Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A3 8V - A/C-knappen vil ikke stå på


TMB

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Audi A3 8V, ny i november 2016 så den er ca. 2,5 år gammel.

Den har gått kun ca. 36000 km.

 

I dag når jeg startet bilen så la jeg merke til at knappen til aircondition ikke lyste slik den pleier. Den pleier alltid å stå på, og indikerer dette med et rødt lys i knappen.

 

Forøskte å skru den på men det virker ikke, den lyser mens man holder knappen inne men slukker i det man slipper knappen. A/C virker heller ikke.

 

Jeg har Googlet raskt og ser noen skriver at det kan være noe med en sensor som har gått i stykker.

Jeg har jo 2,5 års garanti igjen på denne bilen, burde vel dekkes av den, så det er vel bare å bestille en time på verksted? Eller er det noe annet jeg burde sjekke først så jeg ikke driter meg ut og må betale noe på verkstedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner ingen ECON-knapp, men leste nettopp et annet sted at "ECON" kan skru seg på om bilen står i "Economy"-modus på Drive Select. Har alltid hatt Drive Select på Auto men skal sjekke dette etterpå om den kan ha endret seg, samt sikringene.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Har bestilt time nå, de sa at det ville gå på garanti med mindre det er gassen som er problemet da ville de ta 1600,- for å fylle på.

Det bør vel forsatt gå på garanti. Gassen skal ikke forsvinne på drøye 2 år akkurat, så det hadde jo tydet på noe andre problemer. Du bør forøvrig ha på AC hele året, som er standard. (noen forbinder AC med kald luft)

Lenke til kommentar

Den står på konstant ja. Hvor lenge skal gass normalt vare da? Så skal jeg høre med de angående det.

Bilen min var 15 år når den fikk ny gass og det var bare litt ørlite grann mindre trykk i den, men japansk da.
Lenke til kommentar

Noen som vet om dette er tilfelle på min bil?

Et kjapt googlesøk sier det bør ha service annenhvert år, men jeg har aldri hatt problemer på biler som har ny gass de siste få årene ihvertfall. Når bilen er kun 2 år gammel bør det vel ikke forsvinne gass etter min mening

Lenke til kommentar

det er ikke normalt å etterfylle gass etter 2-5 år. 

enkleste for deg er å finne et annet verksted, eller bruke advokat...  er du NAF medlem?

 

 

det kan være mulig (veldig usannsynlig) at A/C radiatoren kan være punktert av steinsprang... 

Lenke til kommentar

det er ikke normalt å etterfylle gass etter 2-5 år.

enkleste for deg er å finne et annet verksted, eller bruke advokat... er du NAF medlem?

 

 

det kan være mulig (veldig usannsynlig) at A/C radiatoren kan være punktert av steinsprang...

Er ikke medlem av NAF nei. Dette er merkeverksted, den lokale "varianten" av Møller.

 

Vil bare ha det i orden da jeg skal ut på en lengre bilferie om et par uker og da må AC være i orden. Dersom de mener at det skyldes lite gass og fakturerer meg for 1600 så får jeg heller ta den kampen i ettertid.

 

Er det vanlig å kunne be om å få med faktura i stedet for å betale med kort?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Møller er en av få som ikke sjekker/etterfyller klimagass på service. Dette fikk jeg selv erfare i fjor sommer når bilen på road trip ikke kjølte i det hele tatt (24 grader ute og det var det som ble pumpet inn i bilen), og som toppen på kransekaka så var det ingen Møllerverksteder i Oslo (hvor jeg ferierte) som kunne ta meg inn iløpet av de to ukene så jeg fikk etterfylle klimagass. Ikke ofte jeg savner å være Suzuki-eier, men Møller vet å virkelig voldta kundene sine..

For å gni det ekstra inn at jeg måtte betale for etterfyllingen (to bokser) så nevnte de at det de nå hadde etterfyllt også hadde sporstoff i seg, slik at en evt. lekkasje ville være synlig hvis/når dette skjer igjen... Flott det, betaler for to bokser og dyr "montering" (som egentlig er utført av en maskin som trenger et par timer), og så kan de ikke garantere en gang at problemet er fikset permanent..

Lenke til kommentar

Tilbake fra verksted nå. De hadde forøskt å etterfylle gass, men den ble ikke værend ei systemet så det må være en lekkasje. Trengte ikke betale noe denne dagen.

 

Satte opp en ny time, første ledige de hadde var fredag om 14 dager - og vi skal dra på ferie tirsdagen etter....

 

Da skal de fylle systemet med nitrogen (tror jeg de sa) og se hvor lekkasjen er. Kanskje det kunne fikses med sveising, eventuelt må noe byttes ut.

 

Dersom dette skyldes en ytre påvirkning gjelder ikke garantien sa de. Noen som vet om denne typen ting evt. normalt dekkes av (full)kasko?

 

Er uansett spent på om det kan fikses på 2 arbeidsdager, mulig at ferien må avlyses, 7 dagers bilferie på sommeren uten AC er uaktuelt.. :/

Lenke til kommentar

Ikke at jeg hadde vært optimist, men jeg hadde i så fall prøvd meg på Audi sin mobilitetsgaranti som inkluderer leiebil. Regner med de prøver seg med at bilen er kjørbar og du ikke har rett på lånebil/leiebil, men jeg hadde i så fall stått på krava og tatt saken så langt det går. Alle som har prøvd lengre biltur uten AC i Norge på sommeren vil være enig med deg at AC er absolutt helt nødvendig. Worst case kan du leie bilen selv og kreve det tilbakebetalt (evt. Nabobil eller Møller sin egen HYRE).

Lenke til kommentar

Du bør forøvrig ha på AC hele året, som er standard. (noen forbinder AC med kald luft)

Air Conditioning er fjerning av fuktighet og varme, det har altså med kald luft å gjøre.

De fleste (alle) biler slår av dette automatisk når temperaturen er lavere enn ca 4 varmegrader uansett.. (dog vil noen la kompressoren gå en svært kort økt for å holde systemet i gang, det vil uansett ikke gjøres noen praktisk jobb av systemet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...