Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi 2 eksamen 2019


Anbefalte innlegg

Hei, har kommet opp i psykologi 2 skriftlig eksamen.

 

Har noen tips til tips til hvordan forberede seg/generelle tips til psykologi eksamen? Vi får forberedelseshefte til mandag, så er kanskje ikke så mye å gjøre før det.

 

Flere som har kommet opp i psykologi 2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temaet er visstnok Konflikter. Hva tenker folk om det? :)

 

Det er mange vedlegg å forholde seg til! 3 av dem skal brukes aktivt under eksamen? Etter å ha lest vedleggene vil jeg si essensen her er mellommenneskelige konflikter i grupper (mobbing, utestenging, ensomhet og i dag: hvordan sosiale medier påvirker dette). Det blir tatt opp et par teorier i artiklene og ny forskning. Dette er jo relevant og kan kanskje kobles opp mot eller finne eldre teorier/studier som kan støtte opp mot de oppdaterte. 

 

Noen forslag til poenger/teorier/forskning som kan være relevant for temaet? Hvordan tror dere strukturen på eksamen blir? Og hva kommer de til å spørre om?

Lenke til kommentar

Hei :) Jeg har også kommet opp i psykolgi eksamen, og lurte på om noen kan være så snill å legge ut alle notater og tips, som kan være relevant for temaet. Hva tror dere oppgaven sånn cirka vil handle om? og hvilke temaer kan man dra inn? :rofl:  :rofl:

Lenke til kommentar

Er veldig mye forskjellig man kan komme inn på, med lærer har vi i min gruppe kommet frem til noe rundt dette. Hva tenker dere andre?

 

Merker at grupper går mye igjen, og kanskje noe om psykisk helse.

 

Jepp, vi har sett mye på at gruppetilhørighet, gruppekonflikter og mellommenneskelige konflikter går igjen. Dvs at oppgaven kommer mest sannsynlig til å handle om grupper og konflikter. Hvilken teoretikere og teorier tror dere vil være relevant?

Lenke til kommentar

Hvilke teorier kan være relevante, i så fall?

 

Selv tenker jeg naturligvis på konflikttrappen, og det å eventuelt trekke enkelte deles av PREP modellen, dersom man klarer å ta ut enkeltdeler herfra, og knytte det til "individuelle" konflikter, ettersom PREP primært omhandler partnerkonflikter. 

 

Ellers tenker jeg på massesuggesjon, Robbers cave, Salomon Aschs forsøk og ikke minst tilskuereffekten. 

Lenke til kommentar

Jeg synes at det er vanskelig å knytte det siste vedlegget (vedlegg 5.) opp mot de resterende. Det er jo åpenbart at de fire andre vedleggende knytter som opp mot gruppetilhørighet og gruppekonflikter. Vedlegg 5. føler jeg er en relasjonskonflikt mellom datter og foreldre som oppstår som en konsekvens av holdninger og verdier i Jehovas Vitner. Det er bemerkelsesverdig at Christina føler på usikkerhet og uro utover problemstillingen hun står ovenfor. Hva skjer mellom henne selv og foreldrene dersom hun bryter ut av sekten?

 

Selvom hele sekten, Jehovas Vitner, kan defineres som en gruppe og Christina som enkeltindivid som evt. blir utstøtt av gruppen - føler jeg likevel at konflikten her dreier seg mer om to parter? Nemlig Christina på den ene side, og hennes foreldre på den andre?

Innvendinger anyone?  :ohmy:

Lenke til kommentar

Hva tenker dere er sentralt å ta med, med tanke på psykisk helse. Og hvilke teorier er eventuelt sentrale?

Synes personlig at temaet konflikt var veldig vanskelig å sitter selv veldig fast i forberedelsedelen? Har dere noen andre artikler som kan være relevante å ta med, for temaet og psykisk helse?? 

 

Trenger all den hjelpen jeg kan få, takk:) 

Endret av Chrispis
Lenke til kommentar

Hvilke teorier kan være relevante, i så fall?

 

Selv tenker jeg naturligvis på konflikttrappen, og det å eventuelt trekke enkelte deles av PREP modellen, dersom man klarer å ta ut enkeltdeler herfra, og knytte det til "individuelle" konflikter, ettersom PREP primært omhandler partnerkonflikter. 

 

Ellers tenker jeg på massesuggesjon, Robbers cave, Salomon Aschs forsøk og ikke minst tilskuereffekten. 

 

Hva er PREP modellen? 

Lenke til kommentar

Hva er PREP modellen? 

 

Her har du en link til PREP modellen, men står naturligvis mer i boka :) https://psykologi.cappelendamm.no/elevreal/aktivitet.html?tid=1848872&sec_tid=1862783

 

 

Tenker det er lurt å ta med Freuds teori om konflikt mellom instansene (ID-EGO-SUPEREGO) 

 

Freud er vel mer Psykologi 1 pensum. I alle fall det vi fikk beskjed om. Læreren sa at vi fint kunne nevne psykologi 1 pensum, men ikke bygge oppgaven på det.

Lenke til kommentar

Hvilket vedlegg tenker du er sentral for denne teorien?

Jeg tenker den passer inn i det siste vedlegget.  Fordi  i id finner vi menneskets drifter, fortrengte opplevelser og følelser. Denne delen kommer ofte i konflikt med superego som er menneskets samvittighet og moral. Ego er den delen i mennesket som avgjør atferden i disse konfliktene.

Lenke til kommentar

Synes det siste vedlegget er vanskelig, fordi vedkommende snakker kun om sine egne tanker. Det er ingen handlinger som er begått, foruten som at det virker som at hun selv vet at hun har syndet. Jeg har funnet klare trekk ut av temaet; konflikter og undertema; grupper i alle de andre tekstene foruten om det siste vedlegget. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar

Synes det siste vedlegget er vanskelig, fordi vedkommende snakker kun om sine egne tanker. Det er ingen handlinger som er begått, foruten som at det virker som at hun selv vet at hun har syndet. Jeg har funnet klare trekk ut av temaet; konflikter og undertema; grupper i alle de andre tekstene foruten om det siste vedlegget. Hva tenker dere?

 

Kan du skrive hvilke trekk i de ulike vedleggene du har funnet om konflikter, og hvilke trekk du har funnet av grupper?

Mobbing er vell en veldig stor konflikt, og ensomhet som er sentralt i flere tekster? 

 

 

Synes at det er vanskelig å finne konflikter i alle tekstene, kan noen skrive alle konfliktene som finnes i tekstene?

Endret av Chrispis
Lenke til kommentar

Jeg skrev sannsynligvis en 6-er besvarelse, men rakk ikke å føre kilder eller ha kildehenvisninger løpende i teksten. Rakk heller ikke å skrive ferdig oppsummeringen, så den ble bare på 3-4 linjer og veldig kort.... 

Er det mulig at jeg får stryk?

Hvis ikke, hvor mye tror/vet folk at jeg faller i karakter? 

 

Faen, jævla teit ting om jeg får stryk eller 2 når jeg kunne ting så godt... 

 

 

Endret av ErlendStS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...