så langt i løpet av 1 år (på samme tur/dag)  :)  Men veldig mange turer rundt 20-30 mil hvor jeg så og si aldri må lade.

 

Til det er Leaf helt ubrukelig

 

Hmm, tenker du på testen til Bjørn Nyland eller har du prøvd selv?

 

lading nummer to med en Leaf er tragisk svak

 

 

Hvilken modell og test? Kan ikke huske at den første leafen jeg hadde i over 5 år slet nevneverdig med 2 ladinger på én tur.

 

Helt greit at du trenger en fossilbil til ditt ekstreme behov men du kan med fordel ro ned "skittkasting" ordbruken et par hakk for det fremstår helt i ytterkanten ift. fakta.

 

 

EDIT:
Fikk forøvrig gratis hurtiglading i dag, Tusen takk og gratulerer med dagen :D

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Alt over 500km er langtur. Hender en til to ganger i året at jeg (ønsker å) legge ut på 1000km+ tur i løpet av en langhelg. Til det er Leaf helt ubrukelig. Stavanger Oslo tar minst 50% lenger tid i en Leaf enn i en fosilbil. Ladehastigheten fra lading nummer to med en Leaf er tragisk svak. Leaf er en bra bybil, men overhode ikke egnet for langkjøring.

 

Altså, har du i det hele tatt prøvd? Legger en inn 40kWh leaf i "A better routplanner", Stavanger - Oslo får en ladetid på 1:25. I følge google maps tar en slik tur 7:10. Dvs en økning i underkant av 20%. I tillegg er det jo normalt å stoppe på en 7 timers tur uansett, gjerne for noe mat og toalett besøk. Slik at de 20% er sterkt overdrevet. I tillegg kommer en jo langt bedre ut med den større pakken til leaf. Så, har du kjørt Stavanger - Oslo med en leaf? I så tilfelle, hvordan oppnådde du en 50% økning i tid? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, har du i det hele tatt prøvd? Legger en inn 40kWh leaf i "A better routplanner", Stavanger - Oslo får en ladetid på 1:25. I følge google maps tar en slik tur 7:10. Dvs en økning i underkant av 20%. I tillegg er det jo normalt å stoppe på en 7 timers tur uansett, gjerne for noe mat og toalett besøk. Slik at de 20% er sterkt overdrevet. I tillegg kommer en jo langt bedre ut med den større pakken til leaf. Så, har du kjørt Stavanger - Oslo med en leaf? I så tilfelle, hvordan oppnådde du en 50% økning i tid?

 

Å ja, har prøvd. I den planleggeren må du legge inn 210/220 i Wh/km i 110km/t for å få rette tall i forbruk. I tillegg må du sette rett temperatur. Nå har jeg ikke kjørt skikkelig langt etter rapidgatfix, men det er lite som tyder på at den barberer særlig mye tid. En kan heller ikke kjøre raskere enn 96km/t på speedometer om en vil unngå varmere batteri. Det holder også med ETT pådrag med gasspedalen for å dra temperaturen opp en grad og to nr batteriet først har blitt varmt etter hurtiglading.

 

Edit: Dette er en tur jeg i en klassisk bil stopper én gang i omtrent 20 minutt for en matbit og ellers ligger 10 over fartsgrensen på møtefrie veier.

Endret av missi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å ja, har prøvd. I den planleggeren må du legge inn 210/220 i Wh/km i 110km/t for å få rette tall i forbruk. I tillegg må du sette rett temperatur. Nå har jeg ikke kjørt skikkelig langt etter rapidgatfix, men det er lite som tyder på at den barberer særlig mye tid. En kan heller ikke kjøre raskere enn 96km/t på speedometer om en vil unngå varmere batteri. Det holder også med ETT pådrag med gasspedalen for å dra temperaturen opp en grad og to nr batteriet først har blitt varmt etter hurtiglading.

 

Edit: Dette er en tur jeg i en klassisk bil stopper én gang i omtrent 20 minutt for en matbit og ellers ligger 10 over fartsgrensen på møtefrie veier.

 

110km/t? Det er da svært små deler av den turen som går i slik fart. Temperatur er selvfølgelig en stor påvriker, men fra 20% til 50% er stor forskjell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

110km/t? Det er da svært små deler av den turen som går i slik fart. Temperatur er selvfølgelig en stor påvriker, men fra 20% til 50% er stor forskjell.

 

Det tar omtrent 9 timer vest til øst, og 10 timer øst til vest, hvis du holder fartsgrensen. Dette på grunn av mye varmere batteri mye raskere i 110-sonene kontra kjerreveien som er på vestsiden av Kristiansand. Kilde, faktisk erfaring. Så får vi se til sommeren hvor mye rapidgate-fixed har fikset. Men jeg kvitter med med bilen så fort ID er tilgjengelig. Ene og alene på grunn av den elendige batteriløsningen. Resten av bilen er jeg tross alt veldig fornøyd med.

 

Edit: Det med 110 handler mest om at planleggeren bruker dette som utgangsverdi for å beregner forbruket i resten av hastighetene. Den må rett og slett kalibreres for å bli mer nøyaktig.

Endret av missi
Lenke til kommentar

Det tar omtrent 9 timer vest til øst, og 10 timer øst til vest, hvis du holder fartsgrensen. Dette på grunn av mye varmere batteri mye raskere i 110-sonene kontra kjerreveien som er på vestsiden av Kristiansand. Kilde, faktisk erfaring. Så får vi se til sommeren hvor mye rapidgate-fixed har fikset. Men jeg kvitter med med bilen så fort ID er tilgjengelig. Ene og alene på grunn av den elendige batteriløsningen. Resten av bilen er jeg tross alt veldig fornøyd med.

 

Edit: Det med 110 handler mest om at planleggeren bruker dette som utgangsverdi for å beregner forbruket i resten av hastighetene. Den må rett og slett kalibreres for å bli mer nøyaktig.

 

Ja jeg har forstått at dette med batteriet har vært håpløst. Personlig har jeg lite erfaring med leaf og går ut i fra kalkulatoren. Min mor har en leaf, men jeg har ikke kjørt den nok til å ha mye imperi. 19 timer tur/retur er fortsatt bare 30% høyere enn google maps tallene. Legger en inn 40 minutter pause, så er det mindre. 

 

Ps, har du reservert en ID? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...