Gå til innhold

Hvorfor er det mer synd på Utøya ofre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan hadde du opplevd å bli skutt på, se dine venner bli drept på makaber måte foran deg, kanskje selv bli skadet, alle prøver å rømme og det er fult kaos rundt deg?

 

Er det mer synd på den som lever med en alvorlig sykdom? Er det mer synd på de som er rusmisbrukere? 

Det jeg kan i alle fall si deg er at alle opplever ting forskjellig så er det forskjellig hvordan ting oppleves, men om noe vil jeg si at å være på Utøya den dagen trolig er det nærmeste vi kommer å oppleve helvete...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva som gjør at det er mer synd på Utøya ofre og de som overlevde enn andre som lider i samfunnet?

 

Kven tenkjer dette?

 

Alle kjenner jo til kva som skjedde den dagen, så om ein vil spare tid og ord som "Angst, terrorangrep, paranoia og skuddskader" så kan ein berre sei "Det er eit utøya offer" Så veit alle kva som har skjedd. Så dei har eit ganske kjent brand i Noreg, dermed så vært det litt lettare å tale si sak og få hjelpa ein treng.

Lenke til kommentar

Kven tenkjer dette?

 

Alle kjenner jo til kva som skjedde den dagen, så om ein vil spare tid og ord som "Angst, terrorangrep, paranoia og skuddskader" så kan ein berre sei "Det er eit utøya offer" Så veit alle kva som har skjedd. Så dei har eit ganske kjent brand i Noreg, dermed så vært det litt lettare å tale si sak og få hjelpa ein treng.

 

Kven tenkjer dette?

 

Hva med de som e på forumet? Det er egen seksjon for utøya. En kunne likedan hatt seksjon for de som er offer for andre ting? Hva med de som dør av en bestemt sykdom? Lider de mer eller mindre? Er det mer eller mindre synd på de?

 

 

Lenke til kommentar

Hvordan hadde du opplevd å bli skutt på, se dine venner bli drept på makaber måte foran deg, kanskje selv bli skadet, alle prøver å rømme og det er fult kaos rundt deg?

 

Er det mer synd på den som lever med en alvorlig sykdom? Er det mer synd på de som er rusmisbrukere? 

Det jeg kan i alle fall si deg er at alle opplever ting forskjellig så er det forskjellig hvordan ting oppleves, men om noe vil jeg si at å være på Utøya den dagen trolig er det nærmeste vi kommer å oppleve helvete...

 

Finnes mange måter å dø på. hvordan ville du likt å dø en smertefull død av sykdom, som tar mye lengere tid og gjør mye mere vondt enn det gjør å bli skutt og drept?

 

Hva er ditt poeng?

Lenke til kommentar

Finnes mange måter å dø på. hvordan ville du likt å dø en smertefull død av sykdom, som tar mye lengere tid og gjør mye mere vondt enn det gjør å bli skutt og drept?

 

Hva er ditt poeng?

Jøss er du synsk?

Går på min 5 te Kjemioterapi nå for en dødelig oligodendroglioma I hjernen og kan love deg at smertehelvete jeg går gjennom er drøyt.

Men jeg personlig kan leve med den i håp om å overleve, de etterlatte på Utøya har svært mange forskjellige problemer selv om de overlevde og det er enorm forskjell fra menneske på hvordan vi takler dette.

 

Har jeg rett i om jeg sier du er godt under 30 år?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jøss er du synsk?

Går på min 5 te Kjemioterapi nå for en dødelig oligodendroglioma I hjernen og kan love deg at smertehelvete jeg går gjennom er drøyt.

Men jeg personlig kan leve med den i håp om å overleve, de etterlatte på Utøya har svært mange forskjellige problemer selv om de overlevde og det er enorm forskjell fra menneske på hvordan vi takler dette.

 

Har jeg rett i om jeg sier du er godt under 30 år?

 

Jeg bare svarer med samme mynt teoretisk, når du spør hvordan jeg ville teoretisk opplevd å være på øyen. Jeg vet ingenting om deg otg det personlig har ikke med saken å gjøre heller. Da har jeg mer medlidenhet for deg enn de som f.eks. kun var på øyen og ikke ble skutt, ikke ment som ironi. Beklager.

Lenke til kommentar

Forsterker ikke dette fokus bare terroren sin effekt da?

Jo, og det er selvfølgelig et paradoks. Men på den andre siden er ikke du noe bedre. Du setter igjen fokuset på denne terroren. Det hadde kostet det 0,- kroner å ikke poste denne tråden. Likevel gjorde du det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bare svarer med samme mynt teoretisk, når du spør hvordan jeg ville teoretisk opplevd å være på øyen. Jeg vet ingenting om deg otg det personlig har ikke med saken å gjøre heller. Da har jeg mer medlidenhet for deg enn de som f.eks. kun var på øyen og ikke ble skutt, ikke ment som ironi. Beklager.

Legg merke til at en dialog mellom oss to gjorde til at du fikk litt mer forståelse for min sak og hvordan jeg føler det, tenk da på hvordan en dialog med en av de som var hardt rammet på Utøya hadde påvirket deg.

 

Jo flere personer du prater med som kommer derfra jo mer forståelse for deres innfallsvinkler får man, det er mange unge der som er ødelagt psykisk for livet og som trolig aldri kommer til å få et normalt liv, andre personer er tøffe og kommer seg videre selv om de møter en kraftig motbakke. 

 

Vi medmennesker sympatiserer trolig litt mer med Utøya ofrene fordi de er "nærme", et annet aspekt er også den store synderen med mye nyheter på riksdekkende tv / nettbrett / mobil ( you name it ) som er bevist å gjøre oss mennesker mer følelseløse for andre.

Men paradokset er at hvis man diskuterer en sak og kommer igang så vil nok de fleste av oss vise at vi bryr oss, men det er enklere å reagere på ting som er nærme enn langt unna...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, og det er selvfølgelig et paradoks. Men på den andre siden er ikke du noe bedre. Du setter igjen fokuset på denne terroren. Det hadde kostet det 0,- kroner å ikke poste denne tråden. Likevel gjorde du det.

 

Jeg setter fokus på den med den hensikt å få slutt på det. det er en stor forskjell på det og de som snakker av andre grunner.

Lenke til kommentar

Legg merke til at en dialog mellom oss to gjorde til at du fikk litt mer forståelse for min sak og hvordan jeg føler det, tenk da på hvordan en dialog med en av de som var hardt rammet på Utøya hadde påvirket deg.

 

Jo flere personer du prater med som kommer derfra jo mer forståelse for deres innfallsvinkler får man, det er mange unge der som er ødelagt psykisk for livet og som trolig aldri kommer til å få et normalt liv, andre personer er tøffe og kommer seg videre selv om de møter en kraftig motbakke. 

 

Vi medmennesker sympatiserer trolig litt mer med Utøya ofrene fordi de er "nærme", et annet aspekt er også den store synderen med mye nyheter på riksdekkende tv / nettbrett / mobil ( you name it ) som er bevist å gjøre oss mennesker mer følelseløse for andre.

Men paradokset er at hvis man diskuterer en sak og kommer igang så vil nok de fleste av oss vise at vi bryr oss, men det er enklere å reagere på ting som er nærme enn langt unna...

 

Hva er det som gjør Utøya ofrene mer nærme enn de som dør av noe annet, f.eks. bilulykke, brann eller sykdom?

Lenke til kommentar

Det er da stor forskjell på og dø av en gal terrorist enn og dø i en bil ulykke.

 

Hva er forskjellen? Klarer du å artikulere det?

 

Jeg tror ikke du forstår hvordan en diskusjon er ment å fungere. Du kan ikke bare bekrefte utsagnet jeg stiller spørsmål ved uten å tilføye noe. Du må tilføye noe mer. Dette kalles et argument. Det hjelper ikke å bare uttrykke sine sterke meninger om hvor dum jeg er. Jeg foreslår du går på skole før du velger å diskutere. Kanskje det kan hjelpe? Beklager hvis jeg er frekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så resultatet av noe er irrelevant i forhold til intensjonen bak handlingen?

 

Jeg er usikker på om det har hensikt at du deltar i diskusjonen når du kommer med slike utsagn.

Ja. Det er DU som tar opp terroren. Hvordan i all verden mener du at fokuset på terroren skal forsvinne når folk som deg tar opp terroren? Det er nettopp da terroristen vinner. Terrorens mål er å bli omtalt. Du tar det opp sju år seinere. Hvorfor gjør du det? Det var ingen her inne som diskuterte det. DU ga Breivik oppmerksomheten nå. Det var INGEN aktiv tråd om det.Men plutselig kommer en nyregistrert bruker, som jeg mistenker allerede har en primærbruker, og tar det opp. (Ja, jeg sa det alle allerede tenkte)

 

Hvorfor i all verden mener du at det ikke skal være fokus på det når du setter fokus på det? Du møter deg selv litt i døra. Det blir litt for dumt. Helt ærlig. Hva øsnker du å oppnå? Det eneste jeg kan forestille meg er å provosere. Og det klarer du helt tydelig. Jeg bare finner det hele litt patetisk.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...