Gå til innhold

Miljøvernministeren vil ikke høre snakk om avgifter på elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge er en fornybar-nasjon med 140 TWh produksjon av fornybar energi pr. år.

Bilene blir elektriske og staten må ha penger for å drifte velferdsstaten, og da er det naturlig at det tapte i avgifter fra diesel og bensin belastes strømregningen.

Jeg ville neppe merket om staten økte avgiftene på strøm med 2 øre/kWh, men regnestykket betinger at alle som bruker strøm deler på regningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bilene blir elektriske og staten må ha penger for å drifte velferdsstaten, og da er det naturlig at det tapte i avgifter fra diesel og bensin belastes strømregningen.

Jeg ville neppe merket om staten økte avgiftene på strøm med 2 øre/kWh, men regnestykket betinger at alle som bruker strøm deler på regningen.

Så de som ikke har bil skal altså sponse bilbrukerne ?
Lenke til kommentar

 

Bilene blir elektriske og staten må ha penger for å drifte velferdsstaten, og da er det naturlig at det tapte i avgifter fra diesel og bensin belastes strømregningen.

Jeg ville neppe merket om staten økte avgiftene på strøm med 2 øre/kWh, men regnestykket betinger at alle som bruker strøm deler på regningen.

Så de som ikke har bil skal altså sponse bilbrukerne ?

Bilistene sponser jo de som ikke har/bruker bil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er et kontroversielt forslag: hva om vi som kjører fossilbiler får fjernet fritaket for CO2-avgift, og blir flytta inn i kvotepliktig sektor, der vi strengt tatt hører hjemme?

 

Det hadde akselerert overgangen til elektrisk drivkraft globalt betydelig. Pluss at det hadde frigjort betydelige midler til verdens nasjoner. 

 

 

Globally, subsidies remained large at $4.7 trillion (6.3 percent of global GDP) in 2015 and are projected at $5.2 trillion (6.5 percent of GDP) in 2017.

[IMF, 2019: Global Fossil Fuel Subsidies Remain Large: An Update Based on Country-Level Estimates]

 

For å si det sånn, blir bompengeleken bare en parantes til sammenligning, dette kunne lett finansiert både tog og nye veier. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antar de som allerede har elbil gjerne ser at de kommer avgifter mens de som idag har bensin-/dieselbil ikke ønsker det (fordi de må velge EL om noen år).

 

Jeg har hatt kun elbil siden 2016, men mener de bør være avgiftsfrie noen år til, kanskje til elbilandelen i bilparken er oppe i 20-25%

Lenke til kommentar

Bilistene sponser jo de som ikke har/bruker bil.

 

Grunnpilaren i velferdssamfunnet er at alle bidrar til samfunnsoppgavene. Jeg sponser de som trenger hjelp til å komme seg ut av rus, og du sponser de som trenger hjerteoperasjoner. Tanken at bilistenes kostnader kun skal komme bilistene til gode er absurd, og gjenspeiles ikke i noen andre elementer med bilholdet. Når du betaler bensin, går ikke kostnadene kun bilisten til gode, men eieren av bensinstasjonen og eieren av bensinleverandøren og deres private lommebok. Når du kjøper bildeler går ikke kostnadene kun bilisten til gode. Når du kjøper bil, er det en familie et sted som tjener gode penger på det. Hvis du har bilistenes beste nært ditt hjerte, får de mye mer igjen for det når du passerer bomringen, enn når du kjøper bensin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Antar de som allerede har elbil gjerne ser at de kommer avgifter mens de som idag har bensin-/dieselbil ikke ønsker det (fordi de må velge EL om noen år).

 

Jeg har hatt kun elbil siden 2016, men mener de bør være avgiftsfrie noen år til, kanskje til elbilandelen i bilparken er oppe i 20-25%

 

Antakelsen er fornuftig, og treffer sikkert best på de av oss som ser for oss at vi  skal kjøpe elbil om noen år. Blant de som allerede har elbil, er det nok å forvente at de også skal kjøpe flere elbiler, og at de heier på overgangen til elektriske. 

 

Å redusere incentiver på bruk gjør ikke noe så lenge det fortsatt er lønnsomt å kjøre elektrisk, men å redusere incentiver på innkjøp vil definitivt utsette, eventuelt helt stoppe og kanskje til og med reversere overgangen til elektriske biler. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle nyter godt av renere luft, mindre utslipp, og et bedre miljø.

 

Særlig i Båtsfjord og Berlevåg ? Not! Der kommer ikke mindre partikkel og veistøv af at køre el-bil. Læg avgift på el-biler, betal bomvei og betal moms. Fjern moms på alle typer sykler og gør bus-transport gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 istedet brukes strømme på el. bil

 

 

Nei, bare nei. Fra E24 og NVE: 

 

- I 2017 brukte norske elbiler cirka 360 gigawattimer (GWh) strøm, viser beregninger fra NVE. Tas togtransports strømforbruk på rundt 600 GWh med i regnestykket, så brukte transportsektoren 1 terawattime (TWh) strøm i 2017.

 

- NVE regner med tog og bil økte til å bruke 1,2 TWh i 2018, noe som utgjør 0,88 prosent av norsk strømforbruk.

- NVE venter ikke at strømforbruket til transport vil gi større utslag på strømprisen, da strøm til transport utgjør en liten andel av samlet strømforbruk i Norge.

 

– Det er heller ikke ventet at strøm til transport vil gi større utfordringer for strømnettet i Norge, men det kan oppstå lokale utfordringer.

 

 

 

Noe er jo feil med subsidieringen når de som kjøper elbil sparer masse penger, mens de som lar være å kjøpe bil får økte utgifter.

 

Hva mener du egentlig målet med elbilincentivene er? For det er hverken å få folk til å sykle, ta buss, eller å forhindre nybilsalg. Målet med elbilincentivene er å få redusert utslipp gjennom utskiftning av bilparken med økende andel elektriske kjøretøyer. 

 

Forøvrig sparer man ikke penger på å kjøpe elbiler, de er fortsatt minst like dyre. Man sparer penger på å ikke kjøre andre biler. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Da er jo rett og slett ikke elbilene modne for markedet da, det stemmer bra med inntrykket jeg har fra før.

 

Det kan være du har rett. Eventuelt er ikke markedet modent for elbilene.

 

Elbiler har høyere innslagspunkt i prisen enn tilsvarende fossil modell. Billigste e-Golf i Tyskland er langt dyrere enn billigste Golf. Bare for å ta et eksempel. Hvis mange titusener i sparte innkjøpskostnader betyr noe, har elbiler en konkurransebakdel. Men markedet har også reguleringer og incentiver, så gjennom ting som utslippsavgifter og momsfritak kan man utjevne disse bakdelene. 

 

I Norge er det politisk flertall på Stortinget og i Regjeringen for å utjevne disse bakdelene. Dette er basert på grunn av fordelene utskiftning av bilflåten gir. Overraskende for mange er disse fordelene blant annet regnet ut fra makroøkonomiske hensyn.

 

Forøvrig er en av effektene en slik utjevning har, at satsningen og forbedringen av elektriske biler da blir raskere enn den ellers ville vært. Hvis elbiler ikke hadde hatt incentiver, hadde elbilene i dag vært enda lengre unna å være det du tenker på som modne for markedet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er et kontroversielt forslag: hva om vi som kjører fossilbiler får fjernet fritaket for CO2-avgift, og blir flytta inn i kvotepliktig sektor, der vi strengt tatt hører hjemme?

Har du et regnestykke som illustrerer hva du mener. Jeg er usikker på hva du mener med å fjerne fritaket for CO2 avgift for biler med forbrenningsmotor.

 

CO2 kvotene er vel for tiden noe under EUR30 pr. tonn, så jeg er ikke så sikker på at kvoteplikt vil gjøre så mye. Det blir noe i nærheten av 50 øre pr. liter bensin. Når det er sagt så stiger kvoteprisene markant for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...