Gå til innhold

skal kjøpe pc til 10k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grei nok liste, men er man på sparebluss kan man droppe Noctua-kjøler til 830kr. Og jeg kjøpte nettopp RTX2060 til 3300kr på Elkjøp, så man kan spare en del hundrelapper der også. Og vipps er man nede i 10k igjen. 

 

Så forresten ingen SSD i den shoppinglista. Da spretter man opp 700-900kr igjen

Lenke til kommentar

Du kommer ikke så langt med 10,000 i dag, personlig ville jeg tatt en i5-9600k cpu til deg men det blir over 10k til sammen.

Den listen er her.

 

Komplett har en pakke på rabatt, har satt opp en pakke til deg her som kan vurderes.

Ellers finner du ferdig pc'er, men tviler på at de er noe bedre.

går greit med over 10k også, det er bare en start

Lenke til kommentar

hei, jeg har tenkt å kjøpe meg en ny stasjonær gaming pc og lurer på hvilke deler det er lurt og kjøpe

 

~2 uker til computex. AMD er ventet å annonsere neste generasjon med CPU og skjermkort der. Du burde vente med å handle, og spørre igjen etterpå. ;)

 

Eller om du skal handle nå; med mindre du spiller kun CS:GO, så handler du selvsagt en AMD CPU. Du får i dag R5 2600 for ~1750 Kr, og den er bedre enn 9600K. AMD har 50 års jubileum, og feirer det med å gi bort spill på kjøpet (pluss de vil tømme lagre før neste generasjon). Så du får spillene "The division 2" (Gold versjonen), og "WWZ" på kjøpet. Verdien er så du nesten får CPU gratis...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

du bør garantert gå for denne, du får ikke bedre pc for pengene atm. tilbudet er snart over da. 9999kr. 

https://www.komplett.no/product/11519/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-gtx-1070-edition?offerId=KOMPLETT-310-11519#

den er satt ned fra 14500 til 9999,- 
 

Komplett Gamer Premium GTX 1070 Edition GeForce GTX 1070, Core i5-9400F, 16GB, 480GB, Win10 Home

du kan selvfølgelig konfigurere den, den eneste litt svake komponenten her er cpu (
prosessor). ville bytta til en i-7.

denne vil nok holde ditt gamingbehov i mange år fremover:)

Endret av tartarus90
Lenke til kommentar

I spill, nei. 

 

9600K er søppel. Søppel på en død platform... De eneste Intel CPU'ene som er/var verdt å kjøpe "for gaming", er 8700K som er den beste "gaming" CPU'en man får, punktum. Og 9900K, som er den raskeste "gaming" CPU'en man får (vel 2% raskere enn 8700K eller noe slikt i gjennomsnitt)... Men som koster en formue, og aktivt forsøker å brenne hull i kjøleren din, akkurat som 9600K/og 9700K også gjør. "Dessverre" har 8700K og 9900K også Hyper Threading, som gjør dem utsatt for angrep over Internett. Den samme tingen som gjør dem langt overlegne 9600K og 9700K i spill, er også det som gjør at man må ha en dedikert "surfe PC" med CPU uten HT... Ja, eller en AMD CPU da, de blir jo som vanlig ikke påvirket... :p

 

Problemet med 9600K og 9700K er, utover at de kun kan oppgraderes til CPU'er med alvorlige sikkerhets feil, på en allerede død platform, at de i flere nyere spill med støtte for mange tråder, på grunn av at de ikke har støtte for HT, fremprovoserer periodiske fps drop, slik at man opplever at bildet fryser innimellom. Over en benchmark run på selv bare 30 sekunder, vil slik "stutter" kun påvirke 0,1% low, og da i så liten grad at man lett overser det, og det er om den som benchmarker i det hele tatt viser 0,1% low... Men den som bruker slik dritt til å spille på vil merke det, og lure på hvorfor deres PC med CPU som er "best til gaming", likevel hakker... Og om de ikke merker det, vel, da er det dem det er noe galt med, og de hadde sannsynligvis klart seg fint med en 2 kjerners CPU også... :p

 

Med en R5 2600 kan man streame med encoding i software på CPU, mens man spiller, med bedre kvalitet enn Nvidias NVENC encoder, selv på Turing kortene. Riktignok er NVENC på Turing såpass bra at jeg personlig ville brukt det over å stjele kraft fra CPU. Men om man ønsker bildekvaliteten på streamen så bra som mulig, så er det altså fremdeles ingen vei utenom software encoding på CPU. Med en 9600K, vil TS trenge en dedikert streaming PC på siden, for med bare 6 kjerner, er den ikke nok til å lage noe annet enn et slide show. Men OK, da kan han jo heller kjøpe en 8700K eller 9900K, og så, siden han likevel likevel trenger en separat "surfe PC", så kan han jo bruke den som streame PC også. ;)

 

En R5 2600 kan altså også oppgraderes i fremtiden, uten å måtte bytte HK, eller RAM. Helt opp til 16 kjerner vet vi vil bli tilgjengelig for AM4 sokkelen med Ryzen 3000 serien.

 

Og ja, nevnte jeg forresten at om man ønsker å spille "The Division 2", og "World War Z", så blir R5 2600 nesten gratis?!!!!!

 

Seriøst... Anbefale 9600K "for spill" i 2019...  :rofl: Gleder meg til å se hva slags stein du anbefaler folk banker tøyet sitt reint med i elva...  :rofl:

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

@Gabri3L

Hvorfor kommer du ikkje med noen benchmarks som viser at R5 2600 er bedre i spill enn 9600k?  :hmm: 

 

Lurer også på hvorfor du blander inn streaming, uten å ha nevnt at han skal streame. Du lager liksom egne scenarioer bare for at det skal passe inn i "wall of text"

 

@ Trådstarter:

 

Stasjonær pc til 10k, så kan det være lurt å se på brukt pc. Da får du plutselig mye for pengene, hvis du finner den rette selgeren.

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

9600K er søppel. Søppel på en død platform... De eneste Intel CPU'ene som er/var verdt å kjøpe "for gaming", er 8700K som er den beste "gaming" CPU'en man får, punktum. Og 9900K, som er den raskeste "gaming" CPU'en man får (vel 2% raskere enn 8700K eller noe slikt i gjennomsnitt)... Men som koster en formue, og aktivt forsøker å brenne hull i kjøleren din, akkurat som 9600K/og 9700K også gjør. "Dessverre" har 8700K og 9900K også Hyper Threading, som gjør dem utsatt for angrep over Internett. Den samme tingen som gjør dem langt overlegne 9600K og 9700K i spill, er også det som gjør at man må ha en dedikert "surfe PC" med CPU uten HT... Ja, eller en AMD CPU da, de blir jo som vanlig ikke påvirket... :p

 

Problemet med 9600K og 9700K er, utover at de kun kan oppgraderes til CPU'er med alvorlige sikkerhets feil, på en allerede død platform, at de i flere nyere spill med støtte for mange tråder, på grunn av at de ikke har støtte for HT, fremprovoserer periodiske fps drop, slik at man opplever at bildet fryser innimellom. Over en benchmark run på selv bare 30 sekunder, vil slik "stutter" kun påvirke 0,1% low, og da i så liten grad at man lett overser det, og det er om den som benchmarker i det hele tatt viser 0,1% low... Men den som bruker slik dritt til å spille på vil merke det, og lure på hvorfor deres PC med CPU som er "best til gaming", likevel hakker... Og om de ikke merker det, vel, da er det dem det er noe galt med, og de hadde sannsynligvis klart seg fint med en 2 kjerners CPU også... :p

 

Med en R5 2600 kan man streame med encoding i software på CPU, mens man spiller, med bedre kvalitet enn Nvidias NVENC encoder, selv på Turing kortene. Riktignok er NVENC på Turing såpass bra at jeg personlig ville brukt det over å stjele kraft fra CPU. Men om man ønsker bildekvaliteten på streamen så bra som mulig, så er det altså fremdeles ingen vei utenom software encoding på CPU. Med en 9600K, vil TS trenge en dedikert streaming PC på siden, for med bare 6 kjerner, er den ikke nok til å lage noe annet enn et slide show. Men OK, da kan han jo heller kjøpe en 8700K eller 9900K, og så, siden han likevel likevel trenger en separat "surfe PC", så kan han jo bruke den som streame PC også. ;)

 

En R5 2600 kan altså også oppgraderes i fremtiden, uten å måtte bytte HK, eller RAM. Helt opp til 16 kjerner vet vi vil bli tilgjengelig for AM4 sokkelen med Ryzen 3000 serien.

 

Og ja, nevnte jeg forresten at om man ønsker å spille "The Division 2", og "World War Z", så blir R5 2600 nesten gratis?!!!!!

 

Seriøst... Anbefale 9600K "for spill" i 2019...  :rofl: Gleder meg til å se hva slags stein du anbefaler folk banker tøyet sitt reint med i elva...  :rofl:

Haha hva f.. Var mye fylling her ja.

Klart man bruker nvenc på slik om du ikke har 9900k. Folk streamer jo i 720/960 også uten at folk klager.

"Dataangrep over internett" Har ikke hatt noe beskyttelse på flere år jeg.. Kjører scans om det trengs, uansett så er jeg ikke redd INTEL SINE SIKKERHETSHULL :rofl: 

Hvem spiller The Division 2 og wwz?! Æsj

Cpuen klarer seg pent med en noctua kjøler, sett mye glitches/artifacts med amd under streaming hos kamerater også.. Forresten, en som ville selge hele pcen med 2600, fikk ikke streama pga lag/kvalitet (ja, bra internett og 20fps i pubg) :)

Lenke til kommentar

TS sa at han skulle bruke PC til "kanskje litt streaming ja". Da tolker jeg det ikke som at han er overmåte opptatt av kvaliteten på stream'ene han eventuelt vil gjøre. Men jeg synes likevel det var verdt å nevne, ettersom 2600 er så mye kraftigere enn 9600K til dette bruksområdet, at på den CPU'en er det fint mulig å gjøre. Mens den du anbefaler er umulig å bruke. Han vil bli tvunget til å benytte HW encoding.

 

Når det gjelder "uansett så er jeg ikke redd INTEL SINE SIKKERHETSHULL :rofl:"... Ja, her viser du at du er stolt av å ikke vite hva du snakker om. De nye hullene kan utnyttes vha. reklame bannere på ellers "trygge" websider. Du kan ha alle virus killere og malware detektorer i verden installert og oppdatert, uten at det vil hjelpe deg. Den eneste "beskyttelsen" din vil være å være så fattig at du ikke er interessant for hackerne. Du ser ikke ut til å forstå at dette ikke er angrep mot "interessante mål", det er trål fisking, der de plukker ut interessante mål etter at de allerede er fanget.

 

JEG er ikke spesielt redd for å bli voldtatt for eksempel, føler meg rimelig trygg der. Men om politiet kom på døren og advarte meg om at det var en bande i nabolaget som elsket å voldta skjeggete gamle gubber som meg, der ofrene til nå har samme inngangs dør som min, fordi den er så lett å dirke opp... Vel, DA hadde jeg faktisk kanskje vurdert å bytte lås/dør, ikke sant? Merkelig nok så kan Intel fanatikere altså få denne tilsvarende beskjeden, og likevel tro de er trygge, fordi... Hvem vet, magi eller noe?...

 

Ellers har du tydeligvis rævva smak i spill, men det er greit, det er det mange som har, og dere er visstnok mennesker likevel... Men det fjerner ikke verdien av de medfølgende spillene. Og om TS har smak i det hele tatt, så ser han verdien i dem. Men noen må jo nesten fortelle ham om at de følger med da, ikke sant?

 

Og når det gjelder glitches og artifacts med streaming med 2600... Vel, Gamers Nexus har bevist at den fikser jobben greit. Så om noen ikke får det til, så er det dessverre ikke bevis på annet enn brukerfeil...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

TS sa at han skulle bruke PC til "kanskje litt streaming ja". Da tolker jeg det ikke som at han er overmåte opptatt av kvaliteten på stream'ene han eventuelt vil gjøre. Men jeg synes likevel det var verdt å nevne, ettersom 2600 er så mye kraftigere enn 9600K til dette bruksområdet, at på den CPU'en er det fint mulig å gjøre. Mens den du anbefaler er umulig å bruke. Han vil bli tvunget til å benytte HW encoding.

 

Når det gjelder "uansett så er jeg ikke redd INTEL SINE SIKKERHETSHULL :rofl:"... Ja, her viser du at du er stolt av å ikke vite hva du snakker om. De nye hullene kan utnyttes vha. reklame bannere på ellers "trygge" websider. Du kan ha alle virus killere og malware detektorer i verden installert og oppdatert, uten at det vil hjelpe deg. Den eneste "beskyttelsen" din vil være å være så fattig at du ikke er interessant for hackerne. Du ser ikke ut til å forstå at dette ikke er angrep mot "interessante mål", det er trål fisking, der de plukker ut interessante mål etter at de allerede er fanget.

 

JEG er ikke spesielt redd for å bli voldtatt for eksempel, føler meg rimelig trygg der. Men om politiet kom på døren og advarte meg om at det var en bande i nabolaget som elsket å voldta skjeggete gamle gubber som meg, der ofrene til nå har samme inngangs dør som min, fordi den er så lett å dirke opp... Vel, DA hadde jeg faktisk kanskje vurdert å bytte lås/dør, ikke sant? Merkelig nok så kan Intel fanatikere altså få denne tilsvarende beskjeden, og likevel tro de er trygge, fordi... Hvem vet, magi eller noe?...

 

Ellers har du tydeligvis rævva smak i spill, men det er greit, det er det mange som har, og dere er visstnok mennesker likevel... Men det fjerner ikke verdien av de medfølgende spillene. Og om TS har smak i det hele tatt, så ser han verdien i dem. Men noen må jo nesten fortelle ham om at de følger med da, ikke sant?

 

Og når det gjelder glitches og artifacts med streaming med 2600... Vel, Gamers Nexus har bevist at den fikser jobben greit. Så om noen ikke får det til, så er det dessverre ikke bevis på annet enn brukerfeil...

?

Lenke til kommentar

om du vuderer amd kan plattformen oppgraderes, men amd har ikke lova noe lenger støtte en til 2020. intel kommer vell med en ny plattform så fort 10nm er klar.

jeg ville valgt amd, for jeg gjør mer enn å spille på maskina mi. om du kun spiller ser jeg ingen grunn til å ikke velge intel, de fleste som lager spill optimaliserer for intel for at flest har intel cpu.

Lenke til kommentar

Hadde budsjettet vært 15k, så kunne det være vits i å vente til "ryzen 3000" som kommer i mellom Juli-september (Q3)

 

Siden det er ny generasjon, så er det alltid litt "premium pris". Dermed kommer det nok ikkje til å passe inn i et budsjett til ca 10k uansett.

Lenke til kommentar

de fleste spill kan kjøre på mid-high innstillinger om man går for et rx580 på tilbud. den er snart 3år så driverne er ganske greie nå, men den er 3år... fremdeles billigere enn nvidia pr fps. om vega56 eller noe kommer på tilbud er det vert å vudere det også. høyt strømforbruk går igjen på amd skjermkort. så om det er noe du bryr deg mer om en pris pr frame går du for nvidia. om det var meg som byggde hadde jeg gått for ryzen + rtx2060 og 16gb ram.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Min regel nr 1 for gaming:

 

Kjøp best mulig cpu, deretter kjøp GPU etter behov. Maskinen har en tendens til å vare lengre (billigere i lengden) om man slipper å ha cpu som en flaskehals.

 

Så har vi de som liker å være gpubound bestandig og kjøre 60hz med vsync. Typisk de som spiller "treige" spill. 

 

 

Battlefield V i5 8600K vs. Ryzen 5 2600X

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...