Gå til innhold

Arbeidsgiveravgift ved lønn til utenlandsk ansatt


Anbefalte innlegg

Jeg har emigrert fra Norge og er ikke skattepliktig til Norge eller medlem av folketrygden. Jeg eier et AS i Norge og ønsker ansette meg selv og utbetale lønn. Jeg er bosatt utenfor Europa. Kan jeg ansette meg selv? Isåfall skal det betales arbeidsgiveravgift ved utbetaling av lønn når jeg eller andre ansatte ikke er medlem av den norske folketrygden? Kommer kildeskatt inn i bildet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ja, styrehonorar er skattepliktig til Norge. Så hvis du er styremedlem så må du finne ut hvor mye som er styrehonorar/lønn, og hvor mye som er lønn for annet arbeid.

 

https://www.skatteetaten.no/en/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2018-2019/utland--lonnsinntekter-og-pensjonsinntekter-mv/U-15.067/U-15.068/

Har du noen formening om norske myndigheter vil reagere på at lønnsmotakeren er bosatt i et land hvor det ikke betales personlig skatt på inntekt generert utenfor landets grenser?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter aksjeloven § 6-11 skal daglig leder og minst halvparten av styrets medlemmer være bosatt i Norge eller i en EØS-stat med mindre Nærings- og fiskeridepartementet gir dispensasjon. Brudd på denne bestemmelsen medfører at selskapet ikke har et lovlig styre, og vil bli tvangsoppløst av tingretten, jf. aksjeloven § 16-15 første ledd nr. 2.

 

 

Dersom du er arbeidstaker "i Norge" er du pliktig medlem av folketrygden, jf. folketrygdloven § 2-2. Dette forutsetter at du arbeider i Norge. Arbeider du ikke i Norge er du som hovedregel ikke medlem i folketrygden (se imidlertid reglene om pliktig medlemskap i folketrygdloven §§ 2-5 og 2-6), men du kan søke om medlemskap (folketrygdloven § 2-8).

 

Slik du beskriver situasjonen (du kommer ikke til å arbeide i Norge) skal du ikke betale arbeidsgiveravgift, jf. folketrygdloven § 23-2 niende ledd (arbeid i utlandet utført av utenlandsk arbeidstaker som ikke er medlem i trygden).

 

Styrehonorar er alltid skattepliktig til Norge når selskapet er hjemmehørende her (skatteloven § 2-3 (1)(e)). Skatteetaten har adgang til å se bort fra (tilsidesette) klassifikasjonen av utbetalinger dersom man arbeider "gratis" som styremedlem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var dette jeg også påpekte ovenfor.

 

Er det en grunn til at du gjerne vil bruke et norsk selskap? Hvorfor ikke et engelsk selskap? Det er mye enklere å billigere å drive og du kan ta ut lønn skattefritt i England. Du kan også registrere det som et NUF i Norge hvis du trenger Norsk Bankkonto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Styrehonorar er alltid skattepliktig til Norge når selskapet er hjemmehørende her (skatteloven § 2-3 (1)(e)). Skatteetaten har adgang til å se bort fra (tilsidesette) klassifikasjonen av utbetalinger dersom man arbeider "gratis" som styremedlem.

 

 

 

Er det gitt at selskapet er hjemmehørende i Norge dersom det drives fra/i utlandet av personer som ikke skattemessig er hjemmehørende i Norge? Kan det ikke tenkes at selskapet da er hjemmehørende i den staten hvor virksomheten utøves?

Lenke til kommentar

Skatteloven § 2-2 syvende og åttende ledd definerer hvilke selskaper som er hjemmehørende i Norge:

 

(7) Som hjemmehørende i riket etter første ledd anses selskaper m.v. som:

a. er stiftet i henhold til norsk selskapsrett, eller

b. har reell ledelse i Norge. I vurderingen av om reell ledelse er i Norge, skal det ses hen til hvor ledelse på styrenivå og daglig ledelse utøves, men også til øvrige omstendigheter ved selskapets organisering og virksomhet.

(8) Et selskap m.v. som nevnt i syvende ledd, skal likevel ikke anses som hjemmehørende i riket, dersom selskapet etter skatteavtale er hjemmehørende i en annen stat.

Selskaper som er stiftet etter norsk selskapsrett er hjemmehørende i Norge med mindre selskapet etter skatteavtale er hjemmehørende i en annen stat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var dette jeg også påpekte ovenfor.

 

Er det en grunn til at du gjerne vil bruke et norsk selskap? Hvorfor ikke et engelsk selskap? Det er mye enklere å billigere å drive og du kan ta ut lønn skattefritt i England. Du kan også registrere det som et NUF i Norge hvis du trenger Norsk Bankkonto.

Lytter gjerne til dine erfaringer rundt engelsk firma. Se pm.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...