Gå til innhold

[Løst] Mysterium: Skrapelyd ved tråkk på letteste gir!


564215

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har en Giant Propel Advanced 2015 med Di2-gir. Sykkelen er i god stand og er relativt strøken, men det har nå oppstått en ulyd/skrapelyd. Lyden kommer bare kjedet er på letteste giret foran og kun ved tråkk. Dvs. lyden opphører mellom hvert tråkk, selv om kranken roterer. Lyden blir skarpere og tydeligere i bakker når motstanden øker. Ved tråkk på flater hvor det ikke er motstand forsvinner lyden.

Jeg hadde sykkelen på service i dag. Bremser og gir ble justert. Det var ikke tegn til at kjedet hadde tatt borti noe sted.

Er det noen som vet hvor lyden kan komme fra?

 

 

Edit: Lyden jeg hører kan minne om denne: 

Men det er som sagt kun når jeg bruker den minste klingen. 

Endret av 564215
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Selv om du har Di2, så må fremgiret også justeres.
Jeg fikk skrapelyder fremme når kjedet ble slitt. Jeg har ikke braze on feste, så jeg måtte justere posisjonen til adapteret litt også.

 

Du kan jo også justere fremgiret med hendlene.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Selv om du har Di2, så må fremgiret også justeres.

Jeg fikk skrapelyder fremme når kjedet ble slitt. Jeg har ikke braze on feste, så jeg måtte justere posisjonen til adapteret litt også.

Fremgiret ble justert i dag. Det er bra med luft på hver side av girskifteren foran. Legger ved et bilde.

post-105577-1406897_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Fremgiret ble justert i dag. Det er bra med luft på hver side av girskifteren foran. Legger ved et bilde.

Vel da et den årsaken ikkeeksisterende.

 

Sjekk skruene som holder klingen på plass. Har du Tiagra/105/Ultegra?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hm da er det vanskelig å vite hva som kan lage slik lyd.

 

Det kan være rustne pedaler. Løs setepinne. Løs sadel. Løs stem/styre. osv. osv.

Bakhjul ikke satt rett på. Quick release som er skeiv (hjelper å vri de 90 grader en eller annen vei og så sette de fast igjen, når man har vekt på bakhjulet)....

Lenke til kommentar

Hm da er det vanskelig å vite hva som kan lage slik lyd.

 

Det kan være rustne pedaler. Løs setepinne. Løs sadel. Løs stem/styre. osv. osv.

Bakhjul ikke satt rett på. Quick release som er skeiv (hjelper å vri de 90 grader en eller annen vei og så sette de fast igjen, når man har vekt på bakhjulet)....

Det at lyden kun oppstår på det ene fremre giret utelukker en del av de tingene, tenker jeg. Jeg skal teste tipset med bakhjulet!

 

Kan det forresten være slitasje på tannhjulene som skaper lyden?

post-105577-1064441_thumb.jpg

post-105577-0-44549100-1557836154_thumb.jpg

Endret av 564215
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei de tennene ser grei ut. Det er nå de ser ut som haitenner, at de er virkelig slitte.

 

Men hvor slitt er kjedet? Til det må du ha en slitasjemåler.

En måte du kan måle er å ha kjedet på største klingen, så tar du tak i kjeden på fremste punktet og ser om du klarer å strekke den ut fra klingen. Får du den ut noen millimeter, så er kjeden/klingen slitt. Man skal ikke klare å strekke kjeden ut noe særlig, når alt er under 0.7% slitasje.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Nei de tennene ser grei ut. Det er nå de ser ut som haitenner, at de er virkelig slitte.

 

Men hvor slitt er kjedet? Til det må du ha en slitasjemåler.

En måte du kan måle er å ha kjedet på største klingen, så tar du tak i kjeden på fremste punktet og ser om du klarer å strekke den ut fra klingen. Får du den ut noen millimeter, så er kjeden/klingen slitt. Man skal ikke klare å strekke kjeden ut noe særlig, når alt er under 0.7% slitasje.

Jeg klarer å trekke det ut noen millimeter, se foto.

post-105577-0-02554600-1557838774_thumb.jpg

Endret av 564215
Lenke til kommentar

Det at det kun kommer ulyd når kjedet er på minste klinga utelukker ikke at det er kranklageret som er synderen. Kjedet på største klinga gir en annen belastning på kranklageret en når kjedet er på minste så jeg ville sjekket det ut. Antar at det ikke er skiftet kranklager tidligere? Hvor langt har den gått siden den var ny?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Når skiftet du kjedet sist? Har du kjørt med det samme kjedet like lenge som den minste klingen burde du også bytte kjedet ja. Men det kan jo være at verkstedet vurderte det annerledes.. De har sikkert (burde ialelfall) målt hvor mye kjedet har strukket seg, og dersom det var for mye burde de anbefalt deg å også skifte dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...