Gå til innhold

Revidert: Tør ennå ikke si når nye redningshelikoptre skal overta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skriver artikkelforfatteren: "I dag er åtte av 330-skvadronens tolv Westland Sea King MK43B-helikoptre 47 år gamle og for lengst modne for pensjon"? Sannsynligvis så virker disse helikopterne utmerket (i motsetning til nye!). Om disse helikoterne er godt tatt vare på og gradvis oppgradert, vil jeg tro at alderen ikke så viktig. Eller har artikkelforfatter informasjon om dårlig tilgjengelighet, mangel på deler, dyrt vedlikehold, manglende funksjonalitet etc? Bare å henvise til alder blir for primitivt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare det ikke blir som med NH-90..vi skulle kansje bare holdt oss til Sikorsky og Lockheed Martin. Vi ser jo hva Sikorsky har levert i 47 år fra samme maskiner til redning i vårt tøffe klima. Helt utrolig hva de redningshelikoptrene har levert,bedre helikopter finnes ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare det ikke blir som med NH-90..vi skulle kansje bare holdt oss til Sikorsky og Lockheed Martin. Vi ser jo hva Sikorsky har levert i 47 år fra samme maskiner til redning i vårt tøffe klima. Helt utrolig hva de redningshelikoptrene har levert,bedre helikopter finnes ikke.

 

Men du forstår at vi nordmenn er så utrolig spesielle at ALT vi handler inn i spesielt en (kremt) sektor må skreddersys til oss. Vi kan ikke kjøpe hyllevare fordi de nok kun vil være 99% ideelle og ikke 100% . At det da tar flere (ti)år og hundrevis av millioner norske skattekroner spiller selvsagt ingen rolle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skriver artikkelforfatteren: "I dag er åtte av 330-skvadronens tolv Westland Sea King MK43B-helikoptre 47 år gamle og for lengst modne for pensjon"? Sannsynligvis så virker disse helikopterne utmerket (i motsetning til nye!). Om disse helikoterne er godt tatt vare på og gradvis oppgradert, vil jeg tro at alderen ikke så viktig. Eller har artikkelforfatter informasjon om dårlig tilgjengelighet, mangel på deler, dyrt vedlikehold, manglende funksjonalitet etc? Bare å henvise til alder blir for primitivt!

 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/brennpunkt_-utredningshelikopter-1.11550194

I følge denne artikkelen blir det etter hvert svært dyrt å holde maskinene i drift og tilgangen på reservedeler kan ta slutt, noe som ikke høres så urimelig ut.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skriver artikkelforfatteren: "I dag er åtte av 330-skvadronens tolv Westland Sea King MK43B-helikoptre 47 år gamle og for lengst modne for pensjon"? Sannsynligvis så virker disse helikopterne utmerket (i motsetning til nye!). Om disse helikoterne er godt tatt vare på og gradvis oppgradert, vil jeg tro at alderen ikke så viktig. Eller har artikkelforfatter informasjon om dårlig tilgjengelighet, mangel på deler, dyrt vedlikehold, manglende funksjonalitet etc? Bare å henvise til alder blir for primitivt!

 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/brennpunkt_-utredningshelikopter-1.11550194

I følge denne artikkelen blir det etter hvert svært dyrt å holde maskinene i drift og tilgangen på reservedeler kan ta slutt, noe som ikke høres så urimelig ut.

God og ganske fullstendig rapport. Regjeringen med flere mente at Sea King'en burde pensjoneres allerede i 1995, og i dag 24 år senere (og ca dobbelt så gamle som i 1995) flyr de friskt videre! Vedlikeholdskostnadene er økt med ca 46% fra 2004 tik 2012 (justert for lønnsvekst), hvilket er ganske mye men ikke skremmende. Mulighetene for å lage nye deler blir stadig bedre med 3D printing og digital lagring av tegninger og informasjon. Så med god vilje kan disse helikopterne fly 20 år til, så lenge nye helikoptre ikke har noe særlig å by på i forhold til disse robuste maskinene!

Lenke til kommentar

 

Hvorfor fortsetter du å skrive så mye tull? Si heller hva du egentlig mener (om du har mot og kraft til det)!

Fordi du farer med vås og påstår at disse helikopterne bare kan vare 20 år til. Med 3D-printing av deler og godt vedlikehold burde de holde mye mer enn det!

Spørsmålet er ikke hvor lenge de varer. Med godt vedlikehold kan de vare til evig tid. Spørsmålet er når det kommer nye og bedre og billigere helikoptre (bedre redning per krone) og der er vi ikke ennå. Det må planlegges langsiktig for vedlikehold, kanibalisering fra dag til dag nytter ikke. Godt at også du er med på ideen om intelligent og langsiktig vedlikehold!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...